View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 03:58



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Surf Green Stratocaster - hur ovanliga? 
Author Message

Joined: 14 Sep 2011, 12:36
Posts: 64
Post Surf Green Stratocaster - hur ovanliga?
Strata i färgen Surf Green har alltid varit min favoritgitarr, har funderat på att köpa en "äkta".

Jag har läst att de tillverkades mellan 1960 och 1965. Ni som är runt på olika mässor med vintage, hur vanliga är dessa gitarrer?
Hur ligger priserna?


17 Jan 2015, 18:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Surf Green Stratocaster - hur ovanliga?
vismbr wrote:
Strata i färgen Surf Green har alltid varit min favoritgitarr, har funderat på att köpa en "äkta".

Jag har läst att de tillverkades mellan 1960 och 1965. Ni som är runt på olika mässor med vintage, hur vanliga är dessa gitarrer?
Hur ligger priserna?


Custom colour pre-cbs är extremt ovanliga , kanske ett par per hundra sunbursts. Har sett en Daphne blue orginal och några Fiesta Red.
Priset är drygt det dubbla mot en sunburst , och eftersom så otroligt många lackerades om under åren så måste i princip George Gruhn, President Obama och Leo Fender
gå i god för att den är orginal.

Det är inte värt det , bättre att köpa en redan omlackad och skjuta i den färg du vill ha.

_________________



17 Jan 2015, 18:15
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Sep 2011, 12:36
Posts: 64
Post Re: Surf Green Stratocaster - hur ovanliga?
Mike Leaf wrote:
vismbr wrote:
Strata i färgen Surf Green har alltid varit min favoritgitarr, har funderat på att köpa en "äkta".

Jag har läst att de tillverkades mellan 1960 och 1965. Ni som är runt på olika mässor med vintage, hur vanliga är dessa gitarrer?
Hur ligger priserna?


Custom colour pre-cbs är extremt ovanliga , kanske ett par per hundra sunbursts. Har sett en Daphne blue orginal och några Fiesta Red.
Priset är drygt det dubbla mot en sunburst , och eftersom så otroligt många lackerades om under åren så måste i princip George Gruhn, President Obama och Leo Fender
gå i god för att den är orginal.

Det är inte värt det , bättre att köpa en redan omlackad och skjuta i den färg du vill ha.


Hur lätt tror du det är att få tag på en 60talare omlackad i surfgreen på 60/70-talet? Gillar inte utseendet på varken nya gitarrer eller fake-relics.


17 Jan 2015, 18:24
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Surf Green Stratocaster - hur ovanliga?
vismbr wrote:
Strata i färgen Surf Green har alltid varit min favoritgitarr, har funderat på att köpa en "äkta".

Jag har läst att de tillverkades mellan 1960 och 1965. Ni som är runt på olika mässor med vintage, hur vanliga är dessa gitarrer?
Hur ligger priserna?



Jag vet en japansk butik som har ett par stycken (och tre Mary Kaye strator :shock: ).
Men prislappen ligger kring 400-500k sek.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


17 Jan 2015, 18:31
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Sep 2011, 12:36
Posts: 64
Post Re: Surf Green Stratocaster - hur ovanliga?
Haraldrig wrote:
vismbr wrote:
Strata i färgen Surf Green har alltid varit min favoritgitarr, har funderat på att köpa en "äkta".

Jag har läst att de tillverkades mellan 1960 och 1965. Ni som är runt på olika mässor med vintage, hur vanliga är dessa gitarrer?
Hur ligger priserna?



Jag vet en japansk butik som har ett par stycken (och tre Mary Kaye strator :shock: ).
Men prislappen ligger kring 400-500k sek.


Vilken butik?


17 Jan 2015, 18:42
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Surf Green Stratocaster - hur ovanliga?
vismbr wrote:


Jag vet en japansk butik som har ett par stycken (och tre Mary Kaye strator :shock: ).
Men prislappen ligger kring 400-500k sek.


Vilken butik?[/quote]

Hiro heter snubben och butiken ligger i Saitama precis norr om Tokyo.
Kommer inte ihåg vad butiken heter.
Han har ett grymt stort utbud av vintage-guror i alla fall.
Det har aldrig varit färre än 100 pre-CBS Strator någon gång jag har varit där.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


17 Jan 2015, 19:02
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Surf Green Stratocaster - hur ovanliga?
vismbr wrote:

Hur lätt tror du det är att få tag på en 60talare omlackad i surfgreen på 60/70-talet? Gillar inte utseendet på varken nya gitarrer eller fake-relics.


Knepigt , för nästan alla gamla refins har blivit återställda , alternativt försöker dom sälja dom som orginal med påföljande prislapp.

_________________



18 Jan 2015, 10:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Surf Green Stratocaster - hur ovanliga?
Haraldrig wrote:
Jag vet en japansk butik som har ett par stycken (och tre Mary Kaye strator :shock: ).
Men prislappen ligger kring 400-500k sek.

Hiro heter snubben och butiken ligger i Saitama precis norr om Tokyo.
Kommer inte ihåg vad butiken heter.
Han har ett grymt stort utbud av vintage-guror i alla fall.
Det har aldrig varit färre än 100 pre-CBS Strator någon gång jag har varit där.



http://www.hi-guitars.com/StockListTopPage.html


18 Jan 2015, 10:30
Profile

Joined: 04 Jan 2015, 22:22
Posts: 233
Post Re: Surf Green Stratocaster - hur ovanliga?
Did I just die and come to heaven? :mrgreen:

En 1959a i Olympic White, det är rare, den här kommer jag aldrig glömma.

http://www.hi-guitars.com/VG1694.html
Image

Bongo Bob wrote:
Haraldrig wrote:
Jag vet en japansk butik som har ett par stycken (och tre Mary Kaye strator :shock: ).
Men prislappen ligger kring 400-500k sek.

Hiro heter snubben och butiken ligger i Saitama precis norr om Tokyo.
Kommer inte ihåg vad butiken heter.
Han har ett grymt stort utbud av vintage-guror i alla fall.
Det har aldrig varit färre än 100 pre-CBS Strator någon gång jag har varit där.



http://www.hi-guitars.com/StockListTopPage.html


18 Jan 2015, 21:25
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Surf Green Stratocaster - hur ovanliga?
En sak jag undrat länge men inte hittar något riktigt bra svar/förklaring på är varför Custom colour
Fender (spec strator) är så in i bomben ovanliga.
Har ju kollat nätet +vintagemarknaden i många många år nu och
de är faktiskt VÄLDIGT många sunburstgitarrer på varje solid färg.

Erfarna handlare säger samma sak, och det hänger liksom inte ihop.

Custom colour fanns redan 56 (Mary Kaye) och på 58 katalogen var det en fiestaröd med guld hardware.
Fender tog dessa på mässor, och redan 1960 erbjöd man custom colour till ett mindre pristillägg i katalogen.

Så varför blev det inte någon succé?

* Dyrare (om än marginellt)
* Lång leveranstid, typ 'sunburst har vi i lager, en blå tar 6 månader'
* Ej populärt bland konservativa gitarrister (typ snygg att se på bild, men ska jag köpa en blir det sunburst)
* Fender vägrade tillverka dom annat än i riktigt små antal (makes no sense?) visst blir det dyrare för dom
att lacka i olika färger , men dom tog ju mer betalt också?

Även en bit in på 60-talet när Hank Marwin gjorde den röda populär i England och importstoppet hävdes
så kunde/ville Fender inte leverera i rött, importören Selmer fick köpa in sunburstmodeller och lacka över med rött.

Annars skulle man ju kunna tänka sig att typ 50% av kunderna ville ha en roligare färg än Sunburst?
Men uppenbarligen var det något som stoppade upp i processen.

Om dom inte ville tillverka dom , varför sätta dom i katalogen och göra en officiell 'colour chart' kan det
varit en konflikt mellan säljavdelningen och fabriken? Typ att färgen alltid var slut?

Nån som har en bra teori?

_________________



19 Jan 2015, 12:52
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Aug 2002, 10:06
Posts: 738
Location:
Post Re: Surf Green Stratocaster - hur ovanliga?
Det där med Selmerlackade fiesta röda strator är väl en myt?
Jag tror helt enkelt att man var fullt nöjd med en sunburst.


19 Jan 2015, 14:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Surf Green Stratocaster - hur ovanliga?
JJ Jones wrote:
Det där med Selmerlackade fiesta röda strator är väl en myt?

Kanske , kanske inte. Clay verkar tro på den historien i alla fall..

The English "Salmon Pink" Story and Nail Holes and Sunbursts.
In the early 1960s, due to the popularity of Hank Marvin of the band the Shadows, the Stratocaster was THE guitar to own in the United Kingdom. In 1961, Fender was imported by Jennings (the makers of Vox amps), and in 1962 Fender was also imported by Selmer. Both Jennings and Selmer gave way to Arbiters as the sole UK distributor in the Summer of 1965 (perhaps because Fender didn't like having their products distributed by successful UK amp makers). But all the importers seemed to have brought Fender guitars into the UK *without* cases, probably because local cases were available for less money than the Tolex Fender cases (the Canadian Fender importers did the same thing). This in turn increased the possibility of damaged finishes as the guitar were imported into England, which helps lend itself to the following story.
Urban legand has it that English guitar shops found it easier to sell guitars that looked like Hank Marvin's Fiesta Red Stratocaster, than the standard sunburst finished Strat. Therefore, a lot of Fender Strats were rumored to be refinished from Sunburst to red on arrival in the UK to match Hank Marvin's guitar. The resulting color used by the Fender UK importers was not as red as Fender's factory "Fiesta Red", and was more of a "Salmon Pink" color. This of course added more to the confusion about what exactly Fiesta Red was, and the Salmon Pink color rumor.

Most of the red UK painted Strats where done right over the original sunburst. Also the UK painters did not seem to use the "nail hole" method of painting these guitars (lucky for us). Hence these 1960s refinished-when-new UK Strats will usually have painted nail holes, red-over-sunbuarst, and non-Tolex/weird cases. Therefore they are pretty easy to identify.

So is this "English refinished Fiesta Red" story rumor or fact? I personally tend to believe the story, as I received an email from an english gentlemen that claimed he worked for Selmer in the UK, and he in fact did some of the refinish work. I also owned a red-over-sunburst 1961 Strat in a Selmer case. But that's the only real proof I have that the story is true. Otherwise the jury is still out on this. But if the story is true, regardless, these English-refinished-red Strats are *not* factory original Fiesta Red guitars, and hence must be considered a "refin". Now if the nail holes are clear and present, I would consider it "original". But if there's no nail holes (or painted nail holes), by definition it's refinished and not original
.

_________________



19 Jan 2015, 14:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: Surf Green Stratocaster - hur ovanliga?
Vad jag läst var det Fullerton som låg bakom Custom color conceptet. Här är den första gitarren i Fullerton eller Fiesta röd:

http://guitars.com/inventory/ef8559-geo ... jazzmaster

Där finns även två artiklar bland bilderna som nämner lite om historien bakom. Bland annat "The British ordered this new color on hundreds of instruments..."

Jag suktade ett tag efter en G&L Fullerton signature då jag var så nöjd med min G&L Legacy tribute. Därav intresset. http://www.ggjaguar.com/fuller.htm

_________________
/Nicklas


19 Jan 2015, 15:39
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Surf Green Stratocaster - hur ovanliga?
JJ Jones wrote:
Det där med Selmerlackade fiesta röda strator är väl en myt?
Jag tror helt enkelt att man var fullt nöjd med en sunburst.


Nja, snackas ju även om att Hagström lackade om osäljbara burstar (Les Paul) till röda.
Jag har sett en 58 LP Standard som enligt legenden blev omlackad av Hagström då den hängde i butik i flera år utan att säljas.

Men, vi som inte var med på rätt tid och plats kan aldrig vara säkra.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


19 Jan 2015, 18:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 12 Aug 2002, 10:06
Posts: 738
Location:
Post Re: Surf Green Stratocaster - hur ovanliga?
Jag menar att Selmergrejjen kanske mest var säljsnack från Music Ground-aktiga typer? :)

Random googling i ämnet gav:

"Over the many years,various nefarious dealers have advocated the stupid story that the refinishing did occur,and they claim Selmers' did it.This of course has been to explain away the refinished instruments they had done themselves,and were trying to create credibility. The "Selmer refinish" as it has come to be known is a joke more than anything else,and usually appears in a very salmony pink fiesta red,thickly applied.They can be spotted a mile away."


19 Jan 2015, 20:02
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Surf Green Stratocaster - hur ovanliga?
JJ Jones wrote:
Jag menar att Selmergrejjen kanske mest var säljsnack från Music Ground-aktiga typer? :)

Random googling i ämnet gav:

"Over the many years,various nefarious dealers have advocated the stupid story that the refinishing did occur,and they claim Selmers' did it.This of course has been to explain away the refinished instruments they had done themselves,and were trying to create credibility. The "Selmer refinish" as it has come to be known is a joke more than anything else,and usually appears in a very salmony pink fiesta red,thickly applied.They can be spotted a mile away."


Ja, jag skulle aldrig köpa en eftersom det är dimmigt och osäkert.
Och ja, visst finns det de som skulle kunna ha tjänat bra på det genom att skapa en sådan myt.

En sak som talar emot Selmer-spåret är att antalet fiesta röda Strator vida överstiga antalet fiesta röda jaggor, jazzmasters, p-basar och jazzbasar.
Om nu rött var så populärt så hade nog andra Fender-modeller också varit mycker mer lättsålda om de var röda.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


19 Jan 2015, 21:52
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Surf Green Stratocaster - hur ovanliga?
Haraldrig wrote:

En sak som talar emot Selmer-spåret är att antalet fiesta röda Strator vida överstiga antalet fiesta röda jaggor, jazzmasters, p-basar och jazzbasar.
Om nu rött var så populärt så hade nog andra Fender-modeller också varit mycker mer lättsålda om de var röda.


Fast det var väl direkt kopplat till Hank Marwin/Shadows som var brittiska och hans röda strata som sågs överallt?
Hursomhelst , det är i vilket fall omlackat , oavsett en bilmeck eller Selmer gjort det. Där tycker jag handlarna har varit diffusa
och tycker på nåt sätt det är värt 'mer' om Selmer gjorde översprayen.

_________________



20 Jan 2015, 12:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Surf Green Stratocaster - hur ovanliga?
Annars har jag en -88 till salu här:
http://www.tradera.com/item/301965/226125124/stratocaster-vintage-reissue-62-surf-green-fran-88

Inte "the real deal" men... USA byggd ivf.

_________________
Hasse.


11 Feb 2015, 14:56
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.