View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 13:45



Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakropp? 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakropp?
På Ebay just finns ett gäng kroppar, samtliga benämnda med flera årtal typ 1973, 74.

Är det så att det inte går att säga exakt vilket år i början av 70-talet som en kropp är tillverkad?


29 Jan 2014, 14:13
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
Vinyljunkie wrote:
På Ebay just finns ett gäng kroppar, samtliga benämnda med flera årtal typ 1973, 74.

Är det så att det inte går att säga exakt vilket år i början av 70-talet som en kropp är tillverkad?


Det är svårt på tidiga 3-bultade , om gitarren verkar i orginalskick i övrigt så är de alla parametrar i samverkan som får avgöra

Är det bara överblivna kroppar så är det ju knepigt, omlackat än värre.

Frågan är väl om det ens spelar någon roll om det är en 72 eller 74? Om de är likadana.

Provenence hos säljaren spelar stor roll, om Tex George Gruhn säger att den är från 72 så är den det (även om den skulle visa sig senare inte vara det) om Du förstår....

Är det oprövade säljare så vem vet om det ens är Fender?

_________________



29 Jan 2014, 14:18
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
På Ebay just finns ett gäng kroppar, samtliga benämnda med flera årtal typ 1973, 74.

Är det så att det inte går att säga exakt vilket år i början av 70-talet som en kropp är tillverkad?


Det är svårt på tidiga 3-bultade , om gitarren verkar i orginalskick i övrigt så är de alla parametrar i samverkan som får avgöra

Är det bara överblivna kroppar så är det ju knepigt, omlackat än värre.

Frågan är väl om det ens spelar någon roll om det är en 72 eller 74? Om de är likadana.

Provenence hos säljaren spelar stor roll, om Tex George Gruhn säger att den är från 72 så är den det (även om den skulle visa sig senare inte vara det) om Du förstår....

Är det oprövade säljare så vem vet om det ens är Fender?


Gäller detta bara Fender? Eller är det bättre ordning på Japan-märkena från samma tid?


29 Jan 2014, 14:21
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
Vinyljunkie wrote:
Gäller detta bara Fender? Eller är det bättre ordning på Japan-märkena från samma tid?


Jag har ingen aning om Japan , men någon annan kan säkert det bättre. Det enda jag vet
är att Tokai har använts flitigt i 'fake' Fenders genom åren.

_________________



29 Jan 2014, 15:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 06 Aug 2008, 19:35
Posts: 2265
Location: Sverige
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
Det är svårt att veta exakt. Men brukar kunna se om de är före eller efter 1975 (tror jag det var) om man kollar på pickupkaviteternas form. På de tidiga är mickhålens sidor "trubbigare" och på de sena är de "spetsigare".

Här är en 1973:
Image

...och en 1976:
Image

Sedan typ 1979 tillkom en fräsning för jordkabel:
Image

Så ser alla trebultade ut 1979-81. Värt att notera är att de allra flesta från 1980-81 säljs som 1978-79 eftersom de har S9-serienummer. S9 står ju för "Seventy-nine" men det är en mycket osäker dateringsmetod.


29 Jan 2014, 15:29
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
Jag har senaste åren tappat intresset lite för 'Vintage Fender' , detta efter att ha ägt både pre-cbs modeller , sena 60-talare
samt nytillverkade Relics , AV och andra varianter...

Dom ÄR ganska enkla konstruktioner i enkla träslag som inte åldras på samma sätt som tex Mahogny.
Hantverket känns inte bättre heller direkt på de äldre, nya CS mickar låter också lika bra som de gamla.

Detta i kombination med de otaliga 'fake' och 'player grade' instrument som översvämmat marknaden gör att
jag egentligen hellre satsar på en nyare relic än ett gammal omlackat hopplock med tvivelaktigt ursprung.

Jag får inte längre samma vibbar av att se eller hålla i en pre-cbs strata längre , eller 70-tal heller för den delen.
Sorry för trådkapning....

_________________



29 Jan 2014, 15:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 06 Aug 2008, 19:35
Posts: 2265
Location: Sverige
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
Håller med Mike, men jag tycker ändå 70-talsstratan är det "coolaste" instrumentet och det har absolut inget med vintage-tänk att göra. Jag bara gillar dem. :) Hellre CBS än pre-CBS för min del således, och det är ju dessutom bra för plånboken.


29 Jan 2014, 16:31
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
Mike Leaf wrote:
Jag har senaste åren tappat intresset lite för 'Vintage Fender' , detta efter att ha ägt både pre-cbs modeller , sena 60-talare
samt nytillverkade Relics , AV och andra varianter...

Dom ÄR ganska enkla konstruktioner i enkla träslag som inte åldras på samma sätt som tex Mahogny.
Hantverket känns inte bättre heller direkt på de äldre, nya CS mickar låter också lika bra som de gamla.

Detta i kombination med de otaliga 'fake' och 'player grade' instrument som översvämmat marknaden gör att
jag egentligen hellre satsar på en nyare relic än ett gammal omlackat hopplock med tvivelaktigt ursprung.

Jag får inte längre samma vibbar av att se eller hålla i en pre-cbs strata längre , eller 70-tal heller för den delen.
Sorry för trådkapning....


Kapa på! Jag har nog ändå dessvärre fått svar på det jag undrade. Dessvärre skriver jag, eftersom jag hade velat köpa en kropp från 1974 som present till mig själv till min 40-årsdag. Men går det inte att datera exakt så faller idén, möjligen...


29 Jan 2014, 16:41
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
http://www.blocket.se/alvsborg/Fender_S ... ?ca=11&w=3

Får känslan av att detta kan vara seriöst, minus omlack.

_________________



29 Jan 2014, 17:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 06 Aug 2008, 19:35
Posts: 2265
Location: Sverige
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
Mike Leaf wrote:
http://www.blocket.se/alvsborg/Fender_Stratocaster_1974_51677625.htm?ca=11&w=3

Får känslan av att detta kan vara seriöst, minus omlack.


Den där är nog ett bra köp, synd på lacken bara. Inte minst för att det är så fult med träfärgat IMHO. Men man ska kanske inte haka upp sig så mycket på lack; min -73 såg ut såhär när jag köpte den:

Image

edit - och såhär blev den sen:

Image


29 Jan 2014, 17:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
Groth wrote:
Den där är nog ett bra köp, synd på lacken bara. Inte minst för att det är så fult med träfärgat IMHO.


Man lägger ned 5 k på en proffsomlack i gulnad OW senare...

_________________



29 Jan 2014, 20:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
Tar trådkapamdet till nya höjder och undrar... Hur gör man en gulnad ow omlack? Tintad klarlack eller UV-lampa?

Älskar gulnad aningen nött olympic w... Hade världens snyggaste ow-pålle som tyvärr inte lät bra.. ångest..


29 Jan 2014, 20:49
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
Mike Leaf wrote:
http://www.blocket.se/alvsborg/Fender_Stratocaster_1974_51677625.htm?ca=11&w=3

Får känslan av att detta kan vara seriöst, minus omlack.


Jag har faktiskt funderat lite på just den där. Men jag tänker mig att några här i forat får en astmaattack när jag berättar att jag isåfall kommer att floyda den och byta hals på den. :oops:


30 Jan 2014, 13:55
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
Svullo wrote:
Tar trådkapamdet till nya höjder och undrar... Hur gör man en gulnad ow omlack? Tintad klarlack eller UV-lampa?

Älskar gulnad aningen nött olympic w... Hade världens snyggaste ow-pålle som tyvärr inte lät bra.. ångest..


Jag skulle tippa att det rätta är rätt OW lack sen gulnad klarlack , och få rätt nyans på allt.

_________________



30 Jan 2014, 14:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
Vinyljunkie wrote:
Men jag tänker mig att några här i forat får en astmaattack när jag berättar att jag isåfall kommer att floyda den och byta hals på den. :oops:


Då faller ju hela idén med att hitta en -74 eller -74 kropp, det är väl bara att köpa vilken kropp som helst?

Den är ju redan strippad så det är inget samlarinstrument , även om det skulle ta emot lite grann att såga i den.

Jag har ju borrat nya hål i en 55 LP så ska väl inte få astma över detta.

Däremot helt orginal då tycker jag det är synd att våldföra sig.

_________________



30 Jan 2014, 14:12
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Men jag tänker mig att några här i forat får en astmaattack när jag berättar att jag isåfall kommer att floyda den och byta hals på den. :oops:


Då faller ju hela idén med att hitta en -74 eller -74 kropp, det är väl bara att köpa vilken kropp som helst?

Den är ju redan strippad så det är inget samlarinstrument , även om det skulle ta emot lite grann att såga i den.

Jag har ju borrat nya hål i en 55 LP så ska väl inte få astma över detta.

Däremot helt orginal då tycker jag det är synd att våldföra sig.


Nej jag vill ju att den ska vara exakt från 1974 så att den är lika gammal som jag. Fånigt värre kanske men en trevlig känsla i min värld.


30 Jan 2014, 14:26
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
Vinyljunkie wrote:
Nej jag vill ju att den ska vara exakt från 1974 så att den är lika gammal som jag. Fånigt värre kanske men en trevlig känsla i min värld.


Är det bara en kropp så är det endast en träbit, den kan ju vara från 50-talet eller äldre , planterad under kriget?.
Bara utskuren det året?

Med en komplett gitarr blir det mer förståeligt tycker jag personligen.

Lite fånigt är det ju. Men värre saker har man hört. Och inte första gången heller, blir dyrare ju äldre man är och väntar dock.

_________________



30 Jan 2014, 15:57
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Nej jag vill ju att den ska vara exakt från 1974 så att den är lika gammal som jag. Fånigt värre kanske men en trevlig känsla i min värld.


Är det bara en kropp så är det endast en träbit, den kan ju vara från 50-talet eller äldre , planterad under kriget?.
Bara utskuren det året?

Med en komplett gitarr blir det mer förståeligt tycker jag personligen.

Lite fånigt är det ju. Men värre saker har man hört. Och inte första gången heller, blir dyrare ju äldre man är och väntar dock.


Ha ha ha :lol: Det blev otroligt fånigt när du lägger fram det så!

Jag kanske ska sikta in mig på att köpa en bra Marshall istället.... kan man åldersbestämma dem då? :)


30 Jan 2014, 16:21
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
Gitarrer föds ju inte ett specifikt datum som människor. Tänkvärt.

_________________



30 Jan 2014, 17:10
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
Mike Leaf wrote:
Gitarrer föds ju inte ett specifikt datum som människor. Tänkvärt.


Men båda blir bara bättre med åren.... eller... :P


30 Jan 2014, 18:01
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
Groth wrote:
Håller med Mike, men jag tycker ändå 70-talsstratan är det "coolaste" instrumentet och det har absolut inget med vintage-tänk att göra. Jag bara gillar dem. :) Hellre CBS än pre-CBS för min del således, och det är ju dessutom bra för plånboken.


Är det en fråga om halsprofil eller allmän "mojo" av något slag? (Verkar ju finnas en hel del som uppskattar dessa halsar, om det nu är det?)


30 Jan 2014, 22:43
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 06 Aug 2008, 19:35
Posts: 2265
Location: Sverige
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
Cabretta wrote:
Groth wrote:
Håller med Mike, men jag tycker ändå 70-talsstratan är det "coolaste" instrumentet och det har absolut inget med vintage-tänk att göra. Jag bara gillar dem. :) Hellre CBS än pre-CBS för min del således, och det är ju dessutom bra för plånboken.


Är det en fråga om halsprofil eller allmän "mojo" av något slag? (Verkar ju finnas en hel del som uppskattar dessa halsar, om det nu är det?)


Inte alls halsprofil eller dylikt, det är inget särskilt unikt med den tycker jag. Jag bara gillar dem. Tycker stora CBS-huvudet är det snyggaste, och loggan fram till 1975 utan serienummer på skallen är också den snyggaste av alla varianter. De åldras snyggt också. Jag föredrar ljusa solida färger och lönnbräda.

Så det är väl "mojo" kan kan väl säga. :D När jag ställer mig på scenen nuförtiden gör jag det med en 7-strängad Ibanez Prestige, så stratan är egentligen inget arbetsredskap för mig heller.


31 Jan 2014, 01:15
Profile

Joined: 19 May 2006, 09:20
Posts: 675
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
Nej jag vill ju att den ska vara exakt från 1974 så att den är lika gammal som jag. Fånigt värre kanske men en trevlig känsla i min värld.[/quote]





Ja det enda sättet är ju att utgå från datumstämplingarna på mikar och potar samt halsklack, om man vet att gitarren är original.

Annars, har kroppen s k Square routs utfräsningar för mikarna, samt en worm-rout så är den troligen gjord före 1975 och tidigast sent 1971 om den är trebults.

Jag har f ö en 73-74 hardtail kropp till salu...

_________________
"Därute går Hemulerna med stora, tunga steg..."


10 Feb 2014, 00:02
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
Groth wrote:
Inte alls halsprofil eller dylikt, det är inget särskilt unikt med den tycker jag. Jag bara gillar dem. Tycker stora CBS-huvudet är det snyggaste, och loggan fram till 1975 utan serienummer på skallen är också den snyggaste av alla varianter. De åldras snyggt också. Jag föredrar ljusa solida färger och lönnbräda.

Så det är väl "mojo" kan kan väl säga. :D När jag ställer mig på scenen nuförtiden gör jag det med en 7-strängad Ibanez Prestige, så stratan är egentligen inget arbetsredskap för mig heller.


Samma här! Jag är barnsligt förtjust i 70-talsstrator. Var väl Blackmore och Hendrix som orsakade det från början. Plus att de med små huvuden är mer vanliga bland ett större antal mer eller mindre gubbiga artister, så CBS-stratan förknippar jag mer med 70- och 80-tal på ett positivt sätt. Jag föredrar också svarta loggan utan serienummer (ev. med synchronized tremolo-texten som på 68-71-stratorna) och lönnbräda. Svart, vitt och natur (à la California Jam) är favoritfärgerna, men det beror lite på exemplaren.

Håller också med Mike att jag tröttnat lite på vintage-Fendrar av samma orsaker som han nämner. Å andra sidan blir jag lite uttråkad av nya instrument som inte är slitna. Och jag gillar heller inte när gitarrer är slitna från fabriken.

Med det sagt så är min egen favoritstrata en hembyggd och hemrelicad helt och hållet i '62-stil med rosewood, lilla huvudet, sunburst, mintpleka o.s.v.


14 Mar 2014, 14:29
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
LieMfB wrote:
Å andra sidan blir jag lite uttråkad av nya instrument som inte är slitna. Och jag gillar heller inte när gitarrer är slitna från fabriken.

Med det sagt så är min egen favoritstrata en hembyggd och hemrelicad helt och hållet i '62-stil med rosewood, lilla huvudet, sunburst, mintpleka o.s.v.


Dilemma, så Du gillar inte fabriksrelikerat , men hemrelikerat går bra?

Vad är skillnaden ?

_________________



14 Mar 2014, 15:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Dec 2009, 12:48
Posts: 715
Location:
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
Mike Leaf wrote:
LieMfB wrote:
Å andra sidan blir jag lite uttråkad av nya instrument som inte är slitna. Och jag gillar heller inte när gitarrer är slitna från fabriken.

Med det sagt så är min egen favoritstrata en hembyggd och hemrelicad helt och hållet i '62-stil med rosewood, lilla huvudet, sunburst, mintpleka o.s.v.


Dilemma, så Du gillar inte fabriksrelikerat , men hemrelikerat går bra?

Vad är skillnaden ?


Jämför en Road Worn och en custombyggd så förstår du...


16 Mar 2014, 10:35
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 20 Mar 2005, 19:19
Posts: 1037
Location:
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
Mike Leaf wrote:
LieMfB wrote:
Å andra sidan blir jag lite uttråkad av nya instrument som inte är slitna. Och jag gillar heller inte när gitarrer är slitna från fabriken.

Med det sagt så är min egen favoritstrata en hembyggd och hemrelicad helt och hållet i '62-stil med rosewood, lilla huvudet, sunburst, mintpleka o.s.v.


Dilemma, så Du gillar inte fabriksrelikerat , men hemrelikerat går bra?

Vad är skillnaden ?


:shock: :?:
Han gillar inte '62-stil med rosewood, lilla huvudet, sunburst, mintpleka o.s.v. heller. Varför fastnar du på relikeringsmetoden allena? :mrgreen:


16 Mar 2014, 11:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
Wåhlin wrote:

Jämför en Road Worn och en custombyggd så förstår du...


Jag har sett en hel del Relics , både fabriks och egensnickrat genom åren...
Det som tex Fender gör med sin Reliserie är bättre än de flesta klarar av själva hemma.

Road worn , tja vad ska man säga.

_________________



16 Mar 2014, 14:18
Profile ICQ WWW

Joined: 20 Mar 2005, 19:19
Posts: 1037
Location:
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
Herrarna missar sarkasm och ironi på mycket underhållande sätt. Inte ens när man pekar med hela handen faller poletten ner. Köp en box med lite 90-tals Killinggänget så kommer ni kanske ifatt. :arrow:


16 Mar 2014, 14:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Dec 2009, 12:48
Posts: 715
Location:
Post Re: Går det att exakt årtalsbestämma tidig 70-tals stratakro
DNS wrote:
Herrarna missar sarkasm och ironi på mycket underhållande sätt. Inte ens när man pekar med hela handen faller poletten ner. Köp en box med lite 90-tals Killinggänget så kommer ni kanske ifatt. :arrow:


Missar?
Kan inte ens se att någon brytt sig om att svara dig. Vad är underhållande med det?


16 Mar 2014, 15:57
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 41 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.