View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 21:28



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Hagström Jimmy-modeller? 
Author Message
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Hagström Jimmy-modeller?
Nån som har koll på de små detaljerna kring de olika tidiga Jimmy-modeller som gjordes?

Såvitt jag förstått fanns först varianten med dot-inlays och dubbla switchar (den fanns med två olika mickvarianter). Den har metallstall, och fanns typ från 1968 tills 1973 eller så.
Image

Senare kom varianten med blockinlays, endast en switch samt plattan på huvudet. Trästall. Fanns från kanske 1973 till 1979.
Image

Ännu senare kom ovalhålsvarianten etc.

Har dock nu sett denna på Blocket, som sägs vara en 69:a. Men den har dubbla switchar, men ändå blockinlays, platta på huvudet och trästall. vad är det egentligen?
Eller, är det bara allmän älvdalsk ologiskhet i tillverkningen?
http://www.blocket.se/alvsborg/Hagstrom ... 780948.htm
Image


16 Apr 2013, 14:17
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Jun 2011, 21:52
Posts: 2684
Location: Stockholm
Post Re: Hagström Jimmy-modeller?
Otroligt sköna att spela på är dem där. Min flickväns far äger en sån, liknar den i mitten med blockinlägg och bara ett switch.

Verkar som halsen på första modellerna var något längre bort från stallet, jämfört med de övriga senare modellerna. Det finns ett gapp mellan halsmicken och halsen. Verkar som att de flyttade halsmicken och halsen närmre varandra något.

Äger du eller funderar du på att köpa?

_________________
Shine On You Crazy Diamond


17 Apr 2013, 00:44
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Hagström Jimmy-modeller?
Kan inget om Hag-Jimmy egentligen men den övre switchen ser verkligen felplacerad ut. Det mesta kan modifieras och id-brickor och stall kan bytas ut.

Det finns en liknande på Ebay.de med samma övre switchplacering och andra rattar. Det ser ännu mer fel ut.

http://www.ebay.de/itm/HAGSTROM-Jimmy-J ... 837wt_1278

Hagström byggde ibland det kunderna vill ha. Jag har en udda Hag III som nog inte var spelbar från början utan enbart ett visningsex. Men att Jimmy byggdes i serieproduktion med samma konstiga övre switch och custominlägg verkar konstigt.

Turbo-Tobbe eller Janne på Vintage Hagström bör ha mer info kring serienummer.


17 Apr 2013, 01:43
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Hagström Jimmy-modeller?
arinihsd wrote:
Kan inget om Hag-Jimmy egentligen men den övre switchen ser verkligen felplacerad ut. Det mesta kan modifieras och id-brickor och stall kan bytas ut.
Det finns en liknande på Ebay.de med samma övre switchplacering och andra rattar. Det ser ännu mer fel ut.
http://www.ebay.de/itm/HAGSTROM-Jimmy-J ... 837wt_1278
Hagström byggde ibland det kunderna vill ha. Jag har en udda Hag III som nog inte var spelbar från början utan enbart ett visningsex. Men att Jimmy byggdes i serieproduktion med samma konstiga övre switch och custominlägg verkar konstigt.


Vet inte om du menar att någon av dem skulle vara modifierad? Så är nog inte fallet, det finns fler bilder på alla tre varianterna. Jag själv har en 69:a, identisk med den översta. Den övre switchen sitter utan tvekan lite skevt, men jag antar att man var tvungen att sätta den längre ut på kanten för att inte trät skulle vara för svagt där den placerades. Nästan alla andra modeller med switch där uppe (Gibson, Gretsch) är ju antingen solida eller har en mindre "tom" träyta där. Sen är det ju lite underligt att den varierar i exakt placering, men jag tror som sagt inte att det är nån i efterhand gjord förändring.

Jag har som sagt en 69:a själv, liknande den översta, så detta är mest av ren nyfikenhet även om jag skulle kunna tänka mig en sån där mittenvariant ev rent estetiska skäl. Den extra switchen, med ett tonfilter, är riktigt användbar faktiskt. Särskilt med dist.


17 Apr 2013, 09:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Hagström Jimmy-modeller?
:oops: Det ser man. Jag gjorde ett förhastat inlägg som tyckte att filterswitchen på den tredje varianten ser hemmagjord ut. Den från Ebay.de beskrivs också som en 69.a, med blockinlägg, så då finns de säkert. Men switchplaceringen ser märklig ut.

Jag har en ombyggd Viking i ett case sedan många år. Användning av tonfiltret med dist är nog något som jag behöver prova.

/Roger


17 Apr 2013, 10:36
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Hagström Jimmy-modeller?
arinihsd wrote:
:oops: Det ser man. Jag gjorde ett förhastat inlägg som tyckte att filterswitchen på den tredje varianten ser hemmagjord ut. Den från Ebay.de beskrivs också som en 69.a, med blockinlägg, så då finns de säkert. Men switchplaceringen ser märklig ut.
Jag har en ombyggd Viking i ett case sedan många år. Användning av tonfiltret med dist är nog något som jag behöver prova.
/Roger

Den på ebay har bytta rattar, men jag antar att det i övrigt skulle kunna vara nån sorts övergångsmodell. Men då stämmer 69-årtalet dåligt. Hmm...
Tonfiltren med dist tycker jag är kul. Man kan använda Gretsch tonfilter på samma sätt. Annars tycker jag de är rätt oanvändbara.


17 Apr 2013, 10:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Hagström Jimmy-modeller?
Jag ser ditt hmm...
Utan en aning om att övre switchplaceringen är rätt hade jag en misstanke om att det är samma gitarr med olika rattar. Men Ebaysäljaren har många positiva reviews så jag hade säkert fel där.

Min Viking är nog från 1975, med filterswitch och plattan på huvudet. Någon gång började man säkert att testa olika varianter hos Hagström. Jimmy byggdes väl inte i några jätteserier, så de var kanske bra testobjekt.

Jag är vänsterhänt och har inte sett någon Lefty-Jimmy från Dalarna till salu. Men om någon skulle dyka upp så ger ditt inlägg en del att tänka på innan man trycket på köpknappen.

/Roger


19 Apr 2013, 00:05
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Hagström Jimmy-modeller?
arinihsd wrote:
Jag ser ditt hmm...
Utan en aning om att övre switchplaceringen är rätt hade jag en misstanke om att det är samma gitarr med olika rattar. Men Ebaysäljaren har många positiva reviews så jag hade säkert fel där.
/Roger

Was? Blocket och Ebay? Om inte tyskens kamera är helt mongo har de ju inte ens samma lack ju... (Eller är vart fall helt olika mycket blekta.)
Nä, att det skulle vara nåt lurigt med tysken, eller dessa "mittemellanvarianter" generellt tror jag inte. Försöker bara luska ut när de kan ha tillverkats, och om de just var en övergång av nåt slag...


19 Apr 2013, 00:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Hagström Jimmy-modeller?
Ja, Blocket och Ebay är inga problem. Det finns rätt många svenska säljare på Ebay.

Jag tror heller inte längre att det är några lurigheter. Men man kan nog tänka sig att någon försäljare ville ha ett eller några ex med just block inlays i hals och huvud.

1981-2 hade min lokala Hag-försäljare en vit Viking på hyllan. De erbjöd en lefty till samma pris om jag ville skriva kontrakt. Gitarren kostade mer än min månadslön. Jag ångrar idag att jag inte köpte det jag ville ha. Några år senare köpte jag ändå en svårt ombyggd Viking till ungefär samma pris. Ospelbar och fel färg. Det är därför den mest bor i sitt case.

Med lite eftertanke menar jag att Hagström hade bra hantverkare som byggde instrument med detaljer som beställarna ville ha. Om man nu byggde några som bilderna visar, varför inte bygga hela serien så? Jimmy serierna var nog inte så stora.

Detaljer står nog inte orderböcker utan möjligen i produktionsunderlag. Men här är två liknande artiklar samtidigt till salu och det kanske man kan dra någon slutsats av. Åtminstone att de kanske är byggda i Dalarna.

/Roger


19 Apr 2013, 02:14
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Hagström Jimmy-modeller?
Så sant. Ska se om nån av Hagströmkännarna hittar den här tråden.


19 Apr 2013, 09:20
Profile ICQ WWW

Joined: 21 May 2010, 22:33
Posts: 255
Location:
Post Re: Hagström Jimmy-modeller?
Jimmyn på ebay är ett relativt sent ex i första serien och säkerligen det blonda exet på Blocket likaså så därför
ett annorlunda utseende. Även kundens önskningar är säkert också en anledning med tanke på switch-placeringen.


21 Apr 2013, 10:56
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Hagström Jimmy-modeller?
fumannen wrote:
Jimmyn på ebay är ett relativt sent ex i första serien och säkerligen det blonda exet på Blocket likaså så därför
ett annorlunda utseende. Även kundens önskningar är säkert också en anledning med tanke på switch-placeringen.


Tack. Då stämmer troligen inte '69, väl?


21 Apr 2013, 11:13
Profile ICQ WWW

Joined: 21 May 2010, 22:33
Posts: 255
Location:
Post Re: Hagström Jimmy-modeller?
Hela första serien gjordes väl bara 69' vad jag vet..


21 Apr 2013, 11:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 May 2010, 22:33
Posts: 255
Location:
Post Re: Hagström Jimmy-modeller?
Denna var inte fy skam heller, nr 119 i första serien så där sprack lite av min teori. Mitt ex, nr 23 har inte block inlays och bara Hagströmloggan på huvudet. Sköldpadde-plektrumskyddet verkar också bara finnas på tidiga exemplar, de flesta av dessa krackelerade så de byttes säkert ut mot det svarta senare i serien.

http://item.mobileweb.ebay.co.uk/viewitem?itemId=181124116938&index=12&nav=SEARCH&nid=59086497494


21 Apr 2013, 13:47
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Hagström Jimmy-modeller?
fumannen wrote:
Denna var inte fy skam heller, nr 119 i första serien så där sprack lite av min teori. Mitt ex, nr 23 har inte block inlays och bara Hagströmloggan på huvudet. Sköldpadde-plektrumskyddet verkar också bara finnas på tidiga exemplar, de flesta av dessa krackelerade så de byttes säkert ut mot det svarta senare i serien.

http://item.mobileweb.ebay.co.uk/viewitem?itemId=181124116938&index=12&nav=SEARCH&nid=59086497494

Vilken spejsad topp! Min är nästan helt plain. Min liknar nog din då, inga block och ingen fancy headplate. Sköldpaddeskydd som krackelerat och nu ersatts av ett NOS från Älvdalslagret. Nummer 269 i serie 743. Vilka serier var de första Jimmysarna?


21 Apr 2013, 20:34
Profile ICQ WWW

Joined: 21 May 2010, 22:33
Posts: 255
Location:
Post Re: Hagström Jimmy-modeller?
Ja, den var verkligen spejsad! Ok, då är din lite senare. Måste nog mest ha varit "tar det man har" när man satte ihop dessa. 743 är första serien eller missförstår jag dig?


21 Apr 2013, 20:43
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Hagström Jimmy-modeller?
fumannen wrote:
Ja, den var verkligen spejsad! Ok, då är din lite senare. Måste nog mest ha varit "tar det man har" när man satte ihop dessa. 743 är första serien eller missförstår jag dig?

743 269 - själv har jag ingen koll på serierna (har inte den berömda boken) så vet inte alls annat än att den såldes som en 69:a (har jag för mig).


21 Apr 2013, 22:38
Profile ICQ WWW

Joined: 21 May 2010, 22:33
Posts: 255
Location:
Post Re: Hagström Jimmy-modeller?
ChronicTown wrote:
fumannen wrote:
Ja, den var verkligen spejsad! Ok, då är din lite senare. Måste nog mest ha varit "tar det man har" när man satte ihop dessa. 743 är första serien eller missförstår jag dig?

743 269 - själv har jag ingen koll på serierna (har inte den berömda boken) så vet inte alls annat än att den såldes som en 69:a (har jag för mig).



Ok. 743 är första Jimmy-serien med 480 exemplar. Och enligt boken så tillverkades alla dessa -69 men det kan man inte vara helt hundra på. Vet att denna bok innehåller en hel del fel. Minst 20 serier fattas, enligt Karl-Erik jr Hagström. Men jag vet ej vilka modeller det innefattar.


21 Apr 2013, 22:47
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.