View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 06:14



Reply to topic  [ 5 posts ] 
EVH: Cerrem resistor mod, nån som testat? 
Author Message

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post EVH: Cerrem resistor mod, nån som testat?
Har egentligen för länge sen slutat grubbla över EVH's bruna ljud men så hittade jag info om "Cerrem" modden (en effekttålig resistor parallelt över OTn's primärsida) VH ska tydligen ska ha kört med denna tidigt i karriären, innan första skivan och på första;

http://youtu.be/I7HAknjipE0

Nog låter det brunt alltid!

http://www.twistyneck.net/cm.html

Funderingar, erfarenheter, nån som prövat kanske?


08 Mar 2016, 17:47
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: EVH: Cerrem resistor mod, nån som testat?
Bra fråga, jag har sneglat på denna och det vore intressant att höra om någon på forumet testat.. Jag begriper ju att man tar risker när man drastiskt minskar primärimpedansen, men jag funderar på om samma ljudmässiga resultat skulle kunna nås på ett säkrare sätt om man redan från början väljer en OT med motsvarande högre primärimpedans så att OT + Resistormodden resulterar i den impedans som rören vill se.


10 Mar 2016, 09:49
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: EVH: Cerrem resistor mod, nån som testat?
En resistor anod till anod kommer väl fungera som en post slutrör volymkontroll, inte en sänkning av OTns primärimpedans?

_________________
Johan Hansson


10 Mar 2016, 10:29
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1232
Location: Vallentuna
Post Re: EVH: Cerrem resistor mod, nån som testat?
Låter som en ganska underlig grej att göra, tycker jag. Därmed inte sagt att den inte skulle kunna ge ett intressant ljud, sådant är rätt svårt att förutse och det beror säkert på vilket slutrör det är och på själva OT etc... Att det blir påverkan på belastningslinjen för slutören är nog helt klart, de kommer att uppleva det som att belastningsimpedansen blir lägre pga en parallelkopplad resistans. Verkan beror ju på hur stor resistansen är.


10 Mar 2016, 11:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: EVH: Cerrem resistor mod, nån som testat?
Tubis wrote:
En resistor anod till anod kommer väl fungera som en post slutrör volymkontroll, inte en sänkning av OTns primärimpedans?


Nej man sänker såklart inte OT:ns primärimpedans, men man sänker ju den impedans som slutrören "ser". Och ja, visst blir det en "post slutrör master", ska vi ta oss friheten att kalla den PPTMV? :lol:


10 Mar 2016, 12:34
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.