View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 07:30



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Värderingshjälp ang rör. (Tillkommit tre EL34) 
Author Message

Joined: 29 Sep 2017, 21:33
Posts: 3
Post Värderingshjälp ang rör. (Tillkommit tre EL34)
Då jag själv inte har någon jättekoll på det här med rör, så tänkte jag kolla med er här på forumet om någon har koll på vad man skulle kunna begära för samtliga av dom rör som näms nedan.

Det som står skrivet inom parantes efter det rör som näms är mindre märkningar som också finns på röret.
Brimar CV455 (3C7/565)
Sylvania gold brand 12AT7 WA
Siemens E81CC två av sessa är märkta med 92 356 och det ena 54 285.
Siemens 12AT7WA (35220)
Philips ECC81 (TK3, B7G5)
NCR 5963 gb (2st)
Telefunken ECC81 (2st med diamant stämpel i botten)
Telefunken 12AT7
Telefunken ECF82 (B90025xx)
Röret högst upp till höger saknar fabrikat loggan men har nästan identisk 12AT7WA logga som Sylvania gold brand röret..
Image

Tack på förhand!


Last edited by Embuza on 31 Jan 2018, 08:28, edited 1 time in total.



30 Jan 2018, 21:45
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Värderingshjälp ang rör.
Äh, sånt där gammalt skrot. Slå igen locket och posta dom till mej så ska jag se till att dom hamnar i glasåtervinningen :-)

Skämt åsido: Det är fina fabrikat, och fina årgångar och en del fina varianter, men vad dom är värda är svårt att sia om utan att ha testat dom i en riktig rörprovare. Dom kan ha gått 30.000 timmar eller 300 timmar. Och t o m då är det vanskligt, för rörprovaren säger inte hur dom låter. Hi-fi-folket kanske betalar bra för såna, men ECC81/12AT7:or är ju inte så vanliga i gitarrsammanhang, så vänta dej inga kanonresultat.
Antar att du vill bli av med alla - gör ett paketpris. Mitt riktvärde för otestade "pulls" ligger på max en hundring, lite beroende på rörtyp och fabrikat. Otestade, utan garanti. Men: det är jag. Jag har ingen firma, behöver inte leva på det. Nån kanske tycker jag är för dyr då, nån tycker jag är korkad för att det är för billigt. Ebay/Tradera: svårt...vad folk vill ha och vad folk betalar....är 2 olika saker. Lycka till!

Var finns du? Här på Bojen finns några filurer med riktiga rörprovare, dom kanske kan hjälpa dej att gå igenom dom så att du vet mer.


30 Jan 2018, 22:07
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: Värderingshjälp ang rör.
Som sagts, det är inte dålig bakgrund vad gäller tillverkning, men oklart med tjänstetiden för exemplaren. 12AT7 är ju ECC81 är ju E81CC etc och detta rör har sina kurvor och egenskaper; det är inte det vanligaste i audiosammanhang, men det betyder inte att det saknar intresse, tvärtom. Det kan finnas klara behov/önskemål runt detta rör både från HiFi-kretsar och andra.

5963 verkar vara en ECC82 på steroider, dvs i princip en 6SN7 i miniatyrrörsupplaga med extra kvalitetsegenskaper. Troligen kan det vara av stort intresse för dem som jobbar med HiFi-utrustning. Med lite tålamod kan de nog ge en del bra bud (just dessa rör).

Vad gäller hur olika fabrikat "låter" är jag en skeptiker. Rör med rätt spec låter som andra rör med samma spec, givet att de sitter i identiska kretsar, oavsett vad det är för fabrikatstämpel. Men det som visas upp är ju gamla godingar!


30 Jan 2018, 22:47
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Värderingshjälp ang rör.
"Rör med rätt spec låter som andra rör med samma spec"

Åh, detta kommer det bli liv om. Det finns en aspekt till...karaktär. Den ligger liksom uppe på toppen/vid sidan av specarna, som en extra dimension. För dom som kan och vill höra. Jag gör det inte, men...

Det finns en tråd från januari om rörbyte i en AC30

viewtopic.php?f=4&t=118415

och känner jag trådskaparen rätt så kommer det snart en rapport från en provkörning av 10 olika gamla o nya 12AX7:or. Den mannen har öron..

Nu ska det fastslås att specarna (läs nuvarande prestanda) på dessa 10 rör i minst 7 fall avviker rejält från "nytt från fabrik" (många av rören jobbar på bra trots 40-50 år på nacken), men en sak verkar klar: olika karaktär har dom, inte bara olika output. Och det fina i kråksången att han tilldömer två olika fabrikat (med minst ett årtionde emellan) NIB/NOS rör tämligen olika karaktär. Dessa två torde låta lika, enl ditt resonemang. :-)


30 Jan 2018, 23:10
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: Värderingshjälp ang rör.
""Rör med rätt spec låter som andra rör med samma spec"

Åh, detta kommer det bli liv om. Det finns en aspekt till...karaktär. Den ligger liksom uppe på toppen/vid sidan av specarna, som en extra dimension. För dom som kan och vill höra. Jag gör det inte, men...

Det finns en tråd från januari om rörbyte i en AC30"

Ooops... det var inte min mening och kanske inte alls trevligt mot trådskaparen, sorry!. Jag har ett resonemang kring detta och är inte rädd för en saklig diskussion, men det kanske ska vara en annan tråd då...


30 Jan 2018, 23:22
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Värderingshjälp ang rör.
Jag tror inte trådskaparen blir lessen för denna lilla urspårning :-) Mitt fel, ju.

Men ja, kanske just den aspekten ska tas i den tråden :-)


31 Jan 2018, 00:09
Profile

Joined: 29 Sep 2017, 21:33
Posts: 3
Post Re: Värderingshjälp ang rör.
Stort tack till er båda för infon!
Får väl lägga ut dom på tradera och se vad som händer, men blir nog att jag lägger ut dom två NCR 5963 gb rören i en egen annons

Jag finns i skaraborg men tror inte att jag lägger ner någon tid på att få dom testade, men tack för tippset Ballz :)

Quote:
Jag tror inte trådskaparen blir lessen för denna lilla urspårning :-)
Där har du alldeles rätt!


31 Jan 2018, 00:30
Profile

Joined: 29 Sep 2017, 21:33
Posts: 3
Post Re: Värderingshjälp ang rör.
Sen kanske någon har koll på något utav dessa 3st EL34 som jag vet är hela då dom fungerde/spelade innan dom togs ur respektive aparat. Två av dom är såkallade "Metalbase" varav ett är Telefunken, med vad jag kan se är märkt G63 och det andra saknar dock helt märkning på glaset men är däremot märkt med 5E KEC på själva metallsockeln. Det tredje röret är ett MINIWATT märkt med Xf5 och precis under står det L2F4.

Image

Tack på förhand!


31 Jan 2018, 01:54
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.