|
Midi Revisited 2.0, Its alive!
| Author |
Message |
|
Tubis
|
linusberg wrote: Det är väl därför det finns autoroute? Kommer ihåg när jag hökk på med PCB's sist. Var på goda dos tiden, eagle på den tiden var helt fenomenal på att autorouta, var några smågrejjer man fick fixxa bara. Undrar om det går att få tag på gamm eagle fortfarande =)
Signature deleted due to offensive remarks
Om det är så lätt får du gärna fixa det innan jag lägger ner dagar på att routa det manuellt. Har aldrig fått grepp om autogrejen. Syntax error....[:)]
|
| 24 Oct 2008, 22:06 |
|
 |
|
linusberg
|
Jag slipper som sagt gärna, PCB tillverkning är inte hälsosammt för min dator. Brukar tuppjucka efter typ 5 minuter och drömmarna om hockeyklubba genom systemenhet uppstår =)
/Peder
|
| 24 Oct 2008, 22:40 |
|
 |
|
linusberg
|
Kände mig ovanligt kreativ i morse så jag satt mig och CAD'ade lite, hockeyklubban blev inte aktuell en enda gång. La till drivers, bidde ULN2893, billiga och finns på elektrokit. Lade till ICSP port så att det går att programmera om skrället. Atmel är numera standalone osv. Det ända som är kvar är koppla ihop delarna till arduinon, men jag tror jag väntar med det tills nästa beställning. Ska testa koppla upp 100% enligt schemat så att vi ser att det funkar innan vi gör PCB't. Ska även lägga till rotary encoder samt några knappar som måste beställas hur som helst för menysystemet. Så här ser det ut nu iaf: (ledsen för upplösningen, blir svårt att få det att synas annars)  Signature deleted due to offensive remarks
|
| 25 Oct 2008, 15:15 |
|
 |
|
Tubis
|
Undrade lite om byteskommandot. Det var patchhange du körde med va? Har sett saker som typ "programchange" används. Vad är standard igentligen och kommer kommandat du använder att fungera ihop med tex ett effektrack som G-major och dess midikommando?
|
| 25 Oct 2008, 18:12 |
|
 |
|
linusberg
|
Program change och patch change är samma sak, dvs midimessage 0C.
Det kommer funka helt och hållet med vilken mididriven pryl som helst, det enda vi gör är att lyssna på kommunikationen på kanal 0 och när vi får message 0C så gör vi vad vi vill göra, dvs switcha i enlighet med messaget.
Det som är begränsningen som det ser ut nu är att vi inte har lagt till någon midithrough port dvs, vi kan inte koppla vidare från "stärken" och skicka kommandon vidare till andra prylar exempelvis g-major. Kan vara en ganska bra grej att ha dock, typ om du switchar stärk till clean ljud kanske du vill att stärken ska skicka vidare till ett reverb att det ska köra igång en viss patch etc. Detta går att uppnå ändå genom att programmera reverbet, men det är lite knöligare och stärken måste vara sist i midilänken. Men finns behovet kan vi alltid kasta in en midi-through port om ni vill, men med nackdelen att det blir lite fler komponenter.
|
| 26 Oct 2008, 15:30 |
|
 |
|
ralvejd
|
Hej Peder Jag är lite fundersam på patcherna, kommer de inte vara editerbara via knappar? dvs måste man koppla in en pc var gång? Men jag är impad på din arbetstakt, tumme upp [:)] å en liten nödraketsskål /ralvejd <i>Generalist, kan inget om allt"] http://www.ralvejd.se/
|
| 26 Oct 2008, 22:18 |
|
 |
|
linusberg
|
Jo, tanken är att alla patchar ska vara editerbara från knapparna första hand. Dock så är det en fruktansvärd massa kåd som måste till för att få till den "användarvänliga funktionen". Funktionerna finns mjukvarumässigt redan nu men det är själva användarinterfacet som kommer ta tid att göra rent kådmässigt.
Meny system måste göras från scratch, dvs det är inte bara slänga upp strängar på lcd'n och hårdkåda på det viset, då blir det en herrans massa spagettikåd som inte går att överskåda. Så tyvärr blir det till att göra det ordentligt vilket kommer ta tid. Lägg sen till att vissa menyer måste ha editerbar input via rotary encoder, dvs skruva sig igenom alfabetet för patchnamn osv osv. Som sagt det är en hel del kåd som ska göras.
Suck, lägg sen till att mina C kunskaper inte är i toppskick så att säga, får läsa på för att uppnå varje liten grej jag gör. Kommer nog iof gå snabbare när man blir varm i kläderna igen.
Men kvällen har vart lyckad iaf, förvisso har det gått hårt åt folkölslagret, men jag är mycket nära med eeprom hanterings bitarna. Ska bli skönt att iaf få den biten undanstökad så man kan köra igång med menyerna.
/Peder
|
| 27 Oct 2008, 00:17 |
|
|