View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:38



Reply to topic  [ 25 posts ] 
Siktad i pantbanksfönster i Gbg – Fender Esquire 65-66 (??) 
Author Message

Joined: 25 Jun 2013, 10:02
Posts: 97
Post Siktad i pantbanksfönster i Gbg – Fender Esquire 65-66 (??)
Just nu i fönstret på pantbanken på Järntorget i Göteborg. Fast hur fan är det med datering och originalitet..?

https://www.dropbox.com/s/wawrrpiwyyhvvq5/2014-02-04%2012.03.39.jpg

Jag hade gissat på typ en -59:a vid första anblicken. Men när man kollar närmare ser det mindre entydigt ut. Gängade stallbitar och vad som av knopparna att döma är F-stämskruvar, inte Kluson, säger post-CBS. Den borde möjligen ha transitionlogga i st spaghetti, men det kan stämma om det är en 65:a (i alla fall har min Tele -66:a transitionvarianten). Men plekskyddet kan väl inte rimligtvis vara original? Vid det här laget var väl laminatvarianten med fler (elva?) skruvar standard sen typ 5-6 år?
Och serienumret är skitskumt, i alla fall som det anges på skylten. Sjuställiga nummer på USA-gitarrer kom vad jag kunnat se inte förrän på sjuttiotalet, fast på dekal på huvudet och oftast med en bokstav först. Det enda som liknar en träff är om ettan efter sjuan på skylten råkat bli dubblerad, i vilket fall den skulle vara 66-67. Om det i själva verket är ett I eller L i början hamnar vi i Japan, mellan -89 och -92. Serienummer på 71XXXX är 1976 osv.

Ja, jag skulle kunna gå in och ta en titt. Men gitarrbudgeten är noll fram till i höst och jag vill inte riskera värre GAS än jag redan har. :-) Men om nån skulle ha vägarna förbi och titta in, rapportera gärna.

/Hans


04 Feb 2014, 13:59
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Siktad i pantbanksfönster i Gbg – Fender Esquire 65-66 (
Stämskruvarna ser ut att vara Kluson tycker jag. Men du har rätt i att det borde vara transitionlogga om det är en 65 - 66.
Egentligen omöjligt att säga utifrån en bild vad som är på riktigt eller inte. Den skulle ju behöva skruvas isär för att fastställa vad det är.

_________________
Gud finns inte.


04 Feb 2014, 15:17
Profile

Joined: 25 Jun 2013, 10:02
Posts: 97
Post Re: Siktad i pantbanksfönster i Gbg – Fender Esquire 65-66 (
Du har nog rätt, det ser ut som Kluson med lite extra zoom. Man får väl anta att dom gjort lite mer än googlat för att identifiera den, men ändå, signalerna är lite tvetydiga. Får väl ta en titt på den endera dan ändå...


04 Feb 2014, 16:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:48
Posts: 2393
Location:
Post Re: Siktad i pantbanksfönster i Gbg – Fender Esquire 65-66 (
"serienumret" är högst troligt pantens eget referensnummer......

_________________
Sooner or later time is ending.........


04 Feb 2014, 16:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Siktad i pantbanksfönster i Gbg – Fender Esquire 65-66 (
Vanligt med dessa mysko gitarrer där inget stämmer , man får kolla de olika kända egenskaperna och försöka lista ut
vad som är vad , tex bör ju halsen gå att bestämam relativt lätt.

Serienummret är uppenbarligen fel , och plektrumskyddet.

Man kan heller inte frångå möjligheten att den är hopplockad av delar från flera olika år.
Finns gott om dessa också där ute.

Ange verifiering av äkthet , så nu känner jag inte dom på detta kontor, men oftast går dom nog på vad inlämnaren påstår
om det inte är uppenbart fel. kanske kollar någon sida på nätet i bästa fall.

Ser ju ut som en gammal Telecaster mellan 1963 och 1967 med blandade features.

_________________



04 Feb 2014, 16:57
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Jun 2013, 10:02
Posts: 97
Post Re: Siktad i pantbanksfönster i Gbg – Fender Esquire 65-66 (
Nix, det är inte pantens eget artikelnummer, det står smått under priset på skylten. Men om gitarren inte är nån sentida relicvariant under falsk flagg måste serienumret på skylten helt ernkelt vara fel kopierat från guran.

Har dålig koll på prisläget på annat än gamla japaner just nu, så vad säger ni, ponera att det är best case, en 65 - 66:a med allt original utom plektrumskydd, är priset rätt?


04 Feb 2014, 17:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:48
Posts: 2393
Location:
Post Re: Siktad i pantbanksfönster i Gbg – Fender Esquire 65-66 (
1an e dubblad ta bort den så e det bättre läge :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

http://www.pantgbg.se/scripts/f2page.ph ... ng&kontor=

_________________
Sooner or later time is ending.........


04 Feb 2014, 17:42
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Jun 2013, 10:02
Posts: 97
Post Re: Siktad i pantbanksfönster i Gbg – Fender Esquire 65-66 (
Öh... och jag kom fan inte ens på tanken att kolla om den låg uppe på webben. En jävla amatör är man.
Okej, då klarnar det lite... fast lite mixat är det allt. 171 i början av serienumret, min Tele börjar på 168 och är stämplad mars -66 på halsklacken. F-halsplatta har min också, men den hade F-skruvar från början. Tveksamt om Klusonarna är original? Och är den senare än min borde den fan ha transitionloggan, inte spaghetti... hm. Mystiskare och mystiskare.

För övrigt: den står som "såld" den 21/1 på nätet, men hängde i fönstret i panten så sent som på lunch idag. Nån hade tydligen inga pengar.


04 Feb 2014, 17:56
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Siktad i pantbanksfönster i Gbg – Fender Esquire 65-66 (
Spaghetti-loggan kan på Esquire ha hängt med till -67, Kluson-stämmisar till -68. Inget fel på plekan, 8 skruvar hade man redan 1959-60. S/N upp till 200 000 under 1966.

Gött att se fräsch hang tag på en så gammal gitarr...

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


04 Feb 2014, 21:49
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Siktad i pantbanksfönster i Gbg – Fender Esquire 65-66 (
Blev en sån där fräst för halsmick på fabriken?


04 Feb 2014, 23:31
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Siktad i pantbanksfönster i Gbg – Fender Esquire 65-66 (
Ja.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


05 Feb 2014, 06:48
Profile

Joined: 25 Jun 2013, 10:02
Posts: 97
Post Re: Siktad i pantbanksfönster i Gbg – Fender Esquire 65-66 (
Mm... men hangtag, hals som ser i princip orörd ut... men kanslitage på kroppen..? Känns som det haltar lite. Vore jag spekulant skulle jag nog ta med mig skruvmejsel ner till panten innan jag bestämde mig. Tur jag inte är det. :-)


05 Feb 2014, 08:16
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Siktad i pantbanksfönster i Gbg – Fender Esquire 65-66 (
Voidoid56 wrote:
Mm... men hangtag, hals som ser i princip orörd ut... men kanslitage på kroppen..? Känns som det haltar lite. Vore jag spekulant skulle jag nog ta med mig skruvmejsel ner till panten innan jag bestämde mig. Tur jag inte är det. :-)


Problemet blir väl att datera kroppen, hals, pottar och mickar går ju förhoppningsvis att verifiera, kroppen är ju inte säkert att det finns nån märkning på.... Ser underbar ut för övrigt, plekan borde väl vara trelagers!


05 Feb 2014, 09:05
Profile

Joined: 25 Jun 2013, 10:02
Posts: 97
Post Re: Siktad i pantbanksfönster i Gbg – Fender Esquire 65-66 (
Ja, det var inte utan att hjärtat hoppade upp halsgropen när den här dök upp i synfältet under en vanlig lunchpromenad. Jo, visst borde den ha laminerat plekskydd?


05 Feb 2014, 10:32
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Siktad i pantbanksfönster i Gbg – Fender Esquire 65-66 (
Det står såld men verkar inte finnas vinnande bud, om gitarren inte säljer på auktion (vilket måste ske enligt lag)
så blir det pantbankens egendom och då säljer dom den i butiken till vilket pris dom vill.

Så brukar vara bra prutläge på dessa.

_________________



05 Feb 2014, 11:42
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Siktad i pantbanksfönster i Gbg – Fender Esquire 65-66 (
Voidoid56 wrote:
Öh... och jag kom fan inte ens på tanken att kolla om den låg uppe på webben. En jävla amatör är man.
Okej, då klarnar det lite... fast lite mixat är det allt. 171 i början av serienumret, min Tele börjar på 168 och är stämplad mars -66 på halsklacken. F-halsplatta har min också, men den hade F-skruvar från början. Tveksamt om Klusonarna är original? Och är den senare än min borde den fan ha transitionloggan, inte spaghetti... hm. Mystiskare och mystiskare.

För övrigt: den står som "såld" den 21/1 på nätet, men hängde i fönstret i panten så sent som på lunch idag. Nån hade tydligen inga pengar.


Nu förutsätter Du att serienummren togs i kronologisk ordning , vilket inte skedde.
Logos hade som säkerligen båda versionerna under ett tag.

Under dom här 'transitionsåren' så finns ibland blandade features på gitarrerna.
Stämpeln på halsen får avgöra årsmodell, och borde ju självklart stå i beskrivningen.

Står det serienummret och datum på hang tagen så är den ju högst intressant , annars inte.
Ibland ligger dom i case som förväxlas hos handlare.

Var jag spekulant skulle jag lägga ett bud på den med gällande beskrivning, och sen efter det, om det accepteras, undersöka gitarren närmare , och hittas då något mysko
finsn det ju skäl för ytterligare prisavdrag.

_________________



05 Feb 2014, 11:45
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Jun 2013, 10:02
Posts: 97
Post Re: Siktad i pantbanksfönster i Gbg – Fender Esquire 65-66 (
Fast man undrar hur länge loggorna var blandade egentligen? Dom flesta Tele-67:or som dyker upp vid en bildgoogling har gått från transition till helsvart, till och med. Jag antar att Esquiren byggdes i mindre serier, kanske var den lågprioriterad för uppdatering? Å andra sidan, här kommer en jättekoncern indönande med en äkta grafisk designer i släptåg och tar över familjeverksta'n. Det brukar ligga i koncerners natur att peka med hela handen och ser till att förändringar verkligen genomförs. Åtminstone inledningsvis, innan sparbetingen kommer. :-)

Fast vafan, hur kul vore det med vintagegitarrer om det var enkelt? :-)


05 Feb 2014, 12:50
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Siktad i pantbanksfönster i Gbg – Fender Esquire 65-66 (
Voidoid56 wrote:
Å andra sidan, här kommer en jättekoncern indönande med en äkta grafisk designer i släptåg och tar över familjeverksta'n. Det brukar ligga i koncerners natur att peka med hela handen och ser till att förändringar verkligen genomförs. Åtminstone inledningsvis, innan sparbetingen kommer. :-)


Leo var ju kvar några år efter övertagandet Januari 1965 och jag tror man initialt trampade lite försiktigt fram, det tar tid för stora företag att göra
ändringar också , många möten osv..

Man var självklart rädd om varumärket, det var ju det man betalade för.

Fanns också en tradition att använda upp innevarande lager av delar etc, så hade man säg några hundra av ena delen och några tusen av de andra så
var man inte fin i ikanten nog att inte blanda ihop dessa.

Det enda jag funderar på är just plektrumskyddet , det har mig veterligen sagts att man bytte tilllaminerat 65 snarare slutet 64, men är det som Marshall säger
att det fanns ända upp tills sent 66 så kan ju detta mycket väl vara en helt korrekt gitarr för 65/66 .

Även serienumret rätt återgivit stämmer för 66

Så kanske inte så mystisk ändå när allt kommer fram..

_________________



05 Feb 2014, 13:42
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Jun 2013, 10:02
Posts: 97
Post Re: Siktad i pantbanksfönster i Gbg – Fender Esquire 65-66 (
Visst. Antagligen inte mystiskare än vanligt i alla fall. :-)

Man undrar ju lite hur dom hanterade halsplattorna med serienumret? Kom dom tusen och tusen i lådor från metallverkstan? Tog den person som skruvade fast halsen helt enkelt en at random, och vips fick gitarren en identitet som skapar debatter femtio år senare? Vet man ens sånt där?

Det är en rolig sida av just Fender, tycker jag, att dom är så väldigt mycket masstilverkade indrustriprodukter, designade lika mycket för att vara enkla och billiga att tillverka som för sound och spelbarhet. Och med tanke på det är det rätt fascinerande hur stora variationerna faktiskt är.


05 Feb 2014, 14:13
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Siktad i pantbanksfönster i Gbg – Fender Esquire 65-66 (
Voidoid56 wrote:
Visst. Antagligen inte mystiskare än vanligt i alla fall. :-)

Man undrar ju lite hur dom hanterade halsplattorna med serienumret? Kom dom tusen och tusen i lådor från metallverkstan? Tog den person som skruvade fast halsen helt enkelt en at random, och vips fick gitarren en identitet som skapar debatter femtio år senare? Vet man ens sånt där?
.


Dom hade någon som stansade in nummren och de lade sen i flera stora lådor och blandandes , sen tog dom en ur högen bara.
Eftersom man troligen inte tillverkade flera årsförbrukningar , så brukar det ändå stämma någorlunda, men att se en halsdatum 65-67 med en platta som säger 66
får nog anses ganska normalt.

De listor som finns kommer ju inte från Fender , utan är sammanställda av personer som många år sålt/meckat med gitarrer och noterat
ned både halsdatum och serienr, utifrån ett antal hundra obeservationer så formas ett mönster.

Man hade nog ingen aning att detta skulle diskutera många år senare.

Fender har mig veterligen inga direkta loggböcker , inte som finns kvar i alla fall.

Vad gäller Gibson solida så hade man 2 stämplar som rullades framåt manuellt, först stämplades loggboken med alla nr i rätt nummerordning
sen när gitarrerna levererades så stämplades de och man sökte upp nummret i loggen och skrev in datum.

På så sätt blev det lättare i efterhand att se när ett visst instrument levererats samt se om något nr EJ levererats.
Även där kan man ju se skillnader på flera månader mellan nr och leveransdatum

_________________



06 Feb 2014, 10:16
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Jun 2013, 10:02
Posts: 97
Post Re: Siktad i pantbanksfönster i Gbg – Fender Esquire 65-66 (
Man kan ju tycka att det var en rätt dålig idé att sätta serienumret på en del som kan flyttas hur som helst mellan olika instrument. Men som du säger, det var antagligen ingen som kunde ana att det skulle utvecklas ett samlarvärde på dessa i grund och botten rätt enkla industriprodukter.

Men man märker att forskningen går framåt. Min Tele är -66 enligt halsstämpeln, men första gången jag undersökte saken för ett par decennier sen sa serienumret 168XXX 1967 enligt experterna, numera tolkar man det tydligen som 1966.

Så Fender loggade ingenting, inte ens leveranser? Eller har loggarna försvunnit?

Ja, utan privatspanarna hade vi nog inte vetat mycket. Jag har en liten samling MIJ-gitarrer, och det finns en snubbe på forumen i ämnet som forskar bl a i Burny, Fernandes' Gibsonkopiemärke. Inga serienummer, inga produktionsloggar, det är knappt man vet vilka fabriker som tillverkade dom under vilka perioder (Fernandes har aldrig haft en egen). Snubben har en databas på nästan tusen gitarrer, med detaljbilder, mikvärden osv, insamlade under åtskilliga år av samlande och kontakter med andra samlare, och numera en ganska klar bild av vad Fernandes höll på med under åttiotalet. Utan honom hade jag inte haft en aning om vad jag äger. Man gillar entusiaster ändå.


06 Feb 2014, 14:36
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Siktad i pantbanksfönster i Gbg – Fender Esquire 65-66 (
Voidoid56 wrote:
Man kan ju tycka att det var en rätt dålig idé att sätta serienumret på en del som kan flyttas hur som helst mellan olika instrument. Men som du säger, det var antagligen ingen som kunde ana att det skulle utvecklas ett samlarvärde på dessa i grund och botten rätt enkla industriprodukter.
.



Fender var rikiga amatörer i början, dom hade inte koll på någonting.

_________________



08 Feb 2014, 20:53
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Jun 2013, 10:02
Posts: 97
Post Re: Siktad i pantbanksfönster i Gbg – Fender Esquire 65-66 (
Litet post skriptum till denna tråd: det har kommit ut mer info om Esquiren i pantbanksfönsret nu (och jo, den är osåld). Halsen är stämplad maj -66 medan potkoder och serienummer (om man nu kan lita på det...) säger -67. Om dekalen är original kom det alltså ut instrument med spaghettilogga från Fenderfabriken så sent som två år efter CBS tog över. Lite otippat ändå.


25 Mar 2014, 16:14
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Siktad i pantbanksfönster i Gbg – Fender Esquire 65-66 (
48 år är en ganska lång tid, man kan ju omöjligt vad gäller Fender veta om denna hade dessa 'features'
från fabriken eller omd en satts ihop senare med delar från flera gitarrer.

Det skulle i så fall vara att spåra tidigare ägare och förutsatt att man litar på dom så
kan det gå att spåra ända bak till den var ny och importerades privat elelr köptes i någon Hagströmbutik.

Jag har spårat en 55 Les Paul ända tillbaka till 70-talet en gång , sen tog det tyvärr stopp i kedjan.

_________________



25 Mar 2014, 16:45
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Jun 2013, 10:02
Posts: 97
Post Re: Siktad i pantbanksfönster i Gbg – Fender Esquire 65-66 (
Visst är det så. Och vem behöver släktforskning när det finns vintagegitarrer? :-)


27 Mar 2014, 15:47
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 25 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.