View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 10:13



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Rusta upp orgel i Uppsalatrakten? 
Author Message
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Rusta upp orgel i Uppsalatrakten?
Tänkte bara höra om någon känner till någon i Uppsalatrakten (eller stockholm i värsta fall) som har lite koll på att rusta upp gamla elorglar. Sitter med en Philicorda från 60talet som har lite skavanker när det gäller glappande knappar och rattar (framförallt oktavknapparna sitter lite instabilt och måste joxas med för att att de ska gå igång), även volym och balans-rattarna spratar och glappar lite, men det är lite mer överkomligt då jag oftast inte justerar dem medans jag spelar (har ju en fungerande volympedal och så). Tidigare hade jag problem med volympedalen och att koppla in åbäket i extern förstärkare, men det har löst sig nu (där av uppdateringen av tråden)

Det är alltså ett sån här liten charmknutte jag sitter med (obs. inte min bild):

http://i.imgur.com/hXhWE.jpg


Last edited by Ftmch on 20 Aug 2015, 19:32, edited 2 times in total.



26 Jan 2014, 17:15
Profile

Joined: 04 Feb 2003, 08:49
Posts: 983
Post Re: Rusta upp orgel i Uppsalatrakten?
Ftmch wrote:
Tänkte bara höra om någon känner till någon i Uppsalatrakten (eller stockholm i värsta fall) som har lite koll på att rusta upp gamla elorglar. Sitter med en Philicorda från 60talet som har lite skavanker (mestadels lite glapp i diverse rattar och knappar), vore även fint att byta ut förstärkarutgångarna till modern standard istället för gamla tyska DIN-kontakter. Volympedalen verkar inte fungera heller, misstänker att det kan vara en lampa i den som behöver bytas, men har inte lyckas hitta någon bra information om vad det är för lampa man ska ha (står inget på lampan vad jag minns, har inte pedalen här hemma just nu).


Nu bor jag för långt bort... har meckat en del Philicorda och tips från coachen är att ersätta lampan med en vit lysdiod så är det problemet löst forever i princip.

De på classe O funkar bra. Lite spänningsdelning bara

En NOS glödlampa låter förmodligen bättre om du är vintagetaliban

är du keyboardist kommer du inte att märka någon skillnad :wink:


01 Feb 2014, 15:38
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: Rusta upp orgel i Uppsalatrakten?
Tack för tipset! Har du någon länk till denna diod? Hittade 5mm, 10mm och 3mm på Clas Ohlsons hemsida, har i princip noll koll på elektroniken och sådär, men lite lödning bör jag klara av. :) Är primärt gitarrist och har ju bara spelat på den här orgeln utan volympedal, diod borde funka bra.


03 Feb 2014, 17:12
Profile

Joined: 04 Feb 2003, 08:49
Posts: 983
Post Re: Rusta upp orgel i Uppsalatrakten?
Ftmch wrote:
Tack för tipset! Har du någon länk till denna diod? Hittade 5mm, 10mm och 3mm på Clas Ohlsons hemsida, har i princip noll koll på elektroniken och sådär, men lite lödning bör jag klara av. :) Är primärt gitarrist och har ju bara spelat på den här orgeln utan volympedal, diod borde funka bra.


Återkommer när jag är i repan nästa gång. Kan ta lite bilder.


03 Feb 2014, 18:17
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: Rusta upp orgel i Uppsalatrakten?
Tack så mycket! det uppskattas.


03 Feb 2014, 20:57
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: Rusta upp orgel i Uppsalatrakten?
Tänkte bara uppdatera om att jag fick igång pedalen, lödde dit en vit diod från C.O och det fungerade utmärkt (den första jag lödde dit var dock död/dog vilket gjorde mig lite orolig, men sen såg jag att den hade brunnit ut av någon anledning och bytte, fungerade fint).

Skulle dock fortfarande vilja ha hjälp med att byta ut förstärkarutgången till en för vanlig instrumentkabel (denna kör ju med någon slags gamla tyska DIN-kontakter).


27 Apr 2014, 14:25
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Rusta upp orgel i Uppsalatrakten?
Ftmch wrote:

Skulle dock fortfarande vilja ha hjälp med att byta ut förstärkarutgången till en för vanlig instrumentkabel (denna kör ju med någon slags gamla tyska DIN-kontakter).


Finns ju adaptrar Tele -> Din annars så slipper Du modifiera den.

_________________



02 May 2014, 12:50
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: Rusta upp orgel i Uppsalatrakten?
Mike Leaf wrote:
Ftmch wrote:

Skulle dock fortfarande vilja ha hjälp med att byta ut förstärkarutgången till en för vanlig instrumentkabel (denna kör ju med någon slags gamla tyska DIN-kontakter).


Finns ju adaptrar Tele -> Din annars så slipper Du modifiera den.


Har inte lyckats hitta någon som är direkt från DIN till fet tele, men jag har ingen bra koll på var man ska köpa adaptrar, har däremot en som är från DIN till 3,5mm-sladd, och en från 3,5mm till tele, men det glappar som attans, känns som att DIN-uttaget är lite glappigt och opålitligt i störa allmänhet, tipsa dock gärna om var man kan hitta adaptrar direkt från DIN till telekabel så kan jag testa det.

Förstärkarutgången är en 5pins-DIN för övrigt,


03 May 2014, 23:42
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1632
Location: Halmstad
Post Re: Rusta upp orgel i Uppsalatrakten?
T ex Conrad har:
http://www.conrad.com/ce/en/product/325 ... ggest=true

Gamla din-kontakter kan nog glappa och/eller ha lödningar som släppt. Jag har adapter från 6.3 mm tele till 3p din. Det glappar hemskt. Det kan iofs vara de gamla kablarna som spökar.

Om du ska använda orgeln rekommenderar jag byte till en fast telekontakt.


04 May 2014, 00:28
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: Rusta upp orgel i Uppsalatrakten?
arinihsd wrote:
T ex Conrad har:
http://www.conrad.com/ce/en/product/325 ... ggest=true

Gamla din-kontakter kan nog glappa och/eller ha lödningar som släppt. Jag har adapter från 6.3 mm tele till 3p din. Det glappar hemskt. Det kan iofs vara de gamla kablarna som spökar.

Om du ska använda orgeln rekommenderar jag byte till en fast telekontakt.


Tack för tipset :) skulle som sagt gärna byta till fast telekontakt, men jag har ingen kunskap inom området så att fixa det själv är nog inte aktuellt tyvärr.

Edit, tyvärr så ville inte internationella conrad skicka till sverige, och adaptern fanns inte på svenska (fanns enbart till liten där)
Edit igen: Eller jo, nu fanns det, sökte kanske dåligt sist.


05 May 2014, 18:51
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Rusta upp orgel i Uppsalatrakten?
Canon-kontakter är inte sååå mkt större. Lite fastare än tele-kontakter också


05 Jun 2014, 21:44
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: Rusta upp orgel i Uppsalatrakten?
Glömde uppdatera, adaptern fungerade bra, så nu går det att köra in den i stärkare, :) den har ju fortfarande en massa problem med glappande rattar och knappar och annat, men men!


06 Jun 2014, 18:29
Profile

Joined: 04 Feb 2003, 08:49
Posts: 983
Post Re: Rusta upp orgel i Uppsalatrakten?
Glömde helt denna :oops:


08 Jun 2014, 19:31
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: Rusta upp orgel i Uppsalatrakten?
pafal wrote:
Glömde helt denna :oops:


Haha, ingen fara! det löste sig ju ändå! Nu har jag både fungerade volympedal och förstärkarutgång (orgel med fuzz låter rätt fierce, haha)

Det är ju fortfarande många knappar och rattar som glappar en hel del och så dock, men man lär sig hur man ska vrida och vicka på dem efter ett tag, det blir ju lite charmigt kanske.


13 Jun 2014, 00:05
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: Rusta upp orgel i Uppsalatrakten?
Om man får bumpa lite så har jag börjat bli sugen på att rusta upp det här åbäket igen, som jag beskriver i trådstaden är det då främst glappande knappar och rattar jag behöver hjälp med, mottar gärna tips på folk i uppsala/stockholmstrakten som kan tänkas ha lite koll på sånt här! iochmed att problemet sitter i att knapparna glappar osv. kanske det inte behövs just en orgelexpert för att lösa det utan mer någon som är allmänt tekniskt kunnig när det gäller lite äldre prylar.


20 Aug 2015, 19:31
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.