View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2024, 06:23



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Vad tycker ni om den här Blackface Fendern? Hjälp! 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 12:19
Posts: 468
Location:
Post Vad tycker ni om den här Blackface Fendern? Hjälp!
Har spanat in den här en del:
http://www.blocket.se/vi/15905462.htm?ca=13_s

Jag har dock märkt att den här modellen, en av de få BF Fendermodeller jag inte provspelat, verkar ligga oerhört lågt i pris både ute i europa men framför allt i USA, även om man jämför med andra blackfaceförstärkare blir skillnaden mycket stor.
Vad beror det på? Ta den här tex.
http://www.gbase.com/Stores/Gear/GearDe ... em=1580928
Har hittat flera för bara en aning högre pris.
Finns det nån speciell anledning till att de är så billiga? Vad tycker ni man borde betala för en på ett ungefär?
Några andra synpunkter, nån som bara vill dela med sig av sina erfarenheter kring dessa förstärkare?
Några större skillnader mot andra BF Fenders?
Har fått för mig från vad jag läst och hört att dessa ska vara lite som "Vibrolux som topp", vilket jag tror skulle passa mig utmärkt, vibrolux är den perfekta fendern ju.([^])
Vad tror ni?


16 Apr 2008, 03:22
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
Jag håller på att lära mig om Fender litet grand och precis som du har jag spanat in Bandmastern. Den här har troligen AB763 som krets, dvs samma som Super Reverb och Vibroverb från samma tid. De förknippas ofta med SRV. Vibrolux tror jag däremot skulle låta litet annorlunda.

För några månader sedan ropade jag hem en sån här topp från USA. Det blev billigt, bara drygt $800 inklusive frakt. Sedan tillkommer givetvis moms och tullavgifter. Planen är att låta modda den med nya trafos och litet tweakningar.

När jag senast var inne på Hellstone's på Götgatan, så fanns där två stycken som såldes för runt 8000, även de med 110V. Men den jag provade lät väldigt trevligt på testvolym.

Men som marknadsläget är nu, tror jag att det går att fynda på dem, om man kan tänka sig att leva utan reverb (tanken får inte plats i toppen). Blocketsäljaren får nog svårt att bli av med den han har. Jag ser inte det attraktiva i lådan som skulle motivera skillnaden.

Så jag lägger en välvillig röst för Bandmastern [:)]



"May the funk be with you"


16 Apr 2008, 06:42
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 12:19
Posts: 468
Location:
Post 
Hur är det med headroomet tycker du, är den genomren som en Twin eller funkar den mer som en super reverb på det sättet, om de nu delar kretslösningar? Super Reverbs är ju bland det flådigaste som finns så låter den lika bra som en sån låter det utmärkt.
Vad kostade frakten på en topp från USA? Väldigt dyrt?
Den där riggen är knappast värd mycket mer än 10.000:- då typ? Tänkte själv att det verkade oerhört högt när man sett tokfina blonda original gå i tyskland för ca: 11-12000. Vad är det då som gör dem så billiga?


16 Apr 2008, 06:59
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
Den är ganska precis som en Super Reverb och då är det inte så mycket headroom. Du bör kunna få den att dista med en strata utan pedaler vid kl 12 ungefär. Inga problem att rocka till det där. Den är också ganska svag effektmässigt.

"May the funk be with you"


16 Apr 2008, 10:09
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 12:19
Posts: 468
Location:
Post 
Kanon, såg ju nu att det faktiskt var exakt samma krets som i Super reverb. Kan inte bli annat än bra det här, Super Reverb är ju bland det finaste som finns.
Några teorier om det låga priset då?
Vad kostade frakten från USA?[:)]


16 Apr 2008, 11:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
Överlag verkar det "ska vara" combos när det kommer till Fender.
Det ser man även på t.ex. Dual Showman Reverb som brukar vara förhållandevis billiga jämfört med Twin Reverb, som är exakt samma förstärkare som combo.

Om den dessutom saknar reverb, som Bandmaster gör, så saknas ju en viktig del i det klassiska Fender Blackface-ljudet.
För mig är det därför givet att den ska vara billigare än de vanligare modellerna.
Vad är en BF- eller SF-fender utan reverb?

/Sixten


16 Apr 2008, 18:11
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
Jag har otur, för trots att jag har en fendercombo i repan, får jag hela tiden skruva bort det vackra reverbet...

I en bandsituation så tvingas jag ofta leva utan reverb, så för mig känns det inte som någon stor förlust. Men det kanske beror på vilken ljudbild man har som helhet.

Jag försökte kolla fraktkostnaden, men hittade den inte. Gissar på $140 ungefär.

"May the funk be with you"


16 Apr 2008, 20:06
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
wonderboy wrote:

Kanon, såg ju nu att det faktiskt var exakt samma krets som i Super reverb. Kan inte bli annat än bra det här, Super Reverb är ju bland det finaste som finns.
Några teorier om det låga priset då?
Vad kostade frakten från USA?[:)]


Bandmastern och Super Reverb skiljer sig mycket: Bandmaster har diodlikriktare (Super Reverb rörlikriktare) och det sitter ett mycket enklare och klenare utgångstrafo i Bandmaster. Den saknar som sagt reverb vilket gör att Vibrato-kanalen i Bandmaster får ett rörsteg mindre än Super Reverb även för den torra signalen. Man kan säga att Bandmasters båda kanaler är identiska med Super Reverbs normalkanal. När såg man någon som spelade med gitarren inpluggad i normalkalen på en Super Reverb senast?


18 Apr 2008, 09:39
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
woodstock wrote:

wonderboy wrote:

Kanon, såg ju nu att det faktiskt var exakt samma krets som i Super reverb. Kan inte bli annat än bra det här, Super Reverb är ju bland det finaste som finns.
Några teorier om det låga priset då?
Vad kostade frakten från USA?[:)]


Bandmastern och Super Reverb skiljer sig mycket: Bandmaster har diodlikriktare (Super Reverb rörlikriktare) och det sitter ett mycket enklare och klenare utgångstrafo i Bandmaster. Den saknar som sagt reverb vilket gör att Vibrato-kanalen i Bandmaster får ett rörsteg mindre än Super Reverb även för den torra signalen. Man kan säga att Bandmasters båda kanaler är identiska med Super Reverbs normalkanal. När såg man någon som spelade med gitarren inpluggad i normalkalen på en Super Reverb senast?

Bra info. Tack! [:)]


18 Apr 2008, 10:01
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Ljudfreak wrote:

Jag håller på att lära mig om Fender litet grand och precis som du har jag spanat in Bandmastern. Den här har troligen AB763 som krets, dvs samma som Super Reverb och Vibroverb från samma tid. De förknippas ofta med SRV. Vibrolux tror jag däremot skulle låta litet annorlunda.

För några månader sedan ropade jag hem en sån här topp från USA. Det blev billigt, bara drygt $800 inklusive frakt. Sedan tillkommer givetvis moms och tullavgifter. Planen är att låta modda den med nya trafos och litet tweakningar.

När jag senast var inne på Hellstone's på Götgatan, så fanns där två stycken som såldes för runt 8000, även de med 110V. Men den jag provade lät väldigt trevligt på testvolym.

Men som marknadsläget är nu, tror jag att det går att fynda på dem, om man kan tänka sig att leva utan reverb (tanken får inte plats i toppen). Blocketsäljaren får nog svårt att bli av med den han har. Jag ser inte det attraktiva i lådan som skulle motivera skillnaden.

Så jag lägger en välvillig röst för Bandmastern [:)]



"May the funk be with you"


Som du skriver tidigare: Anknytningen till en känd användare betyder mycket. Även om Super Reverb och systermodellerna är tillräckligt stora klassiker i sig själva och där platsar även Bandmaster tycker jag.

Bandmaster har två effektrör på tillsammans ca 40-50 watt som matas med relativt hög diodlikriktad arbetsspänning vilket är precis samma förutsättningar som tex i en Marshall Plexi av sent sextiotal. Skillnaden mot just Marshallen är att Bandmasters försteg är funkigt superclean:t, det mest komprimerar när man drar på lite. Men det är användbart i sig, bra till pedaler, eller dra en "power amp in" till ett av jacken och anslut vilken preamp du vill.

Kanalerna i Bandmaster förstärker signalen lika många gånger så till skillnad från Fender-reverbförstärkarna kan man bygla kanalerna och spela i båda samtidigt utan fasfel. Det finns massor av recept med layouter och arbetsbeskrivningar på hur man får ett hyggligt Marshall-eller "tweedljud" från normalkalalen på AB763, dessa fungerar även i en Bandmaster.

Skall man välja att modda bara någon enstaka komponent står "treble"-kondensatorn högt på listan, välj någonting mellan 500-1000pF. Även motståndet som bestämmer mellanregistret är lätt att byta. 6.8kohm är orginal, pröva att dubbla detta. Modda normalkanalen för mest effekt av modden, eftersom vibratokanalen har lägre förstärkning.


18 Apr 2008, 11:23
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
Intressant läsning Peter [:)]

Om jag minns rätt så hade SRV diodlikriktare i sina stärkare och han lät även byta utgångstrafon till något biffigare. Jag tror att tremolokretsen kopplades ur och det även skedde litet mindre moddar av värden i kretsen (Diaz mods).


18 Apr 2008, 16:29
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.