View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 06:44



Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Vintage - Nyare! 
Author Message

Joined: 23 May 2012, 18:12
Posts: 136
Location: STHLM
Post Vintage - Nyare!
Hej!
En bra gitarr är en bra gitarr, eller hur?
Min "favvogitarr" är en Gibson Studio -96. Reparerat halsbrott och ful som fasen men den både spelar? , känns och låter bättre än alla andra!
Har ägt många och har betydligt finare än så. Men ändå? Ibland fastnar man liksom. Eller hur? Funderingar?
Hej


23 Aug 2014, 00:07
Profile

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post Re: Vintage - Nyare!
Är 96 vintage? men du kanske är född år 2086....

_________________
/Marko


23 Aug 2014, 01:57
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Vintage - Nyare!
När anses nått vara vintage?


23 Aug 2014, 15:24
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vintage - Nyare!
evilgummi wrote:
Hej!
En bra gitarr är en bra gitarr, eller hur?
Min "favvogitarr" är en Gibson Studio -96. Reparerat halsbrott och ful som fasen men den både spelar? , känns och låter bättre än alla andra!
Har ägt många och har betydligt finare än så. Men ändå? Ibland fastnar man liksom. Eller hur? Funderingar?
Hej


Låter bra , men jag har läst flera ggr och förstår inte riktigt vad frågeställningen är?

_________________



23 Aug 2014, 16:58
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vintage - Nyare!
SLA wrote:
När anses nått vara vintage?


Om 'nått' är en elgitarr av amerikanskt ursprung så brukar man mena 1952 - 1966 c:a , eller tom 1970 om man har en 'open mind'
Det var därefter som de större tillverkarna tappade greppet om material och eg allt.

Sen finns det andra som tycker att 1970-1979 är 'vintage' för dom , men det stöds inte av de som 'håller på' med gamla gitarrer

_________________



23 Aug 2014, 17:00
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Vintage - Nyare!
SLA wrote:
När anses nått vara vintage?


Wiki har denna förklaring,där nämns inte ens gitarrer mer än i gruppen musikinstrument....Bedrövligt :wink:

Vintage är en engelsk term som syftar på en äldre vara av god kvalitet. Ordet härstammar från latinet[1], där det betyder vinskörd (vin-tid). Via franska och medelengelska har ordet fått utökad betydelse såsom "gammal fin kvalitet" och "gammal fin årgång". Termen vintage är etablerad för vin som är gjort enbart eller huvudsakligen av druvor från ett visst år (på svenska årgångsvin). Termen används även, något oegentligt, för finare vin som är lagrat och oftast gjort på de bästa druvorna. Ursprungligen syftade termen enbart på vin, men har senare kommit att användas även om andra typer av varor, såsom bilar (särskilt från åren mellan världskrigen, till skillnad från äldre som kallas veteranbilar), musik och musikinstrument, böcker, filmer och så vidare.

I modesammanhang syftar vintage på kläder från en annan era, exempelvis sent 1800-tal eller 1960-tal. Ibland hävdas att kläder bör vara minst 25 år gamla för att kallas vintage, men åsikterna om detta går isär. I USA förekommer det att kläder från "grunge-eran" säljs som 1990-talsvintage.

På auktionssajter som till exempel E-bay och Tradera används termen vintage ibland felaktigt som synonym till retro och repro vid klädförsäljning. Detta är dock missvisande, eftersom begreppet retro innebär att plagget förvisso är av äldre produktion, men inte behöver vara av bättre tillverkning eller Haute Couture, och repro innbär att ett plagg är nyproducerat i en tidigare tidstypisk stil (exempelvis 1960-talsinspirerade klänningar eller förkläden i 1950-talsstil). Till exempel kan ett nyproducerat plagg som säljs i en klädesbutik inte vara vintage, men kan däremot vara repro eller "vintage-inspirerat" kontra "retro-inspirerat".


23 Aug 2014, 18:39
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Vintage - Nyare!
Kan vi inte för enkelhetens skull enas om 30 år?

_________________
Gud finns inte.


23 Aug 2014, 20:52
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Vintage - Nyare!
DrSlim wrote:
Kan vi inte för enkelhetens skull enas om 30 år?


Jovisst, jag har fått uppfattningen att det är halvt vedertaget med 30 år på gitarrer, 25 på bilar, vi kör på det tycker jag :wink:


23 Aug 2014, 21:00
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Vintage - Nyare!
DrSlim wrote:
Kan vi inte för enkelhetens skull enas om 30 år?


Jag röstar nog för minst 40 gärna 50 år, alltså 60-tal till ca 75...80- tal kan aldrig bli vintage i min hjärna tror jag :D


23 Aug 2014, 23:28
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Vintage - Nyare!
Fattar inte varför begreppet "vintage" behövs över huvud taget. Var och en lär ju ändå behöva speca vad just han menar med "vintage". Ingen slänger upp en annons på Blocket där det står "vintage-gitarr för 20000 kr" och inget mer, för att sen vänta sig frågor om frakt ingår i priset.


24 Aug 2014, 15:42
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Vintage - Nyare!
holmis63 wrote:
DrSlim wrote:
Kan vi inte för enkelhetens skull enas om 30 år?


Jovisst, jag har fått uppfattningen att det är halvt vedertaget med 30 år på gitarrer, 25 på bilar, vi kör på det tycker jag :wink:


Transportstyrelsen har sedan länge betraktat bilar äldre än 30 år som veteranbilar, varför ändra på det nu?

Viktigt att minnas i diskussionen är också att epitetet vintage även ställer krav på kvaliteten, inte bara på åldern. Det allra mesta som tillverkats blir alltså aldrig vintage, utan bara gammalt.


24 Aug 2014, 16:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vintage - Nyare!
holmis63 wrote:

Jovisst, jag har fått uppfattningen att det är halvt vedertaget med 30 år på gitarrer


Nä Du det stämmer inte tyvärr. Men Du får tycka det om Du vill.

När saker ska säljas sätts det 'vintage' på allt, men att kalla en gitarr efter 75 för Vintage får väl ses som kontroversiellt.

'Veteranbilar' är något helt annat och har med skatt/försäkring och sånt att göra, där har man tänkt så att när den passerat sin
maximala livslängd och sen hålls igång av entusiaster så ska de behandlas annorlunda.

_________________



24 Aug 2014, 18:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Vintage - Nyare!
Mike Leaf wrote:
holmis63 wrote:

Jovisst, jag har fått uppfattningen att det är halvt vedertaget med 30 år på gitarrer


Nä Du det stämmer inte tyvärr. Men Du får tycka det om Du vill.

När saker ska säljas sätts det 'vintage' på allt, men att kalla en gitarr efter 75 för Vintage får väl ses som kontroversiellt.

'Veteranbilar' är något helt annat och har med skatt/försäkring och sånt att göra, där har man tänkt så att när den passerat sin
maximala livslängd och sen hålls igång av entusiaster så ska de behandlas annorlunda.


Stämmer inte?
Det finns ingen allmänt vedertagen vintage åldersgräns, men t.ex de flesta gitarrsnubbarna på ibanezcollectors anser att det är 25 år.
Så att säga att det skulle vara kontroversiellt att kalla nåt efter 75 för vintage blir ju kontroversiellt för de snubbarna.
Om vi kommer överens om 30 så är det ju bara en överenskommelse, men att det inte stämmer kan man ju inte säga eftersom det inte finns nån vedertagen gräns.


24 Aug 2014, 18:58
Profile

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: Vintage - Nyare!
Det är väl inte svårare än så att det är skillnad på "Vintage Ibanez" och "Vintage Gibson".
Jag studsade till när en gammal studiekompis nyligen berättade att han samlade på vintage digitalur.
Gäller tydligen bara den första vågen digitalur fram till mitten av 80-talet om jag förstod saken rätt.


24 Aug 2014, 19:13
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Vintage - Nyare!
HRJ wrote:
Det är väl inte svårare än så att det är skillnad på "Vintage Ibanez" och "Vintage Gibson".
Jag studsade till när en gammal studiekompis nyligen berättade att han samlade på vintage digitalur.
Gäller tydligen bara den första vågen digitalur fram till mitten av 80-talet om jag förstod saken rätt.


Precis, en del anser att pre CBS är vintage för fender, en del att hela Fullerton eran är vintage.
För Gibson, en del före 60 för burst periodens slut, en del före norlin tog över.
För Ibanez anser de flesta att det är 25 år, men en del att det är före 86 då de flyttade en del tillverkning från Fuji gen och bytte serienummersystem, och ytterligare en del har andra förslag och önskemål.
Det kanske är utsiktslöst att finna ett gemensamt vintage cut-off år med andra ord, men jag är fortfarande med på 30 år som överenskommelse :wink:


24 Aug 2014, 19:25
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Vintage - Nyare!
Saxat från Snowdens hårddisk :
Usually "vintage" means made during the golden era. It has nothing to do with how old the object is, but with several factors, like quality of built, materials and historic importance.

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


24 Aug 2014, 23:48
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vintage - Nyare!
holmis63 wrote:
Precis, en del anser att pre CBS är vintage för fender, en del att hela Fullerton eran är vintage.
För Gibson, en del före 60 för burst periodens slut, en del före norlin tog över.
För Ibanez anser de flesta att det är 25 år, men en del att det är före 86 då de flyttade en del tillverkning från Fuji gen och bytte serienummersystem, och ytterligare en del har andra förslag och önskemål.
Det kanske är utsiktslöst att finna ett gemensamt vintage cut-off år med andra ord


Som sagt får man tycka vad man vill, men det finns en viss tidsepok för de 2 större amerikanska märkena som anses vara
'the golden age' och det är direkt relaterat till produkterna, materialval,ägarskap mm.

Att sträcka ut tidsperioden något gör ju de såklart som har ett instrument i den tidsåldern, tex 1979.

Att en 1984 Fullerton Stratocaster skulle vara 'vintage' , tja det kan man ju tycka om man vill, men det är en avvikande uppfattning
snarare än vedertagen.

Sen Ibanez vintage och sånt , där har jag ingen aning. Oavsett så går det inte att ha en flytande åldersregel tyvärr. då åldern inte är den enda parametern som bestämmer vad som är 'vintage' inom gitarrer i alla fall, som sagt tidigare men tydligen tål att upprepas, det är inte samam som 'veteranbilar'

Men tycka vad man vill det får man ju såklart , så jag tycker kanske man får nöja sig där så i så fall.

Detta är ett riktigt hett ämne som retar up pen hel del, och frågan dyker upp någon gång per år här, antingen av någon som kanske är relativt ny och verkligen undrar , eller som en inkastad brandfackla för att få i gång ett sommarslött forum.

Och sen sin vana trogen kommer det säkert en 'relic för eller emot' tråd också , däremellan en 'gibsons dåliga kvalitet' tråd, den som lever får se.

_________________



25 Aug 2014, 13:31
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Vintage - Nyare!
Mike Leaf wrote:
holmis63 wrote:

Jovisst, jag har fått uppfattningen att det är halvt vedertaget med 30 år på gitarrer


Nä Du det stämmer inte tyvärr. Men Du får tycka det om Du vill.

När saker ska säljas sätts det 'vintage' på allt, men att kalla en gitarr efter 75 för Vintage får väl ses som kontroversiellt.

'Veteranbilar' är något helt annat och har med skatt/försäkring och sånt att göra, där har man tänkt så att när den passerat sin
maximala livslängd och sen hålls igång av entusiaster så ska de behandlas annorlunda
.


Aha, du menar som en gammal gitarr som blir "vintage" då?


25 Aug 2014, 13:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vintage - Nyare!
Jesperado wrote:
Aha, du menar som en gammal gitarr som blir "vintage" då?

Vi vet inte livslängden ännu på elgitarrer , då de från 1952 fortfarande är lika bra och spelbara som en helt ny.

En orenoverad bil från 1952 har jag svårt att se ger samma körupplevelse som en ny bil.

_________________



25 Aug 2014, 19:53
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Vintage - Nyare!
Mike Leaf wrote:
Vi vet inte livslängden ännu på elgitarrer , då de från 1952 fortfarande är lika bra och spelbara som en helt ny.


Alla?

Mike Leaf wrote:
En orenoverad bil från 1952 har jag svårt att se ger samma körupplevelse som en ny bil.


Aha, precis som att en gitarr från 1952 inte ger samma spelupplevelse som en ny gitarr?


25 Aug 2014, 20:17
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vintage - Nyare!
Jesperado wrote:
Mike Leaf wrote:
Vi vet inte livslängden ännu på elgitarrer , då de från 1952 fortfarande är lika bra och spelbara som en helt ny.


Alla?

Mike Leaf wrote:
En orenoverad bil från 1952 har jag svårt att se ger samma körupplevelse som en ny bil.


Aha, precis som att en gitarr från 1952 inte ger samma spelupplevelse som en ny gitarr?



Alla som skötts, förvarats och använts normalt kan man förvänta sig fungerar fortfarande

En gitarr från 50-talet ger oftast en bättre spelupplevelse än en nyare dito av samma modell, ingen försämring
har skett sen den tillverkades.

Vad är det du inte förstår angånde den återkomamnde jämförelsen med veteranbilar?
Gör en lista så ska jag besvara alla dom på en gång i så fall?

Eller är Du bar ute och trollar/har tråkigt?

_________________



26 Aug 2014, 11:09
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Vintage - Nyare!
Mike Leaf wrote:
Eller är Du bar ute och trollar/har tråkigt?


Ja.


26 Aug 2014, 11:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1610
Location: Säter
Post Re: Vintage - Nyare!
:lol: :lol:


26 Aug 2014, 12:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vintage - Nyare!
Dags för en relictråd igen , alldeles för dött här.

Ska skapa en snart med en twist.

Måste bara vänta till RedNef och Bapman är tillbaka från semestern.

_________________



26 Aug 2014, 16:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Vintage - Nyare!
Mike Leaf wrote:
Dags för en relictråd igen , alldeles för dött här.

Ska skapa en snart med en twist.

Måste bara vänta till RedNef och Bapman är tillbaka från semestern.


Men men... det är ju uttjatat, en tråd om nåt kontroversiellt, norlin era Gibson är ju absolut de bästa Gibsons som nånsin lämnat kalamazoo, eller fender 77-84 är överlägsna pre CBS, då händer det ju nåt :mrgreen:


26 Aug 2014, 17:43
Profile

Joined: 23 May 2012, 18:12
Posts: 136
Location: STHLM
Post Re: Vintage - Nyare!
Oj och Hej!
Jag menade inte att -96 är vintage och jag kanske la min post i fel ämne.
Är inte född 2086? eller ens 1986 om det har någon betydelse!?
Jag är också ganska grön på hur forum fungerar. Ville heller ej starta en diskussion om vad som är vintage eller inte.
Frågan var egentligen: Har ni andra ev. erfarenhet av nyare billigare som faktiskt är kanonexemplar?
Har testat flera Studio LP och dom har inte alltid varit roliga.
Har även en Washburn A20 Ri som jag älskar! Har haft originalet som jag ångrar att jag sålde men den nya låter minst lika bra.
Hej


28 Aug 2014, 21:04
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vintage - Nyare!
evilgummi wrote:
Oj och Hej!

Frågan var egentligen: Har ni andra ev. erfarenhet av nyare billigare som faktiskt är kanonexemplar?

Hej


Klart det finns nyare bra gitarrer i alla prisgrupper, nu är ju din 18 år gammal så jag vet inte om jag skulel sätta benämningen 'ny' på den.
Vintage är eg fel namn på gamla gitarrer och det finns SÅ mycket olika åsikter om huruvida en gammal gitarr skulle vara 'bättre än en ny' eller ej.

'Bra' är också väldigt subjektivt utifrån ens egan preferenser om ljud/spelbarhet/utseende mm. Sen varierar det ju vilken musikstil man spelar och
om man tex är inne på 7-strängade racerguror så kan ju aldrig en gammal gitarr vara 'bra'

Vad gäller 'nyare' blir det också svårt att generalisera, LP Studio tex finns ju i ett 50-tal olika utföranden , dessutom ändrats var och vartenda år så
det blir omöjligt att beföma 'LP Studio' som ett samlingsbegrepp.

Utöver detta som du är inne på så varierar ju gitarrer mellan olika exemplar, både avseende ton , känsla , vikt osv.

Det finns kilometerlånga trådar om detta på forumet , men ingen kan ju komma till botten med en sammanfattning.

Ordet 'Vintage' sätter känslorna i spel på en del , framförallt är det dess höga värde i pengar (åtminstone premiummodellerna) som irriterar folk
Då ska man komma ihåg att de som köper dyrare 'vintagegitarrer' inte bara betalar för träbiten, utan för den känsla det ger dom att äga den.

Vintagetrenden startade på mitten slutet av 60-talet när kända musiker hävdade att det var bättre ljud i de gamla 50-talsgitarrerna (tex Eric Clapton)
och tog fart rejält på 70-talet när kvaliten och designen förändrats på de produkter som kom ut från fabrikerna. Så det är eg msuiker som skapade intresset

I dagsläget så finns ju 'reissues' som komemr väldigt nära, samt att elgitarrer har aldrig historiskt varit så billiga som de är nu, så det finsn ju massor att välja på för den so ska skaffa en ny gitarr , mitt tips är att testa så många som möjligt så man får en bättre känsla för vad man gillar och inte gillar. Tex gillar jag inte tunga gitarrer.
Inte de som är basiga i tonen heller. Och inte tjocka halsar.

Därav tittar jag inte längre på tunga gitarrer med tjocka halsar, då spelar inte tonen någon roll.

Finns en gubbe på Telecasterforumet som var inne på GC i Las Vegas och testade igenom deras Telecasters för att köpa en han fastnade för (han äger redan ett gäng Tele både gamla och nya) Efter att testat ett flertal så fastnade han för en SQUIRE som han tyckte var den bästa han hittade. När han tog den till disken så sa försäljaren ett ögonblick , gick ner i källaren och hämtade en ny i kartong slog in i kassan och sa varsågod...

Gubben sa vänta nu grabben... Det där är inte gitarren jag ville köpa,
- Jo det är en exakt likadan.
- Varför tror Du jag sitter i en och en halv timme och provspelar alla gitarrer Du har i butiken, och sen köper en av dig osett i en kartong?

_________________



29 Aug 2014, 09:44
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Vintage - Nyare!
Mike Leaf wrote:
Finns en gubbe på Telecasterforumet som var inne på GC i Las Vegas och testade igenom deras Telecasters för att köpa en han fastnade för (han äger redan ett gäng Tele både gamla och nya) Efter att testat ett flertal så fastnade han för en SQUIRE som han tyckte var den bästa han hittade. När han tog den till disken så sa försäljaren ett ögonblick , gick ner i källaren och hämtade en ny i kartong slog in i kassan och sa varsågod...

Gubben sa vänta nu grabben... Det där är inte gitarren jag ville köpa,
- Jo det är en exakt likadan.
- Varför tror Du jag sitter i en och en halv timme och provspelar alla gitarrer Du har i butiken, och sen köper en av dig osett i en kartong?

Nåt liknande har jag upplevt när jag skulle köpa en ost- och skinkfralla.


29 Aug 2014, 10:40
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Vintage - Nyare!
lpstd wrote:
Mike Leaf wrote:
Finns en gubbe på Telecasterforumet som var inne på GC i Las Vegas och testade igenom deras Telecasters för att köpa en han fastnade för (han äger redan ett gäng Tele både gamla och nya) Efter att testat ett flertal så fastnade han för en SQUIRE som han tyckte var den bästa han hittade. När han tog den till disken så sa försäljaren ett ögonblick , gick ner i källaren och hämtade en ny i kartong slog in i kassan och sa varsågod...

Gubben sa vänta nu grabben... Det där är inte gitarren jag ville köpa,
- Jo det är en exakt likadan.
- Varför tror Du jag sitter i en och en halv timme och provspelar alla gitarrer Du har i butiken, och sen köper en av dig osett i en kartong?


Nåt liknande har jag upplevt när jag skulle köpa en ost- och skinkfralla.


:mrgreen:
Jag var med om motsatsen, eller nåt, på Stena båten, beställde en räksallad när jag kom på båten, när jag skulle hugga in så såg jag att salladen hade börjat odla skägg :shock: , gick tillbaks till disken och fick ett tillgodokvitto på fri mat och dryck för resten av resan :wink:


29 Aug 2014, 12:10
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vintage - Nyare!
holmis63 wrote:
Jag var med om motsatsen, eller nåt, på Stena båten, beställde en räksallad när jag kom på båten, när jag skulle hugga in så såg jag att salladen hade börjat odla skägg :shock: , gick tillbaks till disken och fick ett tillgodokvitto på fri mat och dryck för resten av resan :wink:


Ja då blir man ju sugen på deras övriga matutbud. NOT.
Skulle nog tagit en magborstare eller två istället.
Skämda skaldjur är inte att leka med, ta något hårdstekt nästa gång för säkerhets skull.

Sen förstår jag inte vad det har med tråden att göra , eller ens Telecaster men det kanske går att hitta en koppling, avr det Rockkryssning kanske?

_________________



29 Aug 2014, 13:13
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.