View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 14:49



Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous  1, 2
MAX Forty "Devil" / Ljudklipp av 101 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX Forty "Devil" / Ljudklipp av 101
Trots en manlig,och därmed dödlig,förkylning pressas det framåt i ärendet.

Tex är huvudtagboarden mer eller mindre befolkad och färdig för installation. Kommer ju addera en flaska och...när man nu placerade om allt vad komponenter heter efter en annan vissla...så vart det ju helt plötsligt hur gott om plats som helst.

En biaskrets konstruerades. Denna maskin använde ju en singular diod för detta tidigare,vilket nu är ersatt med en komplett brygga...och div resistorer samt..ett PAR trimpottar för att därmed kunna få det hela individuellt justerbart.
Mer eller mindre en nödvändighet då EL-36´or sällan säljs i matchade par.

Vad avser tagboarden då..numer "som vanligt". Dvs med resistorer osv som man behöver åtkomst till på kortets ovansida och i sin tur allt vad kondensatorer heter på kortets undersida. Ger ju även ett bra mkt mer ordnat intryck tycker jag.

Glödkablage har dragits nytt...vilket helt enkelt behövdes. Inte mer med det. Det ligger nu med separat säkringshållare som sitter installerad ung i höjd med nätswitchen.

Nätsäkringen i sin tur hade ngn varit mer elak med än nöden kräver,men vad viktigare än saknade den allt vad fjädring heter internt...så detta pillades isär och försågs med en lämplig fjäder. Som effekt av att fjädring saknats tidigare kan man lite försiktigt säga att hållaren var dragen för kung & fosterland. Krävdes två tänger för att få isär det hela.

Naeeeh. Sammantaget känns det som att det hela går i rätt riktning. Blir att handla lite smådelar som saknas eller är fel under morgondagen så skall vi väl se om inte detta kan fås i hamn relativt snart.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Oct 2015, 21:48
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX Forty "Devil" / Ljudklipp av 101
Image

Ja. Jaha. Jo. Jamen.

Image

Mm. Nu rumsteras det ju om friskt då bland funktioner. Pottarna jag använder sedan en tid är ju Alphas små varianter,å se det innebär att de glappar oftast i de större hål som äldre pottar lämnar efter sig.
Iom det svarvade jag till en omgång insatsbussningar,eller va fan vi skall kalla det,i svarven...å det vart ju bra. :lol:

Image

Jajamen. Nu ser man ju lite tydligare vad som e på gång. Byggt efter regelboken,enkelt summerat.
Å jopp. På "andra våningen" där sitter det som vi skall använda som loop. Så e re.
Men..

Image

Jomen. En extra sockel,som utlovat. Å vad som e på gång där...får ni allt ge er till tåls med att få reda på.

Nu e ´re samtidigt så att det blir ett antal funktioner som skall styras med LDR å se det presenterar en problemställning i form av vilket gränssnitt som skall användas vs fotpedal. Tanken här är DELS ett antal val varti signalen skall ta vägen och DELS det jag nu slutligen tänkte gå i mål med vad avser dubbla PPIMV pottar.
Grunnat lite på det med att styra loopen i å ur med.

Jaja. Playtime.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 Oct 2015, 20:17
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX Forty "Devil" / Ljudklipp av 101
Fått gjort en del idag med.

Image

Så. Mkt mer komplicerat e ´re inte. Droppresistorn e på 220 Ohm,vilket skall vara riktigt om jag räknat rätt. Ja,alltså för att driva de LED´s som nu kommer gå i arbete.

Image

Å som sagt,med erfarenhet i ryggen kan jag nu lugnt tillkännage att det kommer finnas EN Max Forty med denna faceplaten. Ger ju bla att alla ev tjyvar framgent kommer vara ÄN mer rökta..

Appropå det. Ngr ord om detta med att borra i akrylplast. Det KAN göras med vanliga borr,om än då med lite försiktighet. Svårighetsgraden stiger givetvis med borrets diameter.. Men iaf,bortsett från "pilothålet" (som skall vara mkt litet i dia) så kliv in mkt försiktigt och med borret redan i farten så att säga å...inget som helst tryck.
Så går det bra.

LDR´rna e tillverkade,i stort. Nu blir det bla LDR styrt vad avser dubbla PPIMV´s. En feature jag grunnat på en bra stund,och som ni vet allt för väl förser jag ju i princip alla mina "egna" maskiner med just PPIMV.
Vitsen med att ha dubbla sådana,där då den ena regleras i och ur med en LDR,är en fullt ställbar volymökning tex vid solon osv.

Vidare fick jag tex bytt lite distanser till mer rätt höjd osv.

Jaja. Det börjar kännas lite som det drar ihop sig.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Oct 2015, 23:13
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX Forty "Devil" / Ljudklipp av 101
"If i had money...like Henry Ford...Lord i´d have me a woman..on every road.."

Image

Yep. MAX anno dazumal goes 2015 style rocknroll. I precis vilken färg du vill,så länge de e svart.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 Oct 2015, 01:34
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX Forty "Devil" / Ljudklipp av 101
Image

Mm. Ordet ni letar efter är "work in progress". Den där stackars plåten kan vi enkelt summera med att den ändrat form ett OTAL antal gånger vid detta laget. Mao,nu när vi vet hur den behöver se ut,det är alltså en skärm av samma snitt vi hittar i div Gelosos mm,så kommer jag tillverka en ny. En där måtten är rätt ifrån början... :lol: :lol:

Men oj oj oj vad den lille MAX´en har drivit mig i cirklar och uppför väggar. Jösses djävlar rent ut sagt.

Fick fart i skrotet redan härom dagen,men se..den var olydig. På lite större gainutslag så brummade den,och se...Jesper gillar inte när rörförstärkare brummar numer. Inte det minsta faktiskt,så jag kastade fan varenda trick i boken efter den lilla apparaten men...icke då.
Vart så illa att med en såhär "enkelt" felbeskrivning ringde jag till slut faktiskt Aleks och bad om hjälp,och se felbeskrivningen var inte heeeeeeeeelt enkel.
Huh?
Nah.
Va me nu. Jag har alltså ersatt ECC-83´orna med 6n2p. Ett grepp jag använt MÅNGA ggr vid det här laget och som numer ger ett förväntat,bra,utfall.
Ok.
Det sitter då ett 6n2p som sista två gainsteg innan fasvändaren. Väl och ve med det,och på det då dels en James med åtföljande volymkontroll mellan dessa två gainsteg och dels en volymkontroll ut ur det andra steget...bort mot fasvändaren.
Brum.
Vafan jag än tog mig för...brum. På det en reaktion från glödbalanspotten jag installerat jag inte kände igen. Den var helt enkelt för känslig.

Så. Förstod inte riktigt grejen. Gjorde verkligen inte det,så..jag kopplade bort kabeln med stopper som mynnade i volympotten efter James kontrollen och slog igång...å se...steget tände ändå! :shock:
Japp.
Med ABSOLUT INGENTING installerat mot styrgallret så hittade trioden bias I ALLA FALL! :shock:
SNACKA om att jag kliade mig i skallen så mjällen yrde!
Efter MYCKET "lubba omkring som enbent höna" så tog jag mig för att kolla ifall det extra 6n2p jag installerat gjorde detsamma,och mkt riktigt. Huh?

Hade MYCKET svårt att få ihop detta rent tekniskt,provade därför att byta rör..så jag pinnade om till ECC-83 i snabbaste tempo....brummade... Om än nu då med gallerläcka på plats. Dvs,läcka via pott.
Ok.
Provade då byta sockel. Samma skit,nu med 6n2p flaska på plats igen. Mätte och mätte...

Till SLUT inser jag att nitarna till lödbenen på potten e halvlösa. Så..dit med en annan pott,kopplade av hela skiten när jag ändå var i farten och skapade gallerläcka med 1M motstånd istället...å japp.
Tyst.
Jaja. Ok.?

Men...den andr flaskan då? Den där det inte finns ngt installerat på endera styrgaller ännu.?
Joo...de stegen arbetar. Så e re.
Mao är nu slutsatsen att 6n2p alltså hittar gallerläcka via herrejäsingens resistanser mot backen,sannolikt via dess katod.
I det att man adderar en gallerläcka av mer normalt snitt blir det hela då mera stabilt,men..så är iaf den enda logiska förklaring jag kan hitta i detta. HEEEEEEEEELT otroligt!
Detta har haft mig springande i cirklar i 2 dagar!

Nåja. Nu då,med skärmplåt osv på plats samt mer normala gallerläckor,så är maskin smäcktyst i tomgång.
Jo tjena!

Image

Mm. Nu har den alltså en hi-gain samt en low ingång. Funkar som tänkt och avsett.
De små mikroswitcharna kommer bli fler här tids nog...

Image

Å se det där blir då gränssnittet mot fotpedalen. En relativt enkel lösning. Lurade en stund på hur vettigt det är med låsbar anslutning,men landade i det att med en skruvlösning på plats kan man iaf alltid välja.
Abret jag har ligger givetvis i att man genom att tex trampa så fel det går på kabeln till fotpedalen faktiskt skulle kunna få förstärkaren med sig,ner i golvet då.
Men jaja. Såhär får det bli iaf.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 Oct 2015, 21:12
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX Forty "Devil" / Ljudklipp av 101
På gott och ont har det inte varit så mkt tid över till det egna på sista tiden,men..det betyder nu inte att det inte skett ett skit direkt.

Detta med MAX riggen har ni säkert förstått är viktigt för mig vid det här laget iom mitt ursprung varför det blir naturligt att på ett mer krävande sätt prova det jag lärt mig under resans gång.

Som tex det med bruket av LDR´r för kanalstyrning mm. Något som visat sig kunna vara känsligt..

Image

Jag satte ju ihop denna maskin vad avser ren topologi med lösningar jag använt tidigare,förvisso,fast med ett antal extra "features" adderat. Som tex det med LDR styrd PPIMV. Mao...denna har dubbla PPIMV´er och tanken är givetvis att på ett enkelt manér kunna få till en solohöjning vid behov.
Systemet är förhållandevis enkelt och LDR´rna (för hela maskin-det sitter ett antal) drivs med likriktad glödspänning.

Denna gången var det inte lika lättlöst dock. I det att jag provat mig fram med detta så har det visat sig att när man bygger det hela..skall vi kalla det point to point...så KAN det med LDR teknik helt klart bli störkänsligt. Så är det.
I nästa andetag skall sägas att jag kommit att förstå hur anal jag blivit vad avser missljud ur förstärkare,och större delen av den attityden/hållningen härstammar helt klart från att Aleks visat mig vägen.
Uttryckt på ett annat sätt har det med maskiner som inte väsnas mer än nödvändigt i tomgång blivit det för mig som på engelska kallas för "pet peeve".
Dvs..i sig egentligen en småsak...men har blivit ngt som irriterar en. Å se..där är vi till dags dato.

I fallet med denna MAX då så fick jag som sagt in brum. Något som jag i sig kom att utmana,och i det röjde fram genom maskinens topologi med det lilla oscilloskåpet i högsta hugg som värsta furie.

Störningar...kan ha många källor och allt eftersom åtgärdades sjukt många punkter. Allt i ambition att få den lilla apparajten att bli städad i sitt uppträdande.
Mesta av det visade sig faktiskt ligga i den likriktade glöden för styrningen av LDR´rna. Ursprungligen körde jag ju en sk "humdinger" (dvs balanspott) för glöden om 500 Ohm och 0,25w men..det spelade ingen större roll hur jag hanterade detta med balans osv...det brummade mer än lovligt-FÖR MIN DEL.
Å som vanligt har ambitionen nu varit att lära. Åxå.
Lösningen,det som verkligen fick det hela att lugna ner sig,var när jag demonterade den där humdingern och istället gav glöden jordreferens på det MINDRE uppenbara sättet.
Jag dyngande trimpotten och de två 1N4007 dioderna och ersatte detta med en hel likriktarbrygga...å så fick nu glöden sin jordreferens via bryggans minus mot chassi. På det glättade jag levande pisset ur de där stackars volten DC...å se nu ja...

Problemet var dock mer komplicerat än så.
Jag satte som sagt upp pentod/triod kedjan på ett sätt jag använt innan,bara det att denna ggn med annat utfall. Maskin lät "fult" och med disten rent löjligt fokuserad samt på "fel plats" rent frekvensmässigt.
Kastade MÅNGA lösningar på det hela,fram och tillbaka,tills jag tog det hela med den ro jag skulle gjort från början och slog Aleks en signal.
Summeringen var enkelt.-"Du har oscillation i det,vilket skapar det där beteendet"-.
Hm. Ok.
Å...se då var det oscilloskåp dags igen. Mkt riktigt. Inte så mkt att jiddra om eg,där fanns störningar i det,som då härstammade just från bla LDR drivningen,som helt enkelt fick signalen att hoppa åt alla håll samtidigt...eller rättare sagt rörens arbete att göra detta.
Hm.

Summerat.? Det är ju tänkt att denna maskin skall vara enbart till mig. Iom det blir det enkelt att just kasta lösningar efter den som JAG ser som användbara. Som tex helt ljudlös och steglös kontroll av dubbla PPIMV. Som styrning av det med antal gainsteg...osv osv.
Som ni sett av tidigare bilder är ju tanken att kunna styra hela skiten med en fotpedal,och så får det också bli,men det kräver ju liksom att funktionerna gör sitt redan från början. Annars faller ju det hela.

Loop fick jag installerat med. En av Tubetowns transistor ditos. Tanken är att jag kommer LDR styra dess ingrepp med vad det lider,men...jaja. Loopen fungerar iaf. Tycker då,och nu är jag DJÄVLIGT krävande,att jag tappar lite attack och ton när jag aktiverar tex ett delay (i mitt fall ett Carbon Copy).
Givetvis kan det vara så att det hela ligger i hur pedalen interagerar med loopen i sig men...ordet för dagen är att lära...
Mao skall det gås till botten med innan det hela LDR styrs.

Men.
Från och med idag är maskin i ett skede där jag iaf kan använda den till rep och gig. Nu ryter den som jag vill att den skall,och inte mycket mer med det.

Färdig?
Näfan. Inte på långa vägar när,men det brinner då verkligen inte någonstans...så det hinns med.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Dec 2015, 22:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: MAX Forty "Devil" / Ljudklipp av 101
Kul att du är hyfsat nöjd, färdig blir en sådan här stärkare aldrig. Finns alltid något man kommer på. :D

Optokopplare är verkligen toppen,.

Detta har du koll på, men kanske inte tänkt på; en sak du kan göra just vad gäller volym med olika antal gainsteg är att koppla en optokopplare i "mastervolymläge" som shunt till jord.styrströmmen till optiken kan du låta passera olika pottar beroende på hur många gainsteg som är inkopplade. Sedan kopplar du styrningen av strömmen via pottarna via samma fotomkopplare som du växlar kanal med. T ex en pott styr strömmen när det är fyra gainsteg, en annan med fem gainsteg.

Då justeras automatiskt volymen till den nivån du vill ha, utan att behöva ratta runt på förstärkaren.

Själv har jag så att tre och fyra gainsteg låter lika högt, medan volymen med fem gainsteg är lite högre, sololäge.

Styrströmmen till optiken kommer från pedalbordet, så jag har satt pottarna där. Slapp borra fler hål i stärkaren. Kabel mellan pedalbordet och stärkaren är en seriekabel dvs 9 pinnar, Dsub kallas kontakterna om jag inte minns fel.

Det behövs ett motstånd på ca 100kOhm i serie före optokopplaren. Styrpottarna kopplas baklänges, ju mindre motstånd, ju mer ljus, ju lägre volym. Har för mig att jag har pottar på ca 50 kOhm, men de kan nog vara betydligt mindre.

Fördelen med detta jämfört med fysiska pottar är att denna volympott är osynlig i kretsen när det inte går någon styrström till den. Ljudmässigt blir det ett klarare ljud jämfört med vanliga pottar. Sedan kan man faktiskt ha en hel hoper med fysiska pottar någon annan stans än i förstärkaren.

Används i Hifi -sammanhang pga att det blir ett mer transparent ljud. Då är det ju fråga om återgivning av ljud,vi vill ju skapa ljud,, så man får prova!

Sitter på ett par ställen i Monstret som du döpte min förstärkare till på nördträffen vi hade för ett par år sedan. (mycket trevligt för övrigt).

_________________
/Lennart


12 Dec 2015, 06:24
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX Forty "Devil" / Ljudklipp av 101
Image

Så. Detta kan verkligen vara användbart för fler än mig.
Som jag skrivit ovan har maskin dubbla PPIMV pottar. Man aktiverar "slav" potten med ett par LDR,och iom det styrs hur mkt man vill attenuera genom att vrida på slavpotten. Som en SMÄCK!

Nu ligger detta installerat på ett sådant vis att man kan välja om man vill sköta det via vippbrytare eller om man vill göra det via fotswitch (fotswitchen styr i sin tur bra mkt mer).


Användbart?
Jafan! Som många av er vet sjunger jag ju PPIMV´ns lov. Iaf i den tappning jag installerar dom. Nackdelen som uppstår många ggr är när de som fått en installerad vill ha en mindre volymhöjning i samband med solo eller liknande,och se..det är nu löst.
Har tagit min rundnätta tid på mig att göra det konstaterandet,just i tanke att inte köra ut skallen för tidigt.
Men..detta fungerar. Det inte bara fungerar,det fungerar skitbra.

Lösningen är alltså enkel. Två separata pottar. Stereo diton naturligtvis,eftersom vi hanterar utsignalen från PI´ns båda sidor. Den ena är "master" och ut med den andra sitter det ett par LRD´s. En från respektive PI´s sida till motsvarande lödöron på andra potten.
Dessa LDR´s utgör ett motstånd som närmast är oändligt för våra mått...och ger i tänt läge en serieresistans om ung 1.5k.

LDR´rna monterar jag simplast möjligt,på lite sk "breadboard" och detta förses med hål så att det lilla kortet skruvas fast på lämplig plats i chassit.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 Dec 2015, 01:25
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX Forty "Devil" / Ljudklipp av 101
"Good things comes to he who waits".
Mm.

Så ser det ut som vi bärgat ytterligare en av dessa toppar. Mao kan jag nu få till två likadana..och därmed är mitt privata behov fyllt när det kommer till toppar att ha med på gig.

Tack för det.

Dessvärre är den stulna av de fortfarande på vift dock.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Apr 2016, 12:07
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX Forty "Devil" / Ljudklipp av 101
Ja,de va la en djävla roundtrip för att hämta ett stycke MAX.
30mil ToR.

Image

Bakstycke saknas,vilket ju är rena döden i ljuset av att maskin använder EL-36´or som ju är toppanod matade. Men men...tur i oturen är att just bakstycket var det enda till den stulna MAX jag byggde först som finns kvar så...

Hur som helst. Rätt kurs får man säga så det var värt besväret. Tidigare ägare,och enda ägare,vart en man som nu gått ur tiden. Hans son som sålde,som var en gosse i min ålder. Dvs typ 50 bast. Hur som helst,tidigare ägare har utan tvekan haft en hund och varit rökare.. :shock:
Som tur e har man tillgång till både tryckluft och rengöringsmedel...så den processen vart ganska kort.

Preampflaskorna och PI är av Tungsrams fabrikat. Slutrören är ett par Tfk. Gott nog liksom,och det slår iaf mig som originalflaskorna.
Köpte den som den stod,men ingen anledning till oro. Efter en snabb check slogs skrotet igång å...visst fungerar den. Inte mkt att orda om.

Image

Enda mod sedan tidigare är att ena högtalarutgången är bytt från DIN till tele...annars helt orörd.
Nu e det förvisso bara tre av de jag varit nere med skallen i,men det är inte utan att jag reagerar över lite olikheter. Som tex att glödens jordreferens i denna bara e en wire från ett av preamprören rakt i jord och färdigt där liksom.. :D

Nåja. En av tornlytarna är en Rifa,den som utgör första smäll,och den får väl ev stanna om den mäter ok. Kollade rippel osv och där fanns inget direkt att anmärka på iaf.

Nah. Blir nog bra det här tids nog.

Nu har den här lille dansken iaf dels en huvudmaskin OCH sedan idag en backup. Å den dagen den stulne dyker upp igen så får de väl vara tre stycken då... :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 Apr 2016, 21:25
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX Forty "Devil" / Ljudklipp av 101
Image

Mm. Soprent. Enda raka.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 Apr 2016, 22:02
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX Forty "Devil" / Ljudklipp av 101
En bra dag idag.
Vaffö?
Jooo...bortsett från att PT´n på Centrum maskin var ok så gjorde jag ett byte med den gode Chopper som lämnade mig med ett stycke MAX Forty..."bass" :shock: .
Huh?
:shock:

Jaa..ärligt sagt,inte en djävla aning. Inte haft isär den än. Magnus har dock och menar att det var lite värden på komponenter som skiljer.
Skit samma,för en MAX Forty e inget som orkar med modern bas iaf. Mao,japp. Den skall samma väg som de andra två. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 May 2016, 21:35
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: MAX Forty "Devil" / Ljudklipp av 101
Racing wrote:
En bra dag idag.
Vaffö?
Jooo...bortsett från att PT´n på Centrum maskin var ok så gjorde jag ett byte med den gode Chopper som lämnade mig med ett stycke MAX Forty..."bass" :shock: .
Huh?
:shock:

Jaa..ärligt sagt,inte en djävla aning. Inte haft isär den än. Magnus har dock och menar att det var lite värden på komponenter som skiljer.
Skit samma,för en MAX Forty e inget som orkar med modern bas iaf. Mao,japp. Den skall samma väg som de andra två. :mrgreen:

Den pjäsen har jag undersökt! Jag hjälpte nämligen Magnus att köpa den, i mina trakter, och leverera den till en närmare plats för Magnus att hämta den på.
Jag passade på att kolla upp den när jag hade den i förvar några dagar, eftersom den kallades just "Bass" med en extra liten skylt. Det jag hittade var att den var mycket likt byggd som min egen, alltså din första som nu är på villovägar, i det att alla kondingar i tonkontrollerna var på 22nF.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


10 May 2016, 00:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX Forty "Devil" / Ljudklipp av 101
Ja,han berättade det Sixten.
Tack! :D

Skall bli intressant att se vari skillnaderna består med egna ögon,men i ljuset av hur små skillnaderna är på många andra maskiner från tiden mellan "gitarr" och "bas" så...ptja..

Säger det igen.
De här maskinerna håller riktigt juste kvalitet. Det de behöver är ngn med lite kunskap som rumsterar om i topologin på de bara,så blir det allt vrålande rocknroll maskiner av dessa med.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 May 2016, 01:34
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: MAX Forty "Devil" / Ljudklipp av 101
Här har jag lagt upp en video jag tog, som visar hur det ser ut i chassit. Jag tror den var orörd.

MAX Forty guts

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


10 May 2016, 09:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX Forty "Devil" / Ljudklipp av 101
Med undantag av hur kablaget för primären på OT´n är draget förefaller det orört ja.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 May 2016, 11:07
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX Forty "Devil" / Ljudklipp av 101
Collage dags?

Möt MAX Forty Bass.

Image

Image

Image

Magnus har bytt de stående kannorna mot F&T´s av nyare kvalisort. Bra det. "Tändhattarna" är uppenbart bytta de med. Även det bra. EL-36´orna skall enl vad som sagts härstamma från Sixten,nytt och bytt även det. Gott nog :D
Som ni ser har typskylten till grad närmast gått från vinröd till lila. Sannolikt har den väl stått parkerad med arslet i solen?

Image

Jo. E väl vad det skall vara får jag säga. Även det med hur glättningen är uppdelad är lite lustigt i de här. Original germanium dioderna kvar och...halvtapp som leder till kanna och till g2 på EL-36´orna.

Image

Slutrörssocklarna är original även de. 1k resistorn som leder till g1 för den högra sockeln ser å andra sidan lite suspekt ut får jag säga.

Image

Nätbrytare och den där lilla kondensatorn man envisades med en ggn i tiden.

Image

Image

Image

Mm. Just på den här punkten känns de rätt röriga original. Men som Sixten skriver ovan,ser ingen som helst anledning att betvivla det,så förefaller iaf James kontrollen ha lite annorlunda värden.

Jaja.
Nu skall där göras soprent och sedan tror jag vi bygger upp båda två de sista parallellt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 May 2016, 20:28
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX Forty "Devil" / Ljudklipp av 101
Image

´n here we go! 8)
Allt vad avser kondensatorer då installerat på brädans undersida.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 May 2016, 21:59
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX Forty "Devil" / Ljudklipp av 101
Jaha.
Efter att du smiskat ihop en helsikes massa maskiner som gått till salu så känns det som hög tid att kika på eget.
E ju trots allt ute å lirar ibland,och de här gamla MAX apparaterna är inte och har aldrig varit..tänkt för ngt annat än eget bruk.

Image

Även om jag är lite ambivalent i frågan vad avser mängden finesser så..ptja. Har ju gjort ngn med loop tex,men ärligt sagt.? Jag använder ju fan aldrig loop.
Hur som helst.
I detta fallet har jag tänkt om lite. Min rent anala fixering vid att det skall fan vara tyst tills förstärkaren är tillsagd att väsnas är en evig följetong på sitt sätt.
Så..därför gjorde jag denna gången som så att jag vände socklarna om och fick därmed glöden i "vecket" i framkant. Så draperade jag det i aluminiumtejp som medelst en liten ledare har kontakt med chassi.

Image

Saker och ting utvecklas ju,allra minst då jag själv och mitt eget kunnande,så..ptja. Mer ordning. Så kan man väl kanske summera det?
Nu bibehåller jag original nätbrytaren men moddar för IEC jack. Original har de ju fast nätkabel,men det fick alltså stryka på foten nu. Som synes har maskin begåvats med glödsäkringar,ngt den saknar i original.

Image

Sammantaget handlar det ju mkt om att städa upp. Kalla det kvalitetssäkring den som vill. Original oktalsocklarna av keramik gjordes rent och..monterades tillbaka. En hel del tid har gått åt till att sätta placering av div komponenter och hardparts,allt i tanke att just få det hela tyst och behagligt när det fan inte skall vara något annat.
Märk nu väl att dessa maskinerna använder EL-36 som slutrör,som jag fö fortsatt anser är MYCKET underskattade flaskor,varför anodspänningen alltså leds in via en "tutte" i toppen på respektive rör.

Image

Som sagt. Man lever och lär. En sådan erfarenhet är att det inte är helt smart att leda B+ samt kablage ut till respektive anod alldeles intill den kondensator som leder ner EF flaskans g2 mot jord. Vill nämligen gärna brumma då...
Men vidare har jag slaktat ner original B+ anslutningen för CT av maskinens OT. Av ngn anledning har man i original valt att dra de båda "sidornas" CT ihop med det som skall till rören i en djävla röra som man helt resolut bara tvinnat ihop. Så icke mer..
I och med det borrade jag ett litet hål i pappen på OT´n som jag drog fast kablaget i varefter jag la ut det hela mot chassits andra "veck",vilket förhoppningsvis inte bara skapar ordning utan mindre chans för störningar mm som effekt av de AC spänningar som ändå föreligger under tung last.

Med det sagt,som ett välmenat tips till er andra. Krympslang kan ha många användningsområden. Att tex "bunta" kabel med krymp ger ett i mitt tycke iaf städat intryck. Billigt och bra helt enkelt.

Preampen har pinnats om för 6n2p samt EF-86. ECC-83 är säkert bra men...6n2p gör MINST detsamma och till kostnaden,i mitt tycke,mindre brus osv. På det till tonen av typ 25:-/st.
En no-brainer i min bok.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Aug 2016, 22:15
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX Forty "Devil" / Ljudklipp av 101
Fått lagt det i tid som behövdes, men tyvärr inga bilder idag då jag e på Orust över helgen.
Efter justering av railspänningar kan bara konstateras att den dels är mkt tyst i tomgång och att den låter på par.

Ena 6n2p'n visade sig ironiskt nog vara död och det EF-86 jag först installerade detsamma. Men med nytt glas på plats vart det fart i skrotet direkt.

Som tips får sägas att jag insett att prestandan ur EF flaskorna primärt är mycket spänningsberoende. En skillnad på sketna 30volt i railspänningar kan vara som att vända på en hand.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 Aug 2016, 17:43
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: MAX Forty "Devil" / Ljudklipp av 101
Racing wrote:
Fått lagt det i tid som behövdes, men tyvärr inga bilder idag då jag e på Orust över helgen.
Efter justering av railspänningar kan bara konstateras att den dels är mkt tyst i tomgång och att den låter på par.

Ena 6n2p'n visade sig ironiskt nog vara död och det EF-86 jag först installerade detsamma. Men med nytt glas på plats vart det fart i skrotet direkt.

Som tips får sägas att jag insett att prestandan ur EF flaskorna primärt är mycket spänningsberoende. En skillnad på sketna 30volt i railspänningar kan vara som att vända på en hand.

EF86 är som alla pentoder känslig för g2 spänningen. Det kan vara ide att stabba den, eller i alla fall se
till att just g2 är tämligen konstant.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


06 Aug 2016, 21:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX Forty "Devil" / Ljudklipp av 101
Ja,jag har lugnt sagt märkt det.
Samma,faktiskt,med den kapacitans man delger det i dess lyt.
Numer lägger jag de på egen punkt i railen som effekt. Gör i sin tur att det blir mkt enkelt att labba med just railspänning.

Har ju med årens lopp lekt med div olika småsignalspentoder och gillar skarpt vad de för till bordet. Slutsatserna kring deras beteende är ganska samstämmigt. Mao,de reagerar ganska lika oavsett vilken av de man väljer.
Lite olika karaktärer bara, men då talar vi nyanser.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Aug 2016, 13:43
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX Forty "Devil" / Ljudklipp av 101
Då skall vi se.

Image

Så långt kan konstateras att det där tricket med aluminiumtejp som skärm vs glöd verkar funka alldeles förträffligt.
Aluminiumtejp handlar ni på Biltema,en rulle kostar ung 60:- och räcker länge.

Samtliga preamp/PI rörs skärmar är förbundna som ni ser,och preamp/PI i sin tur jordar i en punkt inte långt ifrån input jacken.

Image

Jacken i en MAX är av Cliffs fabrikat redan från början. Däremot använder de en,som jag ser det,lite ovanlig kromad mutter för installation. Men oavsett...om jacken e lite slappa efter de här 50åren är det bara att handla vanliga Cliff jack av den typen som använder en svart plastmutter för installation. Direct fit..
Som synes har jag inte installerat kanalstyrning eller styrningen av de dubbla PPIMV´erna än. Men..med numer vettiga erfarenheter av den lilla switchade 5VDC trafo jag installerat vet jag med mig att den biten numer är minsta problemet.

Image

PPIMV pottarna,glödbalans pott osv.
Sammantaget börjar det här som koncept sett anta vettig form i min mening. Intrycket när man kikar på det är..."ordning". Saker och ting är då lagda/placerade efter boken så att säga och det är bara att konstatera att det fungerar som tänkt.
Inte mer med det.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Aug 2016, 19:16
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: MAX Forty "Devil" / Ljudklipp av 101
Jag gillar skarp dina coola byggen! :D :D :D
Kan inte du adoptera mig ett par månader och så får jag gå på "Racing förstärkarbygge Kollo" hos dig! :lol:

Har en hög med chassin till dig...! :D :D :D Kommer kanske upp till helgen för att se Carl Einar... kanske kan få med dom då om inte familjen har för mycket packning med sig...

Med vänlig hälsning, plexi


08 Aug 2016, 07:23
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX Forty "Devil" / Ljudklipp av 101
Tack!
:D :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 Aug 2016, 21:40
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 55 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 58 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.