View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 14:01



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Hjälp med Värdering av Ibanez FA-700NT '79 
Author Message

Joined: 24 Nov 2010, 22:47
Posts: 12
Location:
Post Hjälp med Värdering av Ibanez FA-700NT '79
Hej.
Behöver hjälp med en värdering av denna fina L5 modell. Hittar ingenting alls på nätet på den här modellen.
Det är en '79 om man ska lita på serienr. Solitt gran lock, lönnkropp, made in japan..
Finns där någon som har koll på denna fina archtop?


Attachments:
File comment: Finns en handskriven signatur... någon som vet?
IMG_1041.JPG
IMG_1041.JPG [ 146.11 KiB | Viewed 6663 times ]
IMG_1040.JPG
IMG_1040.JPG [ 169.45 KiB | Viewed 6663 times ]
IMG_1042.JPG
IMG_1042.JPG [ 152.33 KiB | Viewed 6668 times ]


Last edited by Zorlac on 16 Aug 2013, 10:19, edited 1 time in total.

16 Aug 2013, 10:04
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Hjälp med Värdering av Ibanez FA-700NT '79
Svårvärderad, solitt lock är eftertracktat, ja gitarren som sådan är eftertracktat i en ganska liten krets, minst 1500 dollares skulle jag vilja påstå, rätt mycket mer om rätt köpare får ta sig en titt och den är i fint skick!
Men besök ibanezcollectors.com de gubbarna är de som har full koll på dessa guror!


16 Aug 2013, 10:18
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Hjälp med Värdering av Ibanez FA-700NT '79
Ställde frågan själv på Ibanezcollectors och som jag trodde så är värdet på den internationella marknaden ungefär 2000 US dollars, problemet är väl att hitta en köpare här i Sverige, Ibanez är inte speciellt ansett här, skulle själv ha lagt ett bud om jag inte hade så inihelvete mycket gitarrer.
Lycka till med försäljningen, jag hade nog aldrig sålt den om jag ägt den :wink:


16 Aug 2013, 16:47
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Re: Hjälp med Värdering av Ibanez FA-700NT '79
holmis63 wrote:
Ställde frågan själv på Ibanezcollectors och som jag trodde så är värdet på den internationella marknaden ungefär 2000 US dollars, problemet är väl att hitta en köpare här i Sverige, Ibanez är inte speciellt ansett här, skulle själv ha lagt ett bud om jag inte hade så inihelvete mycket gitarrer.
Lycka till med försäljningen, jag hade nog aldrig sålt den om jag ägt den :wink:

Det där känner man igen :)


16 Aug 2013, 17:40
Profile

Joined: 24 Nov 2010, 22:47
Posts: 12
Location:
Post Re: Hjälp med Värdering av Ibanez FA-700NT '79
Visst är ibanez stora i jazzkretsar även i sverige. Deras japan modeller är hutlöst bra, tex Benson och Scofield. Denna modellen fans som lawsuitmodell år(en) innan som en L5 kopia sedan ändrade man headstock osv. 2000 dollar är väl ungefär vad jag själv ansett om värdet. Det är ett monster till gitarr och i mint condition, inte tillstymmelse till ding eller andra skador. Tackar för hjälpen :D


16 Aug 2013, 19:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 16 Aug 2013, 19:42
Posts: 2
Location: Sweden
Post Re: Hjälp med Värdering av Ibanez FA-700NT '79
Tjena

Jag köpte min, som är i riktigt bra skick, för 12 papp, men det var fem-sex år sedan. Har en känsla av att efterfrågan sjunkit något sedan dess.
http://ibanezexchange.com/ItemView/13%7C

Det är en fantastisk gitarr och även din gitarr verkar vara i bra skick. Jag skulle säga att du bör få mellan 10 och 12 tusen på hemmaplan förutsatt riktigt bra skick och original case. Har sett FA700 och 800 annonseras på blocket för 16', men har naturligtvis ingen aning om ifall dessa sålts eller vad slutpris blivit.

Går du utanför Sveriges gränser och time:ar rätt köpare kan du säkert få mer. Problemet med det är den tämligen starka kronkursen.

Lycka till med försäljningen!


16 Aug 2013, 20:01
Profile WWW

Joined: 24 Nov 2010, 22:47
Posts: 12
Location:
Post Re: Hjälp med Värdering av Ibanez FA-700NT '79
Tack Bjornb för länken. Kul att det exxet har exakt samma signatur på modelletiketten som min.


16 Aug 2013, 22:47
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Hjälp med Värdering av Ibanez FA-700NT '79
Zorlac wrote:
Visst är ibanez stora i jazzkretsar även i sverige. Deras japan modeller är hutlöst bra, tex Benson och Scofield. Denna modellen fans som lawsuitmodell år(en) innan som en L5 kopia sedan ändrade man headstock osv. 2000 dollar är väl ungefär vad jag själv ansett om värdet. Det är ett monster till gitarr och i mint condition, inte tillstymmelse till ding eller andra skador. Tackar för hjälpen :D


Jo då, i en initierad krets är Ibanez ansedda men här på Bojen t.ex är det nog inte riktigt så, i vilket fall så gillar jag gamla som nya Ibanezguror!
Antar att du inte är intresserad av byten men jag måste ju fråga :wink:
En solid Ibanez från samma tid kanske, Bob Weir professional 2680NT, och lite dollares från min sida?


Attachments:
1977 Ibanez 2680, Bob Weir modell.JPG
1977 Ibanez 2680, Bob Weir modell.JPG [ 101.45 KiB | Viewed 6581 times ]
16 Aug 2013, 23:24
Profile

Joined: 24 Nov 2010, 22:47
Posts: 12
Location:
Post Re: Hjälp med Värdering av Ibanez FA-700NT '79
holmis63 wrote:
Zorlac wrote:
Visst är ibanez stora i jazzkretsar även i sverige. Deras japan modeller är hutlöst bra, tex Benson och Scofield. Denna modellen fans som lawsuitmodell år(en) innan som en L5 kopia sedan ändrade man headstock osv. 2000 dollar är väl ungefär vad jag själv ansett om värdet. Det är ett monster till gitarr och i mint condition, inte tillstymmelse till ding eller andra skador. Tackar för hjälpen :D


Jo då, i en initierad krets är Ibanez ansedda men här på Bojen t.ex är det nog inte riktigt så, i vilket fall så gillar jag gamla som nya Ibanezguror!
Antar att du inte är intresserad av byten men jag måste ju fråga :wink:
En solid Ibanez från samma tid kanske, Bob Weir professional 2680NT, och lite dollares från min sida?


Tack men nej tack:) är inte säker på att jag ska sälja den. Ville bara ha ett ungefärligt värde på den.
Men jag bugar och bockar för erbjudandet.


16 Aug 2013, 23:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Hjälp med Värdering av Ibanez FA-700NT '79
Quote:
Tack men nej tack:) är inte säker på att jag ska sälja den. Ville bara ha ett ungefärligt värde på den.
Men jag bugar och bockar för erbjudandet.


Nu är du inne på rätt spår :wink:

Det var värt ett försök!


16 Aug 2013, 23:45
Profile
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: Hjälp med Värdering av Ibanez FA-700NT '79
holmis63 wrote:

Jo då, i en initierad krets är Ibanez ansedda men här på Bojen t.ex är det nog inte riktigt så, i vilket fall så gillar jag gamla som nya Ibanezguror!
Antar att du inte är intresserad av byten men jag måste ju fråga :wink:
En solid Ibanez från samma tid kanske, Bob Weir professional 2680NT, och lite dollares från min sida?



vad får dig att tro det? Det finns nog inte många här som inte vet att en gammal tex en gammal GB är en eftertraktad och kanonbra gitarr. Det finns även ett par BOJs som har varsina rätt stora samlingar med gamla ibanezer (pre racer då förstås) med desa BOJs är inte så synliga i debatten.

Att den sedan går att få billigare än en es-175 från samma tid handlar ju om andra saker, läs marknadsvärde. Men det diskuteras ju i en annan tråd ;)

Har haft en GB förr i tiden och det var den bästa jazzbulle jag har ägt, den åkte dock vidare pga att den var blonde, vilket jag inte gillade då (idag vill jag gärna ha en blond)

Har även haft ett par Artstar, as80 och 120. Kanongitarrer även de liksom alla de Artcores jag har haft. De senare är ju dessutom väldigt prisvärda

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


17 Aug 2013, 06:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Hjälp med Värdering av Ibanez FA-700NT '79
Joshunznera wrote:
holmis63 wrote:

Jo då, i en initierad krets är Ibanez ansedda men här på Bojen t.ex är det nog inte riktigt så, i vilket fall så gillar jag gamla som nya Ibanezguror!
Antar att du inte är intresserad av byten men jag måste ju fråga :wink:
En solid Ibanez från samma tid kanske, Bob Weir professional 2680NT, och lite dollares från min sida?



vad får dig att tro det? Det finns nog inte många här som inte vet att en gammal tex en gammal GB är en eftertraktad och kanonbra gitarr. Det finns även ett par BOJs som har varsina rätt stora samlingar med gamla ibanezer (pre racer då förstås) med desa BOJs är inte så synliga i debatten.

Att den sedan går att få billigare än en es-175 från samma tid handlar ju om andra saker, läs marknadsvärde. Men det diskuteras ju i en annan tråd ;)

Har haft en GB förr i tiden och det var den bästa jazzbulle jag har ägt, den åkte dock vidare pga att den var blonde, vilket jag inte gillade då (idag vill jag gärna ha en blond)

Har även haft ett par Artstar, as80 och 120. Kanongitarrer även de liksom alla de Artcores jag har haft. De senare är ju dessutom väldigt prisvärda


Det nedlåtande bemötande man får om man försöker diskutera Ibanez på ett seriöst sätt här på Bojen får mig att tro det, ofta används Ibanez som en synonym till skräpgitarr.
Du behöver inte övertyga mig om Ibanez förträfflighet, jag är en Övertygad samlare sen många år :wink:

Edit: Samlarna som du nämner kanske inte är så synliga i debatten av en anledning.


17 Aug 2013, 08:24
Profile
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: Hjälp med Värdering av Ibanez FA-700NT '79
holmis63 wrote:
Det nedlåtande bemötande man får om man försöker diskutera Ibanez på ett seriöst sätt här på Bojen får mig att tro det, ofta används Ibanez som en synonym till skräpgitarr.
Du behöver inte övertyga mig om Ibanez förträfflighet, jag är en Övertygad samlare sen många år :wink:

Edit: Samlarna som du nämner kanske inte är så synliga i debatten av en anledning.



nu är du lite överkänslig tycker jag. Snarare är det väl så att alla som hypar ngt för hårt alltid får mothugg på BOJen. Det var ngn som gjorde entre på bojen för några år sedan med ett massivt hypande av diverse japanska LP-kopior. Att alla dessa var bättre än originalet var då en sanning. Självfallet fick han mothugg. Senare visade det sig också att denne hypare hade egna intressen i att hissa just japanska LP-kopior ;)

En annan bojare har ägnat lång tid åt att hypa Matsumokuguror som varande guds skänk från ovan. Inget fel i det, Matsumoku gjorde många bra gitarrer (och en del mediokra och en del usla) men om man hissar för mycket får man mothugg. Inte för att man hissar utan för att det finns andra som kanske har en mindre personlig relation till sina gitarrer.

Har man 30 gitarrer som har tappat 40% i värde de senaste åren finns det ju lite fler skäl än enbart objektiva att hissa sitt eget favoritmärke. Därför får man ju ofta lägga ett filter på dessa entusiasters inlägg som handlar om deras älsklingars förträfflighet

Jag har haft/har tillräckligt många gitarrer av olika ursprung för att veta att det finns utsökt bra och välbyggda gitarrer från såväl Ibanez som Yamaha och Aria, för att ta tre aktuella exempel. Men jag vet också att Fender och Gibson har en del bra gitarrer de med ;) (och en del mindre bra ja till och med dåliga)

Alla är saliga i sin tro. Själv safe´ar jag och äger gitarrer från alla läger med viss tyngdpunkt på Gibson. Men det beror ju på att Gibson är snyggast och bäst ;)

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


17 Aug 2013, 09:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Hjälp med Värdering av Ibanez FA-700NT '79
Jo, jag förstod att det skulle heta att jag är överkänslig, inte svårt att räkna ut, jag skiter högaktningsfullt i hype överhuvudtaget, och jag har inte försökt hypa nånting!
Däremot så försöker jag nyansera bilden lite, jag är själv lika garderad som du är, äger också ett antal exemplar ur Gibson och fender lägret så att säga, nya som vintage, och det jag har tyckt mig observera är att Ibanez är ganska överlägsna både Gibson och Fender vad gäller byggkvalitet. Och räknar man sedan in priset i ekvationen så kan man enligt mitt sätt att se det göra riktiga besparingar utan att behöva tumma på någonting.
Detta har jag försökt att säga ett antal gånger och föreslagit att folk ska prova själva för att få uppleva detta men jag tror att jag ska ligga lågt med det fortsättningsvis. De flesta har redan bestämt sig för att amerikanskt är bäst och är inte intresserade av att prova förutsättningslöst, tråkigt för dem, det är ju faktiskt rätt kul att prova nytt och upptäcka nytt.


17 Aug 2013, 09:31
Profile
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: Hjälp med Värdering av Ibanez FA-700NT '79
holmis63 wrote:
Jo, jag förstod att det skulle heta att jag är överkänslig, inte svårt att räkna ut, jag skiter högaktningsfullt i hype överhuvudtaget, och jag har inte försökt hypa nånting! .


det har jag heller inte påstått

holmis63 wrote:
Däremot så försöker jag nyansera bilden lite, .


det är precis vad jag också försökte göra ;)


holmis63 wrote:
De flesta har redan bestämt sig för att amerikanskt är bäst och är inte intresserade av att prova förutsättningslöst, tråkigt för dem


hoppas du inte avsåg mig som en av dessa, jag garderade mig ju i alla fall med en ;)


holmis63 wrote:
det är ju faktiskt rätt kul att prova nytt och upptäcka nytt.


Där är vi överens i alla fall :)

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


17 Aug 2013, 09:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Hjälp med Värdering av Ibanez FA-700NT '79
Ja, visst är det härligt att vara överens, åtminstone om nåt :wink:
Bojen är ett skojigt ställe att debatera på och den rättframma tonen gillar jag skarpt, men att avvika från det etablerade kan vara lite hmm... Tungt :mrgreen:


17 Aug 2013, 09:51
Profile

Joined: 16 Aug 2013, 19:42
Posts: 2
Location: Sweden
Post Re: Hjälp med Värdering av Ibanez FA-700NT '79
Quote:
Kul att det exxet har exakt samma signatur på modelletiketten som min.


Yes, signerad av Tamura, som ofta omnämns som den vassaste gitarrbyggaren de hade då.


17 Aug 2013, 10:01
Profile WWW

Joined: 24 Nov 2010, 22:47
Posts: 12
Location:
Post Re: Hjälp med Värdering av Ibanez FA-700NT '79
BjornB wrote:
Quote:
Kul att det exxet har exakt samma signatur på modelletiketten som min.


Yes, signerad av Tamura, som ofta omnämns som den vassaste gitarrbyggaren de hade då.


Oj vad intressant. Det måste jag kolla upp och läsa på om. Tack så hemskt mycket för den glädjande infon. :)


17 Aug 2013, 10:09
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.