View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:29



Reply to topic  [ 14 posts ] 
'62 fake på ebay 
Author Message
User avatar

Joined: 25 Feb 2008, 11:39
Posts: 67
Post 
Han skriver ju <i>I offer it as 'Fake'"], det är ju inte bara helheten på den här som är fel. Nu kan jag inte tyska så jag vet inte riktigt vad säljaren skriver i övrig om partocastern.


14 Apr 2009, 07:59
Profile WWW

Joined: 27 May 2008, 11:07
Posts: 1981
Location:
Post 
I Google´s fantastiska översättning (tyska till svenska var näst intill ett skämt):
"
1962er Fender Stratocaster! Olympic white, the holy grail!

All this (and unfortunately not much longer ...) I thought when I got this guitar for over 2 years has offered. Super Bargain wg. alleged ignorance of the seller (succession, Dad's old guitar blabla ...). Transfer in semi-flat, everything had to go fast (other dates ... even with wet hands ...), home (250 km) driven ....

... And then?

I know it has not exactly honest. The speculations range from "super-fake 'via' Parts-o-caster with many original parts' to 'The hammer, old man'.

Here just the hard facts:

# Body: alder
# Neck: powerful C-shape, Maple with Rosewood fat-Slabboard, stamp'2 JUN62B, white dots, vintage radius, truss rod works
# Tremolo with 'Pat Pend. 'String riders and steel block
# 'Black Bottom' pickups with 'cloth wire' wiring
Potentiometers # 6223 marked'137 ',' three-spoke' buttons, 3-way switch
# Single line Kluson
# Olympic white lacquer (nitro?), Features all 62 available (Nailholes, fully painted in the neck pocket, Undercoat in silver, 'Body Date': marking pencil'3 / 62 'in rear tremolo cover)
# 11-hole 'Greenguard' with separate aluminum-shield
# 'Spaghetti'-Decal with two' Pat No. '.
# Tremolo arm is missing, but it fits the arm of a custom shop Stratocaster reissue or U.S.

What I could find out so far:

# The Kluso#328; are 'Made in Japan', ie Reissues
# The steel block tremolo on 'sunk' the ball-ends of the strings to the middle of the block, when the original ball-ends when reared strings to see, also speaks for Reissue
# The painting could be an old - or old-made - Refine, then would be the 'Body Date' of course, subsequently been made
# From the beginning of 1962 were three, not - as here - two 'No, Pat.' S 'under the decal
# The case under the string tree 1962 would be metal, plastic here

More white at the moment I do not know, I am for the first time become aback when I use the 'Made in Japan'-Kluson had discovered, and only then, I have done my homework and I am committed to the above conclusion. Sources of my knowledge were, in addition to the usual vintage books primarily a collector of the website (the one with 'Gugel' best 'vintage Stratocaster CFH' finds ...). Certainly there will be one or the other out there, which I can also announce revealing. I am therefore very grateful to valuable information ...

Not quite unimportant, however, that the good piece, I now have played for some time and really can say that they already saugut sounds and 'dry' is very resonant. I believe it has the classic 60's vintage tone, the famous' piano ', it needs to build behind my master Strat-not to hide. So, no matter WHAT it is, it is definitely a really good Strat.

So people, what makes of it. Check out the photos, I have trouble, the main show details. Makes me smarter or not. I do not have to be #*##+, I have the guitar exactly as it is offered here, bought end of 2006. With serious interest in the guitar can be like in Bad Vilbel (Frankfurt / M.) can be viewed. Issues will be before the end of the auction carefully, but only at night, answered.

A black rectangle suitcase by Gewa, in good condition, is part of the auction:

Because of my doubts, I sell the guitar explicitly as' not real ', ie I make no assurances in terms of age, manufacturer, originality or authenticity of the whole or individual guitar parts. With the submission of the bid of bidders recognize that provision and expressly waives all this in coming warranty rights. Since they are selling a used Case private, it is also any other warranty.

English Description (short version):

Fender (?) Stratocaster from 1962 or not? Could be a very good fake or a partscaster with original parts. I bought it as is and I sell it as is. To be on the safe side, I offer it as' fake '. No representations whatsoever. Let the pics do the talking. Worldwide shipping upon request."


You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!


14 Apr 2009, 08:23
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post 
Om hans beskrivning stämmer så är det väl inte så himla fel.....

några icke orginaldelar , visst.

Det stora här är ju om kroppen verkligen är en Fender, vilket denne säljare nog är ganska säker på att det INTE är , men ändå skriver han det som att det är en trolig refin?

Halsen ser ju rätt ut förutom loggan som är bytt...
Jag har i alla fall aldrig sett en fake hals som ser så här bra ut.

Bara den är värd en rejäl slant.

Svårt beslut, kan vara en rejäl kalkon eller en bra player
för ett bra pris, vem skall våga bjuda på denna när han sätter ut den som fake?

Skumt hela grejen.....

han verkar fiska efter någon som skall göra ett kap på denna....

Hade han varit på riktigt hade han nog satt ut halsen som äkta + de delarna som är rätt, resten som reissues....

nu kan man inte reklamera nånting som EJ orginal efter köp


14 Apr 2009, 09:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 25 Feb 2008, 11:39
Posts: 67
Post 
Mike Leaf wrote:

Om hans beskrivning stämmer så är det väl inte så himla fel.....

några icke orginaldelar , visst.

Det stora här är ju om kroppen verkligen är en Fender, vilket denne säljare nog är ganska säker på att det INTE är , men ändå skriver han det som att det är en trolig refin?

Halsen ser ju rätt ut förutom loggan som är bytt...
Jag har i alla fall aldrig sett en fake hals som ser så här bra ut.

Bara den är värd en rejäl slant.

Svårt beslut, kan vara en rejäl kalkon eller en bra player
för ett bra pris, vem skall våga bjuda på denna när han sätter ut den som fake?

Skumt hela grejen.....

han verkar fiska efter någon som skall göra ett kap på denna....

Hade han varit på riktigt hade han nog satt ut halsen som äkta + de delarna som är rätt, resten som reissues....

nu kan man inte reklamera nånting som EJ orginal efter köp



Halsen är säkert en bra gjord fake, och på bilderna kan jag inte se hur rosewoodbrädan är avrundad i framkant (den ser rak ut), dessutom går väl trussrodskruven på en äkta liiite längre upp i rosewooden?


14 Apr 2009, 10:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post 
hjortis wrote:

Mike Leaf wrote:

Om hans beskrivning stämmer så är det väl inte så himla fel.....

några icke orginaldelar , visst.

Det stora här är ju om kroppen verkligen är en Fender, vilket denne säljare nog är ganska säker på att det INTE är , men ändå skriver han det som att det är en trolig refin?

Halsen ser ju rätt ut förutom loggan som är bytt...
Jag har i alla fall aldrig sett en fake hals som ser så här bra ut.

Bara den är värd en rejäl slant.

Svårt beslut, kan vara en rejäl kalkon eller en bra player
för ett bra pris, vem skall våga bjuda på denna när han sätter ut den som fake?

Skumt hela grejen.....

han verkar fiska efter någon som skall göra ett kap på denna....

Hade han varit på riktigt hade han nog satt ut halsen som äkta + de delarna som är rätt, resten som reissues....

nu kan man inte reklamera nånting som EJ orginal efter köp



Halsen är säkert en bra gjord fake, och på bilderna kan jag inte se hur rosewoodbrädan är avrundad i framkant (den ser rak ut), dessutom går väl trussrodskruven på en äkta liiite längre upp i rosewooden?



Ja liiiite i så fall... , men typsnittet är rätt på stämpeln, en bra fake i så fall. Skulle nog kunna lura de flesta.

Som sagt, som annonsen är utformad är ju allt Fake, och han hoppas på att någon skall nypa på att det inte är som han säger...

Troligen har han haft denna kontrollerad i detalj och inget är rätt
Men han skriver inte det, hans beskrivning av delarna i detalj antyder att det är en del orginaldelar , men han VET troligen exakt hur det är....

så det är alltså en bedragare i mina ögon trots att han skriver att det han säljer den som 'troligen' FAKE .


14 Apr 2009, 10:44
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
...


14 Apr 2009, 18:36
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
En 62'a ska väl ändå ha clay dots.
Det är det definitivt inte på denna halsen.
Silver använde väl Fender som grundlack till metallic färgerna fram tills 65-66 och sen guld ( i alla fall på de pre-66 metallic) vit, svart och burst hade klarlack som grundlack fram till 65 sen bytte de till den där gulaktiga grundlacken.

Jacket ser ut att sitta för högt upp från nedre kanten och övre hornet verkar ha för mycket cut away (lite åt hårdrockhållet).
Får inte Fendervibbar av den kroppen.

Dessutom verkar det som att han slipat på klacken för att stämpeln ska fastna.

My 2 cents.


14 Apr 2009, 18:41
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post 
Fendergubbarna tycks ha jobbat över 2 juni -62Image
Bilden kommer från Jim Shines parts database
http://www.ksvintage.com/jimshine/index.cgi?g=36
(For what that's worth[|)])
Googla på 2june62B Fender så kommer många alternativ upp, både som vill sälja och har....


14 Apr 2009, 20:17
Profile

Joined: 09 May 2006, 10:30
Posts: 462
Location:
Post 
rudmark wrote:

Fendergubbarna tycks ha jobbat över 2 juni -62Image
Bilden kommer från Jim Shines parts database
http://www.ksvintage.com/jimshine/index.cgi?g=36
(For what that's worth[|)])
Googla på 2june62B Fender så kommer många alternativ upp, både som vill sälja och har....

2:an betyder Stratocaster.

http://www.k-out.se
relicstrata [AT] telia.com


14 Apr 2009, 21:31
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
Mary Goore wrote:

rudmark wrote:

Fendergubbarna tycks ha jobbat över 2 juni -62Image
Bilden kommer från Jim Shines parts database
http://www.ksvintage.com/jimshine/index.cgi?g=36
(For what that's worth[|)])
Googla på 2june62B Fender så kommer många alternativ upp, både som vill sälja och har....

2:an betyder Stratocaster.

http://www.k-out.se
relicstrata [AT] telia.com



Kolla på stänplarna på länken.
De tycker jag ger min teori om att Ebay-Stratan är slipad där stämpeln sitter för att den skulle fastna mer kött på benen. Jag har aldrig sett en sån slipning på vare sig de jag ägt, på andra IRL eller bild.


Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


14 Apr 2009, 23:41
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post 
Haraldrig wrote:

Mary Goore wrote:

rudmark wrote:

Fendergubbarna tycks ha jobbat över 2 juni -62Image
Bilden kommer från Jim Shines parts database
http://www.ksvintage.com/jimshine/index.cgi?g=36
(For what that's worth[|)])
Googla på 2june62B Fender så kommer många alternativ upp, både som vill sälja och har....

2:an betyder Stratocaster.

http://www.k-out.se
relicstrata [AT] telia.com



Kolla på stänplarna på länken.
De tycker jag ger min teori om att Ebay-Stratan är slipad där stämpeln sitter för att den skulle fastna mer kött på benen. Jag har aldrig sett en sån slipning på vare sig de jag ägt, på andra IRL eller bild.


Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


Kan ju tom varit nåt annat stämplat där, ju mer man kollar på den ju mer fel ser den ut, även kroppen ser ju knas ut men den var väl aldrig en trovärdig Fender ....

Lättare att sålla ut dessa i verkligheten när man kan hålla i grejerna.... än bara kolla på bilder. Eller så behöver man starkare glasögon för jag tyckte det såg ut som clay dots

Då kan man också referensmäta kroppen och jämföra direkt mot en annan slabboard som man vet är rätt ...

stämplarna i sig är nog rätt bra kopierade på denna även blyertsstämpeln i kroppen. Jag har hört att det flyter runt några av dessa stämplar , samt även de som Gibson använde , det var någon speditör som använde samma stämplar, annars finns inte det exakta typsnittet längre, och att måla dit dom går ju inte om det sen ska granskas under lupp


Som sagt, bra försök, men den skulle inte klara en verklig 'in hand' inspektion.

Det som är surt här är att säljaren vet detta , men spelar ändå på en 'kanske' faktor som gör att nån skall nappa.

Rattarna ser ju dock ut som 60-tals i alla fall... om det är någon tröst, alla reissues jag sett har 4 ekrar, men det finns väl säkert fakes där också...


15 Apr 2009, 08:51
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post 
marcusss wrote:

Oj. såld för 1260Euro !

Image
<b>Min email: marcusss79 (a) gmail.com</b>


Och nu skall nån igen gå igenom alla delar och hitta det som ev är värt något, sen kommer den ut igen på E-bay, antingen i delar eller som 'the real deal' fast minus orginaldelar (om det är några)

Alternativet som man hoppas på är ju att köparen istället använder den i många år som 'player' och är nöjd med dess ursprung, men jag misstänker att detta trots allt blir en vandringspokal och jag undrar om inte jag redan sett denna för några år sen på amerikanska Ebay


21 Apr 2009, 08:45
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.