View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 03:49



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Att felsöka en attenuator 
Author Message
User avatar

Joined: 20 Sep 2009, 18:28
Posts: 658
Location: Uddevalla
Post Att felsöka en attenuator
Jag har en attenuator som har lagt ner verksamheten till viss del.
Det är en Motherload. Kul pryl, stryper effekten på effektivt och bra sätt, och sedan hyggligt bra line-out.
Vi spelar med line/uppmickat i replokalen och sedan medhörning. Det ger en bra ljudbild där allt hörs och man kan styra ljudbilden, köra med klick mm.
En god vinterkväll trots avsaknaden av snö så försvann min gura i mixen ett par sekunder för att senare komma tillbaka.
När låten vart färdigspelad och lurarna åkte av märkte jag att jag inte hade något ljud ur högtalarlådan längre.
Kontaterade ganska snart att attenuatorn hade klockat ut så jag kopplade ur och körde rakt till högtalarlådan istället.

Nu skall jag få tummen ur att felsöka tänkte jag. Men vart börjar jag, och hur kan man göra det på ett säkert sätt? Detta är min huvudsakliga fråga.
Det är en ganska enkel krets, attenuatormässigt, filtret/EQ är en annan sak, men det funkar ju som det skall eftersom line fortfarande ljuder.
Jag tänker mig att jag borde kunna spårar hur långt signalen genom att mäta mig från utgången till högtalarlådan och gå mot input.
Men dels vill jag ju inte blåsa igång rörstärkarn av strömstyrkeskäl då jag misstänker att det kan vara riskfyllt, och skulle attenuatorn vara kass redan vid input så ligger ju toppen risigit till att bränna.
Antingen får jag väl koppla in en liten transistorstereo eller något, eller kan man använda någon annan matning, exempelvis en 12-v adapter eller annat bara får att få matning att mäta på?

Eller skall jag löda lös komponent för komponent och mäta på respektive motstånd? (låter säkerhetsmässigt smart men drygt)


Om en attenuator går åt pipan känns det spontant som att det antingen är resistorerna som brunnit av, eller vridenheten som ställer outputen.
Det som oroar mig lite är att denna har en ringkärnetrafo, dels är den säkert dyr, och sedan vet jag int hur jag kan felmäta den.

_________________
Image


04 Apr 2016, 08:21
Profile
User avatar

Joined: 20 Sep 2009, 18:28
Posts: 658
Location: Uddevalla
Post Re: Att felsöka en attenuator
Bild på innanmätet kanske är bra.

Image

Signalen går mer eller mindre bara genom resistorerna, kopparpucken, och så sitter ett vridmotstånd vid output längst uppe till vänster.

_________________
Image


04 Apr 2016, 09:10
Profile
User avatar

Joined: 20 Sep 2009, 18:28
Posts: 658
Location: Uddevalla
Post Re: Att felsöka en attenuator
Kreativiteten har inga gränser, visst är det så att när man frågar så finner man svaren ;)

Jag testade att koppla in en preamp för att få signal, och signalen går igenom enheten, hela vägen till output-jacket så länge man mäter på vardera kabel.
Problemet är att signalen är samma i flera tåtar, det låter ju som kortslutning.
Det får mig att misstänkta vridmojängen (google kallar den för L-pad).

Om man kikar på bilden nedan så ser vi längst upp till vänster output.
Orange - går direkt från input (troligen från "sleve")
Grå - ligger på samma som orange, och går vidare till vad jag tror är input på L-pad, kanske att jag pratar baklänges här.
L-pad styr väl sedan hur mycket som skickas till vit som går till output (tip förmodar jag) respektive mängden som går till(eller från snarare?) Blå, resistorkrets.
Här förmodar jag att det skiter sig..

Jag körde en felsökningsmetod där jag tog outputkabeln och helt enkelt tryckte spetsen mot olika punkter, och förutom massa brum vid avsaknad jord/andra pol (AC väl?) så kommer signalen igenom.
Om man kikar på vridmojängen så ser man att blå kabel går till/från resistorkretsen, och grå och vit till outputjacket.
Oavsett vilken jag kopplar output till så får jag signal ut, dock samma, oavsett läge på L-pad (bortsett från noll, då det blir tyst)
Så fort jag kopplar i det riktiga output-jacket så blir det tyst. Det får mig att tro att den är defekt.
Troligen för att två tåtar som normalt skulle fördelas mot resistordelen via L-pad helt enkelt är kortade.
Låter väl rimligt?
Parentes kan vara att testar jag koppla signalkabeln mot valfri punkt i restorkrets, oavsett sida av trafo så får jag signal, så ringkärnan lär fungera som den skall.
Jag märker även en skillnad i output på vad jag då förmodar är sekundära sidan av spolen.

Image

_________________
Image


04 Apr 2016, 09:57
Profile

Joined: 08 Jul 2015, 07:43
Posts: 92
Post Re: Att felsöka en attenuator
den lilla Resistorn som sitter i serie med den stora vita resistorn ser ju bränd ut, felet kanske ligger där


Attachments:
DSC_0422[1].JPG
DSC_0422[1].JPG [ 53.36 KiB | Viewed 2313 times ]
05 Apr 2016, 09:02
Profile
User avatar

Joined: 20 Sep 2009, 18:28
Posts: 658
Location: Uddevalla
Post Re: Att felsöka en attenuator
Lingon wrote:
den lilla Resistorn som sitter i serie med den stora vita resistorn ser ju bränd ut, felet kanske ligger där



Tack för input! Den är dock hel och fin, det är bilden som inte är tydlig nog.

_________________
Image


05 Apr 2016, 10:24
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Att felsöka en attenuator
Det är det väl bara att mäta igenom resistorerna tills något verkar fel. Då löder man loss och mäter igen.
Finns nog inget annat val. Envishet och tålamod...

Fast på beskrivningen (när det hände) så verkar det vara någon typ av kontaktfel.
Har du kollat sladdar, jack och pluggar?

_________________
- Ingvar -


06 Apr 2016, 08:39
Profile
User avatar

Joined: 20 Sep 2009, 18:28
Posts: 658
Location: Uddevalla
Post Re: Att felsöka en attenuator
Musikanten wrote:
Det är det väl bara att mäta igenom resistorerna tills något verkar fel. Då löder man loss och mäter igen.
Finns nog inget annat val. Envishet och tålamod...

Fast på beskrivningen (när det hände) så verkar det vara någon typ av kontaktfel.
Har du kollat sladdar, jack och pluggar?



Hej,

Sladdar mm funkade prima, och jag lödde lös alla komponenter och bytte även L-paden. Alla kontakter verkade bra, men ack vad fel jag hade.
Det vart kontaktfel i Thru-kontakten där det låg en bygelkoppling som vid inkoppling kopplade förbi attenuerade utgången. Lite slipning av oxid så mår den bra igen!
Tack för tips! Så enkelt, men så förbisett ;)

_________________
Image


17 Apr 2016, 18:00
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.