View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 11:23



Reply to topic  [ 2 posts ] 
datering fender jazzbas 
Author Message

Joined: 06 Mar 2003, 23:44
Posts: 12
Post datering fender jazzbas
*copy från planket, får se var det svaras först...

ska åka och kolla på en kraftigt moddad fender jazzbas imorgon. kropp och hals är troligtvis 60-tal, eventuellt före 65.
jag ska framför allt kolla om jag tycker den är bra som instrument, vintagevärdet är nog obefintligt för allt och lite till har pillats med på den här basen. avlackad, avbandad, nya inlays (fåglar), ny decal, har haft aktiv elektronik, nytt stall, nya mickar, troligtvis nya potar, utfräst för nån sc mick, två extra stänger jäms med dragstången för stabilisering?... the list goes on.

det vore ju ändå kul att kunna datera den, speciellt halsen. det finns en gammal mossig neckdate som börjar med en 7:a sen två ettor eventuellt?!?! eller så var ettorna något annat... killen som äger basen har sett uppgift på att 7:an ska betyda jazzbas. en 5:a hade betytt p-bas.
jag har bara sett den vanliga datumformateringen med dag, månad och år. har det funnits nåt annat system? nån som vet nåt?

finns det några andra tips på vad jag ska kolla på för datering? vilka år var det slabboard exempelvis? vilka år var det dotinlays? fanns det dots sent 60tal tidigt 70tal? etc, etc...

hjälp mig boys!!
mvh rikard

<font color=red>mvh Rick</font id=red>


07 Mar 2003, 22:49
Profile

Joined: 27 Feb 2003, 14:39
Posts: 15
Post 
Kolla på
http://www.nysse.com


12 Mar 2003, 13:40
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.