View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:16



Reply to topic  [ 28 posts ] 
Fender Lead 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Fender Lead
Har nyligen bytt tillbaka en Fender Lead II, som jag varit utan i några år, och har också helt nyligen haft en annan Lead II.
Om de kan kallas vintage Fender kan väl diskuteras… men de uppfyller i alla fall kriteriet att de är tämligen ovanliga.
Vad som slår mig är att de säljs till låga priser här i Sverige (3-5000:-) och något högre i USA, men likt förbaskat är de ”alldeles för billiga” med tanke på vad man får.
Jämför med en tele eller strata från runt 1980, som ju sålts i avsevärt större upplagor under ett år, där får man dem inte för den nämnda summan.
Grejen är att Lead´s är alldeles utmärkta instrument på alla sätt; låter väldigt bra, har mycket behagliga halsar, rejält tryck i X-1 mickarna, välbyggda (om än med väldigt tunga kroppar) mm. Jag hävdar att det är en betydligt bättre gitarr än Mustang och Duo Sonic, som ju också var avsedda för nybörjare.
Så varför så låga priser??
Kan bara rekommendera köp om ni hittar en Lead II, Lead I och III är inte lika roliga med en humbucker som låter sisådär, men lik förbaskat fina välbyggda instrument.
Några mer än jag som har/gillar Lead gitarrerna?


25 Jun 2013, 09:59
Profile

Joined: 22 May 2008, 11:03
Posts: 200
Location:
Post Re: Fender Lead
Håller med, bra gitarr, haft en lead II som jag ångrar att jag bytte bort :cry:
Image


25 Jun 2013, 10:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Fender Lead
Jag har också ägt en leadII som byttes bort mot en Godin 5th avenyer, leaden var en skön gurka men det var liksom varken hackat eller malet. Ingen strata eller tele känsla vilket det förmodligen inte ska vara heller men jag tycker att mina teles och strats ger mig det jag vill ha fullt ut så Godinen utökade min verktygslåda.
Helt klart får man både vintage fealing och sköna toner för en billig peng med en lead!


25 Jun 2013, 10:22
Profile
User avatar

Joined: 19 Oct 2010, 14:24
Posts: 774
Location: Skåne
Post Re: Fender Lead
Bytte nyligen till mig en Lead II och den är min absoluta favorit f.n. Den är nog moddad såtillvida att det sitter en singlecoil i halsen och en splitbar humbucker i stallet vilket gör den till en otroligt mångsidig gitarr. Tycker att det är den bästa mick-combon! En kompis ville köpa en målning av mig men hade inga cash men hade denna som bara hade legat i 15 år och föreslog ett byte. Jag hade inte en aning om vad jag fick men förutom att den är lite tung så är den ljuvlig på alla sätt. Halsen är den skönaste lönnhalsen ever! NÖJD! 8)

_________________
TRÄÄLG


25 Jun 2013, 14:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Fender Lead
Goran wrote:
Jämför med en tele eller strata från runt 1980, som ju sålts i avsevärt större upplagor under ett år, där får man dem inte för den nämnda summan.
Grejen är att Lead´s är alldeles utmärkta instrument på alla sätt; låter väldigt bra, har mycket behagliga halsar, rejält tryck i X-1 mickarna, välbyggda (om än med väldigt tunga kroppar) mm. Jag hävdar att det är en betydligt bättre gitarr än Mustang och Duo Sonic, som ju också var avsedda för nybörjare.
Så varför så låga priser??



Det är inte bara begränsad produktion som sätter priserna, svaret på denna fråga är helt enkelt att modellen inte rönt samma popularitet som tex en Stratocaster. Vilket i sin tur inte betyder att de är dåliga instrument på något sätt....

Tänk Jazzmasters , som var dyrare än Stratan när de kom ut på marknaden , men nu ligger på ca 25-35% av priset mot en strata i samma skick.

_________________



25 Jun 2013, 16:20
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Fender Lead
Står en gammal Lead i källaren hos mig.
Sjukt bra gitarr faktiskt. Mycket bättre än de flesta CBS-strator jag klämt på.

Men var Lead verkligen en nybörjargitarr i samma andra som Musse och Sonic?

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


25 Jun 2013, 19:22
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Fender Lead
Haraldrig wrote:
Står en gammal Lead i källaren hos mig.
Sjukt bra gitarr faktiskt. Mycket bättre än de flesta CBS-strator jag klämt på.

Men var Lead verkligen en nybörjargitarr i samma andra som Musse och Sonic?


Nejdå, det var en fullfjädrad rackare; halsen är samma som på The Strat som var aktuell vi den tiden. I sin reklam för Lead hade man bilder på Steve Morse trakterandes en.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


25 Jun 2013, 21:42
Profile
User avatar

Joined: 02 Dec 2008, 23:50
Posts: 1089
Location: Hässleholm
Post Re: Fender Lead
Här är Bettan i Haraldrigs källare! Dvs min Lead II megacustomspecialhybrid! Som synes inte original pleka och mick. Jag kommer nog att slänga dit en halsmick såsmåningom. Kroppen kommer från Tradera, och har genomgått ett par världskrig. Halsen köptes av Rag, här på Bojen. Tele Cabronita-stallet ska nog bytas ut mot originalstyle sexsadlars stringthru.
Image

_________________
WROOOOOOM


25 Jun 2013, 23:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Fender Lead
Marshall wrote:
Haraldrig wrote:
Står en gammal Lead i källaren hos mig.
Sjukt bra gitarr faktiskt. Mycket bättre än de flesta CBS-strator jag klämt på.

Men var Lead verkligen en nybörjargitarr i samma andra som Musse och Sonic?


Nejdå, det var en fullfjädrad rackare; halsen är samma som på The Strat som var aktuell vi den tiden. I sin reklam för Lead hade man bilder på Steve Morse trakterandes en.


Bullet var väl ingångmodellen under samma period som Lead fanns.

Mike Leaf wrote:
Goran wrote:
Jämför med en tele eller strata från runt 1980, som ju sålts i avsevärt större upplagor under ett år, där får man dem inte för den nämnda summan.
Grejen är att Lead´s är alldeles utmärkta instrument på alla sätt; låter väldigt bra, har mycket behagliga halsar, rejält tryck i X-1 mickarna, välbyggda (om än med väldigt tunga kroppar) mm. Jag hävdar att det är en betydligt bättre gitarr än Mustang och Duo Sonic, som ju också var avsedda för nybörjare.
Så varför så låga priser??



Det är inte bara begränsad produktion som sätter priserna, svaret på denna fråga är helt enkelt att modellen inte rönt samma popularitet som tex en Stratocaster. Vilket i sin tur inte betyder att de är dåliga instrument på något sätt....

Tänk Jazzmasters , som var dyrare än Stratan när de kom ut på marknaden , men nu ligger på ca 25-35% av priset mot en strata i samma skick.


Det räcker väl iofs att nån kändis, typ Joe Bonamassa, hänger en Lead på sig så sticker priserna iväg. Tänk på hur döda Fender Mustang var innan Curt Cobain.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


26 Jun 2013, 12:49
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Fender Lead
glassfinger wrote:
Det räcker väl iofs att nån kändis, typ Joe Bonamassa, hänger en Lead på sig så sticker priserna iväg. Tänk på hur döda Fender Mustang var innan Curt Cobain.


Absolut , blir ett längre tapp att ta igen dock , än om tex Gibbons kört på dessa redan på 80-talet

_________________



26 Jun 2013, 14:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Sep 2013, 12:21
Posts: 97
Post Re: Fender Lead
Fick en Fender Lead I i julklapp 1980 av föräldrarna. Sålde den nån gång under 90-talet. Det ångrar jag verkligen :cry: hur kunde jag vara så dum?

_________________
https://soundcloud.com/orpheum-m/liar-yngwie-cover
https://soundcloud.com/orpheum-m/orpheum-evh-test-soundclip


14 Sep 2013, 15:31
Profile
User avatar

Joined: 25 Aug 2012, 23:06
Posts: 103
Location: Oskarshamn
Post Re: Fender Lead
Jag köpte min ny i butik ca -89, Lead I. Där hade den stått och varit olycklig sen E1xxxxxx. Och jag använder den fortfarande.

Vintagevärde = 0:- Det har suttit massa olika mickar i den, den är fräst, den har ett svajstall (jag vet inte vad jag tänkte då) och den tog till råga på allt eld under en konsert en gång (lite pyro-experiment som gick lite tokigt). Men den kommer aldrig att säljas.

/B

(Den väntar dessutom på en originalmick från Goran som jag fortfarande inte satt i... Dags att skärpa sig lite tror jag.)


27 Sep 2013, 09:44
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Fender Lead
elbatto wrote:
Jag köpte min ny i butik ca -89, Lead I. Där hade den stått och varit olycklig sen E1xxxxxx. Och jag använder den fortfarande.

Vintagevärde = 0:-


Det finns ju andra värden i prylar än strikt ekonomiska , inte att förglömma.

_________________



27 Sep 2013, 15:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 25 Aug 2012, 23:06
Posts: 103
Location: Oskarshamn
Post Re: Fender Lead
>Det finns ju andra värden i prylar än strikt ekonomiska , inte att förglömma.

Absolut och det är pga dessa värden den kommer att behållas, mest för att vi varit med om mycket tillsammans.

Tog en bild på sötnosen också.


Attachments:
lead.jpg
lead.jpg [ 56.5 KiB | Viewed 17271 times ]
29 Sep 2013, 14:44
Profile

Joined: 19 Nov 2002, 11:51
Posts: 564
Post Re: Fender Lead
Jag har en Lead II som låter otroligt bra. Dessvärre är den lite tung men inte så illa som många samtida. Även om det var en budgetmodell har man inte snålat på och de håller samma kvalitet (nåja) som strator och Tele. Därtill slipper man micro tilt och string through är en elementär förutsättning för bra ton. Jag har bytt ut sadlarna mot Gotohs stålsadlar vilket gav den lite mer bett.

Eventuellt är den till salu, jag har dock inte bestämt mig riktigt.

_________________
http://www.peterwesterberg.se


30 Sep 2013, 23:28
Profile WWW

Joined: 18 Apr 2008, 07:19
Posts: 237
Location:
Post Re: Fender Lead
elbatto wrote:
>Det finns ju andra värden i prylar än strikt ekonomiska , inte att förglömma.

Absolut och det är pga dessa värden den kommer att behållas, mest för att vi varit med om mycket tillsammans.

Tog en bild på sötnosen också.



Det där klistermärket, och en Epiphone Texan, och min lycka vore gjord... :P

Image


01 Oct 2013, 08:35
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 19 Oct 2010, 14:24
Posts: 774
Location: Skåne
Post Re: Fender Lead
Nääh,så här ser en Fender Lead ut....i alla fall min!! Luv it!! :twisted:
Image

_________________
TRÄÄLG


06 Oct 2013, 22:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Dec 2008, 23:50
Posts: 1089
Location: Hässleholm
Post Re: Fender Lead
Bah! Den kan ju inte bestämma sig om det är en Lead II eller Lead III! ....precis som min är en blandning av I och II... :wink:

_________________
WROOOOOOM


06 Oct 2013, 23:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Oct 2010, 14:24
Posts: 774
Location: Skåne
Post Re: Fender Lead
Det står Lead II på huvudet men Steve Morse hade en likadan med stallhumbucker och halssinglecoil som kallades Fender Lead 1 1/2 :wink:

_________________
TRÄÄLG


07 Oct 2013, 00:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Oct 2010, 14:24
Posts: 774
Location: Skåne
Post Re: Fender Lead
Hoppsan råkade skaffa en till 8) Trots att den känns och låter akustiskt likt min gamla så är det en helt annan gitarr inkopplad. Detta även om jag jämför stallhumbucker mot stallhumbucker som ska vara samma! Det är inget problem då jag gillar ljuden. Däremot har någon tjomme haft ett Kahler svajstall i den och förra ägaren har återställt en del men den svarta sprayfärgen som jag avlägsnade medelst thinner lämnar mer att önska. Ska jag låta det se ut så här? Ska jag lacka om hela kroppen? Ska jag sätta dit ett klistermärke?Image

_________________
TRÄÄLG


15 Jul 2014, 13:12
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Fender Lead
Låt Jesper göra den till en unik gitarr…

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


15 Jul 2014, 22:17
Profile
User avatar

Joined: 19 Oct 2010, 14:24
Posts: 774
Location: Skåne
Post Re: Fender Lead
Nej,antngen försöker jag snygga till det eller lackar om helt. Har läst en del trådar ang. Lead-gitarrerna. Många klankar ner på dem då det tydligen är Fenders sämsta period. Andra klagomål är att den låter lite strata och lite tele eller varken eller. Jag har aldrig haft eller klämt på en så skön hals och de är gediget byggda och hur de låter? De låter väl som en Lead ska! Image

_________________
TRÄÄLG


16 Jul 2014, 09:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Fender Lead
TRÄÄLG wrote:
Nej,antngen försöker jag snygga till det eller lackar om helt. Har läst en del trådar ang. Lead-gitarrerna. Många klankar ner på dem då det tydligen är Fenders sämsta period. Andra klagomål är att den låter lite strata och lite tele eller varken eller. Jag har aldrig haft eller klämt på en så skön hals och de är gediget byggda och hur de låter? De låter väl som en Lead ska!


Håller med dig om att Fender gjorde riktigt sköna halsar runt 80, och gedigna är de också, slarv med kvalitetskontroll, tunga guror och varpade halsar var dock ett problem, men jag gillar verkligen Fender guror från den tiden.
Hade en Lead I som jag bytte bort mot en Godin 5th avenue, och den lät som du säger att du läst, den lät bra men varken som en strata eller en tele, helt klart ett mycket användbart ljud men eftersom jag har både strator och teles så fick den gå.
Jag tycker du ska lacka den Fiesta red! Men det är bara jag det :wink:


16 Jul 2014, 16:37
Profile
User avatar

Joined: 06 Aug 2008, 19:35
Posts: 2265
Location: Sverige
Post Re: Fender Lead
Jag har en Lead-hals på en JV stratakropp, och det är fan ingen dum hybrid kan jag säga... :D


19 Jul 2014, 17:14
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Fender Lead
Lead-halsen var samma som på Fenders Top of the line-model The Strat, den skäms inte för sig.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


21 Jul 2014, 11:04
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Fender Lead
Det sämsta med dem är att rattar, spakar och inputjack sitter i ett trångt kluster vilket gör det hela extremt svårmanövrerat i stridens hetta.


09 Dec 2014, 16:46
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Fender Lead
Nu blev jag riktigt sugen på en Lead igen.

Det var länge sedan jag blev sugen på en ny Gura.

Klämde på en extremt mysig en i börja på -80 talet men det blev en SuperSwede istället - på gott och ont.

Supern är dessutom kvar.


16 Dec 2014, 00:36
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post Re: Fender Lead
Tobbe z wrote:
Nu blev jag riktigt sugen på en Lead igen.

Det var länge sedan jag blev sugen på en ny Gura.

Klämde på en extremt mysig en i börja på -80 talet men det blev en SuperSwede istället - på gott och ont.

Supern är dessutom kvar.



Du valde rätt då Tobbe! Din Hagström är minst dubbelt så bra som vilken Fenderlead du än må hitta!

Iof en annan typ av gitarr, men ändå...klasskillnad!


16 Dec 2014, 07:21
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 28 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.