View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 04:34



Reply to topic  [ 247 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Funderingar kring gamla PAF:ar 
Author Message
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
Gillar själv resonanta pållar och har en japansk Burny custom som där slagit alla les Paul jag haft..även gibsons..men har även haft en rätt "stum" orville custom som lät grym inkopplad genom stärkaren..riktigt skitbra så man blev förvånad..


23 May 2015, 09:02
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
Det kan vara så ibland att de som inte låter så mycket akustiskt faktiskt låter svinbra inkopplade, sen beror
det lite på vad man letar efter för ljud.

Hade en obehaglig upplevelse för ett antal år sen, jag hade min 55/59 conversion mer riktiga PAF i, kompisen tog med
en 71 Gold Top Deluxe med stora mickar i , Dimarzios. Det var en best på över 5 kg som lät helt stum oinkopplad.

Min gitarr hade en ton att dö för när vi testade lite.

När vi skulle jamma lite genom en Blue Breaker så lät 71:an för j-a bra, sustain övertoner och ett sound som fick min 50-tals LP
att blekna. Var det BÄTTRE? nja, men definitivt mer 'häng'. Jag skulle behövt addera både gain och volym för att komma nära det ljudet

Så då får man fundera lite, om jag skulle turnera med ett rockband typ säg Hellacopters, vilken av dessa skulle jag välja som 'weapon of choice'?

Goldtopen var första tanken, sen kom det smygande..... 5.5 kg på axeln varje kväll?

Svårt dilemma.

Eftersom jag spelar 99% av tiden oinkopplat (beroende på småbarn som sover mm) och inte repar med band längre så blir det än viktigare
med en gitarr som låter stor och bra oinkopplad.

Skulle vilja påstå att det är 2 olika ljud som inte alltid hänger ihop , oinkopplad och inkopplad.

_________________



23 May 2015, 09:14
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
JonasSweden1 wrote:
Denna tråd är enastående! Kalla det "VM i nörderier" :mrgreen:

Just my 2 cents:

1. Gitarren måste i grunden vara resonant, låta bra unplugged. Så att det känns i solar plexus, typ.
Det spelar ingen roll annars. Du kan sätta i världens bästa 1959 originalmickar från Gibson, är det inte en bra gitarr kommer det ändå inte att låta bra.

2. Amplifier rules! Utan en förstärkare som låter varmt, fett, gött eller whatever floats your boat - samma grej,
ingen gitarr låter bra genom en förstärkare som inte håller måttet.

3. Det finns riktigt bra eftermarknadsmickar PAF style. Vet att jag "opening a can of Worms", men jag har provat många, många, många, många............. Kan ge följande tre rekommendationer:

http://sliderspickups.com/product-item/ ... humbucker/

http://www.re-wind.net/Buckers.html

http://www.dallenpickups.com/product_p/a-tru59.htm

Det beror ju på vad man är ute efter, som vanligt. Men vill man ha en PAF style, dvs. "träig", öppen, musikalisk, inte för komprimerad, härligt mellanregister och ingen ispick i diskanten - välj någon av ovanstående.
Dessutom - samtliga har superb kundservice. Ingen skitsnack om försenade leveranser och hit och dit.
Humana priser i sammanhanget. Att exempelvis jämföra Sliders 59:a med Duncan 59 som av många sägs vara
"kanon" i exempelvis Gibson SG. Vilket jävla skämt. Duncan framstår som en dilettant i sammanhanget.

Jag är inte en särskilt bra gitarrist jämfört med många av mina eminenta Bojenkollegor - men - jag känner
igen bra ljud när jag hör det (till skillnad från ton, sitter ju i fingrarna.....)

Summa sumarum: Är du en god gitarrist, med en bra gitarr och en bra förstärkare som gillar PAF tonen,
men har inte cashen/inte vågar chansa på eBay för vintagemickar - välj tryggt någon av ovanstående leverantörer.

Trevlig helg!

Hälsar
Jonas


Håller med dig om det mesta och dina mickrekommendationer skulle jag behöva ett par nya gitarrer för att testa,det vore kul.Jag har testat mycket annat men inte just dom,men J.R gör ett grymt bra jobb så dom lär sitta kvar där dom är :)

Min erfarenhet är att Resonans är trevligt,men det säger inte så mycket om tonen i sig.Klangfärgen strängarna får med sig från träet är viktigaste komponenten för ett bra ljud imo,och det hör man först när man pluggat in,och sen behöver ju stärken hjälpa gitarren genom att inte förstöra karaktären En helt stum gitarr är såklart inte kul alls att spela på,och en resonant trevligare

Bra stärkare och högtalare är närapå helt avgörande,ofta underskattat,men jag ska inte öppna maskburken och dela mina åsikter om enkelspårigheten i förstärkar och högtalarval,mycket handlar om stil,får man försöka komma ihåg


23 May 2015, 11:08
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1192
Location:
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
Kanske tolkar vi resonant på olika sätt jag vet att det lätt tolkas olika och man förklarar sina upplevelser lite med olika ord som kan en betydelse för en person och en annan för andra.

Resonant tolkar jag som att gitarren resonerar/vibrerar när man plockar ett Accord eller singelstrings.
Och om gitarren börja vibrera/resonera så betyder det att energin som finns i strängen äts up av gitarrkroppen.
Man har enbart en viss mängd med energi och om kroppen äter upp den istället för att den skall hålla liv i strängen länge, så försvinner treble stinget och sustain som de flesta LP nissar vill ha likaså dyker det upp döda toner till en större nivå = död muddfest till LP. Detta varierar igrad såklart och är inte svart och vitt men ni förstår säkert min poäng.

Kom ihåg att soundet som kommer ur mikarna är när magnet fältet påverkas utav strängarna och inte ett dugg utav hur SKÖNT gitarren resonerar och har sig.

Nu har jag inte så mychet erfarenhet utav Norlins men det finns en hel del inspelningar där Norlins låter precis lika bra som vilken toppen burst som helst.
I alla fall enligt mina kritiska höron.

Gitarristen faller om och om i fällan (speciellt jag) att tro att coola riffs licks och sånger som spelats kommer ur en gitarr.
Vi hör inte Jimmy Pages gitarr vi hör hans nervsysten och hjärna. Och fast jag är fullt medveten om detta så nästa dag sitter jag och drömmer om Claptons Firebird Greeny osv osv

Och för att komplicera detta så står man framför en 100watts Marshall så får gitarren andra egenskaper pgr feedback. Och säkert får man ett st muddfest att låta ganska bra.


23 May 2015, 11:41
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
muddfest, det var ett nytt ord för mig, inte säker på vad det betyder?

_________________



23 May 2015, 21:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
Det kan vara så ibland att de som inte låter så mycket akustiskt faktiskt låter svinbra inkopplade, sen beror
det lite på vad man letar efter för ljud.

Den hållet jag med om + att tunga gitarrer är jobbigt i längden o så gillade jag mickrekomendationrtna.. Gjorde mig gas färdig igen :)

En resonant pålle med mickarna domrekomenderades ovan.. Nä nu är jag sugen fan


23 May 2015, 21:38
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1192
Location:
Post Re: Funderingar kring gamla PAF:ar
[quote="Mike Leaf"]muddfest, det var ett nytt ord för mig, inte säker på vad det betyder?[/quote

Jag försökte vara lite lustig. Ett sk muddy sound alltså mest bas och inget treble som skär igenom.


23 May 2015, 21:57
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 247 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.