View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 19:49



Reply to topic  [ 22 posts ] 
Belgian blue.... 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Belgian blue....
Nu serni,nu blir det fult på riktigt igen. :mrgreen: :mrgreen:
Denna fångade mitt intresse så den ropades hem ikväll. Varken säljaren eller jag vet mer än att den är från Belgien,som de facto tillverkat lite andra rörisar med under åren. Som Faylon mfl.

Image

Som ni själva kan döma av bilderna inte direkt årets modell,men den e fan så ful att den e frän. Apfrän. Frän som grönt snor tamigfan! "Hålet" till vänster e fö till för ett sådant där blinkande EM typ av rör. Death before disco!! :mrgreen:

Image

Servicelucka e viktigt. Går fan inte utan servicelucka. Fattar ju vem som helst.

Image

...å under serviceluckan så finner vi då detta. Känns ju lovande!

Image

WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!! En combo!!! :shock: :shock: :shock:

:lol: :lol:

Jaja. Återigen väntans tider...vafan kan jag säga?
(Bortsett från att jag fö anser att Schenker borde göra konkurs)

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


Last edited by Racing on 09 Apr 2016, 13:10, edited 1 time in total.



30 Mar 2016, 21:10
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Änd nouw då?!?
Det var nog det fulaste jag sett !!

Kan du få den att låta elakt så är det en fullträff !

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


30 Mar 2016, 21:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Änd nouw då?!?
Jäklar vilken tuff! :P :P :P

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


30 Mar 2016, 21:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Änd nouw då?!?
Jaa, den var ju... eljest! :shock: Ser ut att passa ihop ned någon urtida stridsvagn, ubåt eller så. Jag säger bara: Lycka till! :mrgreen:

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


31 Mar 2016, 10:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Änd nouw då?!?
Jomen gossar...så e re.
Vetti faen om inte detta kan vara det fulaste jag satt klorna mina i. Klart å betalt e det iaf,återstår väntan och min innerliga FÖRHOPPNING är att idioterna på Schenker inte är inblandade.

Vart den där samt ytterligare en Geloso från samma kille. En Geloso 213-A. Mao även det en -50tals historia. Dessvärre svartmålad med pensel och burk,men som tur e lossar ju enkomponent normalt rätt lätt medelst aceton lr förtunning.
Underliggande pansarlacken brukar fixa den biten men samtidigt är det ju så att man sprayat om den av en anledning.
Jaja. Lär lösa sig.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


31 Mar 2016, 11:43
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Änd nouw då?!?
Du skrev "schenker" men du menar väl "schanker" ?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mjuk_schanker

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


31 Mar 2016, 15:21
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post Re: Änd nouw då?!?
Fulhetsnivån har nått nya höjder, jag fattar inte var du hittar allt. :-D

En tanke, för att hålla kvar känslan av något från hedenhös, skulle det gå att hålla utsidan HELT i detta skick, inte ens tvätta av den? Eventuella extra kontroller i en burk bredvid.

Tänk synen när man langar upp plåtskrotet på högtalaren, pluggar in gitarren och det låter kanon! :shock: :D

En utmaning eller hur?

_________________
/Lennart


02 Apr 2016, 08:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Änd nouw då?!?
dölj ey kontroller under serviceplåten ;) eller på baksidan den behåller då sin fulhet :)

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


02 Apr 2016, 11:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Änd nouw då?!?
:lol: :lol: :lol:

Gött att det finns de som e med i matchen! Delar åsikt med dig helt Lennart.

Så e re Sven. För det jag tänker behövs inte så många rattar,om än dock fler än det som finns på denna så det du föreslår har merit. Helt klart.
Fö. Framgent kommer det en maskin som vi snackat om länge. En med EN enda ratt. Mer...eller mindre,hur skall du ha det? :mrgreen:

Jo förresten. Har mina ögon på en Geloso till,nere i Italien. Såvitt jag kan bedöma ifrån samma era som den där gamla G.27´an från 1937.
Dock inte designmässigt lika vacker då den använder heltäckande huv istället för G.27´ans design med rören på en "balkong". Lurat på om det kunde vara en G.30-A men den har för mkt rör ombord för det. Samma storlek som G.27 annars.
Vi får la se var det tar vägen tids nog antar jag.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 Apr 2016, 11:30
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Belgian blue....
Så levererades då "Belgian blue".

Det här vart annorlunda. Mycket. Såhär e läget...jag tror detta använts som en ren preamp. Den primära anledningen till vikten på eländet är de tre mick trafona från helvetet. LEDIGT att de väger över 2kg styck! Så..me de ur vart det ju annat ljud i skällan.

Image

Efter en del myssel fick jag ut själva chassit ur cabben och...mja. Trafona sitter i underdelen och såvitt jag kan bedöma rör det sig om två stycken stackade mindre historier och på det en jättedrossel.
"Elektrolyten" för första smäll verkar vara en sådan där gammal PCB haltig pryl...

Likriktning sker via två st EZ-2 och bortsett från det sitter där en myriad av förstegsrör. Underligt nog satt det en hållare full med socklar i bottendelen....alltså,det är tänkt så att man viker upp överdelen för att komma åt det som sitter i bottendelen. Mkt mkt märklig lösning. Det hela är komplett med lås,lageraxlar osv.. Hm.

6SQ7. 6SN7. 6SG7...å vad jag TROR e ett 6Q7. På det de två EZ-2 flaskorna och på DET ett par JAN 6V6. Som inte e kopplade till ett dyft.
Som sagt..preamp. Men jag tror iom resten av grejerna att det skäligt var möjligt att få den som fristående förstärkare.

Image

Appropå att låta den vara som den e....inte en chans. Äckligt räcker inte som beskrivning. GÄÄÄÄÄÄH!.
Rattarna var ett halvt helvete att få loss,men det gick efter en del övertalning iaf. Så de skall vi väl återanvända anser jag.

Men. Frågan e nu vad göra med det här liket. Kommer göra så att jag väger resterna för att se var vi är och rör oss någonstans. En dubbel 6V6 maskin känns lite utjatat och på det så är det ärligt sagt,iaf i min mening,en allt för stor apparat rent fysiskt för den begränsade effekten.
Jag har ju lite gamla OT´s liggande för "50 wattare" vilket isf hade medfört att vi kör 4st 6V6 och i det läget landar ju det hela helt annorlunda.
Hm.

Det som sitter där dock.. Skall undersöka vad jag TROR är nättrafos..och den där drosseln. Om ngt skall få rum i bottendelen vad avser kraftigare doningar kommer det utan tvekan att behöva installeras liggandes. Inte världens ände,men rent designmässigt ngt som behöver tas hänsyn till iaf.

Märklig apparat detta. Mkt mkt märklig.. :shock:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Apr 2016, 19:35
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Belgian blue....
Tror min pappa hade en fritös en gång i tiden som såg ut som denna, Det kanske inte var en fritös utan en belgisk rörförstärkare! :)

Vad är det för ljud du tänker dig försöka hitta i denna låda? ;)

Med vänlig hälsning, plexi


12 Apr 2016, 20:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Belgian blue....
pleximaster wrote:
Vad är det för ljud du tänker dig försöka hitta i denna låda? ;)


Jaaaaadu...u tell me! :lol:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Apr 2016, 20:04
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Belgian blue....
Får man beställa ljud! :)

plexi


12 Apr 2016, 20:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Belgian blue....
Jo...man får beställa ljud!
:mrgreen: :mrgreen:
Går alldeles utmärkt det. Så länge man inte säger äckliga ord. Som clean maskin osv för där går fan gränsen.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Apr 2016, 20:40
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Belgian blue....
Menar du rent ljud? Har hört talas om det en gång att det fanns de som spelade gitarr och använde detta så kallade rena ljud. Förståd inte vad det skulle vara bra för. Förstår det fortfarande inte... För att citera en gammal musikaffärinnehavare jag känner som bara sålde Marshall "Att spela gitarr med rent ljud är ju som att runka i en isvak - det leder inte till något..." :D

Kan du fixa ett överstryk mega overdrive drivet distat boost sound ala "Brain-Trek" med massa slutstegs gain!


Edit: Lägger in länken till Uncle Bob!
https://youtu.be/AGy0pPllHVQ

plexi


12 Apr 2016, 21:04
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Belgian blue....
Enig.
Bra. Då e den biten ute ur världen så slipper vi beröra den skiten mer.

Jaja.
Allt går.
Utom små barn,å de lär sig de med.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Apr 2016, 21:08
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Belgian blue....
pleximaster wrote:
Menar du rent ljud? Har hört talas om det en gång att det fanns de som spelade gitarr och använde detta så kallade rena ljud. Förståd inte vad det skulle vara bra för. Förstår det fortfarande inte... För att citera en gammal musikaffärinnehavare jag känner som bara sålde Marshall "Att spela gitarr med rent ljud är ju som att runka i en isvak - det leder inte till något..." :D

Kan du fixa ett överstryk mega overdrive drivet distat boost sound ala "Brain-Trek" med massa slutstegs gain!


Edit: Lägger in länken till Uncle Bob!
https://youtu.be/AGy0pPllHVQ

plexi


Du menar så här: https://www.youtube.com/watch?v=YCLb7t- ... tml5=False

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


12 Apr 2016, 21:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Belgian blue....
Googlat en liten stund och vad det verkar har samtliga rör som sitter i sin grund/födelse mellan -37 och -41.
Med kännedom om hur fort saker och ting förändrades och utvecklades vid tiden...torde iaf ge oss en fingervisning om ålder på skrotet.?

Rören är alltså;

6Q7
6SQ7
6SN7
6SG7
6V6
EZ-2

Att maskin är europeisk är nog att ställa bortom allt tvivel. Frågan är varifrån? Om den tex är tillverkad direkt efter kriget känns ju blandningen av komponenter milt sagt..volatil. Rörtyperna diffar mellan brittiska..amerikanska och tyska. Kopplingskondensatorer och resistorer förefaller vara tyska (eller förefaller,WIMA e definitivt tyska kondningar).

Vet inte med er med BeNeLux känns ju allt mer rimligt. På det dekalen i det lilla uttaget framtill (som inte har ngn som helst praktisk funktion) som säger; bla bla...Belgium.
Hm.
Mysteriet tätnar.

Skall se om det inte ev kan finnas koder på pottarna.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Apr 2016, 23:03
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Belgian blue....
Image

Där ni. Det där är 6kg micktrafos. Sug i er den! Tamigfan aldrig sett ngt liknande.

Image

Å se där har ni maskinens huvudsäkring. Justerbar is da shit! :lol:
Fö. Mycket riktigt stackade trafos...som är för små för att driva ngt annat än en preamp. Punkt och bra där liksom.

Image

Jodå. En såndär supergiftig tjillevipp se. På hejdlösa 4µF. E i sig en fingervisning om ålder med i min mening...då vi iom det som senast snackar tidigt -50 tal. Men..stay tuned,mysteriet tätnar.

Image

Fanns fler 4µF´are. Som den där. Satt det 4st,men därvid vart det liksom färdigt med glättning. Hm.
Kollade pottkoder och det jag fick fram var 1937. Men se..det skiter ju sig på en del av rörtyperna som används (senast lanserade 1941),så frågan är om detta inte kan vara ett militärt plockepinn.?

Image

Men.... Vi har då amerikanska rör blandat med tyska rör...å tyska kondensatorer blandat med engelska...å i sin tur ett å annat brittiskt tillverkat rör med.
Tar vi då i beaktan vad som hände i Europa mellan -39 å -45...åsså adderar vi efterkrigstid...inte så sannolikt att WIMA kom igång med den produktionen dagen efter freden va...
Mnja.
En kvalificerad gissning från min sida blir därför att den här prylen är ifrån sent -40tal/tidigt -50 tal. Jag tror ni är med i matchen varför och..det där med pottkoderna mm...kan mkt väl vara överskott som jag ser det.
Råkar nämligen förhålla sig så att det står "made in USA" på en av de.

Image

Så då till chassikonstruktionen,som milt sagt är lika anmärkningsvärd den. Det där är alltså den undre "baljan" och choken som står kvar mitt i hela härligheten är originalet,som mäter stöddiga 260H.
Handtagen på sidorna av baljan är kokill gjutet gods i aluminium.

Image

Säregen konstruktion som sagt. Dels har chassit alltså servicelucka för de toppmonterade rören och dels då en lagrad lösning där man kan fälla hela toppdelen bakåt. Fråga mig fan inte ens varför.. Det ni ser i bild är "stoppet" för hur mkt rörelse som kan ske och i sin tur i ovankant ena sidans låsmekanism.
Det sitter som två stift,ett på var sida,som man pressar inåt för att frigöra överdelen samtidigt som man tippar densamma bakåt. Var nu inte mycket av det som var funktionellt längre varför jag tog isär det och reparerade det hela till en status där bitarna iaf fungerar som tänkt.
Lagrings stiften är borta sedan länge så det blir att tillverka nya i svarven.

Image

Överdelen ja. Utrymmet till vänster i bild har varit där de där herrejösses micktrafona suttit skruvade på plats. Ett utrymme som nu frigörs,och väl är väl det.

Sedan ser ni undersidan av den löstagbara delen av chassit som tidigare innehållit rör såväl som komponenter därför. Jooo...chassit är rymligt. Så är det.

Image

Såhär ser alltså hela lortet ut med allt kringtjafs urtaget. Med lagringspunkter mm på plats och iordning framstår en något annorlunda bild än den jag fick ifrån början,om än att jag ärligt sagt fortfarande inte förstår varför toppdelen skall kunna lyftas av vem som helst (läs-tänker elsäkerhet här).
Ni kan fö ana er till låsstiftet på ena kortsidan. Det ena av två man pressar in för att kunna "öppna" maskin.

Image

Åsså den där serviceluckan igen. Tycker den e lite cool jag! :D Tyvärr visar det sig att lageraxlarna är borta även till denna varför det blir svarven i detta fallet med.

Så.
Vad skall då detta få för form?
Jaa... Tänker mig en "50 wattare". Det blir en PT som levererar ung 400VDC under last,en stöddig djävel,och på det en kvartett 6V6.
Juuupp....kan bli lite annorlunda.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Apr 2016, 23:13
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Belgian blue....
Racing wrote:
Image



Lite blåfärg på den så lever den upp till tråd namnet :wink: :mrgreen:

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


15 Apr 2016, 02:16
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Belgian blue....
Kommit en del förslag på färgval...kul.
Får se var det landar.

Till att börja med nu då så handlar det mkt om att modda så det som behöver dit får plats där det behöver.

Image

Det där e då "det inre" chassit. Dvs chassit i chassit så att säga. Ett litet dilemma vart att man använt den där sockelntypen vi hittar på -30 å -40 tals tyska rör. Minns fan inte vad den heter..

Image

..den formen vi ser till vänster i bild.

Poängen e då att man använder en större hålbild till dessa,vilket givetvis blir till ett problem med "moderna" novalsocklar mfl.
Oktalsocklarna däremot..kunde återanvändas,och de originalen är just tillverkade för den större hålbilden. Så..sagt och gjort,gjordes rent osv.

Image

Preampen sitter i original i en gummiupphängd stålplatta. Iom det var valet ganska enkelt att nibbla till en ersättningsplåt,så man får någorlunda rätt hålstorlek och hålbild. Mao,fortsatt gummiupphängd,vilket alltid är en fördel i min mening,fast med rätt dimensioner på skrotet.
Iom det gick jag ner i storlek på beslag till M3. Finns ingen anledning till M4 och M5 i sammanhanget,vikterna som är inblandade är så små..

Men. Nu behöver det ju fram lite mer rejäla beslag i samband med installationen av PT och OT. Tror det kan bli en riktigt vettigt grej.. Det hör då till saken att bottenplattan i "baljan" inte e världens tjockaste..så frågan är hur göra.
PT´n har fästöron,men frågan är om det räcker att borra och gänga i baljan...eller om man behöver ta det "bakifrån" så att säga,och därmed tvingas försänka skruven underifrån.

Jaja. Lär väl visa sig.

Det inre chassit skall iaf göras rent från rost efter att de nödvändiga adderade hålen mm är på plats och därefter ges en omgång värmebeständig färg.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 Apr 2016, 12:38
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Belgian blue....
Varit så mkt det sista att jag faktiskt får lite hjälp just nu,å se..Dennis som han heter har bla tagit intresse i Belgian blue.

Iom det är nu PT,OT samt choke måttat på plats. Voltväljare är installerat och uttag för IEC jack gjort mm mm.

Tanken min är fortsatt att förvandla detta till en 4*6V6 maskin. Poängen då,eller baksidan av detta,är att Belgian blue inte blir ngt lättviktsprojekt direkt.
På gott och ont.

Ett designproblem blir hur att hantera den öppningsbara överdelen. Innebär ju att kablaget mellan bottendel och överdel behöver hanteras på ngt vettigt vis. Frågan är hur för sanningen att säga står jag rätt tom i den frågan.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 May 2016, 11:30
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.