View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 07:59



Reply to topic  [ 2 posts ] 
Hjälp med värder Strata-63 
Author Message

Joined: 26 Jul 2004, 17:22
Posts: 34
Post Hjälp med värder Strata-63
Jag skulle vilja ha hjälp med ett "folkets värdering" av min strata. Den skall inte säljas men det vore kul att veta var någonstans en sådan tingest kan ligga i värde.

Beskrivning som följer:

Fender Stratocaster från 1963 serienr. L21077.
Originalmickar. Sannolikt är två pottar bytta. Ton och volymkontroller råder det osäkerhet kring om ifall dessa är original. Plekttrumskyddet är sannolikt bytt någon gång 70-tal, min teori är att originalet skars i för inpassning av en humbucker då kroppen varit routad för sådan (nu återställt). Stallet med svaj och stallklackar samt svajarm sannolikt 70-tal.
Halsplattan med serienr. samt övrig metall original. Switchen är utbytt sannolikt också 70-tal till 5-läges.
En grej värd att kommentera är att stämskruvarnas text sannolikt mest stämmer överens med modellerna som såldes från 1964 och framåt. Neckdate på min är oktober 1963 (en B-hals f ö). Således sen 63:a och kanske inte monterad förrän sent 1963 tidigt 1964 i linje med att ryktet säger att monteringen på Fender skedde allt efter hand att delar fanns tillgängliga. Enligt serienumret utifrån de tabeller som finns tillgängliga på nätet så skall det enligt dessa vara en 63:a, har dock även sett en annan mer detaljerad en gång in real life som pekade på just oktober 1963. Enligt pojkarna på Vintage Guitars så skall den anses vara en 63:a alltså man utgår från neckdate.
En gång i tiden satt det andra stämskruvar på men original nu åter alltså. Hål efter de andra stämskruvarna snyggt iordninggjorda.
Kroppen har sannolikt varit ommålad 8-9 gånger utifrån vad jag fann i fickan på baksidan. När jag köpte satt det en vit plastliknande lack.
Färgen nu är sunburst där Peter Clemmedsson på Skeppsbron i Malmö ordnat med denna.
Kroppen är sedan gjord till relic, något jag faktiskt ångrar idag. Idag anser jag att en sådan här playergitarr (riktiga vintagepuritaner skulle nog inte ens ta i den) gärna skulle få ha den lack jag själv tycker om samt vara orörd. Det var väl därför så många av gitarrerna lackades om, när de blev slitna i lacken ville man återställa och ha sin ögonsten så fin som det var möjligt.
Så vad tror ni?
Jag gav 30000:- för två år sedan. Omlackningen gick på 2500:-. Vad jag vet går en orörd 63:a på ca 70000-80000:-.
Bilder kan mailas eller så får ni tala om hur jag skall göra för att lägga in bilder i tråden.

Karl Peter


31 Jul 2004, 09:27
Profile

Joined: 26 Jul 2004, 17:22
Posts: 34
Post 
Hittar inte hur man skall editera.
Blev ett fel i ovanstående. Utifrån de tabeller av serienr. som finns på nätet så räknas min som 63:a skrev jag, OBS skall vara 64:a (upp till L20000 så sägs det vara 63:or därefter 64:or men som sagt osäkerhet i detta.

Karl Peter


31 Jul 2004, 11:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.