View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 16:46



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Översyn av gammal jmp 2203 -79 
Author Message
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Översyn av gammal jmp 2203 -79
Köpte en sliten men härlig jmp 2203 för några veckor sedan här på ljudbojen och undrar om några av de bättre vetande (än mig) kan ge mig lite råd om vad som kan behöva göras på denna gamling?
Den är från 79, förre ägaren har bytt ut 3 säkringar till sådana snabbsäkringar som satts fast på bakstycket, smidigt såklart.

Det första som hände hemma hos mig var att en säkring gick, slutrören såg rejält sotiga ut ( o den hade precis fraktats genom blocketpaket ;)) och jag hade enbart 2 nya rör hemma så jag slängde i dem. Har prövat att köra med enbart 2 rör ett tag nu och har haft rören både i mitten och ytterkanterna och inga säkringar har gått.

kan ju vara så att jag inte behöver mer än hitta en quad med nya fräscha rör att slänga i, men undrar ändå, kan det vara nått annat som bör ses över? den är ändå rätt gammal, tänker på kondningar o sånt...
Image
Image
Image


29 Sep 2015, 15:20
Profile

Joined: 12 Sep 2013, 13:15
Posts: 172
Post Re: Översyn av gammal jmp 2203 -79
Du bör byta dom stora Daly-kondingarna. Gissar att dom är original och då har bäst före datumet passerats. Även elektrolyterna på kortet bör bytas.


29 Sep 2015, 17:39
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Översyn av gammal jmp 2203 -79
Oj. Jag blir skum direkt när jag ser detta.

Varför har man dragit ut ett par av säkringarna till panelen? För att dom "brukar gå" och man vill fixa det snabbt? Då finns anledningen förmodligen kvar (dåliga lytar?, dåliga rör?)

Varför har man satt dit 1A säkringar när kortet säger 500mA T ? Det är inte riktigt samma sak, liksom.
Och varför flytta bara TVÅ?
OBS att säkringarna är märkta DC48V...är det lämpligt?

Edit: ser nu att den ena T5A glödsäkringen är flyttad också...?

Tål den där kabeln till automatsäkringarna spänningar (och ström) över huvud taget? Den ser ut som klen nät-eliminatorsladd...

Och ja, du bör kolla upp elektrolyterna och förmodligen behöver du byta dom.


Last edited by Ballz on 29 Sep 2015, 22:22, edited 1 time in total.



29 Sep 2015, 18:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Översyn av gammal jmp 2203 -79
Ballz wrote:
OBS att säkringarna är märkta DC48V...är det lämpligt?


Det är väl AC i de kablarna och den är märkt AC240V

_________________
Johan Hansson


29 Sep 2015, 19:34
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Översyn av gammal jmp 2203 -79
Nja..ht = high tension = högspänning = B+ = DC för mej - om dom inte sitter före likriktaren (inget schema)?


29 Sep 2015, 22:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Översyn av gammal jmp 2203 -79
Ballz wrote:
Nja..ht = high tension = högspänning = B+ = DC för mej - om dom inte sitter före likriktaren (inget schema)?

Säkringarna sitter väl innan likriktaren på AC. Därav två stycken.

_________________
Johan Hansson


29 Sep 2015, 22:29
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Översyn av gammal jmp 2203 -79
Råkade se att ett motstånd i biaskretsen är parallellkopplat med ytterligare ett motstånd, detta beror på att rören hamnat utanför trimpotens justeringsmån. Slänger man i nya rör finns en risk att man hamnar utanför på andra hållet, då tar man bort motståndet.


29 Sep 2015, 22:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Översyn av gammal jmp 2203 -79
Man verkar också klippt bort alla diskanthöjar-kondingar och även satt dit en diskant-ätare över en 100k anodresistor?

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


30 Sep 2015, 07:18
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 534
Location:
Post Re: Översyn av gammal jmp 2203 -79
Det där rådet att alltid byta elekrolyter tycker jag är synd, har många stärkare med original från 60-talet. De åldras oftast när de används sällan under lång tid, de behöver spänning för att hålla sig i form, spela på era förstärkare minst en gång i kvartalet och gärna poå max de mår de faktiskt bra av, Har någon kondensator blivit trött kan man "reforma" dem finns ett par metoder såk på nätet och några där man inte behöver plocka ut dem ur stärkaren.

Jag som samlar på marshall gillar original prylar så om ni tar ut dom som spara dem (eller skicka elektrolyterna till mig :) ...)

plexi


30 Sep 2015, 07:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Översyn av gammal jmp 2203 -79
Tack för alla råd :)
ska lägga en beställning på rör o elektrolyter från tube-town, löda bort extra motståndet över bias-kretsen och göra min första biassjustering någonsin, har skaffat en sån "probe"
Var automatsäkringen som ersatt glödsäkringen som gick med de gamla rören i...

sedan får jag se hur den beter sig innan jag ger mig på att byta ut elektrolyterna, och återställa med vanliga säkringar...
Har stått i replokal i stockholm, kan ju inte veta, men misstänker att den spelats en hel del..

jo jag såg att ena diskant-kondningarn var klippt, men tänkte inte så mycket på det, så det är mer än så som gjorts?
"diskant-ätare över en 100k anodresistor" vart ser jag den?

ser även att c5-knipsats av, jaja så länge den låter bra så haha, ska fokusera på att få den att fungera stabilt innan jag ger mig på diskant-grejerna..en sak i sänder ;)

googlade lite och såg någon tråd att just dessa kanada-marshalls med alla sina säkringar oftare råkar ut för att säkringar går..antar att toleransen är mindre men det är väl något bra antar jag?


30 Sep 2015, 08:10
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Översyn av gammal jmp 2203 -79
Diskant-ätaren är lödad över 100k resistorn mellan de båda lila kablarna, mot pre-amp rören till. Bredvid "R7" tror jag det står.
Den sitter i så fall över anodresistorn på första trioden.

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


30 Sep 2015, 09:46
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Översyn av gammal jmp 2203 -79
ok nu ser jag den, brun grej som bryggar motståndet :)
har lagts ner lite jobb på att få ner diskanten på denna verkar det som..

har läst att man bör byta screengrid resistors också, hur vet man det, är det vanligt att de ger sig, de är ju inte direkt dyra men ändå lite extra jobb..

hittade möjlig förklaring om varför man lödit dit extra motstånd över bias kretsen här:
http://www.marshallforum.com/marshall-a ... tages.html

möjligt att stärkaren levererades med 6550 rör från början och konverterats till el34.


30 Sep 2015, 10:12
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Översyn av gammal jmp 2203 -79
SLA wrote:

möjligt att stärkaren levererades med 6550 rör från början och konverterats till el34.

Nä... Kolla detta schemat http://www.drtube.com/schematics/marshall/jcm800pw.gif
I din apparat ser jag RB 27k, R27 15k och R28 56k, alltså de värdena som man i schemat har för EL34 i bias-kretsen.
Även dina R22(23?) och R24 är 220k som för EL34.
Man har nog snarare velat kunna ställa en hottare bias bara.

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


30 Sep 2015, 11:44
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Översyn av gammal jmp 2203 -79
pleximaster wrote:
Det där rådet att alltid byta elekrolyter tycker jag är synd, har många stärkare med original från 60-talet. De åldras oftast när de används sällan under lång tid, de behöver spänning för att hålla sig i form, spela på era förstärkare minst en gång i kvartalet och gärna poå max de mår de faktiskt bra av, Har någon kondensator blivit trött kan man "reforma" dem finns ett par metoder såk på nätet och några där man inte behöver plocka ut dem ur stärkaren.

Jag som samlar på marshall gillar original prylar så om ni tar ut dom som spara dem (eller skicka elektrolyterna till mig :) ...)

plexi


Nä Plexi nu har du fått det om bakfoten !
E- kondingar åldras när dom INTE används !
E-kondingar är lite som bilbatteri används inte bilen dör batteriet, samma händer med E-kondingar fast dessa torkas ut.
När det gäller refomera E-kondingar så vill jag minnas att det funkar men om dessa varit oanvända.
Men det är över 20 år sen jag tog en telefon till RIFA och möjlighet prata med en tekniker där som var vänlig nog att berätta både det ena o det andra om E-kondingar.

Sen förstår jag inte alla dessa som hävdar en stärkare är mer värd om den är helt original, själv tycker jag det är helt idioti !
Skulle du vilja köra en bil från 79 (eller äldre ) som är helt original ? För det första skulle den inte ens gå igenom besiktningen med så gamla däck.

Jag vet inte vad detta med att slit delar som just E-kondingar skulle förminska värdet på en stärkare kommer från? Bara från personer som har ett ekonomiskt intresse och inte har koll på vad en stärkare är .

Gör en parallell med begagnad marknaden på gamla bilar, ingen skulle betala MER för en bil som inte är 100% funktions duglig.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


30 Sep 2015, 11:48
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Översyn av gammal jmp 2203 -79
Axewall wrote:
SLA wrote:

möjligt att stärkaren levererades med 6550 rör från början och konverterats till el34.

Nä... Kolla detta schemat http://www.drtube.com/schematics/marshall/jcm800pw.gif
I din apparat ser jag RB 27k, R27 15k och R28 56k, alltså de värdena som man i schemat har för EL34 i bias-kretsen.
Även dina R22(23?) och R24 är 220k som för EL34.
Man har nog snarare velat kunna ställa en hottare bias bara.

/Mats

Tack, alltid bra att veta vad man har för nått ;D låter motståndet vara kvar sålänge och ser när jag väl ställer bias om den behöver avlägsnas. Hur är det med bias elektrolyterna när det gäller värde?
har svårt att hitta just 10uf @160v, kan det fungera lika bra med tex en10 µF @ 350 Volt?


30 Sep 2015, 11:58
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 534
Location:
Post Re: Översyn av gammal jmp 2203 -79
#amphealer

"E- kondingar åldras när dom INTE används ! "

Det var väl det jag sa sa eller iallafall menade att de mår bra av att användas annars så åldras de.

Med vänlig hälsning, plexi

Ja det hade varit kul med en helt original bild! (Om den funkar...) :D :D :D


30 Sep 2015, 12:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 12 Sep 2013, 13:15
Posts: 172
Post Re: Översyn av gammal jmp 2203 -79
Ska man lira på stärkaren ser man väl till att den är ok i alla delar. 36 år gamla kondingar innebär risker; det är ju inte alltid som kondingar "signalerar" att de är på upphällningen utan det kan gå snabbt med tråkiga konsekvenser.


30 Sep 2015, 13:19
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Översyn av gammal jmp 2203 -79
pleximaster wrote:
#amphealer

"E- kondingar åldras när dom INTE används ! "

Det var väl det jag sa sa eller iallafall menade att de mår bra av att användas annars så åldras de.

Med vänlig hälsning, plexi

Ja det hade varit kul med en helt original bild! (Om den funkar...) :D :D :D


den funkar med de två enda nya rören jag har just nu (misstänker du menade nått annat med "orginalbild" egentligen;)), men här två originalbilder från förre ägaren:
Image
Image

låter bra gör den också :)


30 Sep 2015, 14:10
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Översyn av gammal jmp 2203 -79
länge sedan, men nu är de stora electrolyterna bytta, även de vid biasen och nu sitter det nya JJ rör i o biasad rätt, den var rejält het ställd innan så inte konstigt att rören var sotiga ;D

Tog bort alla automasäkringar och ersatte 5k-säkringarna mot 6.3k, nu ryker de inte längre.
Googlade lite och tydligen var kanadensarnas Marshalls lika bestyckade som de svenska med extra säkringar, där brukade man efterhand byta ut 5k-säkringarna mot 6.3k som standard eftersom de gick ideligen!
Funkar råstabilt nu!!


26 Nov 2016, 13:55
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.