View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 10:01



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Shin-ei FA-100 
Author Message

Joined: 23 Feb 2008, 17:45
Posts: 213
Location: Umeå
Post Shin-ei FA-100
I somras fick jag syn på denna hos en lokal musikhandlare/samlare i Piteå och efter ett par veckor chansen att köpa den.
Det är en 2x10 rörcombo som är ungefär den coolaste i världen.
Ljudmässigt har den grymt cleant ljud och apkasst distat..
här är lite bilder på besten [8D]
Image
Image
Image
Image
Image

om nån vet någonting om denna om när den togs in i landet skulle det vara sjukt uppskattat.

/T


04 Feb 2009, 16:43
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post 
Vi snackar mitten-sent 70-tal. Hagströms tog in den, konverterade den till S-märkningsnormen. Den är i princip en japs-kopia på den ena kanalen i en tidig 70-tals-Fenderstärkare (Sustain här på Bojen vet vilken, jag har glömt det, fast jag haft/lagat en). Den saknar lite basbotten p g a att lådan är utformad som den är, och behöver inte alls låta apkasst distat - tvärtom. Det är mest högtalarna som är boven i dramat där - såna styva JBL-kopior vill gärna spela rent..

Dom här behöver ofta ha kopplingskondingarna bytta. Om du märker att den distar fult och tappar effekt när den blir varm så är det därför. Min betedde sej så. Kondingbyte hjälpte.

Jag hoppas du har original-täckskivorna och läderremmarna som ska hålla täckskivorna på plats under transporten? "Flying monitor" heter den för att den klassades som "resväska" av dåtidens flygbolag :-)

Kul pjäs i a f. /R


04 Feb 2009, 18:47
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
De flesta Fender SF-stärkarna med reverb har i princip samma krets, men man kan t.ex. kolla på Twin Reverb 100W med Master, reverbkanalen, fram till efter fasvändaren. Shin-Ei har ju två EL34 slutrör.
Man har t.o.m. kopierat den odugliga Pull-kretsen kring reverbet, som väl är tänkt för någon slags dist. Det låter lika illa i det här fallet som i originalen.
Däremot kan det låta riktigt gött när man drar på så att slutsteget börjar krokna!

Kvaliten på kretskortet är låg, så löder man mer än en gång på ett ställe börjar kopparbanorna lossna. Det hände i alla fall mig, så min
står isärplockad se'n flera år tillbaka. Trångt och besvärligt är det också. Jag har tänkt göra ett riktigt komponentkort med öljetter, men fan vet om det nå'nsin blir av...

Ett litet aber är att nättrafon är avsedd endast för 220V nätspänning.


/Sixten


04 Feb 2009, 19:03
Profile WWW

Joined: 23 Feb 2008, 17:45
Posts: 213
Location: Umeå
Post 
ooh, tack för svaren! :)
då kanske man skulle lämna in den på en liten service då och kanske byta ut elementen. Jag har kollat lite på eminence ragin cajun och dom verkar ju ha fått bra kritik. nån som testat?

Jag märkte nu ikväll att reverbet slår av sig när man spelat ett tag.
inte för att det är ett snyggt ljud i det men det är ändå irriterande.
vad kan det bero på?


05 Feb 2009, 00:18
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
Att reverbet dör beror på något fel, så den bör kollas upp. Att reverbet inte låter bra tyder också på det, för i min var det då full Fender-klass på reverbet.
Däremot blev katodmotståndet (470R) för reverbdrivern (12AT7) bränt.
Man bör nog byta motståndet till ett på 1k t.ex. så inte röret drar så mycket ström. Hos Fender har värdet på det motståndet varierat en del under åren.

/Sixten


05 Feb 2009, 00:45
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post 
Mitt ex hade en bränd reverbtrafo - troligen beroende på att den blivit stekt av driver-röret (fel rörtyp, trasiga kringkomponenter=överslag i trafon). Att saker lägger av efter en stund *brukar* vara orsakat av att kondingar börjar läcka (åldersbetingat) eller att andra komponenter (motstånd) får felaktiga värden eller intermittenta fel (avbrott, kortisar) p g a värme. Och värme är det gott om i den där - det är trångt i chassit.
Ta ut reverbrören och sätt tillbaks dom igen, alt. vicka lite på dom i socklarna. Det kan vara oxid i rörsocklarna också. Passa på att kolla att rören verkligen är av rätt typ (se märkningen i chassits ovankant)

Service rekommenderas alltså varmt på den där pjäsen.
Kopplingskondingarna är dom absolut vanligaste syndarna.

Och helt ärligt: ett par andra högtalare kan mycket väl göra underverk, men lådans konstruktion (öppenheten och det ringa djupet) gör att du nog aldrig får riktigt den botten som t ex en Fenderstärk har.

F ö håller jag med Sustain ang att köra den så den svettas rejält på clean-läget - på nästan fullt skaft låter den riktigt bra med rätt gitarr och spelstil.

/R


05 Feb 2009, 00:47
Profile

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post 
"super big power"
[:)]

"...so death to you all"


15 Feb 2009, 20:33
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.