View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 02:35



Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Peavey Classic 30? 
Author Message

Joined: 01 May 2006, 19:10
Posts: 1162
Location: Östergötland
Post Peavey Classic 30?
Hej, vad säger ni som vet om en sådan? Jag tycker de låter väldigt bra och har en tilltalande storlek.
Man har ju däremot läst att kvalitén ska vara sisådär? Myt eller verklighet? Vad säger ni som skruvar och löder?
Finns det någon som bygger en bättre variant kvalitetsmässigt?

Med vänlig hälsning JV


18 Feb 2016, 19:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Peavey Classic 30?
Jag säger..

-Bra ljud!
-Svårmeckad pga ett kretskort som sitter lite illa placerat i en L-form.
-Klen powertrafo
-Inte fel att komplettera med bias-pot
-Saknas ett par skärmgallermotstånd original har jag för mig.

Jag gillar dom..


18 Feb 2016, 20:08
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Peavey Classic 30?
Vart inne i en sådan med intermitenta glappoljud. Och problemet var lödningarna. Suspekta mikrosläpp överallt. Fick löda om alla kort. Korten var lackade utanpå lödningarna så mindre kul lödjobb. Även om lacken är genomlödningsbar går det trögt innan penetrering.

_________________
Johan Hansson


18 Feb 2016, 20:38
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Peavey Classic 30?
Jag skulle vilja säga att kvalitén inte är sämre än nån annan modern förstärkare.
En mindre lyckad konstruktionslösning är kretskorten som sitter inte bara i L-form utan t.o.m. tre kort i en U-form. Dessa är förbundna med byglar som man måste böja vid demontering/montering. Tål inte hur många böjningar som helst.

Nu vet jag inte vad Peavey använder för rör men förr använde man Sovtek i slutsteget och dom började ofta skramla efter ett halvårs normal användning. Detta beror inte bara på dålig kvalité utan rören får utstå mycket tortyr från högtalarens ljudvågor.

Jag kollade mina journaler och hittade några exempel (förutom rörbyten):

1. Volymsänkningar. Gick inte att reproducera.
2. Läsk i förstärkaren, kretskort sönderbränt. (Kunde ju hänt vilken stärkare som helst)
3. Avbrott på bygel mellan kretskort. Spruckna lödningar till rörsocklarna.
4. Fel på reverbtank.
5. Bränd skyddsdiod.
6. Brott på bygel mellan kretskort. Har troligen uppkommit i samband med tidigare felsökning.


Gillar du den så Go For It!


18 Feb 2016, 22:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Peavey Classic 30?
Låter bra.
Tycker de rent designmässigt är katastrof.

Brustna lödningar är inget man behöver leta efter i en Classic,det är ett rent serviceåtagande. Att man skulle öppna en UTAN brustna lödningar finns fan inte...

Å som sagt. Nättrafos som kastar in handduken. För att de e måndag.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 Feb 2016, 23:54
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Peavey Classic 30?
När du nu frågar så... :twisted: ;-)

Ur rent teknisk synvinkel är Classic 30 den mest idiotiska konstruktion jag råkat på. Krångligt och klent byggt och med rejält underdimensionerade transformatorer. Som exempel är nättrafon en aning mindre än den till en gammal DNS 10, som är en "enpetare" på 5W!
Den jag jobbat mest med hade också härdsmälta i nättrafon, utan att det var något fel i förstärkaren.
Då tycker jag att t.ex. Crate VC30 är bättre. Den har även separata ton- och reverbkontroller för de två kanalerna. Dock gillar jag inte ljudet i distkanalen. Även VC30 brukar kunna dras med spruckna lödningar som ger intermittenta avbrott, men om man fixar det så...
En ganska ny bekantskap för mig är Peavey ValveKing 112, som jag tycker är mycket bättre byggd än C30. Även den har såklart sina "issues", men den är betydligt lättare att mecka med. Dessutom säljs de bra mycket billigare, runt 2 tusen i fint skick.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


18 Feb 2016, 23:55
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Peavey Classic 30?
Har inte spelat på en enda Peavey Classic 30 utan massa rörskrammel. Finns bättre stärk för pengarna skulle jag säga. Soundmässigt ok.


19 Feb 2016, 00:43
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Peavey Classic 30?
Och efter allt negativ om Classic 30, så finns det ett ljus i tunneln för dom som nu gillar ljudet i Classic 30 och inte vill ha dom ovanstånde nämda negativa sidorna.
Svaret heter KLD GT30HM alt GT40HM
http://www.kldguitar.com/KLDguitar-Engl ... ar-amp.htm
Denna stärkan är en Classic 30 clon fast med förbätringar av tidigare nämda negativa sidorna.
Jag känner till detta pga att jag själv sett schemat och givet synpunkter till en annan bojare som kontakt med företaget.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


19 Feb 2016, 03:02
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Peavey Classic 30?
Sustain wrote:
En ganska ny bekantskap för mig är Peavey ValveKing 112, som jag tycker är mycket bättre byggd än C30. Även den har såklart sina "issues", men den är betydligt lättare att mecka med. Dessutom säljs de bra mycket billigare, runt 2 tusen i fint skick.


Där ser man hur mkt åsikter kan gå isär.
VK serien för mig är ett klockrent exempel på hur man resonerat nere i Meridian...

-"Jag vet vad vi gör! En ny rörförstärkarserie!"-
Å alla ropar "jaaaaaaaaa" i kör.
Men se..
Sen kom firmafesten å där söp man upp varenda dollar som var avsatt till produktutveckling.

...å så föddes Valveking.

Stabila maskiner men jöööööööööööööööööööööööösses för ett mainstream sound.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Feb 2016, 03:03
Profile

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Peavey Classic 30?
Amp Healer wrote:
Och efter allt negativ om Classic 30, så finns det ett ljus i tunneln för dom som nu gillar ljudet i Classic 30 och inte vill ha dom ovanstånde nämda negativa sidorna.
Svaret heter KLD GT30HM alt GT40HM
http://www.kldguitar.com/KLDguitar-Engl ... ar-amp.htm
Denna stärkare är en Classic 30 clon fast med förbätringar av tidigare nämda negativa sidorna.
Jag känner till detta pga att jag själv sett schemat och givet synpunkter till en annan bojare som kontakt med företaget.

Håller med, har själv en KLDGT30H (föregångare till HM) som har en schemalösning enligt Racing,
Låter väldigt bra.
Men KLD förstärkare är nog tyvärr lite knepiga att få tag på nya i Sverige/Europa
(om man inte direktimporterar från Kina).
Jag tror att det max finns ca 15 st begagnade i Sverige som importerades av en Bojare..nån kan ju finnas till salu..
/Kalle


19 Feb 2016, 10:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Peavey Classic 30?
har inte testat de nya själv men folk verkar nöjda med kvalitén på tex Marshall DSL40C,
Kostar ju inte så mycket beg.
JCM 900 finns ju med men kanske för hårdrockigt
Marshall vintage/modern?


19 Feb 2016, 13:21
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Peavey Classic 30?
Laney LC30 med högtalarbyte kan va fint!

_________________
##################


19 Feb 2016, 13:44
Profile

Joined: 01 May 2006, 19:10
Posts: 1162
Location: Östergötland
Post Re: Peavey Classic 30?
Är "delta blues" samma stärk med annan tratt?


20 Feb 2016, 12:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Peavey Classic 30?
Bobrefill wrote:
Är "delta blues" samma stärk med annan tratt?


Japp
Köp en KLD GT30HM om du gillar C30 och vill slippa det negativa vad som kommer med C30

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


20 Feb 2016, 12:47
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Peavey Classic 30?
Kalle_in_Sweden wrote:
Amp Healer wrote:
Och efter allt negativ om Classic 30, så finns det ett ljus i tunneln för dom som nu gillar ljudet i Classic 30 och inte vill ha dom ovanstånde nämda negativa sidorna.
Svaret heter KLD GT30HM alt GT40HM
http://www.kldguitar.com/KLDguitar-Engl ... ar-amp.htm
Denna stärkare är en Classic 30 clon fast med förbätringar av tidigare nämda negativa sidorna.
Jag känner till detta pga att jag själv sett schemat och givet synpunkter till en annan bojare som kontakt med företaget.

Håller med, har själv en KLDGT30H (föregångare till HM) som har en schemalösning enligt Racing,
Låter väldigt bra.
Men KLD förstärkare är nog tyvärr lite knepiga att få tag på nya i Sverige/Europa
(om man inte direktimporterar från Kina).
Jag tror att det max finns ca 15 st begagnade i Sverige som importerades av en Bojare..nån kan ju finnas till salu..
/Kalle


Fast det KLD finns att köpa i england o belgien, ingen verkar ha just KLD GT30HM hemma på lager men det brukar ju vara en smal sak för en impotör att ta hem.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


20 Feb 2016, 12:51
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Peavey Classic 30?
Jag vill då höja ett varningens finger i det hela.

D-drop tog ju hem ett lass,vilket då var de maskiner jag moddade. Dessa hade ett grönt kretskort. Därefter tog helt sonika KLD gänget över det hela och skulle till att implementera de förändringar jag hade gjort själva.

De sista som kom var då moddade enl detta,för hand,och hade nu ett blått kretskort. Arbetet kineserna gjorde med DEM var precis under all kritik.
Mkt riktigt havererade även ett gäng av dem som resultat.

Om detta numera är åtgärdat vet jag faktiskt inte. Kontakten mellan mig och kineserna bröts tvärt då de tydligen ansåg att det var rätt att de helt utan kostnader i ngn form fick ngn annan,dvs mig,att stå för utvecklingen av produkten de säljer.

Så..tack för kaffet liksom.
Just de bitarna kanske vi kan lämna iom det men då med det kvar att det kan vara ide att iaf kontrollera det som levereras. Tycker jag utan tvivel.
Jag repeterar. Ngr av de första som kom i serien som har blåa kretskort var undermåligt ihopsatta. Kolla detta,det syns direkt när man öppnar de då de handmonterade komponenterna milt sagt sitter på trekvart.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Feb 2016, 16:59
Profile

Joined: 01 May 2006, 19:10
Posts: 1162
Location: Östergötland
Post Re: Peavey Classic 30?
Jaha, KLD verkar ju vara "ur askan i elden"? Tråkig att det ska vara en så konstig konstruktion?
Det är ju inte en billig stärk (8-9 000kr).
De låter ju förnämligt med telecaster, men man vill ju det ska hålla också.


22 Feb 2016, 19:21
Profile WWW

Joined: 29 Oct 2011, 08:41
Posts: 60
Location: Eskilstuna
Post Re: Peavey Classic 30?
Har kört peavey classic ett antal år och för min del har det funkat bra. Tidigare ägare hade petat i en ny uppsättning JJ-rör och skramlet rådde jag bot på med en "Tom's Tube Tamer" - hokus pokus eller ej men jag upplevde att det blev bättre och jag har inte haft några problem med trasiga rör. Vet ej om dessa går att få tag på längre men konstruktionen kräver inte direkt några större kunskaper för att fixa själv. Originalelementet tyckte jag lät som en påse spik så det byttes mot ett greenback (jag vet - lågt specat effektmässigt men har funkat bra under ett par års tid). Funderar på att peta i ett creamback 65 för att minska risken för härdsmälta så det ligger i pipeline.

Konstruktionsmässigt så håller jag med föregående talare - vem f-n kommer på idén att bygla kretskort i u-form på det sätt det är gjort samt att dimensioneringen på trafon lämnar en del i övrigt att önska.

Som summering: De går att få tag på för rätt bra pengar och begagnade så tycker jag att de är klart prisvärda generellt sätt.


22 Feb 2016, 21:16
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Peavey Classic 30?
Bobrefill wrote:
Jaha, KLD verkar ju vara "ur askan i elden"? Tråkig att det ska vara en så konstig konstruktion?
Det är ju inte en billig stärk (8-9 000kr).
De låter ju förnämligt med telecaster, men man vill ju det ska hålla också.


Nja. Det här e ju ngr år sedan och det låter mig osannolikt att de problemen kvarstår med det som produceras idag.
Isf hade nog KLD fått ta ner skylten,Kina eller ej.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Feb 2016, 00:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Peavey Classic 30?
Fick in två st classic 30 i dag. Nätrafon paj på bägge, primärlindningen avbrott. Inga säkringar gått. Den nivån är trafon på i dessa.

_________________
Johan Hansson


01 Mar 2016, 17:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Peavey Classic 30?
titta noga.... så ser du att det sitter minst 1 st IC e-cap.. byt ut rubbet till F/T jag mätte nämligen upp en delta blues från 1993 blev total recappning då Esr värdena var horribla mellan 25-100 ohm där de borde legat på 1-5 ohm...

det innebär att kondinghelvete blir varm och belastar nättrafon... poffff fö.. så säljer TAD trafo ersättare som är större

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


01 Mar 2016, 21:41
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Peavey Classic 30?
Kommer aldrig få veta vad trafosarna i dessa brände av kunden ville inte gå vidare pga kostnad och då lägger jag inte ner nån tid till ytterligare felsökning. Musikaffär, sa att han aldrig ska ta in några Peavey mer för det är så kass kvalitet och jag kan inte annat än hålla med.

_________________
Johan Hansson


02 Mar 2016, 17:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Peavey Classic 30?
http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_Ma ... ic_30_1502 kostar väl typ 1600kr ink byte oo fixa de...

denna trafo är dubbelt så biffig ;)

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


02 Mar 2016, 18:05
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Peavey Classic 30?
zven wrote:
http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_Mains_transformers_Mains_Transf_for_Peavey/Mains_transf_for_fuer_Peavey_Classic_30_1502 kostar väl typ 1600kr ink byte oo fixa de...

denna trafo är dubbelt så biffig ;)

Jo vet man kunden ville inte bekosta det. Om jag lyckas med ett skambud på dessa pjäser kanske jag köper och fixar själv. Dock skulle jag vilja ha en lösning där bias har en egen lindning. Gillar inte alls hur Peavey gjort här.

_________________
Johan Hansson


02 Mar 2016, 18:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Peavey Classic 30?
Tubis wrote:
zven wrote:
http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_Mains_transformers_Mains_Transf_for_Peavey/Mains_transf_for_fuer_Peavey_Classic_30_1502 kostar väl typ 1600kr ink byte oo fixa de...

denna trafo är dubbelt så biffig ;)

Jo vet man kunden ville inte bekosta det. Om jag lyckas med ett skambud på dessa pjäser kanske jag köper och fixar själv. Dock skulle jag vilja ha en lösning där bias har en egen lindning. Gillar inte alls hur Peavey gjort här.


hmm varför krångla till det :mrgreen: dit med ett större järn sen kommer siiiten funka

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


03 Mar 2016, 00:26
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Peavey Classic 30?
zven wrote:
hmm varför krångla till det :mrgreen: dit med ett större järn sen kommer siiiten funka
Fast här vill vi väl ta våra pjäser till perfektion. I den ena hann jag mäta ett skumt fel där -36V hade endast 30ohm till jord, inte elektrolyterna de hade jag lyft. Känns som roten till trafohaveriet kan ha funnits där. Därav känns det bättre om bias hade en egen matning eller att den fick matas som nu från glöden men att relä och opamp hade en egen.

_________________
Johan Hansson


03 Mar 2016, 09:09
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Peavey Classic 30?
men det är därför recappning är nödvändig ;) skiten de stoppat dit är gammalt nu ...

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


04 Mar 2016, 10:34
Profile WWW

Joined: 01 May 2006, 19:10
Posts: 1162
Location: Östergötland
Post Re: Peavey Classic 30?
Är dessa problem i vissa "måndagsex" eller i alla årsmodeller? Har pratat runt och träffat på folk som inte haft några som helst problem. Tur eller är det så att de är känsliga t ex för oöm behandling?


04 Mar 2016, 18:53
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Peavey Classic 30?
zven wrote:
men det är därför recappning är nödvändig ;) skiten de stoppat dit är gammalt nu ...

De två jag har inne är sprillans nya, musikaffären fick problem med leverantörens garantiåtagande. Kollade i den ena en gång till och det verkade inte vara fel på biasen. Dock är ena sidans rör friterade så det drog nog trafon "utan att lösa säkringar".....Trafon är verkligen pluttig och kablarna från den likaså, man tror inte det är sant.

_________________
Johan Hansson


04 Mar 2016, 19:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Peavey Classic 30?
De där STORA säkringarna som sitter i gör ju att pluttetrafon kontinuerligt kan överbelastas om något går fel så det drar mer ström. Glöden har tex en 10A säkring på en 30V lindning. 300VA där för att komma upp i 10A. Kanske byta till tröga mindre säkringar vore något?

_________________
Johan Hansson


04 Mar 2016, 20:36
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.