View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 07:38



Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
[img]http://i885.photobucket.com/albums/ac52/P_J_Andrews/IMG_6901_zpse981d0b9.jpg/[img]

Hittade denna annons i en gitarrtidning från tiden och slogs av tanken hur fort det egentligen gick från att man kunde köpa gamla gitarrer för någotsånär överkomliga pengar till att ett original-V plötsligt var värd en miljon. Minns också hur man kunde hitta high end-superstrator för en spottstyver i början av 90-talet, efter att grungen slagit i genom. Det var ett spännande och i synnerhet dramatiskt tidevarv vad gäller musik för sådär 20 år sen. Men det fattade iaf inte jag då. Nuförtiden är allt som är coolt och/eller bra dyrt.

Tankar kring detta?


Last edited by Vinyljunkie on 17 Oct 2014, 14:41, edited 1 time in total.



16 Oct 2014, 13:49
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1792
Location: Röven
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
Min spontana tanke är att det hade varit kul att se bilden...

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


16 Oct 2014, 16:36
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
Vinyljunkie wrote:
[img]http://i885.photobucket.com/albums/ac52/P_J_Andrews/IMG_6901_zpse981d0b9.jpg[img]

Hittade denna annons i en gitarrtidning från tiden och slogs av tanken hur fort det egentligen gick från att man kunde köpa gamla gitarrer för någotsånär överkomliga pengar till att ett original-V plötsligt var värd en miljon. Minns också hur man kunde hitta high end-superstrator för en spottstyver i början av 90-talet, efter att grungen slagit i genom. Det var ett spännande och i synnerhet dramatiskt tidevarv vad gäller musik för sådär 20 år sen. Men det fattade iaf inte jag då. Nuförtiden är allt som är coolt och/eller bra dyrt.

Tankar kring detta?


Luften har gått ur ganska rejält.
Det är inte längesedan tex en 58 LP Custom kostade en halv miljon och nu gårde för runt 150k.

Bostäder i Sthlm har stigit i snitt med 600% på 20 år. Lönerna har bara ökat med 100% under samma period.
You do the math :mrgreen:

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


16 Oct 2014, 16:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
Britbender wrote:
Min spontana tanke är att det hade varit kul att se bilden...


Jag vet faktiskt inte varför inte bilden syns? Kanske att det inte går att lägga in bilder på Ljudbojen med Chrome?


16 Oct 2014, 16:49
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
Haraldrig wrote:
Vinyljunkie wrote:
[img]http://i885.photobucket.com/albums/ac52/P_J_Andrews/IMG_6901_zpse981d0b9.jpg[img]

Hittade denna annons i en gitarrtidning från tiden och slogs av tanken hur fort det egentligen gick från att man kunde köpa gamla gitarrer för någotsånär överkomliga pengar till att ett original-V plötsligt var värd en miljon. Minns också hur man kunde hitta high end-superstrator för en spottstyver i början av 90-talet, efter att grungen slagit i genom. Det var ett spännande och i synnerhet dramatiskt tidevarv vad gäller musik för sådär 20 år sen. Men det fattade iaf inte jag då. Nuförtiden är allt som är coolt och/eller bra dyrt.

Tankar kring detta?


Luften har gått ur ganska rejält.
Det är inte längesedan tex en 58 LP Custom kostade en halv miljon och nu gårde för runt 150k.

Bostäder i Sthlm har stigit i snitt med 600% på 20 år. Lönerna har bara ökat med 100% under samma period.
You do the math :mrgreen:


Menar du att det går att köpa en LP från 1958 för 150.000 kronor? Betyder det att det går att köpa ett V för 300.000?

Jo jag känner till det där med löner och priser på bostadsrätter, det är ganska illa här i Göteborg också... men nu handlade tråden primärt om hur musikaliska och kulturella trender påverkar priset på gamla gitarrer. :)


16 Oct 2014, 17:00
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
Vinyljunkie wrote:

Menar du att det går att köpa en LP från 1958 för 150.000 kronor? Betyder det att det går att köpa ett V för 300.000?

Jo jag känner till det där med löner och priser på bostadsrätter, det är ganska illa här i Göteborg också... men nu handlade tråden primärt om hur musikaliska och kulturella trender påverkar priset på gamla gitarrer. :)


Det där hänger ihop.
De guror som blev populära på 90-talet så som Jaguar, Mustang och Jazzmaster har inte rusat i pris som tex Strator.
Eller beroende på hur man ser det. Jag köpte en svart pre-CBS Jaguar med matching headstock för 9000kr i mitten av 90talet.
Idag begär säljare runt 50000kr för dem (realistiskt säljpris är nog snarare 35000).

Gamla Strator och sånt rusade i priser när de som växte upp med Hendrix mfl fick stålar.
Stålar fick de när bostadspriserna var låga gentemot inkomsten och när ungarna flyttade ut.

Min generation som växte upp med Jaggor och Jazzmasters har fortfarande barn hemma och de flesta har abnormala huslån pga en politiskt dopad bostadsmarknad.
Frågan är om 90-talsgenerationerna ens kommer att ha råd att pumpa upp priserna på prylarna de gillar om 10-20 år.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


16 Oct 2014, 18:14
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2345
Location: Varberg
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
Vinyljunkie wrote:
Image


Fin gitarr! Ett slash före img i länken så syns den.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


16 Oct 2014, 21:08
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
Grejen med att Flying V tagit en REJÄL dipp är att de är de enklaste vintagegitarrerna att förfalska, dessutom producerades bara runt 100.
Har Du inte provenence ända bak till 58/59 och orginalcaset så är dom svårsålda.

Fanns en i Sverige runt 1980 , såldes av Nisse på Börsen för runt 60 tkr.

_________________



17 Oct 2014, 07:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
Vinyljunkie wrote:
Menar du att det går att köpa en LP från 1958 för 150.000 kronor? Betyder det att det går att köpa ett V för 300.000?

Jo jag känner till det där med löner och priser på bostadsrätter, det är ganska illa här i Göteborg också... men nu handlade tråden primärt om hur musikaliska och kulturella trender påverkar priset på gamla gitarrer. :)


Tar mig friheten att kommentera detta , ja det är rätt normala priser för en 'normal' gitarr på Ebay , 20-25.000 för en PAF custom och c:a 50-60 för ett 58/59 V. Om man kollar på säljespriser , inte begärt pris.

'Musikaliska och kulturella trender' , tja det är mer den amerikanska ekonomins skick och konjukturer som styr priserna.
När det går dåligt och fastigheter minskar kraftigt i värde så tar 'collectibles' en hård smäll i de övre regionerna, gäller även samlabilar och andra dyra leksaker.

Sen får man komma ihåg att det massiva prisraset som kom 2008 , endast ledde till att vi hamnade tillbaka på 2004 års nivå, och nu börjar det sakta återhämta sig.

_________________



17 Oct 2014, 07:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
Haraldrig wrote:
De guror som blev populära på 90-talet så som Jaguar, Mustang och Jazzmaster har inte rusat i pris som tex Strator.
Eller beroende på hur man ser det. Jag köpte en svart pre-CBS Jaguar med matching headstock för 9000kr i mitten av 90talet.
Idag begär säljare runt 50000kr för dem (realistiskt säljpris är nog snarare 35000).

Gamla Strator och sånt rusade i priser när de som växte upp med Hendrix mfl fick stålar.
Stålar fick de när bostadspriserna var låga gentemot inkomsten och när ungarna flyttade ut.

Min generation som växte upp med Jaggor och Jazzmasters har fortfarande barn hemma och de flesta har abnormala huslån pga en politiskt dopad bostadsmarknad.
Frågan är om 90-talsgenerationerna ens kommer att ha råd att pumpa upp priserna på prylarna de gillar om 10-20 år.


Svårt att jämföra modeller mer låg popularitet som Jaguar med Stratocaster eller Les Paul, de är dessutom producerade i större serier.
Visst blir de ibland värda pengar , men inte i närheten av 'premium vintage'

Vad kostar en Custom colour ovanligaste färgen (svart) Stratocaster pre-cbs med matching headstock?

_________________



17 Oct 2014, 08:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
Haraldrig wrote:

Bostäder i Sthlm har stigit i snitt med 600% på 20 år. Lönerna har bara ökat med 100% under samma period.
You do the math :mrgreen:


Jag gör matten åt dig, 1994 var räntorna på bolån runt 10-12% , nu är dom på 2% (eller under)

_________________



17 Oct 2014, 08:08
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
Mike Leaf wrote:
Haraldrig wrote:

Bostäder i Sthlm har stigit i snitt med 600% på 20 år. Lönerna har bara ökat med 100% under samma period.
You do the math :mrgreen:


Jag gör matten åt dig, 1994 var räntorna på bolån runt 10-12% , nu är dom på 2% (eller under)


Boendekostnaden som del av inkomst är mycket större nu än för 20 år sedan.
Samtidigt har andra saker blivit billigare förstås.
Bostadsskulden gentemot inkomsterna har dessutom ökat kraftigt.
Att bostäderna kostar mer idag är ingen sensation eller felaktiguppgift, det är verklighet att mer
av folks pengar går till boendet idag.




När det gäller tex gamla Jaguarer så blev de "eftertraktade" med Nirvanas genombrott.
Men trots att Kurt Cobain har påverkat influerat folk minst lika mycket som 60-talets artister har vi som växte upp med det
inte drivit upppriserna på samma sätt. Fasiken, Kurt Cobain är större än de flesta av de gamla rävarna någonsin var och ligger i samma liga som Hendrix när det gäller influens. Men, folk kanske har tagit till sig grungens och indie-rockens kärna: billigt skräp :mrgreen:

Yngre människor är förhållande ointresserade av vintage eftersom merparten av deras gitarrhjältar spelar Ibanez och ESP.
De som växte upp med rock/hårdrock av modernare snitt (Korn och sånt där) de skiter i gamla Strator och Pållar.
Merparten av de band som var stora från mitten av 90-talet och framåt var Ibanez- och ESP-band.
Av samma skäl som folk som diggade Zeppelin vill ha en LP vill de som diggar Korn ha en Ibanez.

Det syns så tydligt på gitarrmässor. Gjorde en lite kvantitativ studie i Köpenhamn och de unga flockades hos Magnus Olsson och Yamaha medan de halvdöda gubbarna stod och tittade på vintage.

Det kommer givetvis alltid att finnas ett intresse för gamla prylar men skaran kommer att krympa då
fler och fler inte har något metavärde att hänga på en gammal Strata (dvs, ingen artist de gillar spelar på Strata).
De senaste 20 åren har utbudet av märken och modeller ökat markant och det kommer givetvis att påverka vintagemarknaden.

Kontentan är att ska man köpa vintage ska man göra det för att det är roligt och att man är intresserad. Inte för att investera pengar. Ska man investera pengar är guld och vapen en bättre grej :D

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


17 Oct 2014, 12:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
Ok, så om jag får försöka mig på en egensnidad analys av hur marknaden ser ut för tillfället, med reservation för att ni kanske snackar om detta hela tiden här i vintageforat :) så tänker jag så här:

Det som hände när grungen gjorde entré var främst att superstrator blev helt ute samt att folk började spela på mindre hårdrockiga gitarrmodeller (om jag får uttrycka mig så) såsom det Cobain troligtvis köpte för att de var billigare på 80-talet. Detta grova musikaliska och kulturella trendbrott hade emellertid inget att göra med Hendrix-generationen som ändå hade velat köpa de gitarrer som de inte hade råd med i sin ungdom. Av samma anledning har high end superstrator gått upp i pris de senaste 5-10 åren, dock inte alls lika brutalt som strator och pållar gjorde för 20 år sen vilket har att göra med den allmänna konjunkturen och att fler pappor med utflugna ungar har det sämre ställt idag än för 20 år sen.

En intressant aspekt är hur olika värdet har gått upp och ner för gamla gitarrer beroende på vilken modell det är. Jag hade själv en Melody Maker från 1965 i början av 90-talet som jag köpte för 3900 då. Obs detta var efter grunge-explosionen. Häromsistens när jag var i Stockholm hittade jag en likadan gitarr för ca 11.000. Den var riktigt jävla skitbra och hade den bara passat min spelstil så hade det blivit affär! Gissar dessutom på att ett realistiskt värde på en sån dessutom snarare är kring 9000 (right?). Det är ju ingenting jämfört med vad andra Gibson och Fender från samma tid brukar kosta! Anses Melody Maker vara skit i vintagekretsar eller vad?


17 Oct 2014, 13:46
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
En sak som jag upplever själv åtminstone är att ju äldre man blir desto längre bak i tiden går man rent musikmässigt. Började med tidig 80tals hårdrock som blev 90tals metall och sen från 00talet och framåt så går mi musiksmak bakåt i tiden. Nu är det mycket slutet 60tals rock. Det trodde jag aldrig skulle hända.

Melodymaker är kanongitarrer men för de flesta krävs moddar innan de blir rätt för det man spelar. Därför tror jag de inte blir så populära.


17 Oct 2014, 14:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
Vinyljunkie wrote:

En intressant aspekt är hur olika värdet har gått upp och ner för gamla gitarrer beroende på vilken modell det är. Jag hade själv en Melody Maker från 1965 i början av 90-talet som jag köpte för 3900 då. Obs detta var efter grunge-explosionen. Häromsistens när jag var i Stockholm hittade jag en likadan gitarr för ca 11.000. Den var riktigt jävla skitbra och hade edn bara passat min spelstil så hade det blivit affär! Gissar dessutom på att ett realistiskt värde på en sån dessutom snarare är kring 9000 (right?). Det är ju ingenting jämfört med vad andra Gibson och Fender från samma tid brukar kosta! Anses Melody Maker vara skit i vintagekretsar eller vad?


Dom är ju längst ned på skalan, även Fender har ju riktiga budgetgitarrer som Mustang. Dessutom finsn det massor av dom och de är inte speciellt
populära eller har någon stor artist av rang som nyttjat dom.

För att det ska bli 'premium vintage' ska det vara en eftertraktad modell av bra kvalitet, tillverkad under 'the golden age' före typ 65. Dessutom ska det helst finnas få av dom.

Jag har själv haft en 60´s MM och har nu en nytillverkad, de gamla är ofta mycket bra gitarrer , men det har liksom inte med värdet att göra.

_________________



17 Oct 2014, 15:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
Haraldrig wrote:

Det kommer givetvis alltid att finnas ett intresse för gamla prylar men skaran kommer att krympa då
fler och fler inte har något metavärde att hänga på en gammal Strata (dvs, ingen artist de gillar spelar på Strata).
De senaste 20 åren har utbudet av märken och modeller ökat markant och det kommer givetvis att påverka vintagemarknaden.

Kontentan är att ska man köpa vintage ska man göra det för att det är roligt och att man är intresserad. Inte för att investera pengar. Ska man investera pengar är guld och vapen en bättre grej :D


Givetvis är det så, men det har hittills gått långsammare än man spekulerat i.
Detta sas nämligen redan på 80/90-talet när reissues kom på allvar, att vintage skulle vara ingenting värt om 20 år.

Kommer ihåg diskussionen soom var både när AV serien kom ut coh sen Relics, 'vem kommer nu vilja betala för en 50-tals strata?'

Att investera pengamässigt i musikinstrument är direkt olämpligt utom för ett fåtal individer därute , som dels vet exakt vad
dom köper och har förmågan att flippa det vid rätt tidpunkt, att vara emotionellt involverad är då en nackdel.

Det är alldeles för trögt att sälja till rätt pris , och chansen att bli lurad vid köp är alldeles för stor.

De som köpt för länge sen och bara 'fått' en värdestegring automatiskt kan ju kanske räkna hem en vinst, men att räkna me det ska hända igen om
man återinvesterar i vintagegitarrer en gång till är högst osäkert.

_________________



17 Oct 2014, 15:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
Haraldrig wrote:
Mike Leaf wrote:
Jag gör matten åt dig, 1994 var räntorna på bolån runt 10-12% , nu är dom på 2% (eller under)

Boendekostnaden som del av inkomst är mycket större nu än för 20 år sedan.
Att bostäderna kostar mer idag är ingen sensation eller felaktiguppgift, det är verklighet att mer
av folks pengar går till boendet idag.

OK, först trampade du snett i frågan om bopriser kontra inkomstökningar, vilket Mike påpekade. Nu följer du upp det med egen hittepå-statistik. Om man låter tillräckligt säker är det alltid nån som litar på en, eller? :|

Boendekostnaden som andel av disponibel inkomst har stadigt sjunkit senaste decenniet, för alla boendeformer men mest för boende i bostadsrätt. Idag ligger riksgenomsnittet kring 20 procent, mot sisådär 24 procent för ett decennium sen, vad gäller bostadsrätt.

Vad hade du för statitistik som grund för ditt påstående som varken var "sensation eller felaktiguppgift[sic!]"?


18 Oct 2014, 01:45
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

En intressant aspekt är hur olika värdet har gått upp och ner för gamla gitarrer beroende på vilken modell det är. Jag hade själv en Melody Maker från 1965 i början av 90-talet som jag köpte för 3900 då. Obs detta var efter grunge-explosionen. Häromsistens när jag var i Stockholm hittade jag en likadan gitarr för ca 11.000. Den var riktigt jävla skitbra och hade edn bara passat min spelstil så hade det blivit affär! Gissar dessutom på att ett realistiskt värde på en sån dessutom snarare är kring 9000 (right?). Det är ju ingenting jämfört med vad andra Gibson och Fender från samma tid brukar kosta! Anses Melody Maker vara skit i vintagekretsar eller vad?


Dom är ju längst ned på skalan, även Fender har ju riktiga budgetgitarrer som Mustang. Dessutom finsn det massor av dom och de är inte speciellt
populära eller har någon stor artist av rang som nyttjat dom.

För att det ska bli 'premium vintage' ska det vara en eftertraktad modell av bra kvalitet, tillverkad under 'the golden age' före typ 65. Dessutom ska det helst finnas få av dom.

Jag har själv haft en 60´s MM och har nu en nytillverkad, de gamla är ofta mycket bra gitarrer , men det har liksom inte med värdet att göra.


Jo jo men det förklarar ändå inte den ojämna prisstegringen jämfört med vad du kallar `premium vintage`. Melody Maker var väl på samma plats på skalan även för 20+ år sen.


18 Oct 2014, 12:41
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
Var £9000 något som man i svenska gitarrkretsar tyckte var "jävlainihelvetemycket" pengar 1991?
Förresten, vad stod pundet i den 28 augusti 1991?

I "backspegeln" är det många missar man gjort… :cry: :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


18 Oct 2014, 15:02
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
Vinyljunkie wrote:

Jo jo men det förklarar ändå inte den ojämna prisstegringen jämfört med vad du kallar `premium vintage`. Melody Maker var väl på samma plats på skalan även för 20+ år sen.



Ja det var dom , men de har inte haft någon vidare utveckling prismässigt, vilka andra modeller haft.
Det beror på dessa faktorer, inte speciellt åtråvärda från början, finns massor av dom, och de flesta söndermoddade

Prisvärda gitarrer som 'instegsvintage' som Haraldrig redan påpekat.

_________________



19 Oct 2014, 19:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
Granis67 wrote:
Var £9000 något som man i svenska gitarrkretsar tyckte var "jävlainihelvetemycket" pengar 1991?
Förresten, vad stod pundet i den 28 augusti 1991?

I "backspegeln" är det många missar man gjort… :cry: :wink:



Extremt mycket pengar , inget man funderade på ens.

Utöver några enstaka AV reissues så var det 70-tals prylar man hittade överallt och lirade på

I Sverige skulle den kostat det dubbla säkert, fanns ingen import/export som idag i större skala.
Visst kunde man flugit dit och köpt den, men det fanns då inte den insikten om stegring i priserna , det kom några år senare i slutet av 90-talet.

_________________



19 Oct 2014, 19:33
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Jo jo men det förklarar ändå inte den ojämna prisstegringen jämfört med vad du kallar `premium vintage`. Melody Maker var väl på samma plats på skalan även för 20+ år sen.



Ja det var dom , men de har inte haft någon vidare utveckling prismässigt, vilka andra modeller haft.
Det beror på dessa faktorer, inte speciellt åtråvärda från början, finns massor av dom, och de flesta söndermoddade

Prisvärda gitarrer som 'instegsvintage' som Haraldrig redan påpekat.


Om de flesta är söndermoddade så borde ju snarare priserna gå upp för en som är original..


20 Oct 2014, 12:28
Profile

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
Väntar med spänning på att mina Hohner g3t (steinbergkopior i helträ) ska raketa iväg. Ser att priset verkar gå upp på ebay även om enstaka beggade fortfarande kan vara billiga. De är inte så lättillgängliga/finns inte i varje musikshop och tom thoman verkar vara utan så tillgängligheten spelar nog in. Det kommer en ny generation musiker som kanske inte är lika fixerade vid konservativa gitarrideal utan mer ser till funktionalitet.
Är fortfarande jättenöjd med mina (tre st, Vit, svart och oljad) och har ännu inga som helst funderingar att sälja.


20 Oct 2014, 12:40
Profile

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
Angående bostadskostnader är det nog så att svenska förhållanden mer börjar likna kontinentens. Vi hade nog tidigare en subvention i form av ränteavdrag osv som vande oss svennar vid lägre kostnader och vi börjar reagera när läget nu normaliseras. Kolla vilken större europeisk stad som helst och jämför boendekostnader med sthlm-gbg-malmö så ser man nog nu att de börjar ligga i samma nivå.
Tycker ändå att min hemstad Umeå har sjukt höga priser jämfört med andra norrländska kuststäder men Umeå är en tillväxtmotor och inflyttningsort numera.


20 Oct 2014, 12:50
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
Vinyljunkie wrote:


Om de flesta är söndermoddade så borde ju snarare priserna gå upp för en som är original..


Absolut, men bara upp till kanske 12-13 tusen.
Dom flesta samlare av rang har nog redan minst en var av dessa lägre modeller.

_________________



20 Oct 2014, 14:17
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
jasså wrote:
Angående bostadskostnader är det nog så att svenska förhållanden mer börjar likna kontinentens. Vi hade nog tidigare en subvention i form av ränteavdrag osv som vande oss svennar vid lägre kostnader och vi börjar reagera när läget nu normaliseras.


Vad menar du med detta konkret? Att ränteavdragen ska avskaffas? Eller att räntan i framtiden kommer gå upp?
Vad är det som normaliseras?

superlåg ränta har vi bara haft några år tillbaka , låg på runt 6-7% 2005.

Amorteringskrav på nya lån är väl det förslag som ligger närmast till hands och det gynnar inte ungas möjlighet att låna till bostad i
storstäderna.

_________________



20 Oct 2014, 14:21
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
ränteavdrag: Får intrycket att de var förmånligare tidigare.

Normalisering: Boendekostnaden i storstäder och tillväxtområden generellt har varit högre utanför Sverige, nu börjar vi hinna ikapp. Främst förmodligen för att allmännyttan dragits ner och hyresbostäder inte byggs i samma utsträckning som tidigare. Detta ger högre tryck på ägda bostäder och priserna trycks upp av låg ränta, obefintliga självfinansieringskrav och bankernas iver att truga på folk pengar utan nämnvärd säkerhet. Kursuppgången i sig kan göra folk benägna att försöka ta sig råd då de ser en värdestegring och investeringschans i boendet. Man sträcker sig lite längre.


20 Oct 2014, 15:28
Profile

Joined: 06 Mar 2009, 19:03
Posts: 138
Location:
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
Hittade en gammal inventarielista från Craig Brody (Guitar Broker) med datum april 1992.

Ett axplock:
Les Paul junior SB 1955 950 USD
SG (Les Paul) TV Special 1961 2650 USD
ES 335T (special order see-thru Cherry) 1958 5500 USD
Stratocaster 10/1954 9000 USD
Telecaster Blond, maple cap neck 1968 1500 USD

Den gode Craig är ju som bekant inte billigast men mycket trevlig. Jag har gjort affärer med Craig sedan han öppnade sin shop på Davie Boulevard i Ft Lauderdale.

Jag ska besöka honom om tre-fyra veckor.

/Alex


20 Oct 2014, 16:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 12 Aug 2002, 10:06
Posts: 738
Location:
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
Vill inte tänka för mycket på sånt här. Var över i USA -91 och -94. Hade ingen vidare koll på vintage då men vet att jag tittade på en SG Jr för 400 USD i en liten affär i Memphis. Det var väl ca 2500 kr då…

Kom hem med en PRS Custom 24 iallafall, för det facila priset 8400 kr :)


21 Oct 2014, 09:15
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Aug 2002, 10:06
Posts: 738
Location:
Post Re: 1991 fick man ett ´58 V för 9000 Pund
Haraldrig wrote:



Det syns så tydligt på gitarrmässor. Gjorde en lite kvantitativ studie i Köpenhamn och de unga flockades hos Magnus Olsson och Yamaha medan de halvdöda gubbarna stod och tittade på vintage.


Noterade samma sak på Sweden Rock i somras. 4sound har ju ett tält där. Till vänster - Jackson med fullt av kids. Till höger - Gibson Historics med fullt av gubbs. :D
.


21 Oct 2014, 09:23
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.