View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:02



Reply to topic  [ 186 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Next
Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare) 
Author Message

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Tjena!
Nu tänkte jag ta tag i och försöka återuppliva min gamla DNS Supreme 120 som jag köpte begagnad för 500 spänn.
Jag har för mig att den fungerade hyfsat halvbra för några år sedan när jag skaffade den.
Köpte då nya slutrör till den.
Testade den då med en lite mindre (lägre W) högtalare som last har jag för mig.
Det var något som krånglade och jag minns inte vad.
Jag plockade isär den och har sedan dess inte rört den på 2-3 år tror jag.

När jag kopplar in den nu så luktar det bränt så in i gatan. Ena slutröret är helt vitt på toppen (sedan tidigare) så jag kan tänka mig att något där i närheten är vajsing.
Jag har ett helt gäng 12ax7 rör men har inte koll vilka som är hela osv. Allt känns lite halvhjärtat just nu. Kanske är dags att köpa alla rör helt nya och utgå därifrån först?

Nu är det dags att göra det här ordentligt.

VART/HUR BÖRJAR JAG?
kopplar jag in den igen bränner jag väl nåt ännu mer.


Attachments:
DNS-SUP120.jpg [166.55 KiB]
Not downloaded yet
06 May 2015, 01:41
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
tokfan wrote:
Tjena!
Nu tänkte jag ta tag i och försöka återuppliva min gamla DNS Supreme 120 som jag köpte begagnad för 500 spänn.
Jag har för mig att den fungerade hyfsat halvbra för några år sedan när jag skaffade den.
Köpte då nya slutrör till den.
Testade den då med en lite mindre (lägre W) högtalare som last har jag för mig.
Det var något som krånglade och jag minns inte vad.
Jag plockade isär den och har sedan dess inte rört den på 2-3 år tror jag.

När jag kopplar in den nu så luktar det bränt så in i gatan. Ena slutröret är helt vitt på toppen (sedan tidigare) så jag kan tänka mig att något där i närheten är vajsing.
Jag har ett helt gäng 12ax7 rör men har inte koll vilka som är hela osv. Allt känns lite halvhjärtat just nu. Kanske är dags att köpa alla rör helt nya och utgå därifrån först?

Nu är det dags att göra det här ordentligt.

VART/HUR BÖRJAR JAG?
kopplar jag in den igen bränner jag väl nåt ännu mer.


Du transporterar den till närmaste mekare. Det är den snabbaste billigaste och bästa sättet att få liv i den.

Berätta var du bor så kommer säkert någon av bojens makare att erbjuda sig.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


06 May 2015, 07:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Ett rör som är vitt i toppen betyder att det är spräckt och har förlorat sitt vakuum. Skrot alltså.
I gamla Italienska förstärkare som DNS, FBT och troligen fler, så får man ofta byta ut en eller fler potar. Det kan vara ganska extraordinära fel på dem, som värst avbrott i kolbanan. Det kan ge skumma effekter.
F.ö. instämmer jag i Peters rekommendation.
Schema här om du behöver.


Attachments:
DNS-SUP120.jpg [166.55 KiB]
Not downloaded yet

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm
06 May 2015, 08:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Skulle sagt att initialt bör du DC resistansmäta ett antal punkter först.
Börja med att kolla mellan B+ och jord. Där skall vara ett relativt sett högt värde.

Efter det handlar det om att okulärbesiktiga i första rummet menar jag. Kolla över allt i maskinen noga och leta efter just sådant som ser bränt ut osv. Om du hittar ngt som ser suspekt ut,mät.

Stämmer med det sagt i bäcken med Sixten. Är vanligt med halvdefekta,eller vad vi skall kalla det,pottar i dem.
Kan hanteras genom att man pillar isär dem,gör rent,spänner om dem och monterar ihop dem igen.

Med det mest basala kontrollerat BÖR du eg kolla lytarna i den. Har varit med om att de har varit ledsna. Därför kan det vara en god ide att ESR osv mäta dem. När de e ledsna brukar de vara det rejält,såpass att vi talar rippel kring 50VAC och uppåt i första smäll.

Iom att ett slutrör är kass är frågan varför som jag ser det. Ngt som vore smart är att kolla ifall du har negativ biasspänning ut till båda slutrören,ngt som görs med maskinen igång. Om inte felsök varför.
Att sedan modifiera för såväl justerbar biasförspänning som balanserbar dito är en i sammanhanget relativt sett smal sak,och som jag iaf anser behöver göras.
Mao,se till att få slutsteget stabilt som punkt 1.

Sen..har de den egenheten att preampkortet i dem sitter i pottarna..som sitter draget i preampchassit. Själva lådan. Vad det ger för handen är att VISSA av dem kan ha ganska slagna kort. Dvs,de bågnar...och kopparmasken på dem är inte direkt gjord för att följa med.
Rent praktiskt innebär det att efter att du fått slutstegsdelen ok så får du arbeta med preampdelen på bänken och helt enkelt mäta dig fram punkt för punkt. En tongenerator är helt klart ett bra verktyg då.
För att kunna arbeta med preampen vettigt får du löda loss reverbtanken osv. Ett råd är att du i det läget förser reverbtanken med ett par vanliga RCA kontakter eller liknande,vilket gör servicejobbet bra mkt enklare iom att det efter det bara är att demontera tanken.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 May 2015, 11:57
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Sen.
För att få dem roliga behöver de byggas om. Fact of life. Den biten blir lite lurigare iom att du inte är van men har du bara kommit så långt så löser vi säkert det med.

Ngt jag kan säga direkt är att en frisk 120 är en enormt högljudd best. Nu snackar vi på allvar liksom.. Jag för en förordar därför utan tvekan en PPIMV installation på dessa. MINST en master mellan concertinan och dess driver.
Concertinan i dem behöver som minst sättas om fö. Jag brukar rent av skrota concertinan och bygga en LTP av den,för vad det e värt...om än överkurs i detta läget kanske.

B+ bör fö hamna kring 460VDC-470VDC under last med en frisk maskin.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 May 2015, 12:03
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Tackar för tips!
Målet med detta åbäke är att jag ska lära mig sånt här. Lämnar jag in den till någon så har jag missat 98% av vitsen med att köpa den.

Jag har snokat i din tråd tidigare Racing. Riktigt spännande. Min plan är att först få igång stärkaren så den fungerar som den ska. Efter det har jag tänkt apa efter det jag läst i din tråd.
Var ju förbaskat gött ljud i dina. Vilken slump att du grejjade just med en sån jag råkade få tag på.

Nu har jag många frågor om trix och allt möjligt. Ni får gärna svara på någon om ni orkar.

1. Finns det nåt trix så man vet vad som är vad på kortet? Har ägnat massa tid på att hitta de olika stegen osv. Jag har skrivit ut schemat och märkt ut komponenter R1 osv och sedan gjort likadant på kortet samt dragit sträck på ovansidan av kortet för att se hur kopparbanorna går. Hur gör ni som har rutin och kan sånt här?

2. Vad är den värsta skadan jag kan göra? ;)
Har läst att man inte ska köra den utan last. vad förstör jag då? sluttrafon?

3. Vart köper jag rör, komponenter och potar mm?


Då låter det som jag har en plan att börja med. Slutsteget. Skönt att få det sagt konkret då jag ofta petar lite här och där utan att komma nånstans annars.


06 May 2015, 13:06
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
1/
Nej. Sättet att hantera detta är via "reverse engineer".
Mao,du får tyda schemat mot det du har framför dig. Var i det medveten om att på valda ställen behöver komponenter iaf få sitt ena ben loss från kortet för att kunna ge rättvisande värden.

2/
Skada å skada. Korrekt är att en rörförstärkare inte skall köras utan last. Om denna last är en sk konstlast eller en faktiskt dito i form av en högtalare lr liknande gör detsamma.
När man bankar i rörisar kan man generellt säga att du INTE behöver en last på utgångstrafon för maskiner vars beteende du känner till.
??
Mjo. Om du tex har en fungerande maskin framför dig,en som du VET är "tyst" i tomgång så är det safe att köra den på bänken utan last kopplad. Dra bara ner volym/master så är det generellt inga konstigheter.
Men.
Om du nu har den där DNS´n framför dig som du INTE vet om den är stabil osv i tomgång så behöver du ha en last kopplad tills detta står klart.

3/
Slutrör i fallet DNS 120 är ett rör som heter EL-504. En toppanod matad historia som är av MYCKET hög kvalitet. Dessa nytillverkas INTE men är å andra sidan varken svåra att hitta eller dyra att anskaffa NOS. Mao...Tradera nästa (tex).
De andra rören i maskinen är av "normal" typ. Dvs som ex-vis ECC-83. Dessa kan handlas rakt över disk alt från vilken som helst av internet leverantörerna. Vår egen Peter H här på Bojen tex kan hjälpa dig.
Socklar,pottar osv e nog däremot inte Peters grej (??). I Göteborg använder jag mig av ngt som heter Tema Elektronik. Ett ställe som efter lite avstämningar i alla ändar numer lagerhåller tex lytar,socklar å gud fan vet vad annat som vi kan komma att använda i det att vi skruvar rörisar. Samma vad avser "polykondningar" som fixar de DC spänningar vi kommer i kontakt med. Är faktiskt till den grad att Tema Elektronik numer tom lagerför de vanligaste trafo typerna.

Sen,som en form av fotnot.
DNS 120 har i MIN uppfattning mkt som talar för den. De är billiga i inköp,de har trioder att forma ljud med ut ur arslet rent ut sagt och de är i sin tur mkt mkt kraftfulla när de väl serveras den signal slutrören orkar med (något de INTE får i trött originalskick).
Att du nu börjar med slutsteg/PSU delen är bara rimligt. Inte bara rimligt,utan även enklare på många vis eftersom du med det jobbet gjort har en bra plattform att stå på när du väl börjar larva dig med preampen-oavsett vad du nu vill att den skall göra till syv sörende..

Det fråntar inte att jobbet med slutstegsdelen behöver göras,och det behöver göras med insikt och omdöme.
Tips 1... De saknar i original sk "urladdningsmotstånd". En relativt sett enkel grej att addera som borgar för din egen säkerhet när du arbetar med maskinen.
Ett par enkla 100k motstånd mellan rail och jord löser den biffen enkelt.

Tips2... Som ovan. Kolla scheman för tex FBT-500R. Anledningen till det är att om du kollar hur biaskretsen i en sådan är uppsatt och faktiskt..rakt av bara plankar det så har du en bra och funktionell lösning på dels hur få justerbar biasspänning och i sin tur även balanserbar. Det senare en mer eller mindre väsentlig del eftersom EL-504 som matchade par inte direkt är vardagsmat. Med balanspott installerat..så blir den biten mindre väsentlig.

Ett par 1 Ohms motstånd mellan katod på respektive slutrör och chassijord är vidare en bra början. Iom det blir bias enkelt att kontrollera för all framtid.
I fallet med DNS 120 så ser skärmgallerna i sin tur "halvtappspänning". Såväl det som skall till CT´n på utgångstrafon som det som skall till g2 på slutrören glättas relativt sett hårt för att vara en klassisk gitarrförstärkare.
Nu är det samtidigt så att det är inte alltid de där värdena stämmer IRL mot schema...å se det kan vara vettigt att iaf ha i bakhuvudet.
Slutrören sitter i sin tur tillsammans med fasvändaren på det kort som sitter installerat i slutsteg/PSU delen.
Ngt du kan "modifiera" rakt av slagträt är hur jordningen av den där första lyten möter likriktarbryggans minus. Original är detta INTE gjort efter textboken...vilket behöver hanteras.

När det i sin tur kommer till att justera bias... Mm. De där EL-504 anges till ganska moderata effekter i datablad. Må vara hur det vill med det,min erfarenhet är att de för det första är av MYCKET god kvalitet och för det andra att de gillar när man justerar dem,per datablad,tungt. Sikta på mellan 20 och 22 watt per flaska i tomgång.

Fasvändaren i sin tur. Har kört dem både som concertina/katodyn som longtailed pair. Det senare alltid i kombination med PPIMV (googla).
Concertinas känns för min del lite uttjatat,men om du iaf till en början vill prova med PI´n som concertina SKALL du som jag ser det installera en 470k gridstopper mellan concertinans galler och föregående driversteg. I sin tur BÖR du i min mening ge concertinan en katodresistor. 3.3k är ett värde jag iaf föreslår..kan komma in på varför tids nog.
Mao behöver du kapa en smula i ledningsbanorna runt den där concertinan om rocknroll står på programmet...så enkelt ligger det till.
Gör du inte kommer du få en maskin som låter taggigt å fult när det "göttiga" kommer...som ett kvalificerat tips.
Personligen hade jag idag hellre byggt om till longtailed pair i kombination med master och PPIMV,men det är nog att betrakta som överkurs i nuläget. Vidare e det ngt som alltid kan göras när som längre fram om andan faller på.
Märk väl att original concertinan är AC kopplad mot föregående drivsteg och detta med hela 47nF. Varför...har jag ingen aning om (storleken på kondensatorn alltså). Innebär att det 470k motstånd jag talar om sätts mellan kondensatorn ifråga och concertinans galler.

Mer?
Ja. Nu sitter det en säkring just på halvtappen ut på HT sidan. Dvs det som leder till g2 på slutrören. Lika samma sitter detsamma på båda tapparna ut för glöd. I min mening skall det adderas ett par,och det då på HT´n ut. Dvs AC sekundär.

Reverb å lite annat kan vi komma till tids nog. Tv...skit i det. Se bara till att ECC-82´an e på plats när du skall kontrollmäta div spänningar. Detta av den enkla anledning att den flaskan drar en del ström rent relativt och utan den på plats kommer du få felaktiga mätvärden kring preampen. Mao...se till att den fungerar,oavsett om du får med dig reverb i ljudbilden lr inte.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 May 2015, 00:13
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Är jag på rätt väg?

Detta fattade jag inte riktigt. ritade ut ett motstånd med ett frågetecken på schemat.
menar du att dra två 100k parallellt eller i serie eller vadå ;)
Är jag på rätt ställe och fifflar över huvud taget?

Tips 1... De saknar i original sk "urladdningsmotstånd". En relativt sett enkel grej att addera som borgar för din egen säkerhet när du arbetar med maskinen.
Ett par enkla 100k motstånd mellan rail och jord löser den biffen enkelt.


Jag fattar hur urladdningen fungerar. brukar koppla några banankontakter till ett effektmotstånd när jag laddar ur den i vanliga fall men ditt tips lät ju säkrare och smidigare.

Nu har jag impulsbeställt nya rör till hela chabraket. Rören kostar ju bra mycket mer än jag köpte hela stärkaren för.


Attachments:
DNS modd.jpg
DNS modd.jpg [ 73.13 KiB | Viewed 33902 times ]
11 May 2015, 00:23
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Ja. Du är rätt ute enl hur du moddat schema.

Iom storleken (alltså antal kOhm) på "urladdningsresistorerna" så kommer det handla om närmast försumbar last.
Addera däremot även ett från halvtappen mot chassi. Mao totalt två motstånd.

Som du ritat schemat vad avser bias så kommer du få balanserbar dito. Dock inte justerbar vad avser antal volt i ngn större omfattning.
Det fixar du genom att ersätta den 10k resistor som sitter mot jord för den kretsen med en trimpot. (Du ser resistorn längst ner på schemat).
När man moddar ngt sådant här så sätt ALLTID trimpotten mot jord. Anledningen är den att OM trimpotten av okänd anledning ngn ggn skulle braka samman är det enda som händer att den negativa biasspänningen ut mot resp slutrör stiger. Mao...det händer inget direkt skadligt.

Balanspotten i sin tur.. Det som får den "aktiv" är dess läckresistorer (som jag då väljer att kalla dem). Utan dem på plats...ingen justerbar balans.
Mao innebär det ÅXÅ att du genom att variera det resistorvärde de två resistorerna har kan variera upplösningen på trimpotten ifråga. Mao,hur "bra" den reagerar.

I sin tur. Serieresistorn om 4.7k ihop med det där 10k motståndet bildar en spänningsdelare. Mao kan du variera de spänningar du ser genom att labba med de två värdena med.
Gör så att du BÖRJAR med att mäta vilken negativ biasspänning resp slutrör ser idag. Som den står. På så vis har du en referens,vilket alltid är bra.

När du så moddat din biaskrets är det värdet den norm du skall justera in till att börja med. Räkna med att det kan bli lite labbande,varför du i min mening bör kontrollera detta i det första skedet med slutrören urtagna.
Då B+ INTE stämmer mot schema iom att maskinen är tillverkad enbart med tappar för 220VAC så är då ett råd att du demonterar de två tåtar som leder HT in på kortet och säkrar dem.
Detta för att maskin obelastad (alltså med slutrören ur) kan komma att passera det värde som de första lytarna är gjorda för vad avser antal volt.

Så. Ur med slutrör. Bort med HT tåtarna och isolera dem.
Därefter i med kontakten...slå på och mät samt justera så du har biasspänning ung där den låg innan du moddade biaskretsen.
Därefter tillbaka med HT tåtarna...dit med slutrören..på med pilen Palle....å justera in bias.

Bli inte förvånad om det visar sig att du kan komma att behöva justera rätt friskt vad avser slutrörens balans. Är snarare regel än undantag med EL-504.
Märker du allt detta till trots att din uppmätta anodförlust i tomgång skenar...backa av och justera om de värdena i biaskretsen som behövs.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 May 2015, 00:38
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Bytte slutrör. 39V har jag mellan 220k motstånden innan gridstopparna till slutrören. (står 37 på schemat)

Luktar inte heller bränt nu ;) De nya glödde lite finare.
Spännande.
Körde nu utan rör i preampen. Får testa att koppla in en gura imorgon och testa vad som händer.


11 May 2015, 00:49
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Noterade precis en grej du verkar ha missat.

Concertinan.
Japp. 470k in på gallret-rätt. Men om du kikar på anodmotståndet så ser du att det är på 33k. Då behöver svansen på concertinan,mot jord,vara på detsamma för att iaf få ut signal i samma härad till båda slutrören.
Det innebär att det 3,3k motstånd jag rekommenderar skall installeras MELLAN rörets katod och det där 33k svansmotståndet.
Det skall alltså INTE ersätta det.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 May 2015, 00:49
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Its Alive!!!!!

Var nyfiken och bytte slutrör. skickade på signal i drivsteget via tongenerator och det lät som det skulle i högtalaren. Testade att koppla på förstegen och koppla in gitarr. Helt dött.
Tog ur rör och satte i ett efter ett och mätte mig fram med oscilloskop hela vägen på båda kanalerna utan att hitta något fel. Testade med gitarr ännu en gång och det lät fint. Glapp telekabel 8)

Tror jag behöver nya ECC82or till reverbet men det är redan beställt.
Fasen va kul att den lever ändå!! Den går ju tystare än min ganska nya orange rockerverb 100 också!!!
Får nog pilla i den nån gång senare och fixa kanske.

Nu börjar det dra ihop sig till att ta tag i moddandet av slutsteget.
Vad använder man för pot? effekttålig?
Har även problem att klura ut hur tåliga motstånden ska vara sen när jag moddar senare.
Tror jag har en låda med massa trimpotar som jag fick av en riktigt god man i Eskilstuna när jag köpte oscilloskop. Något i den lådan kanske passar.

Köpte skop och en likriktare men kom hem med pulsgenerator nåt instrument man mäter kondingar, spolar. Fick även labbplattor 2 små labaggregat en kartong stora kondingar, trissor, apparat att reglera nätspänning och lite till!! Tror jag hittade han här på bojen men kommer inte ihåg vad han hette. En hjälte som bidrar till att jag kan hålla på. Tack om du läser detta.
Oj vilket sidospår det där blev :mrgreen:

Ja jäklar det var lite slarvigt av mig med på consertinan.
Stirrade mig blind på schemat utan att tänka på funktionen.


12 May 2015, 15:17
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Till det med moddningen av bias kretsen räcker det gott å väl med vanliga 1/4w pottar.

"Urladdningsresistorerna" i sin tur..vanliga 1w metallfilm.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 May 2015, 23:29
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Tänkte på en sak.
Har ingen 1k trimpot hemma.
Har dock 75st 5k som verkar ganska rejäla.
Blir nåt galet om jag byter 220k motstånden i biaskretsen till 1M (1,1M) och
sätter dit en 5k pot istället?

äsch!! jag beställer 1k pot kom jag på. urladdningsmotståndet jag satte dit var nog inte 1W som jag trodde då det rök på direkten. var nog bara 1/2 W.
Satte det direkt mellan + på första elektrolyten och en jordpunkt i chassit.
får beställa sånna i samma veva som poten.

Men skulle 5k funka rent teoretiskt undrar jag i alla fall?


10k pot fanns i alla fall i mitt lilla lager.


13 May 2015, 19:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
5k funkar.

Vad sedan beträffar effekttålighet.
Ohms två lagar. De ljuger inte :wink:

U=R*I
P=U*I

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


14 May 2015, 13:29
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Tjena!
Blev inget mer svar här så jag klurade på att jag kanske trampade över nån oskriven regel om att
man inte sprider andras moddar och trix på ett sånt här forum. Sorry "my bad" i sånna fall.
Tog bort bilden på schemat för säkerhets skull.


15 May 2015, 00:39
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Nu sitter jag och mekar igen och är lite förvirrad.
När jag drar på tremolot mycket låter det som förstärkaren skiter på sig på nåt vis.
När jag kopplar in reverbtanken får jag inget reverb på kanal två (effektkanalen)

klurar på om jag kan ha vänt om tåtarna när jag lödde på rca kablar på reverbet. Jag var väldigt noga med att kolla när jag gjorde det så felet borde inte vara där men man kan aldrig vara riktigt säker. Ibland fumlar man.

Hur vet man vilken som ska gå vart?
svårt att beskriva hur jag menar. vilken som ska gå från 4e rörets anod (på översta raden) till vilket lödöra på reverbtanken osv.
kan man läsa sig till det i schemat? typ att noden som kommer in från höger på schemat går till någon viss ingång eller slumpas detta
beroende vilket som blir snyggast på schemat bara?


Tips mottages tacksamt.


12 Jun 2015, 19:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Är nog ingens tår som är ömma. Inte mina iaf.. :D

Reverb ja. Kommer ihåg mina egna stapplande steg i denna världen och det med reverb var i sanning överkurs en stund. Idag tar man det med lite mera distans.

Råd 1 blir därför att du kikar inuti tanken. Hur spolarna som sitter i är kopplade OCH mäta vilken spole som ger vilken DC resistans. Där kommer vara en viss skillnad,eller skall iaf,och den med den lägre DC resistansen (vilket innebär lägre impedans) kommer vara input.
Hur du sedan kopplar resp RCA kontakt blir då en annan femma. Som sagt,kika invändigt i tanken och jmfr mot schema så gissar jag att det klarnar.
Skiter det sig får du säga till.

Ngt de här maskinerna har med sig fö som i min mening inte är helt lyckat är just att driverröret inte är avkopplat vs tanken. Dvs att det ligger ~300VDC ut mot tanken. I det jag moddat HAR jag installerat en kondensator ut,vilket medför att tanken inte ser DC och heller därför inte är farlig att hantera.
Jag antar att en anledning till att man valt att köra DC spänningen rätt i tanken är att man därigenom får en mindre störkänslig signal. Farligt är det oavsett....

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Jun 2015, 21:26
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Jag läste lite om reverb igår. Visste inte att det var transformatorer i dom.
Tänkte på en sak nu när jag vaknade.
Det borde ju då inte spela någon roll vilken sladd som ska sitta vart på inputen och outputen när det är växelspänning och transformatorer?
Så länge man inte förväxlar input och output.

Jag tippar på att det är något strul i kretsen i alla fall eller något i reverbtanken.
Jag var ju så väldigt noga att inte klanta till det när jag lödde om det pga att jag inte hade någon aning om hur det fungerar
och då inte kan rätta till det ifall jag gör fel.

Det kluriga om jag ska kolla kretsen är att jag inte har en aning om hur signalen ska uppföra säg på olika ställen.
Ser inget synligt fel när jag kollar på den.

För att testa tanken måste det ju bara vara att skicka in signal med signalgenerator och kolla vad som händer på andra sidan.
fast den kanske måste vara starkare än de 10V man får ut ur signalgeneratorn?

tack för tipsen föresten!


13 Jun 2015, 09:34
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Tjena!
Nu har den smygit fram på bänken igen.
Har skramla fram gamla rör ur en låda och knåpat ihop så jag kan koppla in mig till högtalaren på min andra DNS 60.
Var lite rörigt i huvvet sist jag grejade och tänkte försöka lite mer strukturerat nu.
Hade glömt att jag fått sådan bra hjälp här.
Började klura på hur jag ska styra upp bias potarna till slutsteget rent praktiskt. Av en slump hittade jag bild i din DNS tråd racing.
En dum fråga bara: vad menas med HT?
En annan: stärkaren acdc distar redan.
Kan det bli så av dåliga rör?
Ganska låg volym ut och mycket dist.
Matningsspänningen ligger på 342V.

Dags att beställa delar igen.
Det var allt hittills.

Nu är det bara att vänta in läge att få gå ner i källaren igen.


02 Sep 2018, 14:39
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Läste om tråden igen.
B+ bör ligga runt 470V!
Ligger ju på 340!
Därför det låter skit. Rackarns.


02 Sep 2018, 20:41
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
HT= high tension.
Dvs högspänning,i detta fallet avseende maskinens högsta DC spänning.

Ja. Om du är så långt ifrån vad maskinen SKALL se i DC spänning är ngt kardinalt fel.
Misstänk allt i matningen, tom likriktardioderna. Kolla efter rippel i de där 340 volten. Om maskinens lytar är friska skall det som mest röra sig om ngt sketna volt AC i DC spänningen.
Är där mer än så,byt elektrolyter och dioderna som utgör HT likriktning. Som dioder fungerar helt vanliga 1N4007 jättebra.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Sep 2018, 01:56
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Ska kolla.
Den brummar inte mycket i alla fall.
Har ett svagt minne av att den kändes klenare i samband med att jag satt dit urladdningsmotstånden.
Klurigt när det går något år mellan varje gång.
Såg att jag skrivit att jag mätt - 39V i slutet på stärkaren
Tidigare.
Nu är det - 35. Något har hänt sedan dess.
Påt igen ikväll hoppas jag.


03 Sep 2018, 13:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Mätte 455V efter likriktardioderna
415V på andra sidan 5W(2,7k) motståndet.
343V ett steg till på andra sidan 10k motståndet (matningen till förstegen).
Säger det dig/er något?

3v rippel centertapp
7-8v rippel efter likriktare
4-5v rippel matning consertinan
Mindre än 1v rippel matning försteg.

Om jag tänkt rätt så mätte jag förut att första steget förstärker med 37ggr och andra 11ggr men det kanske inte är relevant just nu.


03 Sep 2018, 20:37
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Ett rippel på 7-8VAC i första smäll indikerar att lyten inte mår 100.
Skall vara i storleksordningen typ 3VAC max om den är frisk,vilket mkt väl kan vara förklaringen till det relativt sett försänkta B+.
Om du byter så behöver den inte vara på 200uF. 100uF räcker länge.

Ripplet på CT är lite lurigt med (Som reservation för ovan),iom att den tappen glättas.

Samma. Redan efter första smäll bör ripplet vara begränsat. 4-5VAC in mot concertinan är för mkt det med.

Att du får sjunkande spänning allt eftersom droppresistorerna gör sitt i spänningsrailen är helt normalt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Sep 2018, 12:58
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Då blir det kondensatorjakt.
Blir väl att kosta mer än stärkaren men det får det vara värt så länge jag lär mig något.
Är det elfa å farnell som gäller?

Är sjukt tacksam för hjälpen förresten!


04 Sep 2018, 14:09
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
tokfan wrote:
Då blir det kondensatorjakt.
Blir väl att kosta mer än stärkaren men det får det vara värt så länge jag lär mig något.
Är det elfa å farnell som gäller?

Är sjukt tacksam för hjälpen förresten!

nordström audio har ellytar och en del annat

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


04 Sep 2018, 15:17
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Attachment:
IMG_20180904_181822.jpg [229.26 KiB]
Not downloaded yet
Fasen jag hittade ett gäng sådana här hemma.
Det är bara det att de har skruvar.
De som sitter nu är ju fastnypta med någon slags ben.
Är det standardmått på dessa (benen).
Eller finns det något trix för att använda dom jag har?

Kan dessa RIFA funka annars?
25 spänn
150uF 450V 85 grader.

https://www.svalander.se/shoppen/kompon ... erde/150-f

Och en sak till jag tänkte på:
Står ju 420V på schemat. Mätte 455 och racing säger att spänningen bör vara 470V på frisk förstärkare.
Funkar det ändå med 450V kodning?


04 Sep 2018, 18:26
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Jag känner det som lite förbryllande att höra om rippel på CT. De flesta lösningar med CT på Anodlindningen har ju CT direkt till jord. Mot vilken punkt finns ripplet?


04 Sep 2018, 22:26
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Normalt har filter-ellyter en sorts marginal där det finns angivet "surge" eller liknande på en viss spänning och sedan driftspänning, dvs de kan vara märkta 450/500 eller nåt liknande. det betyder ju att de kan hantera 500 V under en kort period (medan rören värms upp, typ) och sedan klarar de 450 som ständig spänning. Det lägre värdet får aldrig vara lägre än den spänning som finns över kondingen når stärkaren är i drift. Det viktiga med en filterkonding är att den har rätt kapacitans och rätt märkspänning för driftförhållandet. Tempmärkningen är rätt exotisk, det är sällan filterenheten är under ständig hög temp på över 85°C kan jag tänka mig, men jag reserverar mig för hur man bygger vissa förstärkare...


04 Sep 2018, 22:32
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 186 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.