View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 09:49



Reply to topic  [ 1 post ] 
Bugera 1990 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Bugera 1990
Tänkte att ngr kan ha intresse i en rapport kring dessa.

Image

Image

Först som sist,detta är inte speciellt välbyggda maskiner. Sorry,om nu ngn trodde det. De ÄR billiga och det märks. Överallt,vad man än tar i.

Hos mig hamnade just den här för att den skottade säkringar till lågspänningsdelen,som då driver bias,reläer och lite annat smått å gott.
Anledningen till att säkringarna gick var en trasig diod.

Image

Jack mm detaljer är den billigaste skiten man hittar det med. Inte mkt att orda om.

Image

Brädorna man använder är inte mkt bättre. Känns,i brist på förklaring,som väldigt kinesiskt i sammanhanget. Med det sagt är jag fullt på det klara med att kineserna levererar vad man betalar för,och se det är precis vad man gör i detta fallet.

Image

De har en mätport för bias samt trimpotten därför monterat så man skall kunna kolla detta utifrån. Möjligt,det enda man mäter är biasspänningen,alltså INTE anodförlusten i tomgång. Tog mig för att dutta dit en 1 Ohms resistor och kollade och rören stod iskallt. 10mA.
Justerade om det å...så vart det lugnt sagt annat ljud i skällan.

1990 är ju tänkt som Bugeras "take" på Marshall. Om de direkt träffar det målet vette fan om jag håller med om,men..det låter iaf röris om skrotet när man pressar den.
Bra?
Mja. Iaf inte uselt är mitt svar på den. Att jmfr den med en Marshall däremot...not so much.

Bekräftar jag alla fördomar om Bugera mao? Mnja. Till en grad gör jag det,men inte hela vägen.
Huvudproblemet,som jag ser det,är att man använt det billigaste man hittar genomgående. Kan förstå det i ljuset av vad de kostar nya men det medför oxå att det skiter sig om man har för avsikt att tex modda de i ngn större omfattning.
Eller kort summerat,enda jag kan tänka mig att man tar med sig i fallet av en 1990 in i ett annat bygge är trafona. Resten är bara att dra i bingen.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Mar 2016, 14:10
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.