View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 02:31



Reply to topic  [ 226 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Äntligen, basstärkarbygge på gång (få bort rippel i försteg) 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång (få bort rippel i förs
busse wrote:
Är ju förbenat konstigt, att jag inte ser någon vågform med skopet på gallret till loopens sendsteg men en hur tydlig och kraftig vågform som helst på recoverystegets utgång.

Är ju förstärkning mellan. Även brum förstärkas ju i gainsteg liksom...

_________________
Johan Hansson


12 Mar 2016, 11:33
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång (få bort rippel i förs
Om du lyfter C28, finns brummet i den "lyfta änden"...alltså ut från katodföljaren ? Om inte , jobba framåt i kretsen därifrån.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


12 Mar 2016, 12:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång (få bort rippel i förs
Vilken uppgift har C55 på anoden? Skall den inte gå till jord?

_________________
- Ingvar -


12 Mar 2016, 12:40
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång (få bort rippel i förs
Musikanten wrote:
Vilken uppgift har C55 på anoden? Skall den inte gå till jord?

Den går till jord via elektrolyten.

_________________
Johan Hansson


12 Mar 2016, 12:44
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång (få bort rippel i förs
bb5000 wrote:
Om du lyfter C28, finns brummet i den "lyfta änden"...alltså ut från katodföljaren ? Om inte , jobba framåt i kretsen därifrån.


Vete fan vad det är men jag testade lossa C28 och mätte och där synns en konstig vågform svagt, men samma jäkla vågform finns även i recoverysteget och i försteget. Den störningen måste komma via spänningsmatningen eller om det har med jordningen att göra då den finns i förstegets kopplingskondingar, send och recoverysteget även då dessa steg är isärkopplade från varandra signalmässigt. Kopplade loss R1 från C6 och där finns störningen då på C6, samma då jag lossade C28 och störningen finns där och även då på C29 och här är den kraftigare.

Nån jäkla störning är det ju men frågan är ju om den uppkommer pga dålig filtrering eller nån jordloop på nåt vis? Man ser även hur den ökar om man vrider upp volymen R14 för att sen minska över ca 7-8 på volymen. Känns ju nästan som att det är nåt med jorden för varför skulle störningen minska om det var själva nätdelen som spökade?

Jag ger mig nästan f-n på att det är nåt jäkligt enkelt jäkla skitfel för det är ju dom som brukar vara svårast att hitta.


12 Mar 2016, 22:32
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång (få bort rippel i förs
Vi har utgått från att brummet kommer från spänningsmatningen eftersom frekvensen är 100Hz.
Men antag att den är 50Hz. Då är det ett skärmningsproblem. Men det kan vi väl utesluta eftersom det är skärmade signalkablar mellan de olika stegen?
Förstärkaren är ju "naken" eftersom den ligger på operationsbordet och kapacitiva störningar från el-ledningar finns runtomkring. :(
Vad tror du busse?

_________________
- Ingvar -


12 Mar 2016, 23:08
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång (få bort rippel i förs
Kollat basic-grejer ? Skiftat rör i preamp, kollat externa störningskällor, socklar osv ?
Det är ju märkligt att det finns en störning på C6 som är lägre än på C28, katodföljaren ska ju inte förstärka nåt. Det går ju att koppla förbi hela tonstacken , koppla C1 direkt på gallret på V2a för att eliminera ev problem där.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


12 Mar 2016, 23:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång (få bort rippel i förs
Kanske du behöver göra en paus med förstärkaren, Busse!
Koppla av och umgås med dina små grabbar och ha trevligt om de är hemma hos dej. :wink:

_________________
- Ingvar -


12 Mar 2016, 23:34
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång (få bort rippel i förs
Var jädrig försiktig så du inte sitter och felsöker saker som bara finns där för att du sitter med din radierande kropp och övrig omgivning mot ett öppet chassi.

_________________
Johan Hansson


13 Mar 2016, 13:03
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång (få bort rippel i förs
Musikanten wrote:
Kanske du behöver göra en paus med förstärkaren, Busse!
Koppla av och umgås med dina små grabbar och ha trevligt om de är hemma hos dej. :wink:


Kommer nog att bli en paus snart då, den lilla tid jag får över till egna projekt kommer att gå åt till att göra lite små fix på min 60:a Cadillac så den är klar till sommaren.

Tubis wrote:
Var jädrig försiktig så du inte sitter och felsöker saker som bara finns där för att du sitter med din radierande kropp och övrig omgivning mot ett öppet chassi.


Funderar på om jag skulle ta och flytta projektet till ett annat rum för att testa om man skulle ha nåt som stör i just det rummet och den platsen som jag har stärkaren på nu.

Vad jag fortfarande inte riktigt kan släppa är att volymkontrollen påverkar brummet och att brummet minskar då volymen är på max och brummet har sin högsta volym vid ca 7-8 på volymkontrollen om man graderar den 0-10. Detta får ju mig att tro att nåt är galet med nån jordning annars borde väl brummet bli högst på maxvolym.


14 Mar 2016, 08:59
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång (få bort rippel i förs
Är slutsteget inkopplat? I så fall kan du lyssna på brummet och skärma undersidan tillfälligt med en alu.-plåt för att se om det blir skillnad.
Jag tänkte på en annan sak. Sitter drosseln nära nättransformatorn? I så fall kan det induceras lite AC till drosseln.

_________________
- Ingvar -


14 Mar 2016, 11:37
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång (få bort rippel i förs
Har varit några dagars paus från bygget då jag renoverat upp till fyra stycken 57:ans Cadillac navkapslar inför sommarens ävnetyr :D

Slutsteget är inkopplat och som sagt om man kortsluter gallret på katodföljaren så blir det i princip helt tyst ett svagt brum och brus hörs med mastervolymen på fullt, kan ju vara så att det svaga brum som knappt hörs är samma som hörs i försteget men inte förstärks nämnvärt i slutsteget.

Har själv funderat på drosselns placering och hur kinkig den är i detta fall, dock så vet jag ju hur känsligt det är med placeringen av nät och utgångstrafons förhållande till varandra för att inte få brum via överhörning från nättrafon. Det borde ju fungera att testa koppla bort drosseln och köra med ett motstånd istället, Ampeg kör ju utan drossel i V4B och har enn 470R motsånd tillsammans med en 40uF, jag har ju två seriekopplade 100uF så jag är ju ganska nära Ampeg i det fallet.

Finns det nåt smart sätt att kolla upp om man får störningar från nättrafon in i drosseln då man projekterar en stärkare? Utgångstrafon kollar jag med hörlurar genom att placera nättrafon där den är tänkt isolera alla kablar ordentligt och koppla på nätspänningen, sen kopplar jag in ett par vanliga hörlurar på utgångstrafons sekundär och lyssna och flyttar utgångstrafon till man inte hör nåt brum. Finns nåt liknade knep för drosseln, är det samma sak men mäta med oscilloskop på drosselns lindning för att se om man har störningar?

Funkar det får man väl plocka loss drosseln och flytta den till ett ställe där den inte tar upp störningar eller kanske man skulle byta till en mindre drossel till ex Fender Twinreverb en fysiskt mindre drossel borde väl vara mindre benägen att ta upp magnetfältet från nättrafon, eller helt enkelt skita i drosseln och köra som Ampeg gör i V4B:n vars slutsteg jag har lånat med enda skillnaden att jag har zenerdioder på skärmgallren.


17 Mar 2016, 09:05
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång (få bort rippel i förs
Jag tror inte det är så himla vanligt att störfälten från nättrafon kommer in i stärkaren via filterdrosseln. Dock finns ju en "gammal tumregel" om att man ska ha rät vinkel mellan kärnorna, dvs om prylarna står nära varandra är det önskvärt att lamellerna i resp kärna bildar 90 grader med varandra. Det sägs minska den magnetiska "smittan". Detta beror såklart på hur väl grejerna är avskärmade. Det man kan göra är att ta en järnplåt (typ vanlig karossplåt eller så) och hålla emellan trafo och drossel och notera om störningen påverkas.


17 Mar 2016, 10:51
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång (få bort rippel i förs
lampuradio wrote:
Jag tror inte det är så himla vanligt att störfälten från nättrafon kommer in i stärkaren via filterdrosseln. Dock finns ju en "gammal tumregel" om att man ska ha rät vinkel mellan kärnorna, dvs om prylarna står nära varandra är det önskvärt att lamellerna i resp kärna bildar 90 grader med varandra. Det sägs minska den magnetiska "smittan". Detta beror såklart på hur väl grejerna är avskärmade. Det man kan göra är att ta en järnplåt (typ vanlig karossplåt eller så) och hålla emellan trafo och drossel och notera om störningen påverkas.


Har kört med 90 grader mellan kärnorna på nättrafon och drosseln, skall kolla på jobbet tror det kan finnas lämplig plåt där då dom byter ut ett ventilationsaggregat.


17 Mar 2016, 13:07
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 934
Location: Bollnäs
Post Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång (få bort rippel i förs
Jag kan nästan sätta en femma på att det är glöden som spökar. Iom att den ökar och sänks med vol-poten så kan det vara så att den tas upp på fler ställen och släcks ut efter att du gainar den. Tycker att den ligger lite väl nära potarna längs kanten. Testa att röra på glödlinan och lyssna om du hör någon skillnad.

_________________
Hasse.


17 Mar 2016, 17:07
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång (få bort rippel i förs
HasseA wrote:
Jag kan nästan sätta en femma på att det är glöden som spökar. Iom att den ökar och sänks med vol-poten så kan det vara så att den tas upp på fler ställen och släcks ut efter att du gainar den. Tycker att den ligger lite väl nära potarna längs kanten. Testa att röra på glödlinan och lyssna om du hör någon skillnad.


Har lite paus i arbetet, pga renovering av Cadillac navkapslar och dambesök :wink: :D

Om det nu skulle vara glöden som spökar, vore det inte smart då att likrikta glöden till , fasvändare, loop och försteget? Bör vara ganska enkelt att göra i denna maskin.


22 Mar 2016, 16:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 226 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.