View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:29



Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Les Paul gitarrens ursprung 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Les Paul gitarrens ursprung
Tänkte ta och repetera lite hur den legendariska LP gitarren föddes , och dementera några påståenden , rykten etc

Anledningen är INTE att på något sätt nedvärda Les Paul (Lester Polfus) insatser i detta projekt, utan snarare visa på den version som
eg samtliga entusiaster idag erkänner som den 'rätta' versionen. Jag rekommenderar också intresserade att läsa Robb Lawrence bok
'The early years of the Les Paul Legend' RL var nära vän med Les Paul och har intervjuat de flesta viktiga personer innan de dog, tex Ted McCarthy.

LP hade i många år i slutet av 40-talet arbetat på en elgitarr , hans olika experiment skedde bla i Epihones fabrik där han fick husera
nattetid. Hans egen 'the log' var en 4 tum 4 regel med en mick på , vilken han försökte intressera både Epiphone och Gibson för utan resultat.

LP var vi den tiden en utomstående gitarrist, vald till årets gitarrist samt på framsidan av Gibson Gazette 1948 som deras galjonsfigur.
Dock var han inte eg en kommersiell framgång föränn han slog sig ihop med Mary Ford och började spela in sina 'multi track' låtar.
Största hiten var 'How high the moon' med 14 gitarrspår.

I samma veva byggde Leo Fender sin 'broadcaster' och lyckades faktiskt med att sälja den.
Gibsons CEO Ted McCarthy och Fred Gretsch hade ett samtal om detta runt 1950/51 och gav inte Leos gitarr någon chans alls.

Ett år senare förstod man vad som höll på att hända och fick panik, Gibson kontaktade les Paul som nu var en celibritet och på topplistan med sina låtar
och hörde om han skulle vara intresserad av att gå i täten för en elgitarr med hans namn på, han sa såklart ja till det.

Gibson utvecklade den ursprungliga Les Paul gitarren som en mindre platt variant av en Jazzburk, med single cutaway och i traditionell 'cremona sunburst'
Föräsljningschefen på Gibson Maurice Berlin var en passioenrad samlare av violiner och fick i´den att göra en välvd topp på den , vilket konkurrenten inte kunde.

Man åkte upp och hälsade på Les Paul och Mary Ford i deras inspelningsstudio i Michigan och presentrade gitarren för Les.
Han hade 2 önskemål/krav för att sätat sitt namn på den och det var att man använde hans egenkonstruerade stall (Trapetz) samt att gitarren skulle vara guldfärgad,
Les hade något år tidigare beställt en ES295 helt i guld för att ge som present till en nära vän som var väldigt sjuk.

När gitarren sen producerades var Les i England på turné , Gibson insåg att om man monterade strängarna ovanpå Trapetzen så var man tvungen att ändra halsvinkeln, vilket i sin tur innebar att den bakre p90 micken stod så högt i luften att kåpan inte räckte till för att täcka micken. Med detta faktum så beslöt man att behålla halsvinkeln och dra strängarna under trapetzen. Detta gör att man inte kan dämpa strängarna med högerhande vilket var Les 'trade mark'

När Les fick gitarren blev han rejält besviken för att man misslyckats och modifierade själv sina exemplar med ES175 stall (det som suttit ursprungligen på den prototyp han fick se) Han byggde även om gitarrerna på flera olika sätt och hans 'uppfinnarsätt' och den stora tillverkarens idéer kom väl aldrig riktigt på samma våglängd.

Gitarren blev ändå en succé då den visades på ett hotell i New York i maj 1952, och stallet byttes redan 1953 till det betydligt enklare 'wrap around' som får anses vara en kompromiss , redan i slutet av året satte man ett tune-omatic på Custom modellen som kom ut officiellt 1954.

Då åkte Les på turne´igen och fick Gibson att tillverka en vit LP Custom, han använde den svarta till vit 'tuxedo' och den vita till svart. Han tyckte den svarta passade bättre
till TV inspelningar då man kunde se händernas rörelse bättre mot svart bakgrund.

Les hade under senare år lite olika uppfattningar om hur ovan historia gick till , men sammantaget av alla intervjuer och dokument mm som finns tillgängliga så var det så här det gick till.

_________________



21 Sep 2014, 16:51
Profile ICQ WWW

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
Intressant läsning, man tackar! :)


21 Sep 2014, 17:56
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
Använder själv Hohner g3t, alltså steinbergkopiorna från Korea, som ju i mycket är vad den första prototypen var, dvs en brädlapp med mekanik och elektronik monterat. Hörde nån skröna att den, prototypen alltså, inte togs emot nådigt av omgivande musikanter som inte kände igen den nya gitarrens "utseende". Les slaktade då en orkestergitarr för att trä på en kropp som "kuliss" så för att lugna omgivningen men grundfunktionen kom ifrån den ursprungliga strukturen inuti.
Brukar tänka på det när mina polare skrattar åt "leksaken" jag halar fram men brukar gilla läget när jag pluggat in och börjar spela. Känns rätt skönt att bara behöva släpa på en fjärdedel av normalgitarrens vikt och att veta att allt funkar även om jag råkar misshandla instrumentet. Jävligt nöjd faktiskt.


24 Sep 2014, 13:05
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2008, 21:29
Posts: 1106
Location: Nedre Norrland
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
Kul läsning! :D
Give us more!!!

/Magnus

_________________
http://www.tinypedals.se


24 Sep 2014, 17:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
jasså wrote:
Les slaktade då en orkestergitarr för att trä på en kropp som "kuliss" så för att lugna omgivningen men grundfunktionen kom ifrån den ursprungliga strukturen inuti.


Ja det gjorde han! Observera att det var en 4 x 4 (100 x 100) regel han använde.

Image

_________________



24 Sep 2014, 19:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
The Log måste ha varit blytung.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


24 Sep 2014, 21:20
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
Tackar för intressant läsning!

_________________
http://www.pigsinspace.se


25 Sep 2014, 16:08
Profile WWW

Joined: 04 Jan 2015, 22:22
Posts: 233
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
Uppfann han inte också Loopern under cirka samma tid? Jag har en vag minne av en video som cirkulerade på nätet där Lester demonstrerar den för publiken.

Ett klumpigt stort svart låda kopplad till gitarren bakom stallet om jag minns rätt, men massa rattar och knappar.

Måste säga för att vara en så riktigt bra gitarrist som han var, så var han väldigt besatt av rattar och knappar, ju fler desto bättre tyckte han men aja

Ang dem första LP serien, rätta mig om jag har fel, åkte inte många av dem tillbaka till fabriken för att justera om just halsvinkeln?

Hur som helst så hade Gibson tur att dem hade tillgång till en person som LP


06 Jan 2015, 18:34
Profile
User avatar

Joined: 10 Dec 2014, 20:26
Posts: 259
Location: Enköping
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
Kul läsning, tack!


06 Jan 2015, 18:54
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 22:52
Posts: 3454
Location: Sthlms Län
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
Tackar för intressant läsning :D

_________________
-----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com


06 Jan 2015, 19:50
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
Heisenberg wrote:

Ang dem första LP serien, rätta mig om jag har fel, åkte inte många av dem tillbaka till fabriken för att justera om just halsvinkeln?

Hur som helst så hade Gibson tur att dem hade tillgång till en person som LP


Les var väldigt mycket uppfinnare, bla inom inspelningsteknik där han kunde lägga typ 12 gitarrspår på samma låt vilket var unikt på 50-talet.
Hans egenkonstruerade stall i kombination med Gibsons design av gitarren gjorde det tvunget att dra strängarna under stallet vilket gjorde att man inte kunde dämpa
med högerhanden vilket var Les signum, han byggde själv om sina till annan stränghållare och efter ett år under 1953 fick dom wraparoundstallet istället.

Halsvinkeln går inte att justera, man måste i så fall plocka loss halsen och modifiera infästningen , varvid en massa andra parametrar inte fungerar längre då tex den välvda toppen är skuren efter den urspr vinkeln, det går men är inte att rekommendera, det finns moderna replacemenstall som fungerar med dom gamla gitarrerna.

Gibson och Les Paul hade nytta av varandra kan man väl säga, speciellt 1968 när man tog upp sitt gamla avtal och producerade gitarren igen efter 5 långa års uppehåll (eller 7år beror hur man ser det)

_________________



06 Jan 2015, 20:17
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Jan 2015, 22:22
Posts: 233
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
Jag hittade videon, gillar verkligen sunbursten på hans gitarr här.

Tack för infot förresten, intressant läsning

https://m.youtube.com/?gl=SE&hl=sv#/watch?v=3wIgTm2DnPg


06 Jan 2015, 20:33
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
Mycket bra summering!

Jag har läst minst en intervju där Les Paul blir tillfrågad hur mycket som var hans verk, han svarade nåt i stil med att alla idéer var hans. I samma bok kan man ana att Ted Mc Carthy är av en annan uppfattning.

Sen finns det en annan myt som kanske inte är lika utbredd men ändå förtjänar att dö. Det sägs ibland att när Gibson gick över till SG-formen 1960 så visste inte Les Paul om det, enligt vissa rykten råkade han se den i ett skyltfönster i julhandeln, andra rykten påstår att han blev skogstokig.
Mycket tyder på att ingetdera stämmer, jag har inga källor så här på rak arm men jag vet att jag sett en bild på Les Pauls studio där man skymtar en vit Les Paul-SG.


08 Jan 2015, 09:11
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
Image

Image

Image

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


Last edited by Magic on 08 Jan 2015, 12:48, edited 1 time in total.



08 Jan 2015, 09:15
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
Se där ja! Och han ser väl inte speciellt arg ut. :lol:


08 Jan 2015, 09:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
Jag läste nånstans att anledningen till att det första LP:erna hade Gold Top var för att dölja hemligheten med lönntoppen under. Det stämmer väl inte heller då?

_________________
##################


08 Jan 2015, 09:43
Profile

Joined: 04 Jan 2015, 22:22
Posts: 233
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
Enligt honom själv

"They put out an SG, a Les Paul guitar, and it wasn’t with my blessings at all. They put the pickup in the wrong place, they made the body too thin, you could pull on the neck and change keys, and a lot of things wrong with it. So I said, ‘Clean that one up a little bit, will ya, before you put my name on it?” So they took my name off it and continued to make it and it’s their Number One selling solid-body. Sure, it’s a cheap guitar and it’s not as good sounding as the others and it’s a double-cutaway, it’s a different thing, and it turned out that I shouldn’t have said what I said."


08 Jan 2015, 17:25
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
awe wrote:
Mycket bra summering!

Jag har läst minst en intervju där Les Paul blir tillfrågad hur mycket som var hans verk, han svarade nåt i stil med att alla idéer var hans. I samma bok kan man ana att Ted Mc Carthy är av en annan uppfattning.


Det är ganska klarlagt att Les bidrag med några av sina idér på gitarren

* stallet
* guldfärgen
* scriptet på huvudet

I övrigt var det Gibson som designade Les Paulen , den var mer eller mindre klar när han kopplades in.

_________________



08 Jan 2015, 21:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
Heisenberg wrote:
Enligt honom själv

"They put out an SG, a Les Paul guitar, and it wasn’t with my blessings at all. They put the pickup in the wrong place, they made the body too thin, you could pull on the neck and change keys, and a lot of things wrong with it. So I said, ‘Clean that one up a little bit, will ya, before you put my name on it?” So they took my name off it and continued to make it and it’s their Number One selling solid-body. Sure, it’s a cheap guitar and it’s not as good sounding as the others and it’s a double-cutaway, it’s a different thing, and it turned out that I shouldn’t have said what I said."


Han hade ett kontrakt me Gibson som gällde 5 år i taget , först 1952-1957 sen 1957-1962.
Dock stod det inte i detalj hur gitarren skulle se ut.

Han gillade SGn nog att ha den på promobilder, spela på den live på scen och plattor , men visst hade han rätt om halsinfattningen.
Den var inte billig heller, kostade lika mycket som en LP av det traditionella snittet.

Om man tittar på hela situationen 1962 så får man kanske en bättre bild av hur det gick till och varför. den gamla LP designen sålde väldigt dåligt sista åren , rocknroll attraherade yngre musiker och stratan var på topp försäljningsmässigt.

Les var 47 år och hade varit 10 år på toppen som gitarrist mellan c:a 48 till 58, nu hade han splittat med Mary Ford både som artist och privat och hans storhetstid var 'long gone' som skivartist.
Han hade en skilsmässa framför sig och ett nytt 5-årsavtal skulle innebära en dyrare sådan också.

Jag tror inte Gibson heller ville fortsätta 5 år till med den nya gitarren , den sålde bra som det var och Les Paul var inte någon rockartist.

Vad som hände sen runt 64-65 var att 'British blues' tog sig till USA med Gibson LP och Marshall som främsta vapen. Gibson såg en revival för Les Paul som samtidigt fick skivkontrakt igen i samma veva, därför tog man upp samarbetet igen 1968.

_________________



Last edited by Mike Leaf on 08 Jan 2015, 22:17, edited 2 times in total.



08 Jan 2015, 21:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
valvetubes wrote:
Jag läste nånstans att anledningen till att det första LP:erna hade Gold Top var för att dölja hemligheten med lönntoppen under. Det stämmer väl inte heller då?


Les Paul hade tidigare beställt en ES295 (tror jag det var) lackad helt i guld av Gibson till en bekant som låg på sjukhus med en svår sjukdom.

När han visades den första prototypen som var i sunburst (typ junior) så förslog han att man skulle göra dom i guld så det såg lyxigt ut, dessutom skulle det göra sig bra på scen och Tv mot en svart kostym. Gibson övertalade honom att bara lacka toppen i guld.

_________________



08 Jan 2015, 21:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
awe wrote:
Mycket bra summering!

Jag har läst minst en intervju där Les Paul blir tillfrågad hur mycket som var hans verk, han svarade nåt i stil med att alla idéer var hans. I samma bok kan man ana att Ted Mc Carthy är av en annan uppfattning.

Sen finns det en annan myt som kanske inte är lika utbredd men ändå förtjänar att dö. Det sägs ibland att när Gibson gick över till SG-formen 1960 så visste inte Les Paul om det, enligt vissa rykten råkade han se den i ett skyltfönster i julhandeln, andra rykten påstår att han blev skogstokig.
Mycket tyder på att ingetdera stämmer, jag har inga källor så här på rak arm men jag vet att jag sett en bild på Les Pauls studio där man skymtar en vit Les Paul-SG.


Han surade ju redan ur 58 när man gjorde dom i sunburst och ville inte ens ta emot någon, han sa själv att dom aldrig skickade honom någon.

_________________



08 Jan 2015, 22:00
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Aug 2002, 10:06
Posts: 738
Location:
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
Här är en prototyp, återställd i det utförande man tror den hade när den lämnade fabriken.

Image


Last edited by JJ Jones on 19 Jan 2015, 17:36, edited 1 time in total.



19 Jan 2015, 17:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
JJ Jones wrote:
Här är en prototyp:


Ja den är väl återställd till det man tror dom såg ut som ,med undantaget att den gitarr McCarthy visade LP första
gången var i sunburst.

_________________



19 Jan 2015, 17:35
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Aug 2002, 10:06
Posts: 738
Location:
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
Editerade lite, precis när du skrev. Ja detta är nog inte den som visades för Les Paul. Robbs bok som du nämnde är ju toppenläsning från pärm till pärm.


19 Jan 2015, 17:37
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Aug 2002, 10:06
Posts: 738
Location:
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
Ungefär samma dispyter om vem som gjorde vad gäller ju också för stratan. Bill Carson tog ju mer eller mindre på sig all credit för den, trots att han antagligen bara kom med feedback på de gitarrer man satte i näven på honom.


19 Jan 2015, 17:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
Kanske inte har så mycket med gitarren att göra, men en intressant del i hans liv, som säkert bidragit till det han gjorde.
Lester och Mary råkade ut för en mycket svår bilolycka där Les fick högerarmen totalt förstörd, läkarna ville amputera armen, men Lester vägrade!
Han tillsammans med läkaren beslutade, med risk för hans liv bygga upp armen med benbitar tagna från benen. Lester sa "fixera handen i position med naveln så kan jag lära mig spela gitarr igen"!
Snacka om att vara dedikerad sitt gitarrspel!

_________________
pudas


19 Jan 2015, 20:49
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
Om man tittar på hur han 'förbättrade' sina egna gitarrer så förstår man ju på ett sätt att Gibson inte
ville låta honom designa sina instrument.

Image

_________________



19 Jan 2015, 21:29
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Jan 2015, 22:22
Posts: 233
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
Är det bara jag eller var Mary otroligt vältränad under den här tiden? Kolla hur hon håller upp gitarren :lol:

Image


19 Jan 2015, 21:37
Profile

Joined: 04 Jan 2015, 22:22
Posts: 233
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
Han låg bakom Fenders uppkomst också :wink:

" When I developed my first solid-body guitar in 1941, I took it to Gibson and they dismissed it. They called it that “broomstick with the pickups on it.” From 1941 to 1951, I couldn’t convince Gibson to do a damn thing about putting out a Les Paul guitar. Finally, Leo decided to come out with the Fender solid-body line, and immediately Gibson said, “Find the character with the broomstick with the pickups on it!”




http://www.guitarworld.com/les-pauls-ju ... ld-archive


Attachments:
tmp_12725-Terror-1117922492.jpg
tmp_12725-Terror-1117922492.jpg [ 42.09 KiB | Viewed 24363 times ]
25 Jan 2015, 00:32
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Les Paul gitarrens ursprung
Jag tror inte man ska ha Les Pauls intervjuer eller version av vad som hände i börjav av 50-talet som någon referens eller facit.
Det avviker så betydligt från andra personers berättelser (och logik) så man får at det med en nypa salt.

Om man tittar på hans 'log' från 40-talet så ser man ju att han helt enkelt inte var någon gitarrbyggare, däremot en fantastisk elektroniknerd och
enastående gitarrist och artist.

Han hade skivkontrakt redan på 30-talet och var stor gitarrist på 40-talet , lierad med Gibson och deras förste 'endorsement' på Gibson Gazettes framsida
redan 1939 med sin Super 400.

1951 vann han 'Best guitarist' priset i konkurrens med en massa dåtida bra gitarrister..

Tal Farlow, Barney Kessel, Django Reinhardt, Johnny Smith , Tony Mottola.... osv

Så det var ju naturligt för Gibson att vilja ha hans namn på huvudet på sin nya gitarr, dock var ju LP väldigt envis och ville påverka
gitarrens utseende och funktiomn, det är naturligt eftersom han satte sitt namn på den och skulel spela på den.

Det kan inte varit svårt för Gibson att 'leta upp honom' 1950.

_________________



26 Jan 2015, 09:19
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.