View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 23:08

Reply to topic  [ 157 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Midi Revisited 2.0, Its alive! 
Author Message

Tubis wrote:

Hur går det med schemat. Skulle vara roligt att börja routa lite PCB.
[:p]

Mjo, bara inbitarna har jag ritat än så länge, men utbitarna är kvar då jag väntar på shiftregister från electrokit. Om jag får till det så kan jag rita "färdigt" schemat ganska fort. Men det känns dumt att rita nu innan jag har testat att jag får till multiplexingen. Förhoppningsvis har dom kommit nu idag så jag har något att göra ikväll, annars kommer dom väl i veckan.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

15 Oct 2008, 12:29
Profile ICQ WWW

Ok, nu har shiftregistren kommit, har kopplat upp dom i ett nytt veroboard med lite led'ar på tassarna. kört ut massa gojja i registren och led tänds lite sporadiskt, så det verkar som om jag har kopplat något så när rätt iaf. Nu är det till att sätta igång och göra lite kåd för att adressera utgångarna separat, inte helt lätt, massa bitvisa operationer som kräver rejält med tanke och räkning, men jag ska försöka banka ner det i någon trevlig funktion så det bara är typ göra:

SetIOpin(1,HIGH);

etc.

Börjar dock bli ett riktigt ormbo det här så det är riktigt svårt att hålla ordning på kablarna som sträcker sig mellan 2 olika veroboards samt en löst hängande lcd och pot'ar. Fick ett förbannat knepigt fel alldeles nyss pga av ormboet, backlighten på lcd'n segade ihop, lyste bara lite grann. Letade och letade säkert en timme innan jag upptäckte att jorden för hela veroboardet hade släppt vid arduinon. Dock funkade allt annat helt utan problem, optokopplare med midiprylarna, svarade så snällt på tramp på pedalbord etc. Skitskummt att bara backlighten gnällde efter jord. =)

Hur som helst, efter det här med utgångarna är löst måste vi verkligen göra färdigt ett PCB Johan, börjar bli riktigt oöverskådligt det här projektet, =)

16 Oct 2008, 19:17
Profile ICQ WWW

jepp, schema så fixer ja det vetu. Behöver inte vara snyggt programritat utan du kan kladda på papper om du vill bara jag vet rastermått och storlek på komponenter.

16 Oct 2008, 19:35
Profile

Jahapp, det var inte svårare än sådär. Då var vi ju hemma, allt funkar nu!

Tror att jag har fått till det så att det är användbart nu även om man inte är hemma på C. Dock måste man adressera varje multiplexer specifikt med konstant var för sig och blåsa iväg hela byten, dvs som det är nu får du köra: SetMultiplexerA(B00000001); etc för att dra port 8 hög på multiplexern.

Lite besvärligt kanske men har ju fördelarna att du kan blåsa igång flera utgångar i varje byte du skiftar ut till registret, typ SetMultiplexerA(B10001001) osv. Det sker samma millisekund på alla utgångar som du sätter hög.

Detta underlättar ju patchtillverkningen kådmässigt också, avsevärt till och med om patcherna ska "tillverkas" i själva stärken.

Hur som helst, nu ska jag rita ett schema på kalaset så vi kan börja bygga.. Tjohooo =))))

/Peder

16 Oct 2008, 20:03
Profile ICQ WWW

Hmm Johan, sitter och ritar nu för hand, ska jag köra alla utgångar transistor drivet? Inte är det väl någon som har några andra ideer med utgångarna? Jag menar vill man inte har transistor får man väl jumpra på kortet eller hur? Sen var ju det här med strömförsörjningen.. Hur göra? Ska vi bara testa hänga på en regulator efter helvågslikriktning?? Eller funkar inte det?

/Peder

16 Oct 2008, 20:15
Profile ICQ WWW

Hmm Johan, sitter och ritar nu för hand, ska jag köra alla utgångar transistor drivet? Inte är det väl någon som har några andra ideer med utgångarna? Jag menar vill man inte har transistor får man väl jumpra på kortet eller hur? Sen var ju det här med strömförsörjningen.. Hur göra? Ska vi bara testa hänga på en regulator efter helvågslikriktning?? Eller funkar inte det?

/Peder

Transistordrivet beror ju på om det behövs extra drivning eller om utgångarna kan driva själv. Det måste vara en resistor med för att begränsa optoströmmen.

Kolla tidigare schema som jag lagt upp för regulator. Man kan ha med allt och sen jumpra om man inte behöver något. Ska du ta från glöden "måste" kopplingskondingarna innan glöden vara med.

16 Oct 2008, 21:25
Profile

Ska varje utgång båda öppna och stänga optokopplare typ som stänger i signalväg och samtidigt jordar bort signal, som kan vara nödvändigt i high gain, så behöver ettan inverteras till en nolla på samma utgång så man får både etta och nolla som styr varsin transistor.
Nollan kan man ta från den första transistorns anod om man vill. Eller för att slippa delayet från den första transistorn och dess optokopplare får man ha en inverterare eller tre transistorer.

Man får nog planera lite hur man ska switcha om allt ska med på samma kretskort.

Dessutom får man nog räkna med max två optokopplare per transistor när man bara kör med 5 V.

Eller så gör man kortet bara med grundstyrningen plus inverterare så kan man joxa till det på ett annat kort..........?

16 Oct 2008, 22:05
Profile

Kom på en annan sak.
Ska varje utgång båda öppna och stänga optokopplare typ som stänger i signalväg och samtidigt jordar bort signal, som kan vara nödvändigt i high gain, så behöver ettan inverteras till en nolla på samma utgång så man får både etta och nolla som styr varsin transistor.
Nollan kan man ta från den första transistorns anod om man vill. Eller för att slippa delayet från den första transistorn och dess optokopplare får man ha en inverterare eller tre transistorer.

Man får nog planera lite hur man ska switcha om allt ska med på samma kretskort.

Dessutom får man nog räkna med max två optokopplare per transistor när man bara kör med 5 V.

Eller så gör man kortet bara med grundstyrningen plus inverterare så kan man joxa till det på ett annat kort..........?

Hej sitter å smyg läser era framsteg om nätterna[:)], jobbar dubbla skift nu, det vanliga jobbet 8 timmar plus 5-6 timmar bygga hobby lokal [|)][|)][xx(]
Jag röstar på att ni gör det modul byggt i början, det blir fan så mycket enklare att felsöka när man kan testköra en begränsad mängd logik. Och sen behöver man bara bygga om en modul när man ändrar sig, för ändrar sig gör man[:D]

Så mitt ogenomtänkta förlag är PSU, CPU+IO, LCD+Knappar, Driver+Opto
I stället för opto skullen jag nog satsa på jfet eller jfet+opto, nackdelen är väl att man måste fixa minst den negativ spänning som motsvarar den AC amplituden man vill styra

/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt"]
http://www.ralvejd.se/

16 Oct 2008, 23:08
Profile

Håller med Ralvejd, det är smartare att ha moduler. Dessutom kommer behoven att variera avsevärt mellan olika stärkare och byggare.

Att både öppna/stänga samtidigt är "tvunget", sedan om det sker i en och samma utgång eller om det är flera utgångar som aktiverar/avaktiverar samtidigt överlämnar jag till xperterna...[:I]

Jag fick intrycket tidigare i tråden att detta inte är något problem, eller hur?

Om jag förstått det hela rätt Peder har du löst allt kring switchning, dock inte att styra t.ex en volymopto? Dvs styrströmmen är antingen på/av? Så att jag vet var gränserna går för styrningarna...

Det är dessutom ytterligare en orsak att modularisera, den dagen någon kommit på lösningen på att styra "steglöst" så är det ju trevligt att bara lägga till ett kort bredvi med de komponenterna, beroende på vad som behövs. Eller det kanske bara är en mjukvaruuppdatering som man laddar ner från nätet.

Jag föredrar ju webbaserade system, då är alla uppdateringar automatiskt fixade. Men då måste vi bygga in ett 3G-chip i stärkaren, så att man hela tiden ligger online.[:p][;)][:D]

Och så säger jag återigen, TACK för att ni kör projektet vidare!

/Lennart

http://www.specter.se

17 Oct 2008, 03:37
Profile

En annan idé är att göra en ny layout när man gör en ny stärkare[:D]
Jag blandar mig dock inte i vad som ska sitta på kortet och inte utan det får Linusberg stycka upp hur han vill ha det sen ritar jag bara.[:)]
När dagen kommer att jag gör detta själv kommer jag nog göra ett gigantiskt kort med hela stärkaren på samma. Jag är fruktansvärt trött på att dra kablar mellan olika moduler. Det känns som större jobb än att bygga kretskort.
Tänk ett helt kretskort där det enda man behöver kabeldra är trafosar.[:p]

17 Oct 2008, 09:58
Profile

Hejsan grabbar, tror jag får förklara mig vad som fungerar i dagsläget så att det inte är några missförstånd. Inläsning av midimessage fungerar, hanterar dock bara patchchange messaget mjukvarumässigt, all annan midi info drop'ar jag. 16 digitala multiplexade utångar kan vara antingen 1 eller 0, dvs vill du driva en opto för att öppna eller stänga kan man antagligen göra det direkt från tassen. Vill du å den andra sidan dra ett relä etc kan det vara en ide att hänga dit en transistor pga. Display 16x4 med 4bits driver fungerar osv.

Ang, modularitet så gillar jag det i regel, men det finns en tanke att inte göra det. Jag vill ha utgångarna dragna redan på kortet så att man bara kan hänga på det man är intresserad av. Vill man inte ha display etc så är det bara hänga av den, vill man använda de outnyttjade in/ut/pwm ingångarna så ska kortet ha dessa dragna till en skruvplint i kanten på kortet etc. Varför allt bör finnas på ett kort är för att slippa dra massa flatkabel mellan kort etc, med miljön i stärkare vet man ju hur det brukar bli. Kolla Laney etc. =)

Vi vet ju inte vad alla vill här vill använda sina kort till, Lennart vill kommer säkert att vilja exprimentera med pwm utgångarna direkt när han gör sitt första kort, då är det bra att ha allt sånt dragit från början, eller ponera att någon behöver fler utgångar än de första 16, då är det enkelt om du kommer åt allt smidigt från skruvplint/lödöra i kant på kortet etc.

Försökte rita hur det ser ut just nu med allt inkopplat men det vara bara skit, för mycket korsade kablar gör schemat oläsbart när man ritar för hand, tog hem eagle ska göra ett till försök med det ikväll.

/Peder

17 Oct 2008, 10:49
Profile ICQ WWW

Gör en komponentlista så kan jag börja justera lödöar och placera ut lite smått och dylikt.

17 Oct 2008, 11:03
Profile

Jag har svept ihop ett schema på de olika delarna nu iaf, dock har jag inte haft tid och kolla upp hur det ska kopplas mot arduinon när den körs standalone så det är bara hänvisningar till vilken pinne på decimilan som gäller. Ska kolla upp det när jag får tid.

Ska lägga ut schemat ikväll när killen som hostar min hemsida kommer hem från jobbet och kan ta upp webbserver attan som verkar ha gått i graven.

Är det någon som vet om någon annan bra host att lägga bilder på, om man inte orkar vänta till kvällen menar jag?

/Peder

17 Oct 2008, 13:07
Profile ICQ WWW

så det är bara hänvisningar till vilken pinne på decimilan som gäller. Ska kolla upp det när jag får tid.

Ja utan pinsen på kapseln så är jag lost in space[:I]

linusberg wrote:

Är det någon som vet om någon annan bra host att lägga bilder på, om man inte orkar vänta till kvällen menar jag?

/Peder

photobucket funkar nog utmärkt

17 Oct 2008, 14:03
Profile

Testar med photobucket.

Image

17 Oct 2008, 14:58
Profile ICQ WWW

hmm, det där vart ju gojja, photobucket verkar ju resize'a så att inget syns. Ska försöka få till det.

17 Oct 2008, 14:59
Profile ICQ WWW

ähhh. vafasen, Johan maila mig så skickar jag eaglefilen istället..

peder.berg(AAATTT)comhem.se

(AAATTT) = @

17 Oct 2008, 15:09
Profile ICQ WWW

Är det de utgångar som blir på IC 1 0 2 eller kommer det fler på prosessorn?
Det känns lite skumt, brukar inte utgångar vara åt höger på såna där?

Ska LCD vara kretskortsmonterat och i sådana fall vad är det för spacing mellan pinsen?

Vad är det för kapsel till prosessorn?

17 Oct 2008, 15:15
Profile

IC 1 och 2 är 2 st 74hc595

Dvs q0 är på pinne 15 samt q1-q7 på pinne 1-7, ologiskt men det är så. Dessa är våra utgångar och ska dras till någon typ av stiftlist. Har bara 3 tåtar till processorn, som utmärkt.

här är databladet: http://arduino.cc/en/uploads/Tutorial/595datasheet.pdf

LCD'n ska inte ytmonteras, utan bör dras fram till stiftlist för flatkabel, lödöron eller dyl som gör monteringen lätt.

Midi-in är ju din6 om jag inte missminner mig. Optokopplaren dil6.

Varför det inte är sammankopplat än, är för att jag håller på att kolla upp vad som krävs för att köra vår processor standalone, då faller det på några komponenter till så som hexinverter för serie/usb, kristall, några kondingar och resistorer osv.

Kunde du se hur det är kopplat nu eller ska jag maila filen?

/Peder

17 Oct 2008, 15:51
Profile ICQ WWW

ahh, skickat.

17 Oct 2008, 15:53
Profile ICQ WWW

Okej, jag grejar lite här så får jag göra färdigt när jag får data om resten.

17 Oct 2008, 15:57
Profile

Perfekt, ska ta reda på hur vi ska göra. hitta något schema på hur den är kopplad internt i decimilian.

/Peder

17 Oct 2008, 15:58
Profile ICQ WWW

http://arduino.cc/en/Hacking/PinMapping ... PinMapping

Här har vi någon som kör standalone iaf: http://arduino.cc/en/Hacking/PinMapping ... PinMapping

Där har vi för atmega8, fel propp dock. ska leta vidare.

17 Oct 2008, 16:01
Profile ICQ WWW

17 Oct 2008, 16:11
Profile

Du ska inte invertera utgångarna när du ändå är igång så varje kommando ger både öppna och stäng? Typ med nån lämplig logic? Så har man båda att tillgå och slipper joxa med det sedan?

17 Oct 2008, 16:17
Profile

Tubis wrote:

Du ska inte invertera utgångarna när du ändå är igång så varje kommando ger både öppna och stäng? Typ med nån lämplig logic? Så har man båda att tillgå och slipper joxa med det sedan?

Asså, hur menar du? Inverterat spelar väl ingen roll då du kan välja själv om du vill ha den normalt hög eller låg? Beroende på hur du ställer byten till skiftregistren,, eller missförstår jag?

17 Oct 2008, 16:25
Profile ICQ WWW

Knåpade till psu här i ela fall med EMI filter matat från glöden.
Resten får jag nog vänta med tills jag har komplett uppkoppling av proppen.

Image

18 Oct 2008, 12:59
Profile

Ser perfekt ut, jobbar natten inatt så jag ska forska på standalone. Har hittat några applikationer som kör standalone så det verkar vara ganska få grejjer som behövs. Återkommer med pinout'en i förhållande till pinout'en på kortet. Kan du mail'a filerna på PSU'n till mig så jag har allt sammlat?

/Peder

18 Oct 2008, 13:22
Profile ICQ WWW

Ser perfekt ut, jobbar natten inatt så jag ska forska på standalone. Har hittat några applikationer som kör standalone så det verkar vara ganska få grejjer som behövs. Återkommer med pinout'en i förhållande till pinout'en på kortet. Kan du mail'a filerna på PSU'n till mig så jag har allt sammlat?

/Peder

ska ju bygga ihop psu´n med resten så det blir en komlpett layout på allt. Detta var bara ett ex på hur det kommer bli, vi kanske ska vänta med att skicka filer tills det är färdigt eller?

18 Oct 2008, 13:28
Profile

Skicka allt eftersom det blir färdigt, så slänger jag upp allt på servern så man kan komma åt det.

Föresten, fick till "patchväljar" funktionen något sånär igår, dvs han switchar dynamiskt efter patchar och inte hur man hårdkådat säger att han ska switcha. Snygg kåd blev det inte men det funkar iaf. Dock så måste jag böka lite med att kunna switcha även de pedaler som ligger mappade på hexadecimala nummer. Så vi kan säga att det funkar till 75% =)

När det är fixxat så kör jag vidare på att få till funktioner för att spara undan det i eeprom istället för att ha patcharna hårdkådade i sourcen.

Ska också börja härja så smått med lite knappar så vi har det fixxat, tänkte köra knappsatsen på en analog pinne, och variera resistans över knapparna så att säga.

/Peder

18 Oct 2008, 13:52
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 157 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next