View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 12:27



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Tele 65 eller 66... 
Author Message
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1611
Location: Säter
Post Tele 65 eller 66...
En av mina kunder har ett långvarigt förflutet som gitarrist i dansbandssvängen. Vid ett av våra möten så slank diskussionen in på gitarrer (mycker konstigt eller hur...).
Nå, det visade sig att han hade kvar sin första gitarr. En Telecaster som han köpte ny på Hagströms Musik i Falun. Själv är han övertygad om att detta skedde 1965. Men efter att ha tagit del av ett par bilder på skönheten så blev jag fundersam. Ett serienummer på gitarrens neckplate som lyder 159XXX borde väl snarare innebära 1966? Eller...?

Va? Vad sa ni? Bild? Javisstja! Klart att ni ska få en bild. Enligt ägaren så är den helt original förutom att den lackats om. Befann man sig i dansbandsbranschen så ville man inte ha en sliten och repig gitarr...
Någon som har en ide om värdet? Han har fått ett erbjudande på 35 000 riksdaler. Något som jag själv tyckte var i lägsta laget. Men då trodde jag i o f s också att det kunde vara en pre-CBS.
Image


03 Mar 2009, 10:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Serienummer och modernare grafik på på dekalen,"transition logo", skolboken säger 1966. Det är det mest sannolika men kolla för säkerhets skull också datum på halsklacken och pot:ar.


03 Mar 2009, 10:57
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Aug 2002, 10:06
Posts: 738
Location:
Post 
Vilken fin Tele! 35K måste vara hälften av värdet, minst. Eller?

EDIT: Ah, ser nu att den är omlackad.


03 Mar 2009, 11:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post 
omlackad 66 för 35 låter helt normalt, varken lågt eller högt vid privatförsäljning


03 Mar 2009, 12:01
Profile ICQ WWW

Joined: 22 May 2008, 11:03
Posts: 200
Location:
Post 
Är "värdesänkning" mindre för en Tele efter -65 än för Strator? har sett omlackade Telar före -65 för ungefär samma pengar?.


03 Mar 2009, 12:28
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post 
Jedson wrote:

Är "värdesänkning" mindre för en Tele efter -65 än för Strator? har sett omlackade Telar före -65 för ungefär samma pengar?.


procentuellt är det nog typ samma, men det blir mer i kronor på en strata, sen är det ju väldigt populärt just med pre-cbs strats...

Går väl en gräns runt 66-67 också , om man vil ha nickeldelar och Nitrolack etc...

Svårigheten ligger i själva värderingen av gitarrer som ligger på gränsen årtalsmässigt eller har moddar , omlack etc.

Olika säljare/köpare gör ibland helt olika bedömningar beroende på dessa faktorer, och det är inte alltid det står i annonsen VARFÖR man resonerat som man gjort med priset, ex kan mickarna vara bytt, en tele stallmick pre-cbs är JÄTTEDYR.

det är inte konstigt att ena dagen se en för 35, nästa för 55 även om det bara på ytan skiljer detaljer.

Maplenecks är också mycket populära på Tele 66-68.

Man får nog göra en bedömning av priset på varje enskild gitarr utifrån dess egenskaper och ens egna preferenser.

ex Om jag inte gillar vita Teles , eller lacken är jättetjockt omlackat måste jag lägga ned 5-6000 på en omlack , då tillkomemr det på priset kontra om jag är nöjd med bef utseende.

en 65 kan teoretiskt inte vara en Pre-cbs, men specifikationer försvann ju gradvis så varför skulle en mid-65 vara värd betydligt mindre än en 64? Jo för att det anses så bara?

Också värdering av enskila olika 'issues' påverkar för olika köpare , ex om du har en orginallackad 50's Gibson LP Junior med huvulagning , kontra en obruten med omlack.... vilken är värd mest??

det kommer troligen avgöras av egna preferenser, vissa kan absolut inte med huvudbrott, andra skulle aldrig köpa en omlackad...

den 3:e vill ha en som är Mint, men får kanske aldrig råd eller tillfället.

En kraftigt ombyggd Gibson LP 57 annonserades på Blocket för 465.000 , när de flesta bedömare jag känner värderade den till c:a 150-200. Varför? Jo den ansågs så pass ombyggd att det egentligen inte spelar någon roll om det var en 55-56-57 ursprungligen.

Detta för 2 år sedan c:a och den är fortfarande till salu.

Knepigt eller hur?


03 Mar 2009, 14:03
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 12:19
Posts: 468
Location:
Post 
Mike Leaf wrote:

omlackad 66 för 35 låter helt normalt, varken lågt eller högt vid privatförsäljning

Håller med. I dagens läge är det ju dessutom ett bra bud, då 35000 känns som ett rätt normalt "begärt pris" även under mindre besvärande omständigheter.

Mycket snygg gitarr!


03 Mar 2009, 14:44
Profile ICQ WWW

Joined: 22 May 2008, 11:03
Posts: 200
Location:
Post 
Du har nog helt rätt Mike.
I slutet av 70-talet köpte jag hos min lokala musikhandlare (dragspelsexperten)en Telecaster från -75, betalade då omkring 1500:-. Gick hem och testade gitarren men var inte nöjd med stallmicken, som rundade alldeles för lätt.
Gick tillbaka till affären och förklarade mitt missnöje, som kompensation fick jag 3 st begangnade mickar som jag kunde testa att byte med. Något mickbyte blev inte av, Telen såldes ganska snabb, men sparade mickarna som hamnade i en låda i många år,
Vid senare koll konstateras att mickarna är ett set stall och neck
från -63 och en stallmick daterad -67.
Mickarna från -63 låter helt fantastiskt och sitter nu i mitt Telebygge.


04 Mar 2009, 10:30
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.