View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 15:40



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Fender Telecaster 1977-78 - Ombyggd 
Author Message

Joined: 29 Sep 2012, 21:05
Posts: 6
Post Fender Telecaster 1977-78 - Ombyggd
Hej,

Min första post här... Jag vet inte om det anses ohyfsat att som ny forummedlem ställa en fråga om värdering det första man gör (jag är själv verksam på andra design-relaterade forum och vet att det kan väcka en viss irritation...), men jag tänkte sälja min gamla gitarr och har ärligt talat ingen aning om vad den borde kosta... Så jag hoppas att jag inte trampar på några ömma tår...

Jag kan inte så himla mycket om gitarrer, mer än hur olika modeller ser ut, så jag ber om ursäkt i förväg ifall min beskrivning av gitarren är lite amatörmässig...

Jag har en USA-tillverkad Fender Telecaster från produktionsperioden 1977-78 (Serienummer S839457) på The Fullerton Plant, Fender - CBS Era (enligt http://www.guitardaterproject.org). Gitarren har customiserats av den förra ägaren och original-stallet är utbytt mot en tremolo av Floyd Rose-typ (icke licensierat enligt förre ägaren). Den är i ljust trä, med vitt plektrumskydd,och har dubbla Humbucker-mickar. Kontrollerna är i metall och sitter på en lång, metallplatta som är rundad i ändarna. (Jag skall se om jag kan ladda upp lite bilder...).

Jag köpte gitarren för 20+ år sedan och har aldrig spelat mycket på den, då trummor var mitt egentliga huvudinstrument. Den tidigare ägaren spelade nått slags progressive rock, om jag minns rätt, och ombyggnaden gjordes med tanke på dennes preferenser. Jag spelade dock själv i lite olika skrammelrock-konstellationer och tyckte den passade fint för det, men det är ju en smaksak...

Gitarren har inte varit upptagen ur sitt case (som för övrigt är ett gammalt Hagström-case) på minst 15 år och då jag inte har ngn stärkare kan jag inte testa den. Jag gissar dock på att reglagen skulle behöva en översyn, då jag minns att det sprakade en del sist jag fick för mig att testa gitarren. Stränglåset som hör till svajjen är för övrigt borta, men det borde ju vara enkelt att ersätta? Med undantag för ett par småmärken skulle jag säga att den är i gott skick.

Nu undrar jag om någon av er som kan det här med gamla gitarrer kan ge mig en hint om vad jag borde lägga mig på i pris? Jag ju intresserad av att bli av med gitarren och tänker inte sätta ngt ocker-pris, men jag vill ju inte bli lurad fullständigt heller... Jag har sett andra original-tele's från den här tiden säljas för en hel del pengar, men inser ju själv att ombygget knappast kan vara bra för andrahandsvärdet. :cry: Det är en bra gitarr, men jag gissar på att de flesta som vill ha en Tele, vill ha en helt i original...


29 Sep 2012, 22:06
Profile

Joined: 29 Sep 2012, 21:05
Posts: 6
Post Re: Fender Telecaster 1977-78 - Ombyggd
Ursäkta bildkvalitetn, men det är dåligt ljus hemma och jag har just nu bara min gamla iPhone 3 att fota med. Bättre bilder kan ordnas...

Image

Image

Image

Image


29 Sep 2012, 22:09
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Fender Telecaster 1977-78 - Ombyggd
Hej, det är alltid svårvärderat med 'meckade' gitarrer , men halsen är väl värd typ 2-3 tusen även om den har skruvhål, sen kanske lika mycket för resten , 6500:- skulle jag personligen försöka begära , hade den vart i orginalskick helt skulle jag säga 11 kanske? Malpleneck är värda lite mer. din är väl också strippad på orginallacken (kroppen)

Obs att andra kan ha avvikande uppfattning både uppåt och nedåt, Att försöka återställa den blir ju för dyrt och omständigt , och lönar sig inte i förhållande till värdet på den som återställd. Så Du söker helt enkelt en köpare som vill ha en Tele med Floyd och Dubbla HB...

Om inte annat så borde det gå att få ihop samma summa eller kanske lite mer om man orkar sälja delarna separat

_________________



30 Sep 2012, 10:30
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Fender Telecaster 1977-78 - Ombyggd
5-6000kr

Är det gamla Dimarzio SDs med fyrkantiga öron kan du få bra betalt för dem (inte i Sverige dock)
och halsen är värd en liten slant.
kroppen som ser strippad ut och är fräst har inget större värde.
Så det är halsen och mikarna som är värda något (förutsatt att det är äldre Dimarzio somdet ser ut att vara).
Månne att potarna betingar några hundringar på Ebay om de är 78or.

Men är den bra och det är så här man vill ha en Tele så kan man ju betala 5-6000 utan att känna sig dum.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


30 Sep 2012, 11:35
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 29 Sep 2012, 21:05
Posts: 6
Post Re: Fender Telecaster 1977-78 - Ombyggd
Mike & Haraldrig, tackar för era svar!

Jag skulle nog inte våga mig på att skruva isär gitarren själv, då jag som sagt inte alls är ngn auktoritet på det här med gitarrer… Bättre då att den nya ägaren kanske ser möjligheten att göra en liten förtjänst på att sälja vidare gitarren i delar, eller att bara plocka det man vill ha och skrota resten

Jag har faktiskt ingen aning angående lacken, då den såg ut så här när jag tog över den. Vad är det som får er att tro det? Är det ådringen i träet som ser lite "grov" ut, så att detta gör att man funderar på om den varit lackad i en täckande färg?
Efter att ha googlat runt lite, så ser det ju faktiskt ut som att andra tele's ofta har lite snyggare ådring i träet än min… Jag har dock alltid gillat den lite råa looken hos min gitarr.

Kanske en dum fråga, men hur ser man om man har en Maple-neck?

Ojoj, många nya uttryck för mig… -potarna, betyder potentiometer gissar jag på? Vad menas med fyrkantiga öron? Är detta de rektangulära boxarna/ramarna som mickarna sitter i?

Och efter att ha googlat DiMarzio, så tror jag du har rätt Haraldrig, även om jag inte kan säga säkert...

När du säger att Sverige inte är marknaden för dessa, är det Ebay som gäller antar jag? Jag har sålt en hel del skivor, böcker och sånt på amerikanska Ebay, men det känns ju lite risky att skicka iväg en gitarr över Atlanten. Ngn som har erfarenhet av detta. Annars hade jag tänkt lägga upp den blocket, eller här under säljes på forumet.


30 Sep 2012, 12:06
Profile

Joined: 29 Sep 2012, 21:05
Posts: 6
Post Re: Fender Telecaster 1977-78 - Ombyggd
Här kommer en närbild på ena micken och på reglagen (fortfarande iPhone-skräpbilder, men men...).

Image

Image

Image


30 Sep 2012, 12:10
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Fender Telecaster 1977-78 - Ombyggd
med tanke på att Du inte vet exakt vad det är för grejer och inte känner dig säker på att ta isär det så tycker jag absolut bästa sättet är att sälja den som den är till någon som uppskattar gitarren i nuvarande skick, eller kan göra om den till sitt tycke.

Skulle det misslyckas totalt kan du börja försöka sälja delarna var för sig , och då är ju Bojen ett bra ställe även för detta.

_________________



01 Oct 2012, 10:23
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Nov 2002, 11:51
Posts: 564
Post Re: Fender Telecaster 1977-78 - Ombyggd
Ska du inte behålla den är det mer lönsamt att sälja den i delar. På Tradera är det överpriser på gitarrdelar.

_________________
http://www.peterwesterberg.se


01 Oct 2012, 10:38
Profile WWW

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3625
Location:
Post Re: Fender Telecaster 1977-78 - Ombyggd
Jag tykkte den var cool! 8) 8)

Nästan så man skulle kunna tänka sej å ha- men jag har en lite udda smak :oops: :oops:


05 Oct 2012, 11:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Fender Telecaster 1977-78 - Ombyggd
Kan stallet vara ett Kahler, möjligen?
Med tanke på skruvhålen på halshuvudet kan det vara det.
Kan du skruva bort den gigantiska plattan bak på kroppen och ta en bild?

"Fyrkantiga öron" är formen på sista biten på de vinklade benen på mickens bottenplatta, alltså där gänghålet som mickens höjdjusteringsskruv är fäst i. Är formen mer triangelformad är det tecken på nyare årsmodell.
Googla på "dimarzio square legs"

Finns det några nummer på potarnas baksida?
Kanske att originalpotarna på 250K är utbytta mot 500K i samband med mickbytet?

Din hals har (mörk) rosewood-greppbräda. En hals helt i maple/lönn har ljus greppbräda.

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


06 Oct 2012, 11:05
Profile
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: Fender Telecaster 1977-78 - Ombyggd
Det där är ju ett tidsdokument.
Sälj den hel!
Inte utan att man blir lite sugen själv...


06 Oct 2012, 11:41
Profile
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 13:55
Posts: 1195
Location: Smålands mörka skogar
Post Re: Fender Telecaster 1977-78 - Ombyggd
benny hill wrote:
Kan stallet vara ett Kahler, möjligen?


Visst är det så, Kahler Pro 2300 för att vara mer exakt.
Och jodå, hålen på skallen är spåren efter ett Kahler stränglås 8)

_________________
__________________________

http://www.roothcustomguitars.se

http://www.facebook.com/pages/Rooth-Cus ... 880?ref=ts


07 Oct 2012, 02:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Fender Telecaster 1977-78 - Ombyggd
benny hill wrote:
Kan du skruva bort den gigantiska plattan bak på kroppen och ta en bild?



Det är utmaningen med denna (om man nu inte tycker den duger i befintligt skick) , hur fixar man det ?

Resten går ganska lätta att återställa/dölja med lite trä och ett annat plektrumskydd

_________________



07 Oct 2012, 20:11
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Nov 2002, 11:51
Posts: 564
Post Re: Fender Telecaster 1977-78 - Ombyggd
Håller med Overdriver: även om den inte har något större ekonomiskt värde eller är speciellt het är den är ett tidsdokument. Man skulle kunna göra några ändringar för att få den lite mer tilltalande: byta ut stallet mot ett dito i krom och byta ut plektrumskyddsskruvarna (är det insex?!). Fast vanliga skruvar skulle antagligen gå genom hålen.

Jag är också nyfiken på vad som döljer sig under plattan på baksidan. Kanske en trådlös sändare? Det är borrat ett hål från kontrollurfräsningen som antagligen har gått till kaviteten:

Image

_________________
http://www.peterwesterberg.se


11 Oct 2012, 01:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Fender Telecaster 1977-78 - Ombyggd
Någonstans ska väl stall och utjack jordas. Annars,

Jag håller också med Overdriver. Telen är ett tidsdokument. De flesta gitarrer som byggdes om på 70- och början av 1980-talet har nog fått en bättre konfiguration. Men det är nog ingen som betalar för historian utan kända namn.

DiMarizio på mickarna var ”bra” eller ”bästa möjliga” för länge sedan. Sådana har min ena röda gitarr. Mitt tidsdokument har legat i ett case i snart 30 år. Stränghöjd och intonering var obefintlig när jag köpte hos den lokala musikaffären. Idag hade den varit osäljbar från en vettig gitarrförsäljare.

Hårdrocksmickar i en jazzgitarr. Så är det. Jag köpte den som en gitarr som använts som ”orkestergitarr” till storbandsmusik. ???medSD—mickar???? Tiderna förändras. Men min ska förbli ett 70-talsdokument. Jag hade nästan hela historien i mina mail, men behöver lite komplettering efter förra veckans datorhaveri.

Jag har nog samma split som Telen på stallmicken. Jfr med andra nyliga SD trådar på Bojen ska det bli intressant att se om jag har 4-delade mick-kablar från 1970-talet. Strängarna har nog inte varit avkopplade på nästan 30 år. Det är kanske dags nu!

Tänk så det kunde bli med bara ett företagsnamn, DiMarzio.

Mvh Roger

PS. Jag ska nog dammsuga caset när det ändå öppnas.

Splitbrytare längst ner till höger;
Image
Två mickar:
Image


11 Oct 2012, 03:44
Profile
User avatar

Joined: 02 Jul 2010, 00:39
Posts: 1130
Location: Umeå
Post Re: Fender Telecaster 1977-78 - Ombyggd
arinihsd wrote:
"Mitt tidsdokument"


Hagström Jimmy?

_________________
/Garagegitarrist med framtiden bakom mig


11 Oct 2012, 09:28
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Fender Telecaster 1977-78 - Ombyggd
Viking 1975. Mycket kundanpassad. Vinyljunkie har en tråd om 80-talsgitarrer. Det kanske är dags för en tråd om kvarvarande 70/80-tals experiment.

P90 wrote:
arinihsd wrote:
"Mitt tidsdokument"


Hagström Jimmy?


11 Oct 2012, 11:19
Profile

Joined: 19 Nov 2002, 11:51
Posts: 564
Post Re: Fender Telecaster 1977-78 - Ombyggd
Jag har hur mycket bilder som helst på mer eller mindre lyckade moddar på fina gitarrer, de flesta barn av sin epok. Kan bidra om det kommer upp en sån tråd.

_________________
http://www.peterwesterberg.se


11 Oct 2012, 13:28
Profile WWW

Joined: 29 Sep 2012, 21:05
Posts: 6
Post Re: Fender Telecaster 1977-78 - Ombyggd
har haft lite mycket att göra och inte hunnit tänka på min tele den sista veckan...

Benny Hill: Här kommer en bild på vad som döljer sig bakom plattan på baksidan. Tyvärr är det inte speciellt upphetsande, men det var i varje fall inte så illa som man kunnat befara. Jag har faktiskt aldrig öppnat luckan förut och trodde det skulle se ut som fan under...

Image

Jag ser inte några nummer på potarna och jag har inte hunnit kolla de fyrkantiga öronen, då jag som sagt helst inte vill skruva själv. Gitarren köptes dock 1988-1990 nån gång om jag minns rätt, så de är tidigare än så i vilket fall som helst.

Dynaflux: Japp, Insex-skruvar!

Overdriver och Tobbe: Tack! :) Jo jag gillar den som sagt själv också, även om den är lite oortodox...


14 Oct 2012, 21:05
Profile

Joined: 29 Sep 2012, 21:05
Posts: 6
Post Re: Fender Telecaster 1977-78 - Ombyggd
Jag har förresten fått förfrågan om att sälja gitarren från flera här på forumet, vilket är super. Jag har fortfarande inte riktigt hunnit ta tag i det här, men gitarren skall säljas helst den här veckan, för jag är pank!


14 Oct 2012, 21:13
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.