View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 00:44



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Äldre Levin som grannen skulle slänga på tippen... 
Author Message

Joined: 12 Mar 2009, 19:59
Posts: 742
Location: Lund
Post Äldre Levin som grannen skulle slänga på tippen...
Jag vet inte om den riktigt betecknas som vintage, men idag räddade jag en gammal Levin som en granne hade tänkt köra ut till tippen. Skicket är helt okej, får se hur den ser ut efter att ha tvättat bort allt skit och dylikt. Så vitt jag kan se finns inga sprickor i guran, förutom möjligen en bakom stallet som jag är osäker på, tänkte lägga upp bild på detta imorgon när jag har min kamera. Lacken är dock charmigt krackelerad på flera ställen!

Efter lite sökning på vintage-guitars.se kan jag med 99% säkerhet fastställa att det är en "Levin Modell 24 Carmencita", se nedan.

http://www.vintage-guitars.se/Levin_Mod ... a_info.htm

Enligt sidan klassas detta som en "Levin pin bridge guitar". Nu är min fråga, gitarren jag har här har gamla nylonsträngar på sig. Samtidigt ser jag på bilderna på sidan, på exakt likadana gitarrer, att de har stålsträngar. Hur går detta ihop? Huvudet skriker ju nylonsträngar så vitt jag känner till, och jag har alltid hört att man inte ska sätta stålsträngar på en nylongura eftersom belastningen på halsen ökar och därmed kan göra den skev. Någon som har mer information angående detta?

_________________
/ Carl-Johan


17 Aug 2013, 14:29
Profile WWW

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Äldre Levin som grannen skulle slänga på tippen...
Om den har ett stall med "pinnar" som låser strängarna så tyder det på att den är konstruerad för stålsträngar. Och stämskruvar där strängarna läggs över en metallaxel tyder också på stålsträngar.
Att den har nylonsträngar nu, betyder inte att den hade från början.
Enligt den här Levin broschyren från 1953 så skall Carmencita ha mahogny hals med en T-balk av duraluminum.
http://www.mandolinhörnan.com/Levin%201953.pdf
Då klara den nog stålsträngar.
/Kalle


17 Aug 2013, 20:01
Profile WWW

Joined: 12 Mar 2009, 19:59
Posts: 742
Location: Lund
Post Re: Äldre Levin som grannen skulle slänga på tippen...
Okej tack för svar! Började ana detta. Då är frågan vad man kör för stålsträngar på en sån här. Några förslag?

_________________
/ Carl-Johan


17 Aug 2013, 20:46
Profile WWW

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Äldre Levin som grannen skulle slänga på tippen...
Hej rejjo
Jag har en gammal Bjärton La Rita från runt 1958 som hade stålsträngar från början.
På den har jag monterat Thomastik-Infeld John Pearse folk strängar.
Det är en speciell typ av nylonsträngar där de ljusa strängarna är av nylonklädd "wire".
De låter nästan som stålsträngar men är lättspelade som nylonsträngar o skonsamma för gitarrhalsen.

Annars är väl .011 Bronze eller Phosfor Bronze stängar bra.
På min stålsträngade Tanglewood så har jag D´Addario EXP (coated) 0.011 80/20 Bronze.
Genom att de är coated så håller de sig fräscha länge.

/kalle


18 Aug 2013, 09:23
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.