View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 10:31



Reply to topic  [ 14 posts ] 
62 stratocaster? 
Author Message

Joined: 29 Oct 2013, 13:50
Posts: 82
Post 62 stratocaster?
Hur avgör man att kroppen är äkta på den här? Halsen ser ju rätt ut.
Priset känns väl rätt ok?
https://m.blocket.se/ads/75839533.htm


11 Oct 2017, 07:33
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2329
Location: Varberg
Post Re: 62 stratocaster?
Tror inte det går om den är professionellt omlackad. Man får kolla på omfattning av "contours" på kroppen, dvs. avfasning för högerarm & buk. Ser rätt ut på denna. Dock ospecifika tecken. Har man tur syns pennskrivet datum i någon mikrofonutfräsning (månad & år), om den tex. varit sunburst innan. Kanske kan man skönja igenpluggade "dowel holes" genom lacken, på rätt ställen, även det ospecifikt.
Det är nog egentligen kört, så på en omlackad är det mest hals, stall & pickups man betalar för.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


Last edited by Marshall on 11 Oct 2017, 12:49, edited 1 time in total.



11 Oct 2017, 08:14
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4120
Location:
Post Re: 62 stratocaster?
En bojares gitarr:
viewtopic.php?f=10&t=116844


11 Oct 2017, 09:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: 62 stratocaster?
'Väldokumenterad historia' är dock bra isammanhanget , om man kan följa tillbaka i ägarled osv.
Men någon garanti för orginalitet är det inte.

Hur kaviteterna är skurna och formade är en bra utgångspunkt på kroppar, men är det slipat och omlackat är det jättesvårt.
Personer som skruvat isär Fender i typ 40år brukar få en 'känsla' när dom tar i den och synar, men går knappast på bild.

Så har man såna funderingar kan man ta den till en sån person och be om dennes åsikt, säger hen :mrgreen: att det är OK så är det det.
Säger hen att hen är osäker så ... :?:

_________________



11 Oct 2017, 10:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: 62 stratocaster?
Mike Leaf wrote:
'Väldokumenterad historia' är dock bra isammanhanget , om man kan följa tillbaka i ägarled osv.
Men någon garanti för orginalitet är det inte.

Hur kaviteterna är skurna och formade är en bra utgångspunkt på kroppar, men är det slipat och omlackat är det jättesvårt.
Personer som skruvat isär Fender i typ 40år brukar få en 'känsla' när dom tar i den och synar, men går knappast på bild.

Så har man såna funderingar kan man ta den till en sån person och be om dennes åsikt, säger hen :mrgreen: att det är OK så är det det.
Säger hen att hen är osäker så ... :?:

Fast om man nu lyckas fastslå att den verkligen blev omlackad för så länge sen, så borde det väl vara ganska säkert att det är en originalkropp som en gång tillverkats på Fenderfabriken i Fullerton? Det var väl inte så vanligt att såga till kopior på den tiden? Sen vet man kanske inte om just den kroppen och just den halsen är barndomsvänner. Men det kan man väl å andra sidan aldrig veta, åtminstone inte om de är från samma tid?


11 Oct 2017, 11:09
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: 62 stratocaster?
lpstd wrote:
Mike Leaf wrote:
Fast om man nu lyckas fastslå att den verkligen blev omlackad för så länge sen, så borde det väl vara ganska säkert att det är en originalkropp som en gång tillverkats på Fenderfabriken i Fullerton? ?


Nja , fanns ju japanska kopior redan i början av 70-talet.

Man kan se med UV-Ljus om det är en gammal eller nyare omlack, men även gamla refins kan lysa ok.

Har man kontakt med den som köpte gitarren och sen kan härleda till när och av vem den lackades om är det ju en bra början.

Ibland får man anta saker också, men om du har plockat isär tusentals gamla strator så finns det en del tecken som kan tydas på kropparna,
men de kan som sagt ha döljts ,slipats bort och fyllts igen (tex clamping holes)

Finns några saker också som går att mäta om man vet exakt vad man ska utgå från.

Gamla omlackade Fender-kroppar är svåra att identifiera, och ofta kopierade pga att man haft en hals som är OK och en sönderfloydad kropp
Täckande lackering gör det svårt också

OBS att mina synpunkter i denna tråd är generella, OCH ÄR INTE DIREKT MENADE SOM KOMMENTAR OM GITARREN SOM NÄMNS I TRÅDEN.

_________________



11 Oct 2017, 12:35
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Oct 2013, 13:50
Posts: 82
Post Re: 62 stratocaster?
Så om kropp o hals är OK så är 49k ett bra pris då?
Tycker avsaknad av orginal halsplatta är lite varningstecken att kroppen inte hör ihop med halsen. Men det kanske det inte behöver vara?


11 Oct 2017, 15:05
Profile

Joined: 19 Oct 2008, 23:56
Posts: 431
Location:
Post Re: 62 stratocaster?
Intressant samtal. Tänkte som ägare till reliken, som är föremål för debatten, göra ett inlägg. Säker till 100% på ett instruments originalitet kan en ju aldrig vara, såvida en inte själv plockat det från fabriken, splingans nytt. I det här fallet är jag dock helt övertygad om att de kvarvarande bitarna suttit ihop från början. Och obsevera, att vara övertygad är inte detsamma som att vara säker. Jag brukar för övrigt över huvud taget förhålla mig skeptisk till människor som har för vana att uttala sig med tvärsäkerhet om sker och ting. Nåväl, min övertygelse i det här fallet bygger jag på det jag vet om gitarrens historia, samt på min erfarenhet av 60-tals strator, som vid det här laget är rätt så stor. För mig har det aldrig varit någon tvekan; den här gitarren är på riktigt. Och den är dessutom helt fantastiskt trevlig att att spela på, vilket en inte kan säga om alla gamlingar. Halleluja.


11 Oct 2017, 22:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post Re: 62 stratocaster?
Undrar vad för delar som suttit ihop från original kan du speca det? Inte som du köpt vad är original...

_________________
/Marko


11 Oct 2017, 23:26
Profile

Joined: 19 Oct 2008, 23:56
Posts: 431
Location:
Post Re: 62 stratocaster?
De delar jag vet är utbytta finns specade i annonsen, övriga bitar har varit med gitarren från början, det är jag övertygad om. Fjädrarna till svajet är förresten också bytta....
Om du är seriöst intresserad av att köpa gitarren, så berättar jag gärna mer via PM.
/Jan


12 Oct 2017, 00:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post Re: 62 stratocaster?
rappabrum wrote:
De delar jag vet är utbytta finns specade i annonsen, övriga bitar har varit med gitarren från början, det är jag övertygad om. Fjädrarna till svajet är förresten också bytta....
Om du är seriöst intresserad av att köpa gitarren, så berättar jag gärna mer via PM.
/Jan

Varför bara seriöst intresserad nä jag har inte råd...Jag vill bara veta vad för delar som satt ihop från fabrik 1962 kan du inte ta det här?

_________________
/Marko


12 Oct 2017, 00:25
Profile

Joined: 19 Oct 2008, 23:56
Posts: 431
Location:
Post Re: 62 stratocaster?
Som sagt, om du läser annonsen, tillsammans med mina inlägg i den här tråden, så bör allt bli solklart för dig.
/J


12 Oct 2017, 06:40
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4120
Location:
Post Re: 62 stratocaster?
rappabrum wrote:
Som sagt, om du läser annonsen, tillsammans med mina inlägg i den här tråden, så bör allt bli solklart för dig.
/J



Texten i annonsen gör det faktiskt lite svårt att vet vad som är bytt och vad som är inte är det.
Jag fick inte ihop vad som var original och vad du köpt löst själv, var lite klumpigt skrivet för min läsförståelse :arrow: :roll:

Men sjukt cool gitarr.


12 Oct 2017, 07:54
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: 62 stratocaster?
Hals, kropp, stallmick och några kablar = original, så läser jag det iaf.

Helt klart en Cool yxa !:)

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


12 Oct 2017, 13:44
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.