View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 06:57



Reply to topic  [ 6 posts ] 
StarWars-Vintage 
Author Message

Joined: 08 Apr 2005, 16:09
Posts: 404
Location: Gävleborg
Post StarWars-Vintage
Det är ju som sagt kul och visa upp sina kultgitarrer.....
Här kommer en som brukar väcka avsky i de flesta kretsar.
Image

ROLAND G-707 byggd 1984 i Japan. Jag hade på tidigt -80tal en gitarrsynt som jag tyckte var skitkul. Det var en Blå roland G-505-gitarr och syntmodulen GR-300 (den som Pat metheny använder). Redan då var jag förstörd av att byta prylar i tid och otid så att den byttes bort mot något annat efter några år. tänkte inte så mycket på det förrän en annons dök upp i det lokala bladet. Som tur var fanns det pengar i fickan just då så jag slog till. En Blå roland g-505 med en GR-700 syntmodul.
Image
Inte långt efteråt dök en Roland G-808-gitarr(gitarren till höger) upp på blocket. Den fick bli ett fint komplement,men som gammal gitarrsyntanvändare hade jag suktat efter den däringa futuristiska tefatsliknande G-707:an.
Sålde helt sonika G-808:an och gav mig ut på jakt efter en Starwarsgitarr. jag har sett ett antal på Ebay, men det kändes jobbigt att inte veta om allt skulle funka efter resan över atlanten.
Efter en vanlig genomgång av Vendolins utbud av gitarrer råkade jag gå in på en annons om gamla Hagströmgitarrer. av en händelse hade säljaren i annonsen fotat hagströmgitarrerna framför en G-707.
Slänger mig på telefon och ringer och frågor om inte "UFO:T" var till salu. En lätt överraskad säljare svarar att " Det går nog bra det, Jag skall ut en vända med bilen . Jag tar med mig gitarren!!".
Lätt chockad ringer jag bror min(Som råkar bo i samma stad som säljaren)..."Du..kan du möta en äldre herre nere i trappuppgången och ta emot en gitarr?"
45 minuter senare var jag ägare till en G-707!!

Gitarren då?....Ja, inte är det som att spela på en Les paul inte.
Man kan enbart spela stående med den pga kroppsformen. Men när man väl vant sig med den lite aviga kroppsformen konstaterar man vilken superb gitarr det egentligen är. Otroligt trevlig hals, Svajet är makalöst bra, Mickarna helt OK. en jäkligt trevlig gitarr...sen att man kan spela introt på "JUMP" eller lägga en Hammondmatta eller mixa in en synt när man spelar ett distad solo gör ju inte saken sämre. Faen va kul !


20 Feb 2008, 11:25
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 20:36
Posts: 739
Location: Lund, Skåne, Sweden
Post 
Ah, vad f-n! Här förväntade jag mig att se lite schyssta Star Wars gubbar och rymdskepp ju! [;)]

Image


20 Feb 2008, 12:41
Profile WWW

Joined: 08 Apr 2005, 16:09
Posts: 404
Location: Gävleborg
Post 
Oj, hoppsan...tänkte mig inte för riktigt.
Men det ger ju lite spänning i tillvaron[:)]

//Dan


20 Feb 2008, 12:52
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1611
Location: Säter
Post 
Ja, inte är den vacker inte...[:D]


20 Feb 2008, 15:26
Profile

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post 
MkIV wrote:

Ah, vad f-n! Här förväntade jag mig att se lite schyssta Star Wars gubbar och rymdskepp ju! [;)]

Image


jag har ett gäng såna där från 80-talet

bla Luke som han ser ut i return of the jedi(svarta kläder)
dock utan light saber

har han solo nånstans och ett gäng till

har haft den 2-benade imperial walker också


är rätt säker på att min kusin har millennium falcon
får övertyga han att ge mig den tror jag


21 Feb 2008, 04:07
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.