View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:41



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Klurig värdering Marshall Bognermod- Doug Aldrich 
Author Message

Joined: 06 Nov 2014, 16:21
Posts: 3
Post Klurig värdering Marshall Bognermod- Doug Aldrich
Hej.
Skulle behöva hjälp med en värdering av en Marshall Superlead 100 top från 69/70 som är bogner moddad.
Den har även ägts utav Doug Aldrich (med hanns presets dit målade), och den lilla info jag hittar på det är att han använt bogner moddade marshalls med DIO på Killing the Dragon Sessions. Saknar dock äkthets intyg...
Vad skulle värdet på en sådan topp kunna vara med tanke på historian?
Grymt svårt... hjälp!


Attachments:
File comment: Back
mar2.jpg
mar2.jpg [ 74.28 KiB | Viewed 6902 times ]
File comment: Front
mar1.jpg
mar1.jpg [ 70.43 KiB | Viewed 6902 times ]
06 Nov 2014, 16:34
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Klurig värdering Marshall Bognermod- Doug Aldrich
Ska du sälja den eller försäkra den? Skulle tippa på att det kan vara ganska svårt att få ut "vettiga" pengar på en ostyrkt moddad gammal marshall men det är nog stört omöjligt att få tag i en likvärdig ifall den försvinner.

Om det är Bogner som moddat den så borde väl det gå att styrka? Han är ju rätt känd.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


06 Nov 2014, 18:53
Profile

Joined: 06 Nov 2014, 16:21
Posts: 3
Post Re: Klurig värdering Marshall Bognermod- Doug Aldrich
Bogner ska ha skrivit i dem att det är han som moddat.
Byggdes och moddades för Dios europa turne som sedan blev liveskiva.
Finns bekräftelse på nätet att han använde bogner moddade superleads på turnes.
Finns även en case för fyra toppar (har samtliga) där det står Aldrich.
Kommer ej säljas med casen då det enbart är denna toppen som ska säljas.


06 Nov 2014, 19:35
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Klurig värdering Marshall Bognermod- Doug Aldrich
Värdet på är bara mätbart i vad den som köper den är villig att betala. En vild gissning är att en Bognermoddad topp kan eventuellt ge +/- noll jämfört med en omoddad i samma skick - men detta är nåt som rör-gurusarna här på Bojen säkert kan mer om. Om sen Doug Aldrich har haft den eller inte är kuriosa för gemene man men hittar man ett Doug-fan så kanske denne är beredd att slanta upp mer.

Förstärkaren är säkert kanon men jag skulle tippa på att den inte är en pensionsförsäkring i sig och den är nog lättare att sälja som något som skall användas än något som skall förvaltas som ett unikt föremål i sig.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


06 Nov 2014, 21:31
Profile
User avatar

Joined: 11 Jan 2014, 18:09
Posts: 147
Location: Köttrymden
Post Re: Klurig värdering Marshall Bognermod- Doug Aldrich
Om du kan styrka bakgrunden på förstärkarna med dokumentation, s.k. proveniens (i ditt fall ett flightcase och lite härledning), så är det en faktor som på den senaste tiden har haft ökande betydelse vid slutbud på auktioner inom auktionshusvärlde, även på musikinstrument och dylikt. Lauritz skulle nog kunna skaka fram ordentligt med pengar för dem vid auktion, det hade lätt hamnat i deras deluxe-kategori. Frågan är dock om det då hade krävts att alla topparna och caset går på samma auktionsobjekt.


07 Nov 2014, 08:59
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Klurig värdering Marshall Bognermod- Doug Aldrich
Norsun wrote:
Om du kan styrka bakgrunden på förstärkarna med dokumentation, s.k. proveniens (i ditt fall ett flightcase och lite härledning), så är det en faktor som på den senaste tiden har haft ökande betydelse vid slutbud på auktioner inom auktionshusvärlde, även på musikinstrument och dylikt. Lauritz skulle nog kunna skaka fram ordentligt med pengar för dem vid auktion, det hade lätt hamnat i deras deluxe-kategori. Frågan är dock om det då hade krävts att alla topparna och caset går på samma auktionsobjekt.


enligt min mening är det i detta fall marginellt ökat värde, det är skillnad om det varit en mer känd gitarrist som ägt och spelat på den. men hittar man
rätt köpare så visst. Det fina är ju att man kan testa marknaden med att begära vad man vill baserat på dess tidigare historia,
Ni kommer säkert ihåg Dregens gamla Les Paul som någon försökte begära 35.000 för (dubbla värdet) men det gick ju tyvärr åt skogen.

Auktionshus i Sverige har jag dålig erfarenhet av , dom brukar inte lyckas få utgångsbudet ens på gitarrer.

Möjligen kunde man försöka kontakta gitarristen direkt och få honom att bekräfta när och var han använt den, det kan ju gå det är inte Slash eller
någon superstjärna i den kategorin så det kan vara en väg att gå.

_________________



07 Nov 2014, 09:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Klurig värdering Marshall Bognermod- Doug Aldrich
glassfinger wrote:
En vild gissning är att en Bognermoddad topp kan eventuellt ge +/- noll jämfört med en omoddad i samma skick


Här har jag en avvikande uppfattning, en helt orörd i orginalskick är värd mer för de allra FLESTA köpare, men visst kan det finnas någon
därute som nappar just på att den är 'Bogner moddad' vad det nu innebär, om det motiverar den personen extra.

_________________



07 Nov 2014, 09:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Jan 2014, 18:09
Posts: 147
Location: Köttrymden
Post Re: Klurig värdering Marshall Bognermod- Doug Aldrich
Mike Leaf wrote:
enligt min mening är det i detta fall marginellt ökat värde, det är skillnad om det varit en mer känd gitarrist som ägt och spelat på den. men hittar man rätt köpare så visst. Det fina är ju att man kan testa marknaden med att begära vad man vill baserat på dess tidigare historia,
Ni kommer säkert ihåg Dregens gamla Les Paul som någon försökte begära 35.000 för (dubbla värdet) men det gick ju tyvärr åt skogen.


Jag påpekade bara att det finns en uppåtgående pristrend för objekt med proveniens överhuvudtaget den senaste tiden.

Mike Leaf wrote:
Auktionshus i Sverige har jag dålig erfarenhet av , dom brukar inte lyckas få utgångsbudet ens på gitarrer.


Därför rekommenderade jag Lauritz, vilket ett dansk auktionshus, även om de har en filial i Norrköping. Dock ser jag ingen behållning med att sälja på auktionshus utöver om priset inte är så viktigt och man vill slippa handskas med folk.

Mike Leaf wrote:
Möjligen kunde man försöka kontakta gitarristen direkt och få honom att bekräfta när och var han använt den, det kan ju gå det är inte Slash eller någon superstjärna i den kategorin så det kan vara en väg att gå.


Vem vet, han kanske vill ha tillbaka dem! :mrgreen:


07 Nov 2014, 11:05
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Klurig värdering Marshall Bognermod- Doug Aldrich
Kontakta Bogner och Doug och se om du kan få något intyg från någon av dom. Det räcker gott och väl som dokumentation.

_________________
http://www.voodooaudio.se


07 Nov 2014, 17:46
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.