View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 04:47



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Vad betyder ordet "vintage"? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 14:24
Posts: 433
Location: Lund
Post Vad betyder ordet "vintage"?
En snabb googling gav följande ledtrådar angående begreppet "vintage".

Det engelska ordet "vintage" används både som substantiv och adjektiv.

Som substantiv mest förekommande i vinets värld, där "vintage" kan vara dels själva skörden, men även årgången.

När det används som adjektiv betyder det "utsökt" "av gammal god årgång, särskilt vin".

Så, den som använder ordet som adjektiv, t ex i meningen "en riktig vintagegura", vill alltså beteckna både att guran är gammal, men även att den har en viss kvalitet.

Det är ju onekligen skillnad på en välbevarad Fender Stratocaster från år 1964 och en skräpgitarr från samma år, även om den är i gott skick.

Nu återstår alltså bara att komma överens om vilka guror som är av "gammal god årgång"....[B)][:D]


27 Jan 2008, 13:04
Profile

Joined: 04 Feb 2003, 11:14
Posts: 438
Location: Kalmar
Post 
Helt rätt... och det är nog något vi inte kan komma överens om, utan måste överlåta till var och en att ha sin egen uppfattning om. Kul i alla fall att i all vänskaplighet och utan att påstrida att man själv har "rätt" kunna prata om olika synpunket på begreppet.

Den sista dåren är inte född änImage


27 Jan 2008, 14:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:24
Posts: 433
Location: Lund
Post 
swebamse

Nä, det där med att ha rätt i alla lägen har jag släppt...då lär man sig aldrig något nytt...[:)]

Men för egen del så tycker jag nog att t ex en välbevarad Tokai Breezysound från 1981 gott kan klassas som "en utsökt gitarr av gammal god årgång".

Och jag är inte lika säker på att jag hade sagt det om en USA-Fender från samma år...


27 Jan 2008, 15:32
Profile
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post 
rallyratten wrote:



Nä, det där med att ha rätt i alla lägen har jag släppt...då lär man sig aldrig något nytt...[:)]

Men för egen del så tycker jag nog att t ex en välbevarad Tokai Breezysound från 1981 gott kan klassas som "en utsökt gitarr av gammal god årgång".

Och jag är inte lika säker på att jag hade sagt det om en USA-Fender från samma år...


Jag håller med dej, min Tokai Springy Sound från -82 får definitivt en vintagestämpel av mej. En gitarr med själ helt klart som har en superb ton och sustain och har en patina som gamla 50/60-talsstrator oftast har. Jag kommer aldrig att sälja den även om den kanske inte har den färg jag egentligen ville ha (svart ST-60 '58 replika). Har jag nu hittat ett ex som låter så bra får den stanna!

Image

Micke


27 Jan 2008, 18:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post 
Står ju redan på den: "Oldies but Goodies"
(var den nödvändig den loggan?)[:p]


27 Jan 2008, 19:50
Profile
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post 
rudmark wrote:

Står ju redan på den: "Oldies but Goodies"
(var den nödvändig den loggan?)[:p]


Det står iofs Oldies but Goldies men det är ju ungefär samma sak. Roligare är det finstilta under loggan: "This is the exact replica of the good old strat" [:D]. -82 var väl egentligen det första året replikorna var i princip exakta, tidigare hade man skunkstripe på rosewoodmodellerna och felaktig dragstångsmutter tex (insex) men -82 var allt rätt (från -82 använde man också korrekta serienummer som stämde med replikerad årsmodell). Dessutom fick dom stålblock på svajet. -84 och senare heter Goldstar Sound och då finns inte den roliga texten kvar, det står bara "The quality instruments of the world", annars är Goldstarmodellerna från 80-talet i princip identiska med dom sista Springy'na.

Micke


27 Jan 2008, 20:06
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3625
Location:
Post 
Vintage är nog lite olika beroende på vem man frågar.

En tjugoåring har andra referensr än en femtioåring.

När det gäller veteranbilar har Britterna regler om specifik årgång
som bara omfattar dom allra älsta bilarna. Sådant nytt som tjugotalsbilar och nyare kallas något annat som jag inte kommer ihåg just nu.
Amerikanerna har andra referenser och kallar sina trettiotalare för vintage.

Vad gäller gammal god årgång så borde kanske sena sjuttio/tidiga åttiotalare Japangitarrer vara Vintage? Gibson och Fenderbenders håller säkert inte med.


27 Jan 2008, 21:11
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Feb 2003, 11:14
Posts: 438
Location: Kalmar
Post 
Om man skulle gå efter mina refernesramar vad gäller Vintage så skulle jag nog bli ganska ensam här på forumet...så... låt oss istället för att diskutera vad det är, få se och prata om vad olika medlemmar anser vara riktiga gamla godingar för det är ju därför vi är här. Det kan vi ju i i alla fall enas om.

Den sista dåren är inte född änImage


28 Jan 2008, 09:03
Profile
User avatar

Joined: 27 Nov 2004, 23:31
Posts: 613
Location: Stockholm
Post 
Vintage är väl sånt som en person tycker är gammalt skräp och någon annan tycker är kult/häftigt/udda/snyggt. Men i övrigt skräp...

Vintage = gammalt skräp i orginal
Retro = Nytt skräp med gammalt utseende
Kitsch = Nytt onödigt, oanvändbart skräp
Bling-bling = Nytt skräp som glänser
Rustik = Slitet gammalt skräp
Behöver lite TLC = Utslitet skräp
Lite modifierad = Bortom igenkänning


[^]




"the man who put the 'ow' in 'Hofnerhownds'" Neil -06


28 Jan 2008, 22:10
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.