View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:39



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Restriktioner trämaterial och ny vintage-era?! 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Oct 2014, 15:21
Posts: 81
Post Restriktioner trämaterial och ny vintage-era?!
Jag är egentligen av den gamla skolan och tänker vintagegitarrer som fender preCBS och Gibson t o m 1965. Förstärkare (inte lika insatt/intresserad här) drar jag strecket vid åren för införandet av kretskort.

Börjar nu fundera på om vi i framtiden istället kommer sätta gränsen typ idag, att förbud och fuskvarianter av rosewood och ebenholtz och sannolikt snart också avsaknad av bra mahogany kommer att göra äldre gitarrer mer åtråvärda. Vad tror ni?

Om jag jämför tex Gibson custom shop LPs idag så är de både saftigt prissatta (men tror ej det motsvarar efterfrågan) och oftast sämre än gitarrerna som gjordes 1994-2010, min egna högst subjektiva uppfattning. Vad tycker ni, går kvaliteen söderut, var det bättre förr, även om det bara var några år sedan?


27 Jun 2017, 15:35
Profile
User avatar

Joined: 07 Oct 2014, 15:21
Posts: 81
Post Re: Restriktioner trämaterial och ny vintage-era?!
Tänkte också angående "riktiga" vintagegitarrer:
Kan möljigen vintage fenders med brazilian rosewood 1959-65 bli mer eftertraktade än de tidigare lönnbrädorna, och kommer gamla Gibsons också stiga uppåt när förutsättningarna för att bygga bra historics minskar?


27 Jun 2017, 15:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Restriktioner trämaterial och ny vintage-era?!
Se tråden på allmänt om intressant artikel...

I princip borde det bli som du skrev, men problemet är att kundkretsen smalnar av rejält för vintagegitarrer (eg dör av...)

De objekt som är 100 % orginal, eftertarktade modeller och bra skick , tillverkat i få antal , komemr alltid vara värda premium, men det är de redan idag.

Sen är det väl en faktor hur länge plast , magneter och trä från 50-talet håller?

Museiobjekt kan det nog bli av en hel del, men någon riktig potential har jag svårt att se, även med tanke på att gitarrmusik minskar kraftigt

Har svårt att se de som är 15-16 idag bli sugna på en vintagegitarr när de blir 30-35 och har mer pengar.

_________________



27 Jun 2017, 18:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Restriktioner trämaterial och ny vintage-era?!
Kan lägga till att de enda restriktioner som finns nu i tillverkningsled är Brazilian (som varit sen 1992) Andra arter
går bra att använda bara man håller ordning import/export. Dock blir det en dyrare hantering.

Sen kan jag också tro att om 10-15 år kanske all Rosewood är på A-Listan

'kvaliten' på träet har inte den kopplingen mot pris och efterfrågan som du antyder :)

_________________



27 Jun 2017, 18:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Oct 2014, 15:21
Posts: 81
Post Re: Restriktioner trämaterial och ny vintage-era?!
Tack för tipset om den andra tråden om bristen på nya gitarrkundrötter och gitarrbaserad musik. Kanske är så att kvaliten inte behöver va högre i framtiden heller med ett allt mer begränsad efterfrågan..

Mike Leaf wrote:
'kvaliten' på träet har inte den kopplingen mot pris och efterfrågan som du antyder :)

Du menar att folk är för oinformerade för att trä och ursprung/kvalitet ska vara en faktor när folk shoppar gitarrer idag?! Kanske alltid varit så egentligen..
Personligen tycker jag att trä och konstruktion är det som är värt betala för, allt annat kan man byta ut


28 Jun 2017, 09:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Restriktioner trämaterial och ny vintage-era?!
oldieboy wrote:
Du menar att folk är för oinformerade för att trä och ursprung/kvalitet ska vara en faktor när folk shoppar gitarrer idag?! Kanske alltid varit så egentligen..
Personligen tycker jag att trä och konstruktion är det som är värt betala för, allt annat kan man byta ut


Nja, Det trä som de ursprungliga instrumenten byggdes av finns ej längre i större produktionstillämpningar, främst gammal långsam växt Honduras och Dalbergia Nigra.
De har ju knappt använts alls efter 1968.

Hoppar man fram till Historics typ 1992 så under de 25 åren som gått så har man använt i princip samma source för trä , men det finns avvikelser i färg vikt mm,
vissa årgångar ska vara bättre ibland vissa modeller inom vissa serienr , alla som har 99:a tycker 99 är det bästa året osv..

Det blir nästan ovanligt att etablera en högre efterfrågan baserat på det kritieriet, dessutom varierar det bland olika individer av instrument samt vad man uppfattar som 'bra' som köpare.

_________________



28 Jun 2017, 12:58
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Oct 2014, 15:21
Posts: 81
Post Re: Restriktioner trämaterial och ny vintage-era?!
Om man inte är ute efter att spekulera och sälja dyrare senare så ser jag det bara som en fördel att intresset för gitarrer inklusive vintagegitarrer börjar svalna. Finns fortfarande massor av gitarrer att köpa in och bara skönt att slippa en del av efterfrågan.. 8)

Jag tror att för Gibson så är ju såklart gammal högklassisk träkvalitet tex "old growth" hunduras mahogany i vintagegitarrerna verkligen ett inneboende "intrinsic" värde som inte bara är spekulation och nostalgi. Finns dåliga ex också i -65-eran men testat massor av vintage främst LPs och tycker absolut att de absolut bästa exemplaren finns där. Träet (och samt animaliskt lim) är en viktig ingrediens, inte bara P90- och senare PAF-mickarna som är hela förklaringen.

Även gillar Gibson historics så tycker jag inte att dessa låter eller känns som vintage-eran, de har sin egen karaktär men inte vintage. Om jag förstår det hela rätt så säljer Gibsons custom shop allt mindre gitarrer och de blir allt dyrare men sämre därtill. Jag tror att, även om inte ekonomiskt finns någon vinning, så är det inte dumt att plocka upp några äldre historics på vägen.


29 Jun 2017, 12:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Restriktioner trämaterial och ny vintage-era?!
oldieboy wrote:
Om jag förstår det hela rätt så säljer Gibsons custom shop allt mindre gitarrer och de blir allt dyrare men sämre därtill..


Vem har sagt det ?

_________________



29 Jun 2017, 15:03
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Oct 2014, 15:21
Posts: 81
Post Re: Restriktioner trämaterial och ny vintage-era?!
Mitt intryck av den allmänna upplevelsen av rävar med perspektiv på flertalet LP-forum (egentligen fora) är att historics "guldera" nog verkar vara förbi.


29 Jun 2017, 18:00
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Restriktioner trämaterial och ny vintage-era?!
Jag upplever inte att det finns NÅGON konsensus om bra årgångar av Gibson i modern tid. :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


21 Aug 2017, 13:30
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Restriktioner trämaterial och ny vintage-era?!
Henkie wrote:
Jag upplever inte att det finns NÅGON konsensus om bra årgångar av Gibson i modern tid. :arrow:

Beror på att det inte finns bra och dåliga årgångar.....

Åtminstone om vi pratar 1994 och framåt.

Alla som tycker något baserar ju det på sin egen erfarenhet, ungefär så här:

Jag hade en 97:a , bästa jag haft , har sen läst på nätet att just 97:or är kanon.

Den slutsatsen innefattar ju inte att man ägt gitarrer från VARJE årgång före och efter.

När vissa samlare och handlare som hanterar 100-tals gitarrer så kan man ju kanske göra någon slutsats men
det är många olika varianter och varierar ju mellan olika exemplar också.

Dessutom går åsikterna vitt isär, nånk konsensus lär du aldrig få i detta ämne.

_________________



21 Aug 2017, 13:49
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.