View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:14



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Philips Norelco 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Jan 2014, 18:09
Posts: 147
Location: Köttrymden
Post Philips Norelco
Jag har en Audex 4x12:a med gamla Philips 20-watts alnicobredbandare. Dessa och liknande Philips-modeller kan tydligen gå på uppåt 4000:- för ett par på e-bukten?

Jag fattar ingenting, vad använder folk dem till? Är det för munspel? De funkar bra till helt rent gitarrljud, men det låter direkt oroväckande med överstyrt ljud även på låga volymer, inget vidare till elbas heller i mina öron, desto bättre till orgel dock.

Någon som vet vad grejen är med dessa?


19 May 2014, 14:16
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Philips Norelco
Hifi snubbar går banans på dem. De är dessutom otroligt prisokänsliga. Betalar vad som helst för något som av "rätt" människor betraktas som något bättre än något annat. Det finns högtalare (hela lådor alltså) för hundratusen kronor st. Och de säljs!!!

_________________
Hasse.


19 May 2014, 17:15
Profile
User avatar

Joined: 11 Jan 2014, 18:09
Posts: 147
Location: Köttrymden
Post Re: Philips Norelco
Åh fy för bövelen. Jag har övervägt att de skulle vara häftiga för HiFi, men detta hade jag inte anat. Kanske läge att fördjupa sig i detta fenomen. Något tips på var jag kan hitta lämpliga mått för HiFi-kabinettbygge åt dessa? Skulle vara kul med nygamla högtalare i vardagsrummet.


19 May 2014, 17:27
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Philips Norelco
HasseA wrote:
Hifi snubbar går banans på dem. De är dessutom otroligt prisokänsliga. Betalar vad som helst för något som av "rätt" människor betraktas som något bättre än något annat. Det finns högtalare (hela lådor alltså) för hundratusen kronor st. Och de säljs!!!

Det finns nog olika uppfattningar om dessa phillips 12'. Jag tycker nog att de passar bra till munspel. Eller möjligen dragspel.

Däremot fanns det en 12' med cellplastmembran, den s.k. bombpadonen som var en riktigt bra bashögtalare.
Som bredbandare fanns ad9710 ( en 8' bredbandare) som bl.a. användes i carlsson OA5 högtalaren. En riktigt spännade variant av 9710 var en 800 ohms modell som kunde drivas transformatorlöst med ett par el86. Men det var 9710 alltså.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


19 May 2014, 19:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Philips Norelco
Jag menar inte att dessa säljs för hundratusen utan bara att det finns högtalare som byggs idag som Hifi-snubbarna är beredda att betala fantasi summor för.
Sorry om jag uttryckte mej otydligt :shock:

_________________
Hasse.


19 May 2014, 21:44
Profile

Joined: 12 Nov 2009, 20:02
Posts: 25
Location:
Post Re: Philips Norelco
köpte en förmodligen hembyggd 1x12" med en dubbelkonig philips tratt i för 130:kr på en loppis för några år sedan kör den ihop med en dynacord bass-king och det är iaf det finaste basljud jag har hört, ingen tror mig först när jag säger att "det slår allt" men när sen de hör hur den låter håller de med :D


15 Jun 2014, 13:03
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.