View unanswered posts | View active topics It is currently 11 May 2024, 14:15



Reply to topic  [ 247 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Funderingar kring gamla PAF:ar 
Author Message

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2563
Location:
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
Bumbi wrote:
Där ser man...Vad tycker du själv irl?


Beror på gitarr...

PAF:en passar bäst i min R9 som är lite rundare eller träigare rent akustiskt.

Patent No (som jag tycker är mindre bright) passa bäst i min standard,
som akustiskt låter lite hårdare....


08 Oct 2014, 21:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
zoork_1 wrote:
oldieboy wrote:
Detta kommer säkert låta som ett märkligt och lite provocerande första inlägg...[...].


Välkommen i klubben... :)

Att gitarrer låter olika och att material spelar roll ställer nog många upp på,
men sen blir det lite komplicerat. Vad ska egentligen "kopieras", går det att "kopiera", osv.

Jag tänker mig att det idag finns flera "hantverkare" som bygger gitarrer , minkar mm,
som låter väldigt bra. Ett exempel är Florian Jaeger, ett annat en israel som jag just nu inte kommer ihåg namnet på...: (


Det kanske är Gil Yaron du tänker på :)


08 Oct 2014, 21:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14780
Location:
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
Bumbi wrote:

Det kanske är Gil Yaron du tänker på :)


Personligen har jag noll respekt för de som bygger 'replikas' med Gibsonloggan på huvudet.
Sen får de vara hur bra som helst.

Vad gäller Florian Jaeger så florerar det ju 2 st replikas på marknaden som han byggde utifrån en riktigt burst,
den ena har marknadsförts som en riktig 59 i England (dock efter den lämnat hans ägo)

De flesta verkar vara ense om på LPF att de inte var något vidare, däremot är han ju tydligen duktig på reparationer.
Och han finns ju i Europa dessutom.

_________________



09 Oct 2014, 09:34
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2563
Location:
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
Mike Leaf wrote:

Personligen har jag noll respekt för de som bygger 'replikas' med Gibsonloggan på huvudet.
Sen får de vara hur bra som helst.


Får erkänna att jag har dålig koll på juridiken här...
Men att sätta någon annans varumärke på en egen produkt är väl olagligt,
eller går det att komma runt det på något sätt?


09 Oct 2014, 10:34
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2563
Location:
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
Bumbi wrote:
Det kanske är Gil Yaron du tänker på :)


Jepp, Gil Yaron var det.... :mrgreen:


09 Oct 2014, 10:40
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
Apropå Gil Yaron, det finns en mastodont tråd på tdpri.com om hans 1959 byggen. Jag tror han använder en egen logga, hur som helst så kan man läsa en hel del om konstruktionen av 50s Les Paul samt flera sidor om paf mickar. Allt är väldigt detaljerat presenterat med bilder.
http://www.tdpri.com/forum/tele-home-de ... build.html

här börjar paf mick undersökningen
http://www.tdpri.com/forum/tele-home-de ... d-115.html

_________________
/Nicklas


09 Oct 2014, 10:49
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
Mike Leaf wrote:
Bumbi wrote:

Det kanske är Gil Yaron du tänker på :)


Personligen har jag noll respekt för de som bygger 'replikas' med Gibsonloggan på huvudet.
Sen får de vara hur bra som helst.

Vad gäller Florian Jaeger så florerar det ju 2 st replikas på marknaden som han byggde utifrån en riktigt burst,
den ena har marknadsförts som en riktig 59 i England (dock efter den lämnat hans ägo)

De flesta verkar vara ense om på LPF att de inte var något vidare, däremot är han ju tydligen duktig på reparationer.
Och han finns ju i Europa dessutom.


Gil har egen logga på sina gitarrer
När det gäller fakeloggade kopior delar jag i princip din hållning,särskilt när vi pratar skitgitarrerna från Kina,fast Gibson själva har ju tendenser att börja ligga på samma låga nivå själva,med vissa serier,allt i lönsamhetens och mängdförsäljningens namn...eller nåt
men berikas världen av några gitarrer som är lika bra eller bättre än det gamla originalet,byggd i ytterst få ex,så vete katten om jag bryr mig...


09 Oct 2014, 12:01
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2563
Location:
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
skumberg wrote:
Apropå Gil Yaron, det finns en mastodont tråd på tdpri.com om hans 1959 byggen. Jag tror han använder en egen logga, hur som helst så kan man läsa en hel del om konstruktionen av 50s Les Paul samt flera sidor om paf mickar. Allt är väldigt detaljerat presenterat med bilder.
http://www.tdpri.com/forum/tele-home-de ... build.html

här börjar paf mick undersökningen
http://www.tdpri.com/forum/tele-home-de ... d-115.html


Tack för tipset, intressant läsning.


09 Oct 2014, 12:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14780
Location:
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
skumberg wrote:
Apropå Gil Yaron, det finns en mastodont tråd på tdpri.com om hans 1959 byggen. Jag tror han använder en egen logga, hur som helst så kan man läsa en hel del om konstruktionen av 50s Les Paul samt flera sidor om paf mickar. Allt är väldigt detaljerat presenterat med bilder.
http://www.tdpri.com/forum/tele-home-de ... build.html

Undrar om den ursprunglige ägaren till 59 Sunbursten fick veta och godkänna att han skannade, fotograferade och mätte upp hela gitarren för att senare
göra egna replikas av?

"Btw , Is it ok for you that I copy and document every ascpect of your original 59 LP so I can make a copy of my own just like it?"
- "Sure , dont see why not"


Kanske framgår i inlägget, jag läste inte längre än första posten.

_________________



10 Oct 2014, 14:44
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2563
Location:
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
Det sägs ibland att gamla mickar har "double tone"... :?:

Lite svårbeskrivet kanske, men här är två exempel (tror jag):

https://www.youtube.com/watch?v=zWL4SLGGa5w&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=zNxM3nipaWw


12 Oct 2014, 16:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Dec 2009, 21:27
Posts: 733
Location: Malmö
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
Mike Leaf wrote:
Undrar om den ursprunglige ägaren till 59 Sunbursten fick veta och godkänna att han skannade, fotograferade och mätte upp hela gitarren för att senare göra egna replikas av?

Mjo, har för mig att han skriver det ett antal gånger både i den tråden, och i andra där han b.la gör historisk korrekta telecasters, han kopierar lånade instrument, och gör en oerhört stor efterforskning efter info, som han sen inte gärna släpper ifrån sig (vilket väl är bra).

Förstår inte varför någon skulle bli sur för att ens gitarr blir kopierad?

_________________
I övrigt har jag ingen åsikt.


13 Oct 2014, 08:31
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14780
Location:
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
zoork_1 wrote:

Får erkänna att jag har dålig koll på juridiken här...
Men att sätta någon annans varumärke på en egen produkt är väl olagligt,
eller går det att komma runt det på något sätt?


ja det är olagligt om man säljer den, de brukar säga att de inte gör detta , men trots det
så förekommer kommer det 'på kundens begäran'

_________________



13 Oct 2014, 12:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
Mike Leaf wrote:
zoork_1 wrote:

Får erkänna att jag har dålig koll på juridiken här...
Men att sätta någon annans varumärke på en egen produkt är väl olagligt,
eller går det att komma runt det på något sätt?


ja det är olagligt om man säljer den, de brukar säga att de inte gör detta , men trots det
så förekommer kommer det 'på kundens begäran'


Hur är det med HPD då? Om man sätter en äkta hals (med logga etc.) på en eftermarknaskropp, får man inte sälja den då?

Edit: Det är ju i och för sig skillnad om man ser att det är eftermarknads eller ej.. Annars kan man ju göra sig skyldig till bedrägeri i samma veva.


13 Oct 2014, 18:29
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14780
Location:
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
dirt wrote:

Hur är det med HPD då? Om man sätter en äkta hals (med logga etc.) på en eftermarknaskropp, får man inte sälja den då?

Edit: Det är ju i och för sig skillnad om man ser att det är eftermarknads eller ej.. Annars kan man ju göra sig skyldig till bedrägeri i samma veva.



Den får du ju sälja utan problem. Bedrägeri och liknande blir det om du påstår något är vad det inte är, men lätt att ta sig
ur som privatperson genom att påstå att men inte visste. Då faller uppsåtet.

Att inte upplysa om att kroppen är tex bytt är ju oetiskt men inte direkt olagligt, det är köparen som har undersökningsplikt.

Som näringsidkare blir det svårare.

_________________



13 Oct 2014, 18:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
Mike Leaf wrote:
Den får du ju sälja utan problem. Bedrägeri och liknande blir det om du påstår något är vad det inte är, men lätt att ta sig
ur som privatperson genom att påstå att men inte visste. Då faller uppsåtet.

Att inte upplysa om att kroppen är tex bytt är ju oetiskt men inte direkt olagligt, det är köparen som har undersökningsplikt.

Som näringsidkare blir det svårare.


Tack, bra att veta för framtiden! I mitt fall gäller det kroppar som inte ens finns i det utförandet av tillverkaren.

Ursäkta ot:et i tråden


13 Oct 2014, 18:38
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14780
Location:
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
Verkar ju som jag främjar att fara med osanning i mitt inlägg, det gör jag absolut inte.
Säljer man något så ska man redovisa vat det är efter bästa förmåga.

Dock kan det ju vara svårt ibland att veta vilka delar som är orginal och inte, i de lägena kan man helt enkelt säga att man inte vet, vilket är sant.

Gillar dock inte när erfarna säljare som vintagebutiker använder det för att friskriva sig , typ ' nog orginal' och liknande.

Gitarrer med förfalskad logotyp faller dock under brott mot varumärksesskyddet , om man handlar med dom.

Replikas är ok att bygga åt sig själv och äga.

Självklart får man byta en utsliten fenderlogo mot en ny utan problem om den sitter på en Fender....

_________________



13 Oct 2014, 18:44
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
zoork_1 wrote:
Det sägs ibland att gamla mickar har "double tone"... :?:

Lite svårbeskrivet kanske, men här är två exempel (tror jag):

https://www.youtube.com/watch?v=zWL4SLGGa5w&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=zNxM3nipaWw


Cool effekt :)


15 Oct 2014, 19:28
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2563
Location:
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
Bumbi wrote:
zoork_1 wrote:
Det sägs ibland att gamla mickar har "double tone"... :?:

Lite svårbeskrivet kanske, men här är två exempel (tror jag):

https://www.youtube.com/watch?v=zWL4SLGGa5w&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=zNxM3nipaWw


Cool effekt :)


Ja, trevlig PAF feature.
Man behöver dock holma på lite, så det är ju inte direkt lägenhetsläge, he, he...


16 Oct 2014, 22:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7649
Location: Malmö
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
Mer nördläsning;
http://goocarts.com/TQRApr08_screen.pdf


17 Oct 2014, 11:47
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
Goran wrote:


Dom är sjukt hängivna ämnet dom där killarna, intressanta grejer både gällande mickarnas och gitarrernas olikheter


18 Oct 2014, 12:54
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
Kan någon sammanfatta tråden åt mig och sedan säga vilken replika jag ska köpa för att matcha min
gamla original-PAF bäst.

Jag behöver en bra bucker men orkar inte läsa 5 sidor av Bojen-dispyter :mrgreen:

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


02 Nov 2014, 20:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
Haraldrig wrote:
Kan någon sammanfatta tråden åt mig och sedan säga vilken replika jag ska köpa för att matcha min
gamla original-PAF bäst.

Jag behöver en bra bucker men orkar inte läsa 5 sidor av Bojen-dispyter :mrgreen:


Zoork kan nog bidra en hel del,han verkar ha testat många paf på riktigt ett bra tag,jag har precis börjat efter att under några år ha testat en hel del i något lägre prisklasser,t.ex WCR,Harmonic Design,BareKnuckle,Duncan...ingen av dom levererar fullt ut det som finns i gamla paf i mina öron även om de låter mkt bra

Köpte nyss Jim Rolph mickar direkt från Jim,fick dom för 10 dar sen,har sen AB testat med ett riktiga paf och två par pat mickar fr 62-65 ca,och jag tror dom flesta skulle ha svårt att skilja vid ab test utan att verkligen ha spelat med dom en hel del,JM låter helt enkelt otroligt bra,jag har testat två JM-set både 59 set och ett set med 61 i hals och 59 i stall i två olika 335:or,en Gibson och en Greco,bägge lät suveränt bra,59 är rätt bra drag i,61 ngt klarare med mer headroom.
Dom har allihop klarheten,karaktären,öppenheten,dynamiken och chirpet från originalen,i mina öron alltså fyndmickar sett till priset


02 Nov 2014, 21:13
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
Haraldrig wrote:
Kan någon sammanfatta tråden åt mig och sedan säga vilken replika jag ska köpa för att matcha min
gamla original-PAF bäst.

Jag behöver en bra bucker men orkar inte läsa 5 sidor av Bojen-dispyter :mrgreen:


haha, om du orkat läsa igenom en massa om PAF (och det finns MYCKET mer om det på nätet än dessa 5 sidor) så hade du fått reda på att de kan låta ganska olika, kanske mest beroende på hur lindningen blev o vilken typ av magnet som satt i. Vanligast var alnico 2 magneter, men det användes även 3, 4 och 5. Alnico blandningarna var dessutom olika än de som finns idag.

Det bästa är att ta micken och ge till en duktig lindare och få en som låter så lika det går. Det finns ingen som är MEST lik PAF mickarna då de inte ens var lika varandra.

när man kommer in på vintage blir det lätt lite religiöst.. 8)


03 Nov 2014, 08:25
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14780
Location:
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
Haraldrig wrote:
Kan någon sammanfatta tråden åt mig och sedan säga vilken replika jag ska köpa för att matcha min
gamla original-PAF bäst.
:

Och hur låter den då? vad menar du med matcha? ska den efterlikna eller gå som hals/stall mot din befintliga?
Vad gillar du för musik (!!!!?)

Jag vet att du skojar lite här ,men du borde ju veta svaret på frågan eller hur??

Du köper ett dussin av olika 'boutique' mickar och löder i en efter en till du är nöjd.
Sälj överskottet 'som den bästa PAF replikan någonsin'

Tveksam att tex Lundgren ens håller på med sånt här trams längre!

_________________



03 Nov 2014, 15:24
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
Mike Leaf wrote:
Haraldrig wrote:
Kan någon sammanfatta tråden åt mig och sedan säga vilken replika jag ska köpa för att matcha min
gamla original-PAF bäst.
:

Och hur låter den då? vad menar du med matcha? ska den efterlikna eller gå som hals/stall mot din befintliga?
Vad gillar du för musik (!!!!?)

Jag vet att du skojar lite här ,men du borde ju veta svaret på frågan eller hur??

Du köper ett dussin av olika 'boutique' mickar och löder i en efter en till du är nöjd.
Sälj överskottet 'som den bästa PAF replikan någonsin'

Tveksam att tex Lundgren ens håller på med sånt här trams längre!


Tänkte mest att det kan väl vara bra att nå konsensus någon gång.
Eller agree to disagree helt enkelt.

Faktum är att hela diskussionen om PAF är så löjlig.
Jag har matchat min PAF med en gammal Greco PAF-replika och då har fan ta mig replikan låtit bättre.
slutsatsen är att både gamla PAF och Greco PAF-replikor låter jäkligt bra i en gammal Gibson.
Fast, personligen så tror jag det mer med träbitarna att göra än något annat.

Däremot så är det alltid trevligt att få lite nya tips.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


03 Nov 2014, 22:37
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2563
Location:
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
SLA wrote:
Haraldrig wrote:
Kan någon sammanfatta tråden åt mig och sedan säga vilken replika jag ska köpa för att matcha min
gamla original-PAF bäst.

Jag behöver en bra bucker men orkar inte läsa 5 sidor av Bojen-dispyter :mrgreen:


haha, om du orkat läsa igenom en massa om PAF (och det finns MYCKET mer om det på nätet än dessa 5 sidor) så hade du fått reda på att de kan låta ganska olika, kanske mest beroende på hur lindningen blev o vilken typ av magnet som satt i. Vanligast var alnico 2 magneter, men det användes även 3, 4 och 5. Alnico blandningarna var dessutom olika än de som finns idag.

Det bästa är att ta micken och ge till en duktig lindare och få en som låter så lika det går. Det finns ingen som är MEST lik PAF mickarna då de inte ens var lika varandra.

när man kommer in på vintage blir det lätt lite religiöst.. 8)


Sen finns det förstås även folk som pekar på att A5 var vanligast... 8)
Själv tror jag dock inte att A2, A3, A4 eller A5 det spelar så jättestor roll.

Att alla PAF skulle "låta olika" är jag inte riktigt med på.
Min erfarenhet är att de har ett slags gemensamt "sonic fingerprint"...


03 Nov 2014, 22:55
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4132
Location:
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
Haraldrig wrote:
Kan Jag behöver en bra bucker men orkar inte läsa 5 sidor av Bojen-dispyter :mrgreen:


En av alla tråda som ej har spårat ut det här känns det som.


04 Nov 2014, 09:00
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
zoork_1 wrote:

Sen finns det förstås även folk som pekar på att A5 var vanligast... 8)
Själv tror jag dock inte att A2, A3, A4 eller A5 det spelar så jättestor roll.

Att alla PAF skulle "låta olika" är jag inte riktigt med på.
Min erfarenhet är att de har ett slags gemensamt "sonic fingerprint"...


Det är min erfarenhet så här långt också,ett slags "sonic fingerprint",det var vad jag själv gick igång på
Jag tror det handlar mest om,förutsatt att grundkonstruktion och material är så nära det idag går att komma:
1/ Ingen vax,ger luft,övertoner och lite mikrofoni i karaktären som ligger bakom något av flerdimensionen
2/ typen av lindning,alltså täthet och lindningsteknik,finlir..
3/ Matchningen mellan spolarna,påverkar också dimensionen och djupet i tonen
4/ Ett grymt bra tonöra hos tillverkaren
Magneten tror jag inte gör så stor skillnad för den tonala karaktären,mer täthet och output i viss grad
J.M talar i princip inte om magneter alls,han är bara ute efter den ton han hör,och denna hållning verkar finnas hos fler av de mer namnkunniga lindarna,magneten påverkar i viss mening men är inte förutsättningen för själva pafljudet


Last edited by Bumbi on 04 Nov 2014, 10:45, edited 2 times in total.



04 Nov 2014, 10:19
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7649
Location: Malmö
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
Tonequest-gubbarna rekommederar Rolph och Tom Holmes som ”bäst i klassen”, men de är också mycket glada för tidiga Patent Number Gibson, som ju är avsevärt billigare.


04 Nov 2014, 10:19
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
Goran wrote:
Tonequest-gubbarna rekommederar Rolph och Tom Holmes som ”bäst i klassen”, men de är också mycket glada för tidiga Patent Number Gibson, som ju är avsevärt billigare.


Ja,jag konstaterade samma sak i de jag provat,svårt att totalt skilja ut Paf från pat.no för mig,och TQ i kombo med Tgt11 var skälet till att jag valde J.M
Dock menar J.M själv att PAF och Pat.no inte är på samma nivå,han är helt inne på Paf,inget annat duger :)
J.M kostar bara omkring en tredjedel av ett par pat.no också...


04 Nov 2014, 10:25
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 247 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.