Asså...om ni tycker jag kan bli långrandig mellan varven ska ni nog fan huka er i bänkarna denna gången,för nu blir ´e personligt se.
Den minnesgode kommer ihåg att jag skrev här på Bojen för länge sen att jag bara SKA ha en. Såsom danskättad vart det inte föremål för reson en ggn.
Å..till räddning kom till sist Sixten. Allas vår Sixten,å jag tar därför utrymmet att tacka hnm för affären
Det kom inte bara en rigg,det kom lite reservdelar med.... STORT tack!
MAX Forty "Devil"?
Huh?
Ja,alltså. Den är tillverkad i Danmark. I ett hål en liten bit norr om Köpenhamn som heter "Lille Värlöse". Tillägget devil var för den kompletta riggen. Kunde tydligen fås i röd/svart kombination med.
Tom cabben e lite lurig. E alltså en form av openback 312. Original Celestion elementen går ju knappt att lösa för pengar,och eftersom min ambition med riggen e att faktiskt använda den så gick dem fetbort redan från början. De fick Sixten behålla.
Enl uppgift skall detta vara från 1965. Mao är den lika gammal som jag e. De där kromade beslagen med hjul är för allt jag vet original,och de gör sitt jobb. Innebär att själva förstärkaren skall skruvas fast i toppen på cabben,och de beslagen saknas då dessvärre MEN...skruvhålen är kvar varför det inte skall vara hela världen att vattenskära ut ett par nya i min mening. Vi fixar det tids nog. Med de på plats kan man alltså tilta hela riggen som det passar.
Dansk design? Tja..kanske det. Det kromade "handtaget" upptill e iaf vad vi kan kalla ett smärre overkill. Faktum e,ett overkill av rang rent av.
Baktill ser det då ut såhär. Kanske inte direkt ngt att skriva hem om.? Hur som,det sitter ett ganska rejält tilltaget avluftningsgaller/raster upptill.
Impedansväljare för utgång,å utgång i form av DIN. Nu vart ena det DIN uttaget redan bortrationaliserat visade det sig,å väl är väl det för vem fan använder DIN idag.?
Mm. Ordning å reda å....EL-36´or.
http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/63/142316630439545500_resized.jpg?width=1344&height=881Å där har vi schema till den här prylen.
Kanal 1 är ju beskaffad med en James,och värdena i den James kontrollen är kanske...lite annorlunda. Låt oss kalla dem det. Hur som var det omgjort i denna maskinen till lite mer normala värden så där satt tex 470pF in på diskant..å 470pF mot wiper på bas..47n mot 10k mot backen för nedre på bas och 4,7nF mot backen för diskant.
Kanal 2 i sin tur har en stack som påminner om Vox rakt av. Men det skall sägas..LÅTER Vox gör det då rakt inte!
Första intryck man slås av är dels att maskinen är hyggligt kompakt byggd medans lådan/cabben e rent abnormt bred. Men..som sagt,maskin är kompakt byggd och inte bara det utan där råder verkligen ordning och reda med. I stort iaf.
EL-36 var det ja. Toppanod. En tutte längst upp va... Har studerat datablad för dem en del de sista dagarna å..vi ger dem en chans iaf. Vid behov kan sägas direkt att det går att byta dem där mot EL-34´or rakt av,å se det finns mer än en anledning till det. Återkommer om varför...
Å gamla hederliga Rifa. Det skall sägas direkt att rent relativt brukar ju Rifa vara ganska dyra grejer. Här förstår man varför,för efter kontrollmätning för ESR,kapacitans osv är det bara att konstatera..att dem mäter som nya. Rätt upp å ner bara. Svensk kvalitet.
Å förstegsrören är vanliga 83´or. Samtliga rör har varit i en testare helt uppenbart för på resp rör stod data angivet...handskrivet med penna. På det har den gode Sixten varit så charmig att han skickat med ett set till...
Skärmkåporna i sin tur är av samma snitt vi hittar i gamla Hagström maskiner som synes.
PT samt OT. I samband med att jag nu skaffar denna maskin har jag försökt rota lite i bakgrundsinfo,och det har då inte varit ALLDELES lätt iaf. Som kanske bekant äger Tommy "Natta" en Max han med,men då av ngt senare modell. Vår egen "Michael" här på Bojen äger ytterligare en (vet dock inte vilken modell),och jag är helt övertygad om att det finns fler. Så ovanliga de nu e.
Hur som. Det har bla framförts att maskinerna skulle vara byggda i England och importerats till Danmark från vissa håll. Ngt som isf hade fråntagit det hela en del av charmen,iaf för min del. Om vi då betraktar "bevisen" i frågan kan vi alltså konstatera att det rör sig om ett helt eget bygge..med helt egen topologi..med trafos som är mkt tydligt märkta Dana-Matic "tranformer og ensretterfabrik a/s" (som i aktiesällskap på danska). Vidare använder maskinen genomgående lytar från svenska Rifa.
Kort summerat?
Detta är tillverkat i Danmark,så enkelt e det bara.
Ngr ord om cabben så. Denna märkliga cab. Tillverkad i spånplatta,och man har gjort sig besväret att måla den med svart även invändigt. Beslagen till högtalarna är M6 och använder dels planbricka,dels taggbricka och på det två muttrar för att kontralåsa. Man kan nog påstå att ngn kroknat på att element vibrerar loss va?!
Nästa steg känns ju som att svetsa dit dem.
Fästbeslagen till toppen saknas,men bungarna i cabben sitter allt kvar. M8 vad det verkar fö.
Skruven till bakstycket e lika overkill dem. JÖSSES va man tagit i!
Mm. 900mm bred. 600mm hög å 250mm djup. Det sista där. Japp. Den e grund. Som fan. Av tidigare erfarenheter vet jag med mig att det där med grunda cabbar kan ställa till problem. Å andra sidan vet jag åxå med mig att det relativt sett är rätt enkelt att råda bot på om problemet uppstår. Välgjort e det hela iaf. Skall ges.
På Hohner manér sitter där som en form av beamblockers. Eller diffusorer då.
Så...sådär ser det ut nu. Två greenbacks och ett Cannabis. Greenback elementen på 8 Ohm styck å Cannabis tratten 16.
Det enda jag gjorde bortsett från att montera och löda in högtalarna var att efterdra de muttrar som håller baffeln mot ramen. Satt löst varenda en..
(så mkt för hängslen å livrem vad beträffar infästningen av trattarna!!)
Men...
Maskin var det ja.. Vid en första provkörning uppenbarades det snart nog att volympotten till "Vox" kanalen vart lite ledsen. Signalbortfall i vissa lägen,framför allt de intressanta...dvs full knuff
. Så den pillades isär,gjordes rent och spännblecken restes en smula...åsså hade vi oss en pot som funka som ny igen.
Så?
Hur låter en mer eller mindre original MAX Forty då? Ärligt sagt? Inge vidare faktiskt. Den distar,det gör den,men det är taggigt å fult...å när man öppnar mastern på allvar dessutom "fizzigt" som fan. Näe...om vi snackar distad rocknroll gör den ingen glad. Det e ett som e säkert,men det e ju nu ganska enkelt hanterat i mitt fall så...ingen ko på isen. Inte alls.
Komponenterna till tonkontrollerna sitter alltså monterade direkt på pottarna. I allt absolut inget fel i det. De till James kontrollen då INTE original och lite för historians skull kanske..så skulle jag eg sätta om de till original för att därmed ta del av hur den låter "orörd".? Tja. Fan vet,för som sagt..så långt har den inte imponerat.
Ngn har alltså varit i denna. Dock ICKE Mr Handyman denna ggn,utan allt är pryggt å snydligt genomfört. En annan punkt där man moddat den är att andra steget på "Vox" kanalen fått en liten 22uF lyt över sin katodresistor-tex. Men det till trots..nä..detta e ingen highgain historia för det.
Mm. Som sagt. Ordning å reda,och det får man nog ge att det faktiskt i stort råder under huven med. Lite imponerande faktiskt...om man jmfr med mkt annat som producerades i nådens år 1965.
Rifa ja. Som synes e lytarna bara dragna rakt i. Innebär att dessa maskiner INTE går under "the golden rule",och det behöver de naturligtvis göra så...jag har faktiskt borrat i maskin allaredan.
Japp. Ett 3mm hål för att dra dit ett separat lödöra intill den redan befintliga stjärnan...
Å man har ju med tiden utvecklat lite av OCD eftersom Aleks skäller på mig då å då..
. Så ordning å reda gäller. Vettiga vinklar,MED radie,å krympslang där det behövs osv.
Plastmuttrarna med sina vågbrickor tog jag fö från gamla tyska lytar jag hade sparat.
Mao sitter det nu "jordbricka" på de två första lytarna som dras mot chassijord med separat kabel.
Om ni då kikar på schemat så ser ni att det med hur man hanterat vad som skall vart e lite udda. Tex glättas även halvtappen,vilket man alltså inte ser i alla konstruktioner. I sin tur får även PI´n "dubbla" kapacitansen. Sannolikt för att man hade ett öra "över" på ena lyten misstänker jag. 100uF vid PI i gitarrsammanhang får man nog säga e rätt mkt.
Nåja. Det var kopplat ung som det ser ut på schemat rent praktiskt,vilket innebar att där var ledare lite kors å tvärs..så jag la en annan ordning i det jag. På det kommer jag sannolikt att ta bort 50uF från PI´n och dela upp via droppresistor så att vi inte har mer än två steg per nod i näsan på preampen. Ser ingen anledning till ngt annat.
(Original ligger där alltså 4 trioder på sista nod)
Jaha. I arslet på EL-36´orna sitter det så efterinstallerade 10 Ohmare mot backen. Kommer byta dem mot 1 Ohm.
En av behållningarna med maskin är ju att den vad avser detaljer är så intakt efter 50år. Allt e liksom där,med undantag av ngt enstaka beslag som sagt.
Faceplaten kunde efter lite rengöring misstas för ny mer eller mindre. Åsså..var det de där med engelska språket
På såväl schema som faceplate.
Mm. Ordning å reda som sagt. Maskin mest bara fungerar. Så e re.
Mm. Enligt schema skall det stå 320VDC där..å det kan vi kanske konstatera att det gör det inte. Byta mot EL-34´or?
Japp. I det närmaste 400VDC och i sin tur ett Ra-a på OT´n om 3.5k...så japp. Men jag skall utan tvekan ge de där EL-36´orna en chans. Så blir e...
Med det gjort ovan där då så började jag med att ge concertinan en 470k gridstopper..jag tog bort lyten över concertinans katod,det här e fan ingen Hi-Fi maskin, och i sin tur adderade jag en kondensator och såg till att mastern greppade mellan concertinan och dess driver istället...på med strömmen å...
Nä. Näfan. Vart inte mera rocknroll för det faktiskt. Ergo sum..så får det bli tänkarmysse här. Mao,moddas skall det så att soundet ur den anstår ngt som blir användbart när vi e ute å gigar. För se..med skall den.
Med det sagt. Vad jag INTE kan tänka mig att göra är att borra mig in i den så det blir schweizerost av det. Det jag KAN tänka mig att göra e att addera just små hål..OM och NÄR det verkligen är "nödvändigt". Tex. Det finns ju redan hål,skruv,beslag å skit original...å man kan likaväl addera tex en plåt eller vad som nu ev kan behövas som sitter i originalbeslagen som att borra sig trött i det befintliga chassit. Aluminium i sin tur är vid behov enkelt att arbeta med.
Men ja.
Med denna rent enorma inledning...här börjar storyn om hur man får en gammal dansk att ryta. Så e ´re...