View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 14:32



Reply to topic  [ 23 posts ] 
Miljonkronorsgitarrer? 
Author Message
User avatar

Joined: 06 Aug 2008, 19:35
Posts: 2265
Location: Sverige
Post Miljonkronorsgitarrer?
Vilka gitarrer blir dyrast, och vad finns det för kända exempel på gitarrer som sålts riktigt dyrt?

Är det udda instrument med en udda historia, typ en strata handtillverkad av amerikanska soldater under inbördeskriget 1862 (pre-pre-cbs) som drar iväg och blir dyrast, eller handlar det mer om vanliga serieproducerade instrument med känd & instressant historia? Typ Hendrix gura och liknande.


25 Jan 2014, 15:02
Profile

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Miljonkronorsgitarrer?
Dylans gamla http://www.dn.se/kultur-noje/musik/dyla ... jonbelopp/


25 Jan 2014, 15:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Miljonkronorsgitarrer?
De solida elgitarrer som generellt är värda över en miljon (c:a 150.000 $) UTAN en kändiskoppling är i dagsläget
Gibson Les Paul Standards från 1958-1960 , c:a 7-800 av totalt 1300 c:a är kända.
Går för c:a 100.000 $ till 400.000$ beroende på skick och utseende

Explorer och Flying V från 58-59 har också potential att nå dit (åtminstone någon av de 19 kända Explorers)

Ingen Fender når dit i dagsläget , Custom Colour 50-tals Strator , Mary Kayes samt Blackguard Teles når kanske 40-50.000 $ som allra mest

Kändisgitarrer kan gå hur långt som helst , åtminstone VISSA av dom. de som har en stark koppling till gitarristen OCH är vintage
(tex Blackie mfl Clapton strator, Jimis strator..)

I dessa fall handlar det i de flesta fall om att man donerar pengar till välgörenhet , vilket är avdragsgillt i USA och samtidigt
får en cool gitarr att hänga på väggen i styrelserummet.

Dessa auktioner är ju offentliga, men en del som sålts riktigt dyrt är ju hemliga affärer , ingen vill att prislappen ska synas
Ex Peter Greens LP som Gary Moore sålde till Maverick Music 2007.

Miljoner i $ når ingen gitarr upp till utan en sån koppling till rockhistorien

Riktiga tungviktare som INTE sålts ännu och som skulle inbringa massor är tex Page No1 Sunburst , BFG´s Pearly Gates....

I de lägre divisionerna kanske YJM´s 'Play Loud' strata.

_________________



27 Jan 2014, 14:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 653
Post Re: Miljonkronorsgitarrer?
Min fundering i sammanhanget, från en annan vinkel, är att det nog behövs en kritisk massa med hysteriskt rika människor för att priserna ska sticka iväg. Under de senaste decennierna har det funnits IT-miljardärer och derivatspekulanter i väst som har tyckt att en Jimi-strata på väggen (som man samtidigt hör på stereon) har varit ett svincoolt sätt att visa både god smak/bildning och rikedom samtidigt. Det finns inte riktigt samma kritiska massa längre, efter krisen 2008. I alla fall inte tillräckligt många som vill flasha sin rikedom genom att köpa/äga rockkulturhistoriska gitarrer. Frågan är om dom asiatiska miljardärerna kommer att påverka marknaden, om dom ens kommer att vara intresserade. I övrigt håller jag med Mike, som vanligt.


28 Jan 2014, 00:39
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Miljonkronorsgitarrer?
En jämförelse med fioler, stradivarius m.fl,
Här spelar man på dem, därför att de låter så mycket bättre än nyproducerade.

Har tydligen med lacken och det åldrade träet att göra. Till och med stråkar kan bli svindyra,
på 90-talet talade jag med en "andreviolinist i göteborg" som sålde sin andrastråke för 50.000 kronor. Han tyckte inte att han behövde den då hans ordinarie var så mycket bättre.

Jag har ingen koll på blåsinstrument..

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


28 Jan 2014, 01:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Miljonkronorsgitarrer?
pikehead wrote:
Min fundering i sammanhanget, från en annan vinkel, är att det nog behövs en kritisk massa med hysteriskt rika människor för att priserna ska sticka iväg. Under de senaste decennierna har det funnits IT-miljardärer och derivatspekulanter i väst som har tyckt att en Jimi-strata på väggen (som man samtidigt hör på stereon) har varit ett svincoolt sätt att visa både god smak/bildning och rikedom samtidigt. Det finns inte riktigt samma kritiska massa längre, efter krisen 2008. I alla fall inte tillräckligt många som vill flasha sin rikedom genom att köpa/äga rockkulturhistoriska gitarrer. Frågan är om dom asiatiska miljardärerna kommer att påverka marknaden, om dom ens kommer att vara intresserade. I övrigt håller jag med Mike, som vanligt.


Så är det ju såklart för de få som är allra dyrast, men en miljon SEK är inte mycket pengar i de kretsarna, de flesta vintagegitarrer rör sig i prisspannet 5-20.000$ dvs 30-120 tkr ungefär.

Dom asiatiska samlarna är med och samlar rätt duktigt , har varit så sen 80-talet. Faktum är att en stor del av kända gitarrsamlingar försvann dit och köpte sen tillbaka till USA av penningstarka samlare som ansåg att det var en synd att en bit av amerikansk historia var förlorad till Asien.

När priserna sticker iväg är ju generellt när ett flertal personer vill 'vinna' samma auktion, och objektet är HELT unikt , ex JH ´s vita strata.

Vissa modeller har dock haft svårt att försvara ett högt värde TROTS extremt ovanliga , tex de 120 58-59 V som dalat i pris dels för att modellen inte är riktigt populär, dels för att de varit enkla att förfalska. Ett 58-59 V utan sitt orginalcase är svårsålt.

Även de 200 Broadcasters som gjordes 1950-1951 har gått kräftgång , från hundratusentals dollar till 30-40...... samma orsak, lätta att förfalska.
Dessutom finns några tusen Nocasters och Telecasters från 1951-1953 som är i princip samma gitarr med annan etikett på huvudet.

_________________



28 Jan 2014, 12:00
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Sep 2011, 17:21
Posts: 406
Post Re: Miljonkronorsgitarrer?
Hej.

Det är väl inte helt klart vad det är som gjort Stradivarius violiner så eftertraktade, det handlar väl mycket om hur många som finns kvar i spelbart skick och det låter bättre än andra sägs det.

Har hört ett antal spelas vid olika tillfällen och de lät bra, men om de lät bättre än andra är svårt att säga eller hur mycket bättre.
En fransk forskargrupp har byggt violiner av kolfiber med ugånspunkt i Stradivarius-ljduet som de forskat på och analyserat, kolfiber violinerna kunde i blidtest inte skiljas från Stradivarius ljudmässigt. Musiker som spelade dem ansåg dem bättre att spela på
än originalen, klart mer följsamma och mindre egenheter att ta hänsyn till.

När det gäller gitarrer handlar det ju väldigt mycket om original-ägare, ålder och årgångar av vissa brand. T.ex Gibson LP 59'a kostar
ofta mer än en LP 53'a, vilket enligt mig i alla fall känns konstigt.

Det är väldigt svårt att säga vad som driver priserna, givetvis hur många som gjorts och hur många som finns kvar i livet, men också
en massa annat obegripligt.

Mvh,
26rednef


29 Jan 2014, 17:47
Profile

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: Miljonkronorsgitarrer?
pikehead wrote:
Min fundering i sammanhanget, från en annan vinkel, är att det nog behövs en kritisk massa med hysteriskt rika människor för att priserna ska sticka iväg. Under de senaste decennierna har det funnits IT-miljardärer och derivatspekulanter i väst som har tyckt att en Jimi-strata på väggen (som man samtidigt hör på stereon) har varit ett svincoolt sätt att visa både god smak/bildning och rikedom samtidigt. Det finns inte riktigt samma kritiska massa längre, efter krisen 2008. I alla fall inte tillräckligt många som vill flasha sin rikedom genom att köpa/äga rockkulturhistoriska gitarrer. Frågan är om dom asiatiska miljardärerna kommer att påverka marknaden, om dom ens kommer att vara intresserade. I övrigt håller jag med Mike, som vanligt.


Fast de rikaste har ju blivit rejält mycket rikare efter finanskrisen, så den teorin haltar lite?
Eller är de som köper vintageinstrument någon form av högre medelklass som tagit stryk ekonomiskt?

Quote:
-I USA har den rikaste procenten tagit 95 procent av tillväxten efter finanskrisen och 90 procent har blivit fattigare.


http://www.dn.se/ekonomi/85-rikare-an-h ... llsammans/

Men nu är vi farligt nära den politiska diskussionen...


29 Jan 2014, 20:36
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Miljonkronorsgitarrer?
pikehead wrote:
Min fundering i sammanhanget, från en annan vinkel, är att det nog behövs en kritisk massa med hysteriskt rika människor för att priserna ska sticka iväg. Under de senaste decennierna har det funnits IT-miljardärer och derivatspekulanter i väst som har tyckt att en Jimi-strata på väggen (som man samtidigt hör på stereon) har varit ett svincoolt sätt att visa både god smak/bildning och rikedom samtidigt. Det finns inte riktigt samma kritiska massa längre, efter krisen 2008. I alla fall inte tillräckligt många som vill flasha sin rikedom genom att köpa/äga rockkulturhistoriska gitarrer. Frågan är om dom asiatiska miljardärerna kommer att påverka marknaden, om dom ens kommer att vara intresserade. I övrigt håller jag med Mike, som vanligt.


Just nu är väl kineserna fullt upptagna med att köpa tillbaka gammal konst?
De betalar ju flera miljoner för en vas eller en tallrik så varför inte för gitarrer om de nu skulle intressera sig för det.
Men, det finns ingen stark amerikansk influens i den kinesiska kulturen. Dvs, allt det som gjorde amerikansk musik stor på 50- och 60-talet finns inte i Kina på samma vis som i Europa och Japan.
Att japanerna gillar gamla amerikanska prylar har ju mycket att göra med att USAs popkultur hade stor inverkan på Japan.
Japanerna känner helt enkelt till Beach Boys, Jimi Hendrix mfl.

När det gäller samlare i Japan så vet jag en handfull som har hundratals pre-CBS Fender vardera i sina samlingar.
Då snackar vi inte en av varje utan 3 av varje typ. Bäst var en jag snackade med som letade efter en Mary Kay Strata och när jag frågade honom
ett par månader senare så hade han köpt två stycken.
En annan tok-japan har 32st (minst) 57-60 Les Pauler. Och för honom är det inte så mycket pengar eftersom han äger ett företag som genererar miljardvinster (i dollar).

Jag har sonderat gitarrbutiker i Kina men det är ganska skralt med vintage.
De få som de har är dyra som stryk.
Det finns en del handlare i USA som hoppas på kineserna och att de ska bli sugna på vintage (de räknar att priserna ska börja rusa precis som när japanerna började intressera sig i slutet av 70- början av 80-talet). Men, de jag har pratat med har jag förklarat vad jag tror och det är helt enkelt att det med stor sannolikhet inte kommer att ske pga att det finns inte någon anknytning till den kultur gitarrerna representerar.
Men vem vet, jag kan ha tokfel och några amerikanska handlare kanske får en miljon dollar för en 59'a burst som inte är kändisägd.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


29 Jan 2014, 23:49
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 653
Post Re: Miljonkronorsgitarrer?
HRJ wrote:
pikehead wrote:
Min fundering i sammanhanget, från en annan vinkel, är att det nog behövs en kritisk massa med hysteriskt rika människor för att priserna ska sticka iväg. Under de senaste decennierna har det funnits IT-miljardärer och derivatspekulanter i väst som har tyckt att en Jimi-strata på väggen (som man samtidigt hör på stereon) har varit ett svincoolt sätt att visa både god smak/bildning och rikedom samtidigt. Det finns inte riktigt samma kritiska massa längre, efter krisen 2008. I alla fall inte tillräckligt många som vill flasha sin rikedom genom att köpa/äga rockkulturhistoriska gitarrer. Frågan är om dom asiatiska miljardärerna kommer att påverka marknaden, om dom ens kommer att vara intresserade. I övrigt håller jag med Mike, som vanligt.


Fast de rikaste har ju blivit rejält mycket rikare efter finanskrisen, så den teorin haltar lite?
Eller är de som köper vintageinstrument någon form av högre medelklass som tagit stryk ekonomiskt?


Korrekt där. De rikaste har blivit ännu rikare. Mitt resonemang haltar.
Roligt med Haraldrigs och Mikes sakkunskap om asiatiskt gitarrsamlande dessutom.


30 Jan 2014, 00:12
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Miljonkronorsgitarrer?
Haraldrig wrote:
Just nu är väl kineserna fullt upptagna med att köpa tillbaka gammal konst?
De betalar ju flera miljoner för en vas eller en tallrik så varför inte för gitarrer om de nu skulle intressera sig för det.


För att dom inte är kinesiska?

Om dom väntar 50 år kan dom ju köpa tillbaka den skit som säljs idag och är gjort i Kina, inte blir det dyrt heller.

_________________



30 Jan 2014, 10:32
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Miljonkronorsgitarrer?
Mike Leaf wrote:
Haraldrig wrote:
Just nu är väl kineserna fullt upptagna med att köpa tillbaka gammal konst?
De betalar ju flera miljoner för en vas eller en tallrik så varför inte för gitarrer om de nu skulle intressera sig för det.


För att dom inte är kinesiska?

Om dom väntar 50 år kan dom ju köpa tillbaka den skit som säljs idag och är gjort i Kina, inte blir det dyrt heller.


Det är gammal kinesisk konst från 1700-1800-tal de köper tillbaka nu.
Och det handlar om pengar som ingen vintagegitarr är i närheten av.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


30 Jan 2014, 13:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Miljonkronorsgitarrer?
Det är gammal kinesisk konst från 1700-1800-tal de köper tillbaka nu.
Och det handlar om pengar som ingen vintagegitarr är i närheten av.
Se ovan om tidigare ilägg av Haraldrig m fl.

Gammal konst i original är nog inte samma sak som kopior av kopior av Rock 'n' Roll instrument. Kopior av Lp och strat har inget större värde från de större tillverkarna.

En kinesisk vas från rätt 1700-talsperiod som Haraldrig skriver har nog en större ekonomisk framtid än en lawsuit LP från rätt period. Men vad är roligast?


01 Feb 2014, 03:29
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Miljonkronorsgitarrer?
arinihsd wrote:
Det är gammal kinesisk konst från 1700-1800-tal de köper tillbaka nu.
Och det handlar om pengar som ingen vintagegitarr är i närheten av.
Se ovan om tidigare ilägg av Haraldrig m fl.

Gammal konst i original är nog inte samma sak som kopior av kopior av Rock 'n' Roll instrument. Kopior av Lp och strat har inget större värde från de större tillverkarna.

En kinesisk vas från rätt 1700-talsperiod som Haraldrig skriver har nog en större ekonomisk framtid än en lawsuit LP från rätt period. Men vad är roligast?


KValitativa och välbyggda kopior kan ju bli dyra men givetvis aldrig i närheten av originalen.
Gamla Tokai, Greco eller för all del Johan Gustavsson (eller stavar han med F?) är ju "dyra" men hästlängder från the real deal.

Däremot konst verkar vara bottenlöst.
Auktionshusen i Europa har guldtider just nu. Kineserna är i köptagen och det är stora plånboken som är med.
"Sista dagen av Klassiska auktionen ägnas åt kinesiskt konsthantverk. Salen befolkas av hitflugna kräsna kinesiska samlare som är väl medvetna om den höga kvalitet på föremål som svenskar fört hit under förra och förr förra seklet".
http://www.bukowskis.com/news/228-chine ... ?locale=sv

Däremot så är det svårt att säga att det ena är roligare än det andra.
Själv samlar jag på Berndt Friberg och kan inte ställa dem mot gitarrer. Det är två olika saker.
Som att jämföra glass med tårta :mrgreen:

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


02 Feb 2014, 22:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Miljonkronorsgitarrer?
Jag ser inte kopplingen mellan att kineser köper tillbaks kinesisk konst och värdet på vintagegitarrer , eller varför dom skulle vara intresserade ens.
Som Haraldrig skriver så finns en tydligare koppling mellan Japan och amerikansk 50-talskultur.

Och återköp blir det ju aldrig tal om, det är tvärtom. Amerikaner har länge försökt köpa tillbaka amerikansk vintage , Det som försvann
till Japan redan på 80-talet.

_________________



03 Feb 2014, 11:22
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Miljonkronorsgitarrer?
Ska bli spännande att se den dagen SRV:s No1 ska ut på marknaden,där har ju Jimmie Vaughan en liten extraslant att håva in isåfall!!


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


12 Feb 2014, 11:03
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Miljonkronorsgitarrer?
gretschen wrote:
Ska bli spännande att se den dagen SRV:s No1 ska ut på marknaden,där har ju Jimmie Vaughan en liten extraslant att håva in isåfall!!


//Robban



Är nog en hel del saker som ska vägas in innan man bestämmer sig för en sån försäljning,
tex vem man säljer till...

Känns som att dom har andra tillgångar att avyttra i första hand , men visst är det en skatt familjen sitter på
sen kanske det värderas högre i annat än pengar och vetskapen att man sålt den.

_________________



12 Feb 2014, 11:51
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Miljonkronorsgitarrer?
gretschen wrote:
Ska bli spännande att se den dagen SRV:s No1 ska ut på marknaden,där har ju Jimmie Vaughan en liten extraslant att håva in isåfall!!


//Robban


Tror inte den gitarren drar inte så stora summor om den inte säljs någorlunda snart.
SRV är för min generation i det närmaste okänd och jag är ändå född i slutet av 70-talet.
Vem betalar för en gura som inte har en koppling till något man själv är "inkulturad" i genom uppväxt?
Jag visste inte vem SRV var förrän jag började hänga på Bojen :mrgreen:

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


12 Feb 2014, 15:31
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Miljonkronorsgitarrer?
Mike Leaf wrote:
Jag ser inte kopplingen mellan att kineser köper tillbaks kinesisk konst och värdet på vintagegitarrer , eller varför dom skulle vara intresserade ens.
Som Haraldrig skriver så finns en tydligare koppling mellan Japan och amerikansk 50-talskultur.

Och återköp blir det ju aldrig tal om, det är tvärtom. Amerikaner har länge försökt köpa tillbaka amerikansk vintage , Det som försvann
till Japan redan på 80-talet.


Kopplingen är den att om kineserna skulle vara intresserade av vintageguror så skulle de köpa.
De är de kapitalstarkaste just nu men köper ändå inte.
Exemplet med vad de betalar för gammal kinesisk konst är just för att belysa att pengarna finns och att sådana inköp är kopplade till
något. I detta fall är det en koppling som vi västeuropéer och japaner har till amerikanskt 50- och 60-tal men som kineser inte har (och tydligen ryssar också saknar).

Man kan fundera lite i samma banor när det gäller tex gamla fiesta röda strator. När Hank Marvin-gubbarna är döda och borta, hur många kommer att betala premium för fiesta? Det kommer ju då att vara en custom colour utan specifik koppling till en artist.

De som växer upp idag kommer i framtiden att vilja köpa välbyggda ESP/Ibanez från sent 80-tal och 90-tal.
Samma mekanismer kommer att styra den marknaden som styr Fender och Gibsonmarknaden.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


12 Feb 2014, 15:37
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Miljonkronorsgitarrer?
Haraldrig wrote:
gretschen wrote:
Ska bli spännande att se den dagen SRV:s No1 ska ut på marknaden,där har ju Jimmie Vaughan en liten extraslant att håva in isåfall!!


//Robban


Tror inte den gitarren drar inte så stora summor om den inte säljs någorlunda snart.
SRV är för min generation i det närmaste okänd och jag är ändå född i slutet av 70-talet.
Vem betalar för en gura som inte har en koppling till något man själv är "inkulturad" i genom uppväxt?
Jag visste inte vem SRV var förrän jag började hänga på Bojen :mrgreen:

Ojojoj...Bara att beklaga :wink:

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


13 Feb 2014, 15:22
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Miljonkronorsgitarrer?
Haraldrig wrote:

Tror inte den gitarren drar inte så stora summor om den inte säljs någorlunda snart.


Jasså?

SRV är megastor i USA , sålt MASSOR av plattor (typ 20-30 miljoner bara i USA) , och är närmast kultförklarad.

Han spelade nästan ENDAST på NO1 Live , och den är 'customized' , så den är därmed unik i sitt slag
och starkt förknippad med SRV, det är inte som när Clapton säljer någon av sina hundra gitarrer som legat i ett case
och där det kanske finsn 1-2 bilder på när han lirar på den.

Sättet SRV dog på har också spelat in i att göra honom till en legend 'over there'

Om folk betalar 50.000 USD för en nytillverkad reissue av gitarren och nästan 10.000 för en av nahs Tube screamers
så kan Du kan Du ju fundera ut vad gitarren skulle gpå loss på, vi pratar flera miljoner dollar här.

JAg tror inte kulten kring hans person kommer dala bort , om Du tittar tex på Jimi Hendrix så har det ökat istället.

_________________



14 Feb 2014, 17:20
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Miljonkronorsgitarrer?
Såg att en av SRV-s tubescreamers ligger ute till försäljning rostig och dan. Över 7500 dollars i startbud, undrar om nån köper den? -Pedalstradivarius?


14 Feb 2014, 17:40
Profile

Joined: 14 Feb 2014, 21:36
Posts: 3
Post Re: Miljonkronorsgitarrer?
Intressant tråd! Tack! Fortsättning?


14 Feb 2014, 22:16
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 23 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.