View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 03:07



Reply to topic  [ 12 posts ] 
1967 Gibson SG Special 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post 1967 Gibson SG Special
Jag var i lördags inne i en musikaffär utomlands och sprang på en 1967 SG special. Skicket var sådant att om gitarrens liv hade filmats så skulle censuren ha satt 18-årsgräns på den filmen. Eller så hade den totalförbjudits på grund av för grovt våld.

Den hade (minst) två lagningar. En vid huvudet och en vid halsens infästning i kroppen. Ingen av lagningarna var ens i närheten av snygg.

Men jag satte mig med den och spelade (dock utan att plugga in) och den kändes fantastisk. Väl hemma mailade jag till affären och bad om bilder. Dessa är här: https://www.dropbox.com/sh/smohpofezi1pyal/KhcyIFQgMe

Har glömt vad den exakt kostade men jag har mailat igen och frågat efter priset. Har också bett om all info de har om gitarrens historia, vilka delar som är original eller inte, frågat om case och vad de skulle ta för att skicka den till Sverige. Butiken och personalen gav ett mycket seriöst intryck så jag ser inget problem med att våga ta risken att pröjsa i förskott.

Nä, jag kommer inte att köpa den, jag inser att det vore rätt vansinnigt. Jag skulle ju dra ner på antalet gitarrer. Men jag tänker hålla fantasin vid liv tills jag mailar och tackar nej i alla fall.

Vilket pris vore rimligt att betala för en sån här?


17 Dec 2013, 16:58
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: 1967 Gibson SG Special
runt 10k, om mickarna är original...

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


17 Dec 2013, 18:34
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: 1967 Gibson SG Special
Om lagningarna varit proffsigt gjorda så skulle jag satt 12-13 på den kanske, det är ändå orginallack.
Detta förutsatt att mickarna är orginal.

Om man skulle fixa lagningarna och kanske tom gå så långt som att lacka om den till tex vit som är en
orginalfärg på dessa så skulle den troligen vara värd 14-15.

I nuvarande skick är nog 10 k MAX vad jag skulle ge med tanke på reparationsbehov

Att man vevar runt med dessa och slår av dom får väl vara delvis relaterat till dess konstruktion och ålder, men att
inte reparera på ett proffesionellt sätt tycker jag är illa.

Jag förordar normalt att alltid behålla orginallack , men med så många fula lagningar på en 'see through' finish så förstår man
att vissa av dessa blivit omlackade i annan färg.

66-69 är coola årgångar , men inte värda lika mycket som 63-65 som hade Honduras , Brazilian och Nickeldelar....

_________________



18 Dec 2013, 10:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: 1967 Gibson SG Special
Tack för svar!

Den finns i London. Butiken vill ha (Var är pund-tecknet?) 2195 GBP för den. De inkluderar frakt till Sverige och ett ej original HC enligt utsago i gott skick. Jag tänker dock inte köpa den.


18 Dec 2013, 10:55
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: 1967 Gibson SG Special
23 437,35 svenska kronor alltså, tänkvärt är då att det ingår frakt OCH ett icke originalcase...
by the power of greyskull vilka tomtar !

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


18 Dec 2013, 11:37
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: 1967 Gibson SG Special
Som sagt, jag tänker absolut inte köpa den men den var väldigt cool och fruktansvärt skön att spela på. Om den skulle fixas till och lackas om skulle den förlora massor av charm.

Skulle det ens gå att snygga till lagningarna om man nu tyckte att man ville kosta på detta? Skulle en skicklig gitarrfixare kunna göra dem osynliga? Eller åtminstone mindre synliga?


18 Dec 2013, 14:08
Profile

Joined: 18 Sep 2011, 23:38
Posts: 262
Location: Skåneland
Post Re: 1967 Gibson SG Special
Om du var inne i nån butik på Denmark street så är det ju i princip drömpriser dom kör på där!
Sist jag var där såg jag en Epiphone Wilshire från 65, Californian Coral-lack (ganska ovanlig)
Dom ville ha ca. 4500£ för den gitarren. Helt sjukt. Dom går för cirka 20-25 MAX i vanliga fall.


18 Dec 2013, 16:17
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: 1967 Gibson SG Special
Jomen visst var det på Danmarksgatan. Om jag vore i köptagen på allvar så visst skulle jag vara beredd att betala mer för en gitarr i en seriös butik än jag skulle göra för att chansa med en säljare på ebay. Och jag skulle till och med kunna tänka mig att betala ytterligare lite mer för att butiken låg just på denna berömda gata. Bara för vibbarna.

Men dubbla priset är lite väl saftigt. Även om man faktiskt skulle vara beredd att avstå en viss mängd pengar för nöjet att få äga en specifik gitarr, så måste man ju också fundera på hur mycket pengar man skulle vara beredd att förlora om man ändå skulle sälja den sen. Och i det här fallet kändes det inte lockande alls.

Men om jag hittar en gitarr som jag sökt och tycker att jag just då har pengarna så kan jag tänka mig att ta risken att gå med förlust genom att betala lite mer än jag kanske får för den om jag säljer. Det har hänt förr och det kan hända igen.


18 Dec 2013, 16:34
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: 1967 Gibson SG Special
lpstd wrote:
ta risken att gå med förlust genom att betala lite mer än jag kanske får för den om jag säljer. Det har hänt förr och det kan hända igen.

Det händer mig hela tiden ;)

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


18 Dec 2013, 21:56
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: 1967 Gibson SG Special
lpstd wrote:
Skulle det ens gå att snygga till lagningarna om man nu tyckte att man ville kosta på detta? Skulle en skicklig gitarrfixare kunna göra dem osynliga? Eller åtminstone mindre synliga?


Ja det går definitivt att göra , inte HELT osynliga men nästan. Problemet är att det är en väldans massa jobb involverat.
Måste ta isär fogarna och rensa bort allt kladd , sen reparera igen och lackera.

Hasse på ADLIB gjorde sånt när han höll på att lacka, även Arvidsson kan göra det om han skulle ha lust.

Säkert någon avancerad bojare också.

Men lägga ut 25 tkr vilket är motsvarande en obruten i bra skick går för, och sen lägga på ytterligare 5-7 för reparationer
känns inte realistiskt. Fick man den för 9 så kanske. Då kan man vänta ett tag och sen slänga in några tusen till senare

_________________



19 Dec 2013, 10:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: 1967 Gibson SG Special
Mike Leaf wrote:

Ja det går definitivt att göra , inte HELT osynliga men nästan. Problemet är att det är en väldans massa jobb involverat.
Måste ta isär fogarna och rensa bort allt kladd , sen reparera igen och lackera.

Hasse på ADLIB gjorde sånt när han höll på att lacka, även Arvidsson kan göra det om han skulle ha lust.

Säkert någon avancerad bojare också.

Men lägga ut 25 tkr vilket är motsvarande en obruten i bra skick går för, och sen lägga på ytterligare 5-7 för reparationer
känns inte realistiskt. Fick man den för 9 så kanske. Då kan man vänta ett tag och sen slänga in några tusen till senare


Dessutom skulle man vid en reparation (förutom att den skulle förlora en stor del av sin coola patina) riskera att den kanske inte längre var lika fantastisk att spela på. Man skulle ju i alla fall inte vara helt säker så det skulle vara en viss chansning.

Nä, om jag skulle köpa en sån skulle jag nog låta den vara som den är.


19 Dec 2013, 10:56
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: 1967 Gibson SG Special
lpstd wrote:

Dessutom skulle man vid en reparation (förutom att den skulle förlora en stor del av sin coola patina) riskera att den kanske inte längre var lika fantastisk att spela på. Man skulle ju i alla fall inte vara helt säker så det skulle vara en viss chansning.

Nä, om jag skulle köpa en sån skulle jag nog låta den vara som den är.


Om man bara gör lagningarna och inte rör lacken tror jag inte man riskerar att tappa feelingen , personligen skulle jag inte kunna leva med dom där lagningarna
skulle irritera mig på det dagligen

_________________



19 Dec 2013, 11:13
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.