| Author |
Message |
|
linusberg
|
Kanon, jag skriver vilka kretsar och kapslar det är på schemat så ska vi nog få fram något bra. Det är även några grejjer som bör läggas till på kortet för framtida användning som inte behöver monteras om man inte känner för det, typ midi-through port ev USB för snabb firmware updatering osv. Samt några specialgrejjer som inte är så speciellt svårt att lägga till när man ändå är i farten, Tänkte typ switchbart signal ingång direkt på kortet för high, low, "pre-preamp" loop osv för att switcha pedaler etc.
Låter det som en rimlig ide att ta matning från glöd lindningen, likrikta och hänga en stabb på? Eller blir det en massa skit på linan med kisel?
Satt även och funderade lite på själva layouten på kortet, har du något förslag på bra placering på kortet rent fysiskt? Verkar ju som om det mesta kommer handla om runt tonstack i fronten, tror du kanske vi ska göra ett avlångt smalt kort som kan monteras bakom vanliga tonstacken i 90 grader och monteras i faceplaten via hål i framkant på kortet med vinkelfästen, i LCD'n samt midi-in porten som jag antar att vi vill ha framåt? Tror du det överlever en sån montering? Känns dock som det blir en himmla massa onödig kabeldragning om man ska bottenmontera kortet.
/Peder
Signature deleted due to offensive remarks
|
| 09 Oct 2008, 16:17 |
|
 |
|
Tubis
|
Jag är lite osäker på det här med glöden. Det gäller att den håller uppe ordentlig med spänning för att en spänningsregulator ska kunna hålla 5V stabilt som fan. Inte värre än att testa och funkar det inte så får man väll dubbla den med en spänningsdubblare eller så slänga in en separat trafo. Personligen så har jag separat lindning som går att använda för sånt på eventuell trafo jag kommer använda.
Kortet skulle jag smälla i fronten på det sätt som passar för ändamålet. Detta är nog lite upp till var och en. Det bästa är ju att du lägger upp det som passar dig bäst eftersom det är ditt projekt så gör jag pcb efter det. När jag gör till mig själv så ändrar jag bara så det passar mina behov. Jag är lite oroad att digitalt nära höga preampsignaler kan få saker att börja flippa så kanske man ska hålla lite avstånd om man tänkt skicka höga signaler fram till potar på fronten.
|
| 09 Oct 2008, 16:48 |
|
 |
|
Custom Sam
|
linusberg wrote: Liten uppdatering, Har suttit och kådat nu i natt och gjort framsteg. Nu kan jag avkåda midimessaget i sin helhet och addressera pedalerna specifikt därefter. Så om målet bara är att switcha så är vi hemma. Dock kunde jag inte hålla mig så det bar av till kjelles för att införskaffa en LCD(riktiga män har LCD i stärken =)), för er puritaner går det givetvis att köra Nixie rör också, den funkade kalas så nu är LCD biten fixxad också.
Det som är kvar att göra rent kådmässigt för switchbitarna är att snygga till och skriva funktioner så att ni som inte är hemma på C kan härja runt och ändra bäst ni vill. Låter sig göras lättare om det finns färdiga funktioner för att avkåda messages osv.
Det som även finns kvar att göra är multiplexingen så att vi kommer upp i antal ut/ingångar i enlighet med Sammys specifikationer. Får se om jag gör det med shiftregister eller med mer specifika kretsar. Ska kolla upp priser och hur lätt dom är att jobba med.
Hur som helst, det går framåt iaf. Ska se om jag får liv i kamera skrället så kan jag filma lite behringer tramp och flashigt LCD jobb. =)
/Peder
[:p][:p][:D][:)] Detta börjar låta riktigt spännande, helt klart! En pionjärgärning, som sagts tidigare! /Lennart http://www.specter.se
|
| 09 Oct 2008, 20:17 |
|
 |
|
Björbojanne
|
vilken utomordentligt bra tråd[:D] och härlig inställning "go for it"om det här projektet går i hamn (analogtube/digitalswitchning)[8D][8D]så vete f-n om det inte kan bli fred på "balkan" ochså[:D] jag som inte hänger med så bra på shiftregister och multiplexraroch optokopplare. skulle uppskatta en liten klargöring ang praktisk nytta. ex. skulle man kunna ha variabla värden på anod/catod/gain/filter/tonstack/sgm etc.etc med optos och switcha in condingar o loopar o annat. efter behov och sedan trycka på "spara" <font color="red">128 förstärkare i ett chassie HUA</font id="red">
//Janne
|
| 10 Oct 2008, 13:30 |
|
 |
|
Tubis
|
Funderar lite på glödmatat 5V. Man kan ju inte ha jordad både centertapp 5VDC DC mässigt utan måste ha konding(ar) imellan. Antingen två från glöden eller en mellan 5voltkretsen och jord. Vet inte vilket som är bäst. För övrigt brukar det rekomenderas att man kör upp keramisk avkoppling så nära IC som möjligt på ca 100nF. Såg på 6100schemat och där har dom en till varje IC.
|
| 10 Oct 2008, 13:32 |
|
 |
|
Tubis
|
Björbojanne wrote: vilken utomordentligt bra tråd[:D] och härlig inställning "go for it"om det här projektet går i hamn (analogtube/digitalswitchning)[8D][8D]så vete f-n om det inte kan bli fred på "balkan" ochså[:D] jag som inte hänger med så bra på shiftregister och multiplexraroch optokopplare. skulle uppskatta en liten klargöring ang praktisk nytta. ex. skulle man kunna ha variabla värden på anod/catod/gain/filter/tonstack/sgm etc.etc med optos och switcha in condingar o loopar o annat. efter behov och sedan trycka på "spara" <font color="red">128 förstärkare i ett chassie HUA</font id="red">
//Janne
Allt det går att uföra men skulle personligen inte växla anodmotstånd och sgm. Känns som fräsfaktorn är för hög här[:I]
|
| 10 Oct 2008, 13:35 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Tubis wrote: Björbojanne wrote: vilken utomordentligt bra tråd[:D] och härlig inställning "go for it"om det här projektet går i hamn (analogtube/digitalswitchning)[8D][8D]så vete f-n om det inte kan bli fred på "balkan" ochså[:D] jag som inte hänger med så bra på shiftregister och multiplexraroch optokopplare. skulle uppskatta en liten klargöring ang praktisk nytta. ex. skulle man kunna ha variabla värden på anod/catod/gain/filter/tonstack/sgm etc.etc med optos och switcha in condingar o loopar o annat. efter behov och sedan trycka på "spara" <font color="red">128 förstärkare i ett chassie HUA</font id="red">
//Janne
Allt det går att uföra men skulle personligen inte växla anodmotstånd och sgm. Känns som fräsfaktorn är för hög här[:I] Man behöver ju inte växla motstånden, bara lägga till/dra ifrån, dvs parallell/seriekoppla dem. [:p] Jag har funderat främst på att joxa med katodkomponenterna på detta sätt, liksom kondingar och motstånd i signalkedjan. De flesta standardlösningar ligger ju på 100k anodmotstånd. Men, om man inte byter som sagt utan lägger till/drar ifrån så borde det inte bli några smällar/fräs. Eller vad säger du Johan? (Har för övrigt börjat på ett schema igår, där jag utgår från en Matchless DC30. Sedan kommer Matchless inte att kännas igen, men vi får se...)[;)][:o)] /Lennart http://www.specter.se
|
| 10 Oct 2008, 13:56 |
|
 |
|
Tubis
|
Custom Sam wrote: Men, om man inte byter som sagt utan lägger till/drar ifrån så borde det inte bli några smällar/fräs.
Eller vad säger du Johan?
Tänker mest på att saker fräser till och ett svampmoln stiger mot taket. Känns olustigt att sätta saker i DC hög-spänningen.(går säkert utmärkt bara en magkänsla jag får). Skulle satsat på att ändra katodvärdet om jag skulle joxa med svinget i rören.
|
| 10 Oct 2008, 14:06 |
|
 |
|
Björbojanne
|
jag tänkte som dig lennart att lägga till och dra ifrån på anoden låt säga för att få spannet 39k-330k jag har själv testat med vrid pot på katoden det händer inget speciellt där förrens röret stängs av "plopp"(10kpot)men det är ju som sagt katoden det. har någon här testat att att variera anodresitorn med ex.switcha in en resistor paralellt eller switcha in en resistor i seriellt mekaniskt för att ändra arbets punkt. är parallel koppling vs seriell koppling att föredra?? för/nackdelar? hur mycket kan man variera anod värdet utan att det blir fräs smäll ploff brankårsutrykning etc.
//janne
|
| 10 Oct 2008, 14:40 |
|
 |
|
Tubis
|
Räkna på B+ och ström genom röret och vad saker tål. Sen tänker jag mest på optokopplare och fina digitala styrdelar när jag ser saker gå upp i fina flammor.
|
| 10 Oct 2008, 14:54 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Tubis wrote: Räkna på B+ och ström genom röret och vad saker tål. Sen tänker jag mest på optokopplare och fina digitala styrdelar när jag ser saker gå upp i fina flammor.
Jaja, du menar sådana trivialiteter...[:I][:I] Ska nog hålla mig till signalkedjan då. Det funkar inte ens på katoden? /Lennart http://www.specter.se
|
| 10 Oct 2008, 16:12 |
|
 |
|
Tubis
|
Custom Sam wrote: Jaja, du menar sådana trivialiteter...[:I][:I] Ska nog hålla mig till signalkedjan då. Det funkar inte ens på katoden? /Lennart http://www.specter.seAlltså, det funkar säkert överallt. Jag vågar inte bara.[:I] Katoden skulle jag dock våga för där är ju spänningen fjösig.
|
| 10 Oct 2008, 16:30 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Tubis wrote: Custom Sam wrote: Jaja, du menar sådana trivialiteter...[:I][:I] Ska nog hålla mig till signalkedjan då. Det funkar inte ens på katoden? /Lennart http://www.specter.seAlltså, det funkar säkert överallt. Jag vågar inte bara.[:I] Katoden skulle jag dock våga för där är ju spänningen fjösig. Hittade lite data på silonex; http://www1.silonex.com/audiohm/index.html#nsl32sr3 Det ser ut som om just Silonex har max 120V och 200mW Power dissipation, vilket jag tolkar som effekttålighet? Vad gäller Vactrol, VTL5C3 tål 250V, med en "cell power" på 175mW. Är det samma sak som Power dissipation? I signalkedjan före slutsteget så är det frågan om hur många mW det egentligen blir? På anoden ligger en massa likström, hur mycket är det som går igenom röret, och som också i detta fallet skulle passera en opto? Det blir i så fall halva strömmen, eftersom man lämpligen parallellkopplar två motstånd och minskar resistansen genom att koppla in/ur det ena parallella motståndet via opton. Eller hur?[:I] /Lennart http://www.specter.se
|
| 10 Oct 2008, 19:47 |
|
 |
|
Tubis
|
Jag skulle garantera mig med 3mA genom opton. W beror på spänningsfallet över opton vid det till fället vilket inte blir mycket om den är påslagen. Däremot skulle jag fundera på överslag mellan diod och resistor. Dioden ligger ganska lågt i förhållande till B+[B)]
|
| 10 Oct 2008, 20:02 |
|
 |
|
linusberg
|
Vad roligt att alla verkar gå igång på lite kiselkätteri här på rörforumet, ju fler kloka huvuden som sällar sig till mitt ytterst okloka exemplar gör att det faktiskt kommer något användbart ur det här. Tror det blir en hel del trial and error innan vi får till det som vi alla vill ha det, men vad som är intressant är att ett av "målen" är uppnådd med väldigt små medel redan. Som det är nu så har vi MIDI-styrningsmöjligheter av on/off typ, sen vad vi använder det till är upp till var och en. Men dagarna av att kolla lämpliga scheman för att knycka kanalswitchning är härmed ett avslutat kapitel för min del. Man kommer hädanefter se mitt fula grin när jag riverdansar över mitt Behringerbord för att byta kanal, inga läskiga mekaniska switchar så långt ögat kan nå.
Med lite trial and error jobb hos oss som faktiskt beslutar oss för att bygga switchen kommer det trilla ut ytterligare ideer och användingsområden. Den dagen vi knäcker nöten fullt ut med en variabel styrning av pot/opto/vac/digipot etc som verkar vara det sista knöliga hindret, så har vi något som folk har letat efter länge. Tänk att bara kunna ta en generisk vintage stärk och retro fit'a med vårt lilla midikort rakt av utan att ändra allt för mycket i signalvägen. Då har vi uppnått riktiga underverk.
Har fått fredags dispans från gumman för kvalitativ kådtid ikväll, så då blir det att skriva färdigt midifunktionerna, eventuellt göra ett stiligt litet lib för det, ölen står på kylning så jag har på känn att det blir framsteg ikväll.
/Peder
|
| 10 Oct 2008, 21:49 |
|
 |
|
Custom Sam
|
linusberg wrote: Vad roligt att alla verkar gå igång på lite kiselkätteri här på rörforumet, ju fler kloka huvuden som sällar sig till mitt ytterst okloka exemplar gör att det faktiskt kommer något användbart ur det här. Tror det blir en hel del trial and error innan vi får till det som vi alla vill ha det, men vad som är intressant är att ett av "målen" är uppnådd med väldigt små medel redan. Som det är nu så har vi MIDI-styrningsmöjligheter av on/off typ, sen vad vi använder det till är upp till var och en. Men dagarna av att kolla lämpliga scheman för att knycka kanalswitchning är härmed ett avslutat kapitel för min del. Man kommer hädanefter se mitt fula grin när jag riverdansar över mitt Behringerbord för att byta kanal, inga läskiga mekaniska switchar så långt ögat kan nå.
Med lite trial and error jobb hos oss som faktiskt beslutar oss för att bygga switchen kommer det trilla ut ytterligare ideer och användingsområden. Den dagen vi knäcker nöten fullt ut med en variabel styrning av pot/opto/vac/digipot etc som verkar vara det sista knöliga hindret, så har vi något som folk har letat efter länge. Tänk att bara kunna ta en generisk vintage stärk och retro fit'a med vårt lilla midikort rakt av utan att ändra allt för mycket i signalvägen. Då har vi uppnått riktiga underverk.
Har fått fredags dispans från gumman för kvalitativ kådtid ikväll, så då blir det att skriva färdigt midifunktionerna, eventuellt göra ett stiligt litet lib för det, ölen står på kylning så jag har på känn att det blir framsteg ikväll.
/Peder
Det verkar som det är dags för ett "Halleluja moment" nästan? Keep on kåding.[;)] /Lennart http://www.specter.se
|
| 10 Oct 2008, 22:28 |
|
 |
|
Tubis
|
Gjorde ett litte klipp och klistra hur PSU är på Marshall 6100. Storleken på kopplinskondingarna tror jag beror på att verkligen se till så det inte droppar någon spänning. Dom är dock nödvändiga om man ska ha gemensam jord. Sen en spänningsregulator tar jag för givet behövs. Sen kan min kunskap inte säga hur mycket av avstörningen som behövs men här har vi LC filter på innan VCC och en ensam drossel innan jord. Sen är det en keramisk 100nF till varje Logicmojäng. Dock så tror jag man lever på håret när det gäller Spänningen för ofta har en lastat likriktad glöd bara hamnat på en 7.5VDC när jag kört det. Det är inte värre än att byta ut bryggan mot en Spänningsdubblare.  Spänningsdubblare.  Ska man mata massa optosar från samma spänning behöver man nog lägga vikt vid fetare effekttålighet i regulatorn med.
|
| 11 Oct 2008, 11:21 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Tubis wrote: Gjorde ett litte klipp och klistra hur PSU är på Marshall 6100. Storleken på kopplinskondingarna tror jag beror på att verkligen se till så det inte droppar någon spänning. Dom är dock nödvändiga om man ska ha gemensam jord. Sen en spänningsregulator tar jag för givet behövs. Sen kan min kunskap inte säga hur mycket av avstörningen som behövs men här har vi LC filter på innan VCC och en ensam drossel innan jord. Sen är det en keramisk 100nF till varje Logicmojäng. Dock så tror jag man lever på håret när det gäller Spänningen för ofta har en lastat likriktad glöd bara hamnat på en 7.5VDC när jag kört det. Det är inte värre än att byta ut bryggan mot en Spänningsdubblare.  Spänningsdubblare.  Ska man mata massa optosar från samma spänning behöver man nog lägga vikt vid fetare effekttålighet i regulatorn med. Det kanske är enklare att sätta i en vanlig onmformare bredvid den vanliga trafon? I mitt pedalbord har jag en 9V omformare från ca 1975 som jag köpte på den lokala radioaffären. Vet inte vad den ger i ampere, men den driver hela pedalbordet m LED + 20 optosar. Inget av allt detta är dock på samtidigt, så det blir inte så krävande som man kan tro. /Lennart http://www.specter.se
|
| 11 Oct 2008, 14:36 |
|
 |
|
Tubis
|
Som sagt, personligen kommer jag att använda en separat lindning på nättrafon till detta men om Peder vill driva sitt projekt från glöden så är detta ett exempel.
|
| 11 Oct 2008, 14:52 |
|
 |
|
linusberg
|
För min del spelar det inte heller någon roll, men jag tycker att för enkelhetens skull så borde det finnas gjort på kortet redan från början, det finns glöd i alla stärkare så det är praktiskt om inte annat. Man vill ju att det ska vara enkelt att använda och inte massa pyssel för att kasta in det i befintlig stärk.
/Peder
|
| 11 Oct 2008, 19:49 |
|
 |
|
Tubis
|
Det bästa är nog att göra en dubblare innan spänningsregulatorn för man vet aldrig vad man har för glöd och vad nätet håller för spänning. Det blir inte så överdrivet mycket komponenter när man knör in det på kortet. Storleken på kondingarna ska kanske vara en 470 uF eller större. Dessa behöver inte vara bulkiga eftersom det inte blir några våldsamma spänningar om man dubblar glöden. Tror man kan sänka uF-värdet på kopplingskondingarna med.
|
| 11 Oct 2008, 20:00 |
|
 |
|
Tubis
|
Jag får det inte att funka med spänningsdubblaren och gemensam jord av någon anledning när jag simulerar. Det lämnar oss med att chansa på att glöden räcker som den är, eller att skilja glödjorden från digital jord och bara avskärma digital jord med en konding till chassit? Det är krångligt det här.....
|
| 11 Oct 2008, 21:41 |
|
 |
|
linusberg
|
Kvällens uppdatering, har bestämt mig för ett försök med multiplexing via shiftregister, vart 74HC595. Billiga och finns på elektrokit så vi testar med dom. Nackdelen är att dom är 2byte addresserbara 8 bitars, dvs vi kan köra 2 st sida vid sida via tre tassar på proppen vilket gör totalt 16 in/ut från dom kretsarna. Således, vill vi har mer än 16 plus de redan lediga tassarna på Ardionon efter LCD osv så måste vi offra 3 tassar till för ytterligare 16.
Vi kör på 2 shiftregister och ser hur det funkar, behövs mer in/ut så kör vi dit 2 till så småning om osv osv.
Har precis dragit in en beställning på electrokit så vi får se om dom är lika raska som förra gången, 1 dygn. =)
/Peder
|
| 12 Oct 2008, 18:56 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Tubis wrote: Jag får det inte att funka med spänningsdubblaren och gemensam jord av någon anledning när jag simulerar. Det lämnar oss med att chansa på att glöden räcker som den är, eller att skilja glödjorden från digital jord och bara avskärma digital jord med en konding till chassit? Det är krångligt det här.....
Jag kom att tänka på att i min bas för stärkaren (den Dynacord eminent jag tänk använda) finns en lindning på 60V ledig, den drev den tidigare transistorpreampen. Den borde jag kunna använda, efter div. minskande på volten, eller hur? Peder, det låter som arbetet framåtskrider, toppen! [:p] /Lennart http://www.specter.se
|
| 12 Oct 2008, 20:05 |
|
 |
|
Tubis
|
Custom Sam wrote: Jag kom att tänka på att i min bas för stärkaren (den Dynacord eminent jag tänk använda) finns en lindning på 60V ledig, den drev den tidigare transistorpreampen. Den borde jag kunna använda, efter div. minskande på volten, eller hur?
Borde gå om den kan driva femtielva optosar[:D]
|
| 13 Oct 2008, 14:04 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Tubis wrote: Custom Sam wrote: Jag kom att tänka på att i min bas för stärkaren (den Dynacord eminent jag tänk använda) finns en lindning på 60V ledig, den drev den tidigare transistorpreampen. Den borde jag kunna använda, efter div. minskande på volten, eller hur?
Borde gå om den kan driva femtielva optosar[:D] Ja, mina designer käkar optosar... [:I] ett par, tre olika katodmotstånd och ett par, tre olika katodkondingar, gånger fyra gainsteg. Och kanske några olika anodmotstånd på några av rören i alla fall (om det nu funkar...). Sedan alla varianter på koppling, fyra, tre eller två gainsteg. Brightkondingar här och där... Lätt 30-40 stycken, men jag ska nog av kostnadsskäl lägga lite band på mig...[:D][:o)] Sedan ska det ju vara ett gäng LED som indikerar lite av varje, eller rent allmänt lyser hemtrevligt. Att sätta in några LED i plexiglasfronten, med text utskuren i plexin är ju väldigt snyggt i skymningen.[:p] /Lennart http://www.specter.se
|
| 13 Oct 2008, 20:36 |
|
 |
|
linusberg
|
Quote: Sedan ska det ju vara ett gäng LED som indikerar lite av varje, eller rent allmänt lyser hemtrevligt. Att sätta in några LED i plexiglasfronten, med text utskuren i plexin är ju väldigt snyggt i skymningen.[:p]
/Lennart
När du släpar fram åbäket på scen och klämmer igång den, LCD'n drar igång med en gullig logga, plexifronten tänds med ett porrigt blått sken, LED'arna lyser upp stärken som en julgran och i publiken så hör man ljudet av hjärtan hos rörpuritaner som krossas. =) Signature deleted due to offensive remarks
|
| 13 Oct 2008, 21:01 |
|
 |
|
Custom Sam
|
linusberg wrote: Quote: Sedan ska det ju vara ett gäng LED som indikerar lite av varje, eller rent allmänt lyser hemtrevligt. Att sätta in några LED i plexiglasfronten, med text utskuren i plexin är ju väldigt snyggt i skymningen.[:p]
/Lennart
När du släpar fram åbäket på scen och klämmer igång den, LCD'n drar igång med en gullig logga, plexifronten tänds med ett porrigt blått sken, LED'arna lyser upp stärken som en julgran och i publiken så hör man ljudet av hjärtan hos rörpuritaner som krossas. =) Signature deleted due to offensive remarks Ja, tänk så vackert! LCDn skulle ju kunna visa reklamfilm när den inte används, dvs som en skärmsläckare. För att bidra till finansieringen...[;)][:o)] /Lennart http://www.specter.se
|
| 13 Oct 2008, 21:07 |
|
 |
|
linusberg
|
Haha.. helt klart.. fantastisk idé...
Kanske vi kan ragga lite kunder här från bojjen. Ser framför mig ett långhårigt gitarryngel som sträcker sig fram över scen för att se vad det är för hisklig stärk som blinkar och har sig där i hörnet. Scrollandes på LCD'n ser han:
Ställa Bias?? Byta rör??? Owe kirrar biffen! Ring 070-*****
=) /Peder
|
| 13 Oct 2008, 21:18 |
|
 |
|
Tubis
|
Hur går det med schemat. Skulle vara roligt att börja routa lite PCB. [:p]
|