View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 05:26



Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Snart färdig renoverad Major The Pig från 67 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Snart färdig renoverad Major The Pig från 67
Martin Kuhn wrote:
Det funkar precis som du beskrivit det.

Då är jag med så långt. Det jag undrade var väl snarast vad man kan säga om denna lösning vs mer standardmässiga försteg, tanken med det hela och vad det i praktiken resulterar i.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


26 Mar 2016, 01:06
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Snart färdig renoverad Major The Pig från 67
Kollade mer på schemat: signalerna från respektive treble och bass borde ligga i motfas i.o.m. att man på treble-sidan tar ut signalen på katoden och skickar vidare till poten. Eller cyklar jag i badkaret?

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


26 Mar 2016, 11:53
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Snart färdig renoverad Major The Pig från 67
Axewall wrote:
Kollade mer på schemat: signalerna från respektive treble och bass borde ligga i motfas i.o.m. att man på treble-sidan tar ut signalen på katoden och skickar vidare till poten. Eller cyklar jag i badkaret?

Det har du ju rätt i.... intressant! Det kan ju vara felritat, det vimlar inte av sakkunskap i stärkarmekarnas djungel om man säger. Men om det stämmer, så blir det hela än intressantare. Signalnivåerna är iofs kompenserade i viss mån. Ska forska lite.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


26 Mar 2016, 13:07
Profile ICQ WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Snart färdig renoverad Major The Pig från 67
På grund av den första renoveringstråden på Marshall forumet fick jag tag på en till renoveringskandidat. Här är första uppstarten... Skiljer sig lite från förra i försteget 820 ohm i stället för 1,5k och en 500uF på första Lite mer Super Lead ljud

https://youtu.be/xeG1mi06K7w

plexi


12 Apr 2016, 18:52
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Snart färdig renoverad Major The Pig från 67
pleximaster wrote:
På grund av den första renoveringstråden på Marshall forumet fick jag tag på en till renoveringskandidat. Här är första uppstarten... Skiljer sig lite från förra i försteget 820 ohm i stället för 1,5k och en 500uF på första Lite mer Super Lead ljud

https://youtu.be/xeG1mi06K7w

plexi


Wow ! Skit häftigt ju, betydligt mer dist än jag hade förväntat mig fast du lirar rätt högt eller?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


12 Apr 2016, 19:29
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Snart färdig renoverad Major The Pig från 67
Stark Japp! :D :D :D Treble volym på 9 bass volym 1 och Master volym 7-8 typ. Ja mycket kräm dock bara två kt88 i för att kunna köra en låda...

plexi


12 Apr 2016, 19:31
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Snart färdig renoverad Major The Pig från 67
Fränt!

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Apr 2016, 20:06
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Snart färdig renoverad Major The Pig från 67
denna låter bättre än den andra....

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


13 Apr 2016, 00:51
Profile WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Snart färdig renoverad Major The Pig från 67
Här är min tredje the Pig PA version. Har varit i karantän hos en v'n sen 2012 för att fixas. Nu känner jag att jag har kompetensen att göra det själv.

ImageImage
Image

plexi


18 Apr 2016, 07:40
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Snart färdig renoverad Major The Pig från 67
Här är min tredje the Pig PA version. Har varit i karantän hos en v'n sen 2012 för att fixas. Nu känner jag att jag har kompetensen att göra det själv.

ImageImage
Image

plexi


18 Apr 2016, 07:40
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Snart färdig renoverad Major The Pig från 67
Jag kan ju inte riktigt släppa det där med preampen. Pleximaster: Är alltså schemat som länkades tidigare i tråden 100% korrekt?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


18 Apr 2016, 09:30
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Snart färdig renoverad Major The Pig från 67
Rätt och rätt det är så de är kopplade! :)

Även PA versionen är i princip den samma förutom the additions of four channels!


plexi


18 Apr 2016, 12:12
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Snart färdig renoverad Major The Pig från 67
oj det blev lite svengelska där... :)


18 Apr 2016, 12:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Snart färdig renoverad Major The Pig från 67
pleximaster wrote:
Rätt och rätt det är så de är kopplade! :)

Ok, jo det var vad jag undrade, om kartan överensstämmer med verkligheten.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


18 Apr 2016, 22:13
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Snart färdig renoverad Major The Pig från 67
Så här skrev Dan Frank på Marshall forumet angående detta...


Hi Plexi,
Yes, the treble and bass outputs are out of phase because the bass is a normal plate loaded output and the treble is a cathode follower. I thought this would cause problems because of the signals being out of phase but there is a reason for this.
Think of the bass and treble as 2 separate pre-amplifiers. The bass pre-amplifier only increases the signal of the bass frequencies, while the treble pre-amplifier only processes the treble frequencies. Since the treble pre-amp is a cathode follower, it does not increase the treble signal. Now both of these signals (bass and treble) are out of phase with each other. This does not matter because one only works with bass frequencies while the other only works with treble frequencies. There is some overlap in frequencies that BOTH pre-amplifiers work with (some middle frequencies) but because both signals are out of phase, these similar frequencies that both pre-amps work with, cancel each other out. So I am assuming that the output of the whole amplifier can be made to be very flat in frequency response.
If you notice, the bass pre-amp has a 22K resistor on its grid to ground. This reduces the signal going into this tube VERY much. This is done so the bass output matches the treble output which is a cathode follower and has a gain of only 0.9 or thereabouts. Less than unity gain for this stage.
So, all of the voltage gain of the "PIG" comes from the first input preamp tube, the tube after the bass and treble stages, and the phase inverter. Signal is effectively lowered at the bass and treble stages. The treble stage because it is a cathode follower and the bass stage because of the 22K resistor.
Maybe this picture helps with how the "PIG" amplifies signal. As the volume knob of the bass pre and/or treble pre is raised or lowered, not only does it change the volume but it also changes the amount of frequencies that are amplified.
Hopefully this is understandable... Maybe Vintagekiki can better explain.

Image


20 Apr 2016, 13:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Snart färdig renoverad Major The Pig från 67
Image
Image


21 Apr 2016, 10:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Snart färdig renoverad Major The Pig från 67
Klarläggande och intressant om försteget där. Man undrar ju lite varför man valt en katodföljare på diskanten, och om utsläckningen i mellanregistret egentligen är märkbar. Överlappningen mellan bas och diskant är kanske inte så bred att det har nån större betydelse.
Snyggt jobb med förstärkarna där, plexi!

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


21 Apr 2016, 10:19
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Snart färdig renoverad Major The Pig från 67
Grisfest!!!!

Image


PA toppen låter kanon men är inte stabil, få troligen överslag i en elektrolyt när den värmt upp, det sitter 450V-are i nu och har beställt 600v (700V toppar) B + 720 på denna. Så även med kondingarna i serie blir det tuff för dem.

Hade mycket tufft jobb att hitta en "ny" gammal utgångstrafao (Partridge) till denna så jag vill inte köra den innan den känns stabil.

Min "andra" har lite andra värden i preampen på 3 ställen och skriker därför än mer! Marshall 200 Major har minst lika mycket gain som en SLP om än annorlunda. Dessa majorerna gå inte att ljudmässigt jämföra med den "vanliga" majoren med sina ultra linjära trafos (Drake)

Andra grisen... skriker (Jag vill visa "frossat glas" ljud som jag gillar hos många marshalls och som denna har)

https://youtu.be/_60CqZUIjZU


28 Apr 2016, 06:23
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Snart färdig renoverad Major The Pig från 67
https://www.youtube.com/watch?v=t9Ep4YjKT1A

Bra klipp!!

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


03 May 2016, 20:40
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 53 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.