Där ni. Det där är 6kg micktrafos. Sug i er den! Tamigfan aldrig sett ngt liknande.
Å se där har ni maskinens huvudsäkring. Justerbar is da shit!
Fö. Mycket riktigt stackade trafos...som är för små för att driva ngt annat än en preamp. Punkt och bra där liksom.
Jodå. En såndär supergiftig tjillevipp se. På hejdlösa 4µF. E i sig en fingervisning om ålder med i min mening...då vi iom det som senast snackar tidigt -50 tal. Men..stay tuned,mysteriet tätnar.
Fanns fler 4µF´are. Som den där. Satt det 4st,men därvid vart det liksom färdigt med glättning. Hm.
Kollade pottkoder och det jag fick fram var 1937. Men se..det skiter ju sig på en del av rörtyperna som används (senast lanserade 1941),så frågan är om detta inte kan vara ett militärt plockepinn.?
Men.... Vi har då amerikanska rör blandat med tyska rör...å tyska kondensatorer blandat med engelska...å i sin tur ett å annat brittiskt tillverkat rör med.
Tar vi då i beaktan vad som hände i Europa mellan -39 å -45...åsså adderar vi efterkrigstid...inte så sannolikt att WIMA kom igång med den produktionen dagen efter freden va...
Mnja.
En kvalificerad gissning från min sida blir därför att den här prylen är ifrån sent -40tal/tidigt -50 tal. Jag tror ni är med i matchen varför och..det där med pottkoderna mm...kan mkt väl vara överskott som jag ser det.
Råkar nämligen förhålla sig så att det står "made in USA" på en av de.
Så då till chassikonstruktionen,som milt sagt är lika anmärkningsvärd den. Det där är alltså den undre "baljan" och choken som står kvar mitt i hela härligheten är originalet,som mäter stöddiga 260H.
Handtagen på sidorna av baljan är kokill gjutet gods i aluminium.
Säregen konstruktion som sagt. Dels har chassit alltså servicelucka för de toppmonterade rören och dels då en lagrad lösning där man kan fälla hela toppdelen bakåt. Fråga mig fan inte ens varför.. Det ni ser i bild är "stoppet" för hur mkt rörelse som kan ske och i sin tur i ovankant ena sidans låsmekanism.
Det sitter som två stift,ett på var sida,som man pressar inåt för att frigöra överdelen samtidigt som man tippar densamma bakåt. Var nu inte mycket av det som var funktionellt längre varför jag tog isär det och reparerade det hela till en status där bitarna iaf fungerar som tänkt.
Lagrings stiften är borta sedan länge så det blir att tillverka nya i svarven.
Överdelen ja. Utrymmet till vänster i bild har varit där de där herrejösses micktrafona suttit skruvade på plats. Ett utrymme som nu frigörs,och väl är väl det.
Sedan ser ni undersidan av den löstagbara delen av chassit som tidigare innehållit rör såväl som komponenter därför. Jooo...chassit är rymligt. Så är det.
Såhär ser alltså hela lortet ut med allt kringtjafs urtaget. Med lagringspunkter mm på plats och iordning framstår en något annorlunda bild än den jag fick ifrån början,om än att jag ärligt sagt fortfarande inte förstår varför toppdelen skall kunna lyftas av vem som helst (läs-tänker elsäkerhet här).
Ni kan fö ana er till låsstiftet på ena kortsidan. Det ena av två man pressar in för att kunna "öppna" maskin.
Åsså den där serviceluckan igen. Tycker den e lite cool jag!
Tyvärr visar det sig att lageraxlarna är borta även till denna varför det blir svarven i detta fallet med.
Så.
Vad skall då detta få för form?
Jaa... Tänker mig en "50 wattare". Det blir en PT som levererar ung 400VDC under last,en stöddig djävel,och på det en kvartett 6V6.
Juuupp....kan bli lite annorlunda.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.