View unanswered posts | View active topics It is currently 09 May 2024, 05:12



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Fender Lead 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7649
Location: Malmö
Post Fender Lead
Har sedan ett antal år en Fender Lead II (1980), som köptes på MB för under 3000:-.
Det är utan tvivel en bra gitarr, inget budgetbygge som t ex Bullet.
Man kan undra varför dessa säljs för så låga priser (även på E-bay), runt 30 år gamla, bra byggen, unika mickar (som finns på några få andra Fenders), relativt sällsynta. De har ju allt för att betinga ett högre pris, egentligen. Jämför t ex med 25-års-jubileums stratan som kom 1979, den gjordes i ganska stor upplaga och priserna är tämligen höga.
Och Clapton spelade på en Lead under en period, så varför är Lead gitarrerna inte mer eftertraktade? Är det en tidsfråga?


17 Oct 2008, 08:26
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post 
Det är en OK gitarr, spelat på en sån. men känns hårdspeladade på sätt och vis. Men nej kommer aldrig att bli objekt. Haraldrig kan ge dig ett bättre svar..
Förresten sitter X1 mikar på dessa va??? Skitbra! Men har ett rykte om att var brusiga-vilket de inte är de flesta. Samma på the Strat.
Mina favvisar. men rykten är rykten...


18 Oct 2008, 00:10
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
rudmark wrote:

Det är en OK gitarr, spelat på en sån. men känns hårdspeladade på sätt och vis. Men nej kommer aldrig att bli objekt. Haraldrig kan ge dig ett bättre svar..
Förresten sitter X1 mikar på dessa va??? Skitbra! Men har ett rykte om att var brusiga-vilket de inte är de flesta. Samma på the Strat.
Mina favvisar. men rykten är rykten...


Gitarrister är så förbannat konservativa. Det ska vara som det var förr du vet. Som jag förstått det så finns det 2 Fender från 80talet som folk vill ha och det är V och JV. De är ju "vintagekorrekta".
Det gissar jag på i alla fall. 79 Stratorna har ju samma specar som en 73'a så de klarar sig nog på det. Sena 70talare är ju inte dyra egentligen. en ny kvalitetsgura är ju dyrare ofta.

En annan rolig grej är att vintagegitarrer ska vara som nya för att inbringa de högsta priserna och nya gitarrer som ser gamla ut (relics) är de dyrare av de nya. Var finns logiken[?][:p]


18 Oct 2008, 01:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 04 Feb 2003, 08:49
Posts: 983
Post 
Randanmärkning: 73:an var 3-bultad men det var inte Anniversaryn från 79.


//Patrik


18 Oct 2008, 11:01
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
pafal wrote:

Randanmärkning: 73:an var 3-bultad men det var inte Anniversaryn från 79.


//Patrik



SÅ pass. ha ha, det borde jag kollat upp bättre.
Har aldrig ägt någon för jag tycker de är så groteskt fula och kvaliteten från den tiden är nder all kritik oftast.


18 Oct 2008, 16:56
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14777
Location:
Post 
Quote:
En annan rolig grej är att vintagegitarrer ska vara som nya för att inbringa de högsta priserna och nya gitarrer som ser gamla ut (relics) är de dyrare av de nya. Var finns logiken[?][:p]


Ja det är faktiskt skoj.... sanningen är väl att det finns ingen logik i prissättningen, eller folks köpvanor. Det är andra faktorer som spelar in , kanske andra hjärnhalvan?

Annars skulle ju ingen köpa en elgitarr för mer än 5000 spänn


19 Oct 2008, 09:30
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post 
jag har ju just en 79 anniversary strata i typ bruksskick

har haft den sen jag var 15 så den blir nog kvar


ungefär hur ligger dom prismässigt?

jag gillar ljudet i min. som en strata fast med mer botten och kärna typ..kanske inte världens bästa trä-klang visserligen men ändå klart en cool gitarr

"...so death to you all"


19 Oct 2008, 20:49
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
we_made_wor_history wrote:


jag har ju just en 79 anniversary strata i typ bruksskick

har haft den sen jag var 15 så den blir nog kvar


ungefär hur ligger dom prismässigt?

jag gillar ljudet i min. som en strata fast med mer botten och kärna typ..kanske inte världens bästa trä-klang visserligen men ändå klart en cool gitarr

"...so death to you all"


Missförstå mig inte nu men fy fan vad gräsliga dom är[;)]
Tur att smaken är som baken[:p]

Vet i fasiken var en sån är värd egentligen. 10-12k beroende på skick och orginalitet.


19 Oct 2008, 21:20
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.