View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:47



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Bör man jorda filterkondingarna i chassit? Varför? 
Author Message

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Bör man jorda filterkondingarna i chassit? Varför?
Byter kondingar och allt är lött i chassit överallt.
Började klura på vad det är för tanke bakom eller om det bara är för att minusbenen på lytarna är fastklämda där?

En annan fråga: hur gör ni för att lägga upp bilder?
Från mobilkameran tar de ju så mycket utrymme så de inte går att lägga upp.

Trevlig kväll!


19 Sep 2018, 20:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bör man jorda filterkondingarna i chassit? Varför?
Alltså... jordning är ett kapitel för sig, en vetenskap i sin egen rätt kan man säga.

Men, lite krasst praktiskt så är det så, att filterkondingarna är en del av signalkretsloppet och de bör ha en gemensam punkt med det som är "jord" för in- och utsignal. Oftast är det chassiet. Samma sak gäller likströmskretsen. Om anodlindningen exempelvis har en CT ansluten till chassi, så måste filterkondingarna vara kopplade till samma punkt (elektriskt). Om apparaten har en spänningsdubblare för anodspänningen blir det ju annorlunda, men det bör synas på schemat. Utan någon tydlig anledning att avvika från lösningen att ha filterkondingarnas minussida ansluten till chassiet, så bör man se till att det är så. Om det finns skäl att INTE ha det ordnat så, så måste man se till att filterkondingarna är ordentligt isolerade från chassiet.


19 Sep 2018, 23:17
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Bör man jorda filterkondingarna i chassit? Varför?
En utmärkt text i ämnet:

http://www.geofex.com/article_folders/lead_dress/lead_dress_in_tube_amps.htm

_________________
/Lennart


20 Sep 2018, 10:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bör man jorda filterkondingarna i chassit? Varför?
Man bör inte jorda några komponenter i chassit utan enbart ha en anslutning till chassit från kretsens nolla och sen ha alla komponenter till denna nolla. Men så ser det ibland inte ut i lite äldre modeller.

_________________
Johan Hansson


20 Sep 2018, 11:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bör man jorda filterkondingarna i chassit? Varför?
tokfan wrote:
Från mobilkameran tar de ju så mycket utrymme så de inte går att lägga upp.

Lägg ut i molnet och klistra länken så kan den som vill se öppna. Förslagsvis "google drive"

_________________
Johan Hansson


20 Sep 2018, 11:32
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bör man jorda filterkondingarna i chassit? Varför?
Om man bygger nytt själv, eller helrenoverar, så kan man såklart ta jordningen till en högre vetenskaplig nivå, men om man bara gör komponentbyten i en befintlig maskin, så känns det som att det vore bäst att göra som det var "från början". En väl genomförd "chassiejordning" är nästan lika bra som att ha en "jordbuss"; det man ska akta sig för är att skapa "loopar" (mer än en möjlig strömbana mellan två punkter).


20 Sep 2018, 17:55
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Bör man jorda filterkondingarna i chassit? Varför?
Nya Kondingarna spänns inte fast i chassit med minusbenet. Därför jag klurade.
Etsade kort med stort jordplan och Skruvade fast under.
Gör det någon skillnad om man löder sladdarna i jordplanet 1,5cm från minusbenet? Vore mycket enklare men värdelöst om det ger brum.
(många sladdar på litet ben på kondingen)


20 Sep 2018, 20:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bör man jorda filterkondingarna i chassit? Varför?
På din beskrivning låter det som om det skulle funka lika bra att löda minusbenet i jordplanet, som att det skulle klämmas fast. En distans på ett par centimeter har ingen betydelse här, det viktiga är att det är samma punkt rent elektriskt som man använder, så att säga.


20 Sep 2018, 21:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Bör man jorda filterkondingarna i chassit? Varför?
KG I all ära men tror denna är lite bättre:http://www.valvewizard.co.uk/Grounding.html

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


20 Sep 2018, 23:30
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Bör man jorda filterkondingarna i chassit? Varför?
https://drive.google.com/file/d/1mCqhem ... p=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/1VKNBfy ... p=drivesdk

Såhär ser det ut just nu. (om länkarna funkar)
Måste fila upp hålen lite i chassit så det inte blir kortis med plusbenen.


21 Sep 2018, 09:31
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bör man jorda filterkondingarna i chassit? Varför?
Tänk på att du, som det ser ut på bilden, redan har chassianslutit det hela via skruven.

_________________
Johan Hansson


22 Sep 2018, 11:36
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Bör man jorda filterkondingarna i chassit? Varför?
Är det ok tror du?
Tidigare satt en tråd från alla Kondingarna fastlödda i en punkt där.


22 Sep 2018, 11:52
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bör man jorda filterkondingarna i chassit? Varför?
tokfan wrote:
Är det ok tror du?
Tidigare satt en tråd från alla Kondingarna fastlödda i en punkt där.
Det är inget som pajar. Man ska dessutom alltid ha en anslutningar från nolla till chassi. Så utan att veta hur resten av apparaten ser ut så kanske den till och med bör vara där....

_________________
Johan Hansson


22 Sep 2018, 13:33
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Bör man jorda filterkondingarna i chassit? Varför?
Schema: https://drive.google.com/file/d/1Vs01LK ... p=drivesdk

Fasen nu var jag noga med att löda tillbaka jordsladden från likriktarbryggan direkt på första elektrolytens minusben där den satt tidigare.
Började just läsa igenom min "återuppliva DNS" tråd från början och läste att racing skrivit för länge sedan att den inte borde sitta där.
Vart bör man dra den då?


22 Sep 2018, 13:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bör man jorda filterkondingarna i chassit? Varför?
tokfan wrote:

Fasen nu var jag noga med att löda tillbaka jordsladden från likriktarbryggan direkt på första elektrolytens minusben där den satt tidigare.
Började just läsa igenom min "återuppliva DNS" tråd från början och läste att racing skrivit för länge sedan att den inte borde sitta där.
Vart bör man dra den då?

Om du dragit en kabel från likriktaren till första filterkondingen kan du sedan sätta jorden till chassit vid första filterkondingen. Dock inte någonstans på vägen till eller vid likriktaren. Detta för att veta att du styr filtreringens "smutsiga" ström endast genom din kabel och inte runt i chassit någonstans.

_________________
Johan Hansson


22 Sep 2018, 16:01
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Bör man jorda filterkondingarna i chassit? Varför?
Kanon. Då kan det funka ändå.
Jag får väl se hur det låter i slutändan. Då lär jag väl om inte annat en läxa till nästa gång.


23 Sep 2018, 01:10
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.