View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 04:38



Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Bassman 135 - lämpligt underhåll? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post Re: Bassman 135 - lämpligt underhåll?
Då har jag fått rent ljud på 4-ohmstappen, jag tog med 600-papper på anliggningsytorna på brytjacket på ext.utgången. Dessutom var den anliggningen lite sned, det var en väldigt liten yta som låg emot.

När det då låter rent och fint kommer ett nytt problem, efter ca en minuts spel försvinner ljudet rakt av. testar 8-ohmsutgånegn där funkar det som det ska.

Stänger av och sätter tillbaka högtalarkabeln i 4-ohmsutgången, samma sak igen, efter ca en minut tvärdör ljudet. MEN; samtidigt är det en liten blå gnista från chassikanten rakt ovanför högtalarutgången. kabelhylsan är dock av plast, så det syns inte om det är ett överslag mellan chassi och högtalarkabel.

Någon som känner igen detta?

Jag funderar på att fixa till elkabeln, det är sammansmält där, kan det vara ngt överslag i den kabeln som ger sådana här effekter?

_________________
/Lennart


05 Mar 2016, 19:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post Re: Bassman 135 - lämpligt underhåll?
Nu börjar detta bli otäckt.

Som jag nämnde i inlägget ovan funderade jag på om det kunde vara ngt tjall på inkommande ström, hållaren och kabeln verkade vara mer eller mindre hopsmält.

Tog isär, det visade sig vara plasthållaren som smält, kabeln var fräsch. Kortade av och monterade ihop igen, ingen skillnad förstås.

Ett steg i renoveringen är att byta filerlytar, eftersom det ska göras och det på något sätt kanske skulle kunna ha med problemet med tyst förstärkare att göra byttes dessa. Alla till samma värden som förut, dock en av lyterna gick jag upp till 100uF i stället för 80 uF, det fanns inte rätt värde tillgängligt helt enkelt. Borde inte spela in.

Flyttar samtidigt till 230V-tappen på PT, eftersom vi har exakt 230V i väggen här.

Kopplar in, och väljer då för säkerhets skull 8-ohmsutgången till högtalaren, eftersom den hela tiden fungerat bra. Slår på strömmen, stärkaren tvärdör, båda sekundärsäkringarna går direkt. Dessa visar sig vara på 1,25A, istället för 630mA som de borde... tror inte detta spelat roll, eventuellt kan någon komponent tidigare fått för hög spänning pga detta? Långsökt?

Jaha, har jag kopplat någon kanna fel? Nej, inte vad jag kan se. Är de hela? Ja, efter vad min enkla ESR-mätare säger.

Mäter upp alla lindningar, både på primär och sekundär på PT, alla hela. Även glöden mäter jag, hel lindning.

Mäter dessutom glödspänning med sekundärsäkringarna borta, den visar 2,5V... kopplar tillbaka till 220V, visar typ 2,6V...

Vad i h-vete kan vara fel!!!????!!!!

Tacksam för alla tips!!!!! :shock:

_________________
/Lennart


06 Mar 2016, 23:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Bassman 135 - lämpligt underhåll?
du har förmodlingen kortis mellan anod och glöden..... kolla glödlindning på slutröret längst bort mot nättrafon..... vissa semco moddare klanta sig vid detta ställe o lyckades orsaka nötning på en kabel.....

kolla även trafomuttrar så de är åtdragna ct jordas oftast där

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


07 Mar 2016, 01:02
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.