View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 05:54



Reply to topic  [ 74 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Vilka paf'ar står sig mot originalen? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Vilka paf'ar står sig mot originalen?
Om man satsar på att komma nära LP-tonen av de klassiska årgångarna på sent 50-tal - vilken paf-klon bör man satsa på då?

http://www.myspace.com/gudarsskymning


24 Feb 2009, 20:09
Profile WWW

Joined: 25 Jan 2009, 18:46
Posts: 177
Location:
Post 
Gibson Burstbucker helt klart bäst, Classis 57= skit


24 Feb 2009, 23:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post 
Det där är ju skitsvårt att svara på ....

Tidiga Burstbuckers om man vill ha en Gibson mick, annars skulle jag nog själv säga Duncan Antiquities personligen, viktigt är att den inte är vaxad. C57:an är lite luddig i mina öron

Finns ju hundratusentals kopior och säker hundratals åsikter bara här på Bojen om vilka som läter mest likt.

Vad Du BORDE satsa på är ju att hitta en riktig mick om Du söker tonen .... så Ingen blir väl mitt svar då om man skall vara petnoga

Du kan ju vända på steken, vilken av de plexikloner eller Marshall reissues som säljs nu står sig mot en orginal plexi?

ALLA om man inte är så noga, INGEN om man har höga krav


25 Feb 2009, 09:51
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
upplever också C57 som luddig. Hur skiljer sig duncanmicken från en burstbucker, eftersom du nu föredrar den?

http://www.myspace.com/gudarsskymning


25 Feb 2009, 11:15
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
http://vintageamps.com/plexiboard/viewtopic.php?f=5&t=81668

Här finns två klipp, varav det ena är en motorcity blackbelt. Jag tycker den låter väldigt vintage. Åsikter?

http://www.myspace.com/gudarsskymning


25 Feb 2009, 11:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post 
Intressant att höra den enhälliga sågningen av Classic-57, själv kör jag med CS-57 i hals och CS-57+ i stall. Jag tycker att de är bra, men kanske lite väl avrundad topp. Provade löda bort kåporna och då fick jag en gnutta mer briljans på toppen. Å andra sidan är det ju som alltid smaksak och kombination med övrig utrustning... Är nog dags att testa några andra varianter..

Jag har fantasier om att skaffa en gitarr enbart för micktest, exempelvis med ett hål i mitten där man kan plugga in mickar från baksidan utan att stränga om guran, det blir ju inte samma jämförbarhet när man ska stränga om och löda o dona mellan varje mickbyte. Om man får en ledig stund så kanske... Någon som har testat detta eller har bättre förslag på hur man A/B-testar ett större antal mickar?


27 Feb 2009, 10:44
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post 
Jag har spelat på en hel del original PAFar, min bästa vän sen över 40 år är Gibson samlare, och jag har så klart lagt märke till den stora variationen ton och outputmässigt som finns.
Gamla PAFar låter som sagt olika men gemensamt är att de låter i de allra flesta fall gudomligt bra. Nämnde kompis har även ett par â€Â


27 Feb 2009, 11:28
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post 
Har man en speciell testgitarr, så är det ju ändå inte säkert att det låter likadant i den gitarr man sen sätter mickarna i, men för jämförelsen kunde det var kul.

Frågan är om man verkligen behöver veta hur alla dessa mickar låter , tror det räcker att komma ganska nära ex Claptons ton, och det gör man med de flesta kloner..... sen kan man ratta in resten + att mycket sitter i fingrarna , att ex byta mickar för att få lite mer diskant förstår jag inte, det är väl bara att öka treble lite på stärkaren?

men det är ju kul att söka efter den ultimata tonen... [:)]

Jag tror det är viktigt för själva PAF tonen att micken inte är vaxad... som Goran skriver , visst varierar orginalen en del i sound och output men de levererar en speciell lite violinlik ton, speciellt i mellanregistret och i kombination med en vintage LP så
låter det förbannat bra.


27 Feb 2009, 11:43
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post 
Jag tycker att det hypas väldigt mycket i PAF-micktillverkare-träsket. Äger en gitarr med original gibson-paf:ar. På trådens fråga kan man svara: Alla, eller Inga. Det är bara att välja. Alla mickar som har en trådlindning mätandes någonstans mellan 7.3 - 8.3 borde falla inom PAF-mickarnas toleransvärden. Spolarna är ganska smala och trånga, man kan inte variera lindningarna så mycket som på fendermickar, som är högre (för det mesta), där lindningsförfarandet kan spela större roll. Jag har testat Gibsons C57, Duncan 59, Sheptone, DiMarzio PAF, Schaller Golden 50's m.m. i min gamla Gibson. Om jag hade gjort testen med förbundna ögon skulle jag förmodligen inte hört nån skillnad på micklarna. Det var m.a.o. ingen större skillnad eller variation. Om det var några mickar jag skulle låta sitta kvar hade det varit Schaller-mickarna. De var så bra att en polare köpte dem av mig. De kändes lite kaxigare. Vad vill jag ha sagt meed detta? Ingen aning, men det finns enligt mig ingen "ultimate PAF-tone". Det är bara att köra. Keep it simple!

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


27 Feb 2009, 13:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
knut wrote:

http://vintageamps.com/plexiboard/viewtopic.php?f=5&t=81668

Här finns två klipp, varav det ena är en motorcity blackbelt. Jag tycker den låter väldigt vintage. Åsikter?

http://www.myspace.com/gudarsskymning




Det där lät väldigt bra, MEN vilken del av ljudet kan tillskrivas micken? Där finns ju en förstärkare, där finns högtalare, ett instrument av trä samt en männsika som rattat in alltsammas och som spelar.

Summan av ALLT detta lät dock väldigt vintage! (Mickarna är säkert skitbra)


27 Feb 2009, 14:39
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Svullo wrote:

Intressant att höra den enhälliga sågningen av Classic-57, själv kör jag med CS-57 i hals och CS-57+ i stall. Jag tycker att de är bra, men kanske lite väl avrundad topp. Provade löda bort kåporna och då fick jag en gnutta mer briljans på toppen. Å andra sidan är det ju som alltid smaksak och kombination med övrig utrustning... Är nog dags att testa några andra varianter..

Jag har fantasier om att skaffa en gitarr enbart för micktest, exempelvis med ett hål i mitten där man kan plugga in mickar från baksidan utan att stränga om guran, det blir ju inte samma jämförbarhet när man ska stränga om och löda o dona mellan varje mickbyte. Om man får en ledig stund så kanske... Någon som har testat detta eller har bättre förslag på hur man A/B-testar ett större antal mickar?




C57 passade inte för mig i min 335RI. En blond skönhet som jag dissade enbart för mikarnas skull. Jag uppfattade dom inte som luddig, utan som extremt midrika och alldeles för hög output. Tyvärr sålde jag 335:an istället för att testa andra mikar.
I min '74LPCustom var mikarna ingen höjdare, men jag hittade rätt direkt i en PAF-klon, Voodoo59 kombination från Peter Florance. Lagom mycket output, och klarare ljud. Dom sitter där för att stanna.

Svårt att jämföra, men jag upplever Voodoos ljud något "snyggare" än Burstbuckers. Bör nämnas att jag instämmer i uppfattningen att skillnaden i PAF-klonerna inte är så stor, och lika mycket beroende på de andra komponenterna i kedjan mellan gitarristens händer och lyssnarens öron. Men om man hittar något som man tycker låter lite bättre, blir man lite mer inspirerad, spelar lite bättre, och helt plötsligt låter det fantastiskt!

Någon ovan förstod inte att det kan vara viktigt med mängden diskant, bara att ratta om förstärkaren? Om man nu spelar live, är det åtminstone för mig viktigt att inte behöva ratta på något annat än gitarrens volym, och möjligtvis tonkontroll. Då blir det himla viktigt med mikar i olika gitarrer att funka i samma backline.

Image


27 Feb 2009, 15:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post 
Svullo wrote:

Intressant att höra den enhälliga sågningen av Classic-57, själv kör jag med CS-57 i hals och CS-57+ i stall. Jag tycker att de är bra, men kanske lite väl avrundad topp.


Trådskaparens fråga handlade om vilka som kommer närmast orginalet , inte vilka som 'låter bäst', tycker C57 är en trevlig mick (förutom vaxet då) och framförallt när den kom på tidigt 90-tal var den en mycket prisvärd och bra komplement.


02 Mar 2009, 13:53
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post 
Mike Leaf wrote:

Svullo wrote:

Intressant att höra den enhälliga sågningen av Classic-57, själv kör jag med CS-57 i hals och CS-57+ i stall. Jag tycker att de är bra, men kanske lite väl avrundad topp.


Trådskaparens fråga handlade om vilka som kommer närmast orginalet , inte vilka som 'låter bäst', tycker C57 är en trevlig mick (förutom vaxet då) och framförallt när den kom på tidigt 90-tal var den en mycket prisvärd och bra komplement.




Tidigt 90-tal??? Jag har ett par från -82, om jag inte minns fel står det 57 ngt på kartongerna (ja, jag har dem kvar...[:I])

Jag tycker inte att det är luddiga, sitter visserligen i mitt hemmabygge av valnöt med ebenholzgreppbräda. Genomgående hals och massor av mässing som det skulle vara då. Sustain i maassor...

De mikarna är faktiskt 28 år nu, och det låter mycket bra om gitarren, säger även opartiska.[;)]

Kan jag ha en annan variant på reissue? De var inte billiga då, klart dyra. Det var ganska nytt att Gibson gjorde kopior på sina egna mickar, men DiMarzio mfl framgångar manade väl till efterföljd...

Om någon vet om det skiljer på dessa RI och nyare RI vore det intressant att få veta!




/Lennart

http://www.specter.se


02 Mar 2009, 19:50
Profile

Joined: 26 Mar 2008, 15:11
Posts: 180
Location:
Post 
Ett hett tips är att testa Lundgrens Heaven 57. Har bara hört lovord om dessa men tyvärr inte testat själv. De är gjorda efter att Johan tydligen fick ett par 57 original mickar från Halkan att göra vad han ville med. Woodstock här på bojen har testat och han var lyrisk efteråt.
Johnny


03 Mar 2009, 00:37
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post 
Custom Sam wrote:

Mike Leaf wrote:

Svullo wrote:

Intressant att höra den enhälliga sågningen av Classic-57, själv kör jag med CS-57 i hals och CS-57+ i stall. Jag tycker att de är bra, men kanske lite väl avrundad topp.


Trådskaparens fråga handlade om vilka som kommer närmast orginalet , inte vilka som 'låter bäst', tycker C57 är en trevlig mick (förutom vaxet då) och framförallt när den kom på tidigt 90-tal var den en mycket prisvärd och bra komplement.




Tidigt 90-tal??? Jag har ett par från -82, om jag inte minns fel står det 57 ngt på kartongerna (ja, jag har dem kvar...[:I])

Jag tycker inte att det är luddiga, sitter visserligen i mitt hemmabygge av valnöt med ebenholzgreppbräda. Genomgående hals och massor av mässing som det skulle vara då. Sustain i maassor...

De mikarna är faktiskt 28 år nu, och det låter mycket bra om gitarren, säger även opartiska.[;)]

Kan jag ha en annan variant på reissue? De var inte billiga då, klart dyra. Det var ganska nytt att Gibson gjorde kopior på sina egna mickar, men DiMarzio mfl framgångar manade väl till efterföljd...

Om någon vet om det skiljer på dessa RI och nyare RI vore det intressant att få veta!




/Lennart

http://www.specter.se


tidiga 80-tals PAF är 'shaws' , en annan Gibson mick än C57!
Jag köpte 2 när dom kom runt 81!


03 Mar 2009, 12:02
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Magic wrote:

Jag tycker att det hypas väldigt mycket i PAF-micktillverkare-träsket. Äger en gitarr med original gibson-paf:ar. På trådens fråga kan man svara: Alla, eller Inga. Det är bara att välja. Alla mickar som har en trådlindning mätandes någonstans mellan 7.3 - 8.3 borde falla inom PAF-mickarnas toleransvärden. Spolarna är ganska smala och trånga, man kan inte variera lindningarna så mycket som på fendermickar, som är högre (för det mesta), där lindningsförfarandet kan spela större roll. Jag har testat Gibsons C57, Duncan 59, Sheptone, DiMarzio PAF, Schaller Golden 50's m.m. i min gamla Gibson. Om jag hade gjort testen med förbundna ögon skulle jag förmodligen inte hört nån skillnad på micklarna. Det var m.a.o. ingen större skillnad eller variation. Om det var några mickar jag skulle låta sitta kvar hade det varit Schaller-mickarna. De var så bra att en polare köpte dem av mig. De kändes lite kaxigare. Vad vill jag ha sagt meed detta? Ingen aning, men det finns enligt mig ingen "ultimate PAF-tone". Det är bara att köra. Keep it simple!

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


Jag är absolut ingen kännare eller utstuderad njutare av PAF:ar, men stämmer in i det Magic sagt tidigare här. Jag har fått testa ett antal gitarrer med orginal-PAF:ar ganska ingående. Lägg till att kombinationen gitarr och mick är viktig så finns det många mickar på marknaden som ger ett ljud ganska nära ett 50 år gammalt orginal. En av mina egna favoriter är DiMarzio PAF, en annan är Duncan Antiquity, två säkra kort. Gibsons Burstbuckers är bra, lite "flackare" och torrare, mer transparent i ljudkaraktären än dessa, strävare och med en aning faddhet kanske på vinprovarspråk i jämförelse med DiMarzios och Duncans versioner. Absolut inget fel, bara annorlunda.

Lundgrens Heaven 57 har också tydlig PAF-karaktär. Klonad från ett antal orginalmickar och handlindad i ordets rätta bemärkelse. Alla läser in sitt ljud i PAF:begreppet, halsmicken är den mest centrala för mig. Lundgrens mick har en snygg krispig diskant som inte är vass, en fin träton i mellanregistret som ger lite träxylofonkänsla, en sammanhållen lite komprimerad bas: Allt man kan önska av en bra PAF-klon.

En helt annan aspekt på den perfekta PAF:en är att väldigt få verkar känna till polskruvarnas betydelse. Tar man sig lite tid med dessa kan en obalanserad och ocharmig PAF-klon bli närmare den perfekta micken.


03 Mar 2009, 12:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post 
woodstock wrote:

Magic wrote:

Jag tycker att det hypas väldigt mycket i PAF-micktillverkare-träsket. Äger en gitarr med original gibson-paf:ar. På trådens fråga kan man svara: Alla, eller Inga. Det är bara att välja. Alla mickar som har en trådlindning mätandes någonstans mellan 7.3 - 8.3 borde falla inom PAF-mickarnas toleransvärden. Spolarna är ganska smala och trånga, man kan inte variera lindningarna så mycket som på fendermickar, som är högre (för det mesta), där lindningsförfarandet kan spela större roll. Jag har testat Gibsons C57, Duncan 59, Sheptone, DiMarzio PAF, Schaller Golden 50's m.m. i min gamla Gibson. Om jag hade gjort testen med förbundna ögon skulle jag förmodligen inte hört nån skillnad på micklarna. Det var m.a.o. ingen större skillnad eller variation. Om det var några mickar jag skulle låta sitta kvar hade det varit Schaller-mickarna. De var så bra att en polare köpte dem av mig. De kändes lite kaxigare. Vad vill jag ha sagt meed detta? Ingen aning, men det finns enligt mig ingen "ultimate PAF-tone". Det är bara att köra. Keep it simple!

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


Jag är absolut ingen kännare eller utstuderad njutare av PAF:ar, men stämmer in i det Magic sagt tidigare här. Jag har fått testa ett antal gitarrer med orginal-PAF:ar ganska ingående. Lägg till att kombinationen gitarr och mick är viktig så finns det många mickar på marknaden som ger ett ljud ganska nära ett 50 år gammalt orginal. En av mina egna favoriter är DiMarzio PAF, en annan är Duncan Antiquity, två säkra kort. Gibsons Burstbuckers är bra, lite "flackare" och torrare, mer transparent i ljudkaraktären än dessa, strävare och med en aning faddhet kanske på vinprovarspråk i jämförelse med DiMarzios och Duncans versioner. Absolut inget fel, bara annorlunda.

Lundgrens Heaven 57 har också tydlig PAF-karaktär. Klonad från ett antal orginalmickar och handlindad i ordets rätta bemärkelse. Alla läser in sitt ljud i PAF:begreppet, halsmicken är den mest centrala för mig. Lundgrens mick har en snygg krispig diskant som inte är vass, en fin träton i mellanregistret som ger lite träxylofonkänsla, en sammanhållen lite komprimerad bas: Allt man kan önska av en bra PAF-klon.

<font color="red">En helt annan aspekt på den perfekta PAF:en är att väldigt få verkar känna till polskruvarnas betydelse. Tar man sig lite tid med dessa kan en obalanserad och ocharmig PAF-klon bli närmare den perfekta micken.</font id="red">


Kan man få lite detaljer....


03 Mar 2009, 14:06
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Polskruvarna? Det är egentligen bara att sätta sig med nya strängar monterade framför sin favoritförstärkare med en bra skruvmejsel och börja skruva. Grundjustera hur högt hela micken står, finjustera polskruvarna inbördes. Om en sträng hörs mer än de andra med obalansen i basen eller vassa peakar i diskantområdet sänk den polen för just strängen som är störande. Höj polen om strängen inte kommer fram eller känns livlös


För ett 10-46 eller 10-52 strängset och Burstbuckers och halsmicken (Burstbucker I) får jag ungefär att låga E gärna skruvas in ett par varv, A stannar i höjd med kåpan, D skruvas ut några varv. G ligger kvar i höjd med kåpan eller höjs en aning, B skruvas in en aning, höga E stannar i höjd med kåpan. För stallmicken (Burstbucker II) är det oftast mer att justera för själva radien på strängarna, definitivt höja D och kanske G något lite, eventuellt sänka någon av E-polerna.

Men hur man sätter polerna är högst individuellt och beror till stor del på micken, gitarren och användarens preferenser. Med ett set 57 Classic i 335:a istället för Burstbuckers i en Les Paul blir antagligen justeringen lite olika för samma gitarrist. Men de flesta har definitivt något att vinna på att skruva lite på polerna[:)]


03 Mar 2009, 14:54
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post 
woodstock wrote:

Polskruvarna? Det är egentligen bara att sätta sig med nya strängar monterade framför sin favoritförstärkare med en bra skruvmejsel och börja skruva. Grundjustera hur högt hela micken står, finjustera polskruvarna inbördes. Om en sträng hörs mer än de andra med obalansen i basen eller vassa peakar i diskantområdet sänk den polen för just strängen som är störande. Höj polen om strängen inte kommer fram eller känns livlös


För ett 10-46 eller 10-52 strängset och Burstbuckers och halsmicken (Burstbucker I) får jag ungefär att låga E gärna skruvas in ett par varv, A stannar i höjd med kåpan, D skruvas ut några varv. G ligger kvar i höjd med kåpan eller höjs en aning, B skruvas in en aning, höga E stannar i höjd med kåpan. För stallmicken (Burstbucker II) är det oftast mer att justera för själva radien på strängarna, definitivt höja D och kanske G något lite, eventuellt sänka någon av E-polerna.

Men hur man sätter polerna är högst individuellt och beror till stor del på micken, gitarren och användarens preferenser. Med ett set 57 Classic i 335:a istället för Burstbuckers i en Les Paul blir antagligen justeringen lite olika för samma gitarrist. Men de flesta har definitivt något att vinna på att skruva lite på polerna[:)]


Ytterligare en sak man kan åstadkomma med polskruvarna är att få ett klarare, lite singlecoil-aktigt ljud om man tar upp alla polskruvarna några varv, då kommer den ena spolen att överväga i styrka och därigenom släpps en aning mer diskant fram.


Mike Leaf wrote:

tidiga 80-tals PAF är 'shaws' , en annan Gibson mick än C57!
Jag köpte 2 när dom kom runt 81!


Intressant att höra, anses de vara "Bra"? Några särdrag? Låter fånigt på ett sätt att fråga om mikar jag haft i 28 år som sagt, men det är kul att höra andras åsikt...[:o)]

Edit: Googlade, det var visst några som tyckte de var bra... 500$ för ett par påstod en. Ser man på...

/Lennart

http://www.specter.se


03 Mar 2009, 18:27
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post 
Custom Sam wrote:

woodstock wrote:

Polskruvarna? Det är egentligen bara att sätta sig med nya strängar monterade framför sin favoritförstärkare med en bra skruvmejsel och börja skruva. Grundjustera hur högt hela micken står, finjustera polskruvarna inbördes. Om en sträng hörs mer än de andra med obalansen i basen eller vassa peakar i diskantområdet sänk den polen för just strängen som är störande. Höj polen om strängen inte kommer fram eller känns livlös


För ett 10-46 eller 10-52 strängset och Burstbuckers och halsmicken (Burstbucker I) får jag ungefär att låga E gärna skruvas in ett par varv, A stannar i höjd med kåpan, D skruvas ut några varv. G ligger kvar i höjd med kåpan eller höjs en aning, B skruvas in en aning, höga E stannar i höjd med kåpan. För stallmicken (Burstbucker II) är det oftast mer att justera för själva radien på strängarna, definitivt höja D och kanske G något lite, eventuellt sänka någon av E-polerna.

Men hur man sätter polerna är högst individuellt och beror till stor del på micken, gitarren och användarens preferenser. Med ett set 57 Classic i 335:a istället för Burstbuckers i en Les Paul blir antagligen justeringen lite olika för samma gitarrist. Men de flesta har definitivt något att vinna på att skruva lite på polerna[:)]


Ytterligare en sak man kan åstadkomma med polskruvarna är att få ett klarare, lite singlecoil-aktigt ljud om man tar upp alla polskruvarna några varv, då kommer den ena spolen att överväga i styrka och därigenom släpps en aning mer diskant fram.


Mike Leaf wrote:

tidiga 80-tals PAF är 'shaws' , en annan Gibson mick än C57!
Jag köpte 2 när dom kom runt 81!


Intressant att höra, anses de vara "Bra"? Några särdrag? Låter fånigt på ett sätt att fråga om mikar jag haft i 28 år som sagt, men det är kul att höra andras åsikt...[:o)]

Edit: Googlade, det var visst några som tyckte de var bra... 500$ för ett par påstod en. Ser man på...

/Lennart

http://www.specter.se


Dom där satt ju OEM i 'Heritage Standard 80' som var den första Vintage reissue standarden som kom 1980 , sen började dom säljas löst också lite senare... jag kommer faktiskt inte ihåg hur dessa lät

skulle tippa att nyare kloner som C57 och BB är mera 'vintage correct'

Att Shaws kostar lite är ju att dom känns lite ovanliga , därav blir det ett lite högre pris. intressant för den som ex har en STD80 där mickarna blivit bytta.

Jag köpte denna själv för att komplettera upp en 63 SG Custom som hade fått en Dimarzio i mitten , kommer ihåg att micken kostade c:a 600:- då (1981) och det var mycket pengar, riktiga PAFS var dock ännu dyrare och svåra redan då att hitta.


04 Mar 2009, 10:20
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Jag tror att om man räknar med ett mer allmänt prisindex (KPI) kostar en Gibson humbucker för 600:- 1981 ungefär lika mycket idag.


04 Mar 2009, 14:49
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post 
woodstock wrote:

Jag tror att om man räknar med ett mer allmänt prisindex (KPI) kostar en Gibson humbucker för 600:- 1981 ungefär lika mycket idag.


Ha ! det var kul, blir 1554:- i 2007 års värde... tror Luthman tog 1495: för dom då, så då var dom en 50-lapp billigare...

troligen hade man mindre pengar som 18-åring, därför kostade det mer...
det var i alla fall 10% av gitarrens kostnad (6000:- 1980)

i dagsläget skulle alltså en SG Custom 63 gå loss på 15.000?
[:p] Visar på att priset på vintage gitarrer kört om KPI med ganska bred marginal, eller kört cirklar kring det.


http://www.myntkabinettet.se/r%C3%A4knare.htm


04 Mar 2009, 16:57
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Jan 2008, 10:37
Posts: 432
Post 
Närmast? Helt klart Throbak Limiteds med NOS-tråd. Billigt? Nä. Billigare än riktig PAF? Ja.


05 Mar 2009, 20:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
har kollat lite på dem, och hört en hel del bra om dem också.[;)]

http://www.myspace.com/gudarsskymning


05 Mar 2009, 22:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post 
johnnyguitar wrote:

Ett hett tips är att testa Lundgrens Heaven 57. Har bara hört lovord om dessa men tyvärr inte testat själv. De är gjorda efter att Johan tydligen fick ett par 57 original mickar från Halkan att göra vad han ville med. Woodstock här på bojen har testat och han var lyrisk efteråt.
Johnny


Lyssnade på dem från Lundgrens hemsida, naturligtvis inte samma som att spela själv, men jag tyckte de lät bra.. OCH vintage... Å andra sidan lät "Vintage Neck" intressant med, fick för mig att de var lite mer klarare i tonen... Någon som testat? jämfört?


08 Mar 2009, 13:37
Profile

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post 
Jag har en Vintage Neck i en LP-kopia. Djup klar klang. Något underlindad har jag för mig. Har inte jämfört med andra mickar, men den låter skitbra.

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


08 Mar 2009, 16:20
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Jag uppfattar också Lundgrens vintage neck som klarare. Heaven 57 låter inte dovare, bara mindre definierad i diskanttonerna. En mjukare mer inspelad känsla. Samma sak som till exempel en del högtalarelement kan göra jämfört med andra, lägga en form av "ludd" ovanpå tonen så att man uppfattar ljudet som behagligare och mer intressant.


08 Mar 2009, 22:00
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
spelade på en gura med Lundgrens H57 i stall, igår. Den lät bra. Tyckte den påminde rätt mkt om P90 fast inte riktigt lika het. Kan tillägga att jag tyckte den hade lite väl låg output. Tror den var ca 7.8 vilket jag tycker rimmar mer med vad man har i halsläget. Brukade inte orig pafar ligga runt 8.3?

http://www.myspace.com/gudarsskymning


09 Mar 2009, 13:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post 
Kanske fel forum eller.. Men om någon har en Lundgren H-57 eller Vintage och vill provbyta med en Classic-57 så är jag på! Har en "vanlig" och en lite hetare + för stalläget.


10 Mar 2009, 12:06
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 74 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.