View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 10:30



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Värde, tillgång och säljare av lågbudget 50-tal 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Värde, tillgång och säljare av lågbudget 50-tal
Jag har sen en tid tillbaka varit på jakt efter en lågbudget solid-body elgitarr från 50-talet.

På Ebay finns ju en del.

Men så är det det där med priser..

Kollar man på utgångna auktioner så är det inte många som sålts. De enda som sålts är de som ligger prismässigt ungefär som min Vintage Guitar Price Guide (förvisso från 2010) värderar dem till. De som INTE sålts är de vars utgångspris ligger dubbelt, tredubbelt eller rent skamlöst långt över sina marknadspriser. Och likadant är det i Sverige. Just nu ligger det en Silvertone på Blocket för 9000kr och en Höfner Club Model har snurrat runt runt på Tradera för nåt liknande. Båda borde kosta ungefär hälften av den summan och för inte så många tusen över det kan man dessutom hitta tex en Melody Maker, vilket sätter mer perspektiv.

Varför är det då så att dessa lågbudgetmärken ligger ute för så höga priser? Jag tror det är två förklaringar:
1. Många tror att allt som är gammalt är värt multum.
2. De som sitter på så pass gamla gitarrer är själva inte purunga och har sällan pengakris och därför inte bråttom att sälja.
Så därför snurrar alla dessa gitarrer bara runt runt runt på diverse ställen och förblir osålda.

Men det blir frustrerande för mig som faktiskt vill köpa en. Och eftersom så få kommer ut till försäljning till vettiga priser så säljs det säkert en och en annan för de höga priserna vilket i princip skapar två parallella marknader!

Airline, Alamo, Kraft, Danelectro, Decar, Harmony, Höfner, National, Orpheum, Premier, Silvertone, Stratospere (bästa namnet!) och Supro. Har jag glömt nåt märke om min budget är på 5000kr?


18 Dec 2014, 15:12
Profile

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Värde, tillgång och säljare av lågbudget 50-tal
Får du svar när du bjuder 5k för en gitarr som nån vill ha 10k för och som legat ute länge?


18 Dec 2014, 15:33
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Värde, tillgång och säljare av lågbudget 50-tal
Vinyljunkie wrote:
Varför är det då så att dessa lågbudgetmärken ligger ute för så höga priser? Jag tror det är två förklaringar:
1. Många tror att allt som är gammalt är värt multum.
2. De som sitter på så pass gamla gitarrer är själva inte purunga och har sällan pengakris och därför inte bråttom att sälja.


Jag är totalt okunnig och ointresserad av "vintage gitarrer"! Men något förundrad över hur mycket folk begär för gitarrer som är närmast ospelbara! Jag tror dock att du har svarat rätt på din frågeställning, med fokus på tes 1.
Sen går det ju lite mode i dom här gitarrerna tack vare band som "The Black Keys" och "White Stripes" etc som ofta syns med den typen av gitarrer.
Hur är prisbilden på Italienska och Tjeckoslovakiska märkena, typ Eko, Futurama, Metro etc ?

_________________
pudas


18 Dec 2014, 15:55
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Värde, tillgång och säljare av lågbudget 50-tal
Trout wrote:
Får du svar när du bjuder 5k för en gitarr som nån vill ha 10k för och som legat ute länge?


Idag var första gången jag faktiskt skickade ett mail om intresse. Fick svaret att han konsulterat en "expert" som han litar på till 100%.

Det upplevt ju som ett skambud när budet är hälften av begärt pris så det känns ju ingen mening att skicka massa mail då...


18 Dec 2014, 15:57
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Värde, tillgång och säljare av lågbudget 50-tal
pudas wrote:
Vinyljunkie wrote:
Varför är det då så att dessa lågbudgetmärken ligger ute för så höga priser? Jag tror det är två förklaringar:
1. Många tror att allt som är gammalt är värt multum.
2. De som sitter på så pass gamla gitarrer är själva inte purunga och har sällan pengakris och därför inte bråttom att sälja.


Jag är totalt okunnig och ointresserad av "vintage gitarrer"! Men något förundrad över hur mycket folk begär för gitarrer som är närmast ospelbara! Jag tror dock att du har svarat rätt på din frågeställning, med fokus på tes 1.
Sen går det ju lite mode i dom här gitarrerna tack vare band som "The Black Keys" och "White Stripes" etc som ofta syns med den typen av gitarrer.
Hur är prisbilden på Italienska och Tjeckoslovakiska märkena, typ Eko, Futurama, Metro etc ?


Jag har faktiskt inte kollat (på Ebay) efter europeiska gitarrer. Jag har fått för mig att Europa låg lite efter i tiden och det därför knappt finns något från 50-talet (Höfner har jag iofs nämnt). Men jag kanske har fel, det kanske finns en massa märken? Antar och hoppas på att nån kunnig Bojare kommer med tips både på märken och erbjuder mig köpa nåt! :)


18 Dec 2014, 16:00
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Värde, tillgång och säljare av lågbudget 50-tal
Vinyljunkie wrote:
Trout wrote:
Får du svar när du bjuder 5k för en gitarr som nån vill ha 10k för och som legat ute länge?


Idag var första gången jag faktiskt skickade ett mail om intresse. Fick svaret att han konsulterat en "expert" som han litar på till 100%.

Det upplevt ju som ett skambud när budet är hälften av begärt pris så det känns ju ingen mening att skicka massa mail då...


De flesta som säljer är beredda att sänka priset. Det viktiga är väl att man inte förolämpar när man vill ge bud som är mycket lägre. För då kan prutning gå vägen betydligt bättre men det är svår konst.


18 Dec 2014, 16:57
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Värde, tillgång och säljare av lågbudget 50-tal
Självklart prutar man med god ton..


18 Dec 2014, 17:04
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Värde, tillgång och säljare av lågbudget 50-tal
Vinyljunkie wrote:
Självklart prutar man med god ton..


Man ringer upp och blir kompisar först och sen snackar man ned priset , dessa gubbar älskar att prata gamla minnen och sen brukar det lösa sig.
Mail med skambud tror jag inte funkar alls.

Du har nog rätt i din analys, med tillägget är att det svårt att värdera pga att priserna gått upp, sen ned, sen upp igen.
Sen alla jävla experter/bekanta som ska tycka och tro helt åt helvete är också ett problem.

Många googlar nog på Ebay och ser en liknande modell hos en handlare och tror att BIN priset är det som 'gäller', trots att dom har en annan årsmodell och hälften så bra skick , och den är 'relisted' 5 ggr.

Dom hajar inte det, och det gör det svårt att värdera rätt.

Hittar du bara rätt gitarr så får man lösa resten, man ska inte leta gamla gitarrer på prislapp endast.

_________________



18 Dec 2014, 20:37
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Värde, tillgång och säljare av lågbudget 50-tal
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Självklart prutar man med god ton..


Man ringer upp och blir kompisar först och sen snackar man ned priset , dessa gubbar älskar att prata gamla minnen och sen brukar det lösa sig.
Mail med skambud tror jag inte funkar alls.

Du har nog rätt i din analys, med tillägget är att det svårt att värdera pga att priserna gått upp, sen ned, sen upp igen.
Sen alla jävla experter/bekanta som ska tycka och tro helt åt helvete är också ett problem.

Många googlar nog på Ebay och ser en liknande modell hos en handlare och tror att BIN priset är det som 'gäller', trots att dom har en annan årsmodell och hälften så bra skick , och den är 'relisted' 5 ggr.

Dom hajar inte det, och det gör det svårt att värdera rätt.

Hittar du bara rätt gitarr så får man lösa resten, man ska inte leta gamla gitarrer på prislapp endast.


Hela ditt inlägg är klockrent. Enda problemet är bristen på gitarrer till salu i Sverige... :(


19 Dec 2014, 13:07
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Värde, tillgång och säljare av lågbudget 50-tal
Vinyljunkie wrote:
Självklart prutar man med god ton..


Samma ton som du retas med alla oss farbröder här?
:roll:


19 Dec 2014, 14:07
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Värde, tillgång och säljare av lågbudget 50-tal
rifle wrote:
Vinyljunkie wrote:
Självklart prutar man med god ton..


Samma ton som du retas med alla oss farbröder här?
:roll:


Retas jag? :P


19 Dec 2014, 14:30
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Värde, tillgång och säljare av lågbudget 50-tal
En till U1 utlagd på Blocket till överpris. :evil:


22 Dec 2014, 15:12
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Värde, tillgång och säljare av lågbudget 50-tal
Vinyljunkie wrote:
En till U1 utlagd på Blocket till överpris. :evil:


På din hemmaplan, ring upp och bjud 5 utan flightcaset ?
Säger han 6 får du väl ta emot och svälja den tusingen.

_________________



22 Dec 2014, 15:56
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Värde, tillgång och säljare av lågbudget 50-tal
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
En till U1 utlagd på Blocket till överpris. :evil:


På din hemmaplan, ring upp och bjud 5 utan flightcaset ?
Säger han 6 får du väl ta emot och svälja den tusingen.


Jag har fått kontakt med honom och han hade visst gett 9000 för ett antal år sen men verkar ha förstått att vintagemarknaden har dippat. Det kan bli affär så håll tummarna för mig. 5K skulle kännas helt ok, särskilt när det är i stan. :)


22 Dec 2014, 16:47
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Värde, tillgång och säljare av lågbudget 50-tal
Vinyljunkie wrote:
Jag har fått kontakt med honom och han hade visst gett 9000 för ett antal år sen men verkar ha förstått att vintagemarknaden har dippat. Det kan bli affär så håll tummarna för mig. 5K skulle kännas helt ok, särskilt när det är i stan. :)


Håller tummarna, du får 'jobba in dealen'.

_________________



22 Dec 2014, 19:52
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.