View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:34



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Stratans vandrande skruv... 
Author Message

Joined: 06 Sep 2010, 13:41
Posts: 36
Location:
Post Stratans vandrande skruv...
Det verkar finnas två positioner för en av plektrumskyddsskruvarna.
Menar den tredje skruven från vänster, "ovanför" mickarna, alltså inte "nedanför" åt mickväljaren till.
Oftast verkar skruven sitta helt nära mittenmicken, men ibland ser man den liksom mittemellan halsmicken och mittenmicken. Det senare har jag sett på strator från ca 1959-1963 utifrån en snabbkoll i strataböckerna, men jag har inte hittat någon förklaring i dem.
Kan någon storyn om det här?


25 Aug 2013, 10:55
Profile ICQ YIM WWW
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Stratans vandrande skruv...
Haze wrote:
Det verkar finnas två positioner för en av plektrumskyddsskruvarna.
Menar den tredje skruven från vänster, "ovanför" mickarna, alltså inte "nedanför" åt mickväljaren till.
Oftast verkar skruven sitta helt nära mittenmicken, men ibland ser man den liksom mittemellan halsmicken och mittenmicken. Det senare har jag sett på strator från ca 1959-1963 utifrån en snabbkoll i strataböckerna, men jag har inte hittat någon förklaring i dem.
Kan någon storyn om det här?


Den satt i mitten fram till 1963 , sen flyttade dom positionen på den
Varför är väl svårt att spekulera om.

_________________



28 Aug 2013, 09:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Stratans vandrande skruv...
Mike Leaf wrote:
Haze wrote:
Det verkar finnas två positioner för en av plektrumskyddsskruvarna.
Menar den tredje skruven från vänster, "ovanför" mickarna, alltså inte "nedanför" åt mickväljaren till.
Oftast verkar skruven sitta helt nära mittenmicken, men ibland ser man den liksom mittemellan halsmicken och mittenmicken. Det senare har jag sett på strator från ca 1959-1963 utifrån en snabbkoll i strataböckerna, men jag har inte hittat någon förklaring i dem.
Kan någon storyn om det här?


Den satt i mitten fram till 1963 , sen flyttade dom positionen på den
Varför är väl svårt att spekulera om.


Uppstod väl rätt ofta sprickor i plekan just där, en flytt av skruvhålet till en plats med mer gods/material som stöttar upp minskar nog risken för sprickbildning!

Edit: tänkte nog fel där, det var väl snarare ovanför halsmicken sprickor uppstod :wink:


28 Aug 2013, 11:16
Profile
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Stratans vandrande skruv...
holmis63 wrote:

Uppstod väl rätt ofta sprickor i plekan just där, en flytt av skruvhålet till en plats med mer gods/material som stöttar upp minskar nog risken för sprickbildning!

Edit: tänkte nog fel där, det var väl snarare ovanför halsmicken sprickor uppstod :wink:



Borde ju blivit värre i så fall när dom flyttade skruven närmare micken?

_________________



29 Aug 2013, 09:49
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Sep 2011, 17:21
Posts: 406
Post Re: Stratans vandrande skruv...
Hej.

Man har haft från 8,9,10 och till slut 11 skruvar, och man bytte till 11 skruvar 7/59, så skruvarna har flyttat runt en hel del.

mvh,
26rednef


30 Aug 2013, 12:00
Profile
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Stratans vandrande skruv...
26rednef wrote:
Hej.

Man har haft från 8,9,10 och till slut 11 skruvar, och man bytte till 11 skruvar 7/59, så skruvarna har flyttat runt en hel del.

mvh,
26rednef


Det var inte det som diskuterades , utan varför skruven flyttades Juli 63 närmare micken från att varit mitt mellan...

9 skruvar har jag aldrig sett , men något udda ex finns det säkert.

Fender var lite som träslöjden , i början i alla fall. Glada amatörer som ville bygga en gitarr

_________________



30 Aug 2013, 19:48
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Sep 2011, 17:21
Posts: 406
Post Re: Stratans vandrande skruv...
Hej Mike Leaf.

Jag vet att det inte var antalet skruvar som avhandlas här, vad jag menar är att Fender har vimsat runt med det mesta, så det
är kanske inte så konstigt att de flyttat en skruvs läge hit eller dit genom åren. Det är ju fråga om ett lågprisinstrument tänkt
och gjord som musikers arbetshäst, och som sådant har det ju fungerat väldigt bra i musikvärlden genom åren, och låget hos en
eller annan skruv i plektrumskyddet såg man kanske inte som så avgörande där vid lag, fanns väl något praktiska skäl
att flytta den hit eller dit.

Mvh,
26rednef


30 Aug 2013, 23:59
Profile
User avatar

Joined: 26 Dec 2009, 12:48
Posts: 715
Location:
Post Re: Stratans vandrande skruv...
Det var från början troligen inte alls meningen att man skulle sitta och mäta och filosofera över sakers placering i framtiden.
Verkligheten utspelades "nu" (precis som nu) och plastbiten skulle skruvas fast för att fungera på verktyget (som inte var så magiskt) som skulle fungera som musikinstrument.
Troligen är det därför mycket dokumentation saknas när vi nu vill forska i dessa saker. För att inte tala om hur man hanterade serienumren... De betyder ju inte mycket förrän nutiden blir dåtid och magin inträder... :wink:


02 Sep 2013, 18:59
Profile ICQ YIM WWW
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Stratans vandrande skruv...
Wåhlin wrote:
Det var från början troligen inte alls meningen att man skulle sitta och mäta och filosofera över sakers placering i framtiden.


Bara så märkligt att dom flyttade den till ett sämre ställe , allt övrigt var ju samma.

Står inget i mina strataböcker om detta , bara att den flyttades 'mid-63'

Inte för att det spelar någon roll heller

_________________



04 Sep 2013, 11:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Dec 2008, 23:50
Posts: 1089
Location: Hässleholm
Post Re: Stratans vandrande skruv...
Det är rent estetiskt. Med den nyare placeringen hamnar skruvarna med ett konstant avstånd från varandra, om man räknar in halsmickens justerskruv som ju sitter ute vid kanten av skyddet.

_________________
WROOOOOOM


12 Sep 2013, 14:25
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.