View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 04:41



Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Gammal Goldtop 
Author Message

Joined: 16 Jan 2008, 15:13
Posts: 721
Location: Norrtälje. SWISH
Post Gammal Goldtop
I nyskick :shock:
http://www.mylespaul.com/forums/showthread.php?t=385194

_________________
Rookie på de mesta men glad ändå.


11 Feb 2017, 13:56
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Gammal Goldtop
Nice, dyker upp ibland....

Kommer nog hamna hos någon av de tunga samlarna Kanske Mike Slubowski....

_________________



11 Feb 2017, 16:26
Profile ICQ WWW

Joined: 16 Jan 2009, 01:09
Posts: 658
Location: Sthlm
Post Re: Gammal Goldtop
Wow :shock:


12 Feb 2017, 03:59
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7625
Location: Malmö
Post Re: Gammal Goldtop
Väldigt lik den Anders Andersson har.


12 Feb 2017, 08:44
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Gammal Goldtop
Goran wrote:
Väldigt lik den Anders Andersson har.



Aha.. är den också helt komplett med all case candy och i sånt skick så kan man ju börja förstå
den prislapp han satt.

100k $ Går den nog lös på, och med dollarn runt 10 SEK så blir det en mille....

_________________



12 Feb 2017, 11:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1850
Post Re: Gammal Goldtop
Goran wrote:
Väldigt lik den Anders Andersson har.

Anders Anderssons verkar vara såld. Vet du hur mycket han begärde för den?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


12 Feb 2017, 12:16
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3229
Location: växjö
Post Re: Gammal Goldtop
Polytone wrote:
Goran wrote:
Väldigt lik den Anders Andersson har.

Anders Anderssons verkar vara såld. Vet du hur mycket han begärde för den?


Jag tycker snarare att det vore roligt att veta om den är såld till någon som överhuvudtaget kan spela gitarr!

_________________
pudas


13 Feb 2017, 14:19
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4119
Location:
Post Re: Gammal Goldtop
pudas wrote:
Jag tycker snarare att det vore roligt att veta om den är såld till någon som överhuvudtaget kan spela gitarr!


Vad är miniminivån för att man kan spela gitarr enligt dig?
Så man vet om man får köpa sig nåt dyrt instrument.

Aldrig hört nån säga om nån som köpt sig en ny bil som kostar mer än en gammal gitarr att "det var synd att hen är så dålig på att köra bil så det är slöseri med bilar"


13 Feb 2017, 14:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Gammal Goldtop
pudas wrote:
[Jag tycker snarare att det vore roligt att veta om den är såld till någon som överhuvudtaget kan spela gitarr!

Nej, det är dom där hemliga japanska bankdirektörerna som köpt den och låst in i sitt valv där alla andra dyra vintage-gitarrer hänger!
Dom spelar bara Shakuhashi!!!!

_________________



13 Feb 2017, 14:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3229
Location: växjö
Post Re: Gammal Goldtop
rifle wrote:
pudas wrote:
Jag tycker snarare att det vore roligt att veta om den är såld till någon som överhuvudtaget kan spela gitarr!


Vad är miniminivån för att man kan spela gitarr enligt dig?
Så man vet om man får köpa sig nåt dyrt instrument.

Aldrig hört nån säga om nån som köpt sig en ny bil som kostar mer än en gammal gitarr att "det var synd att hen är så dålig på att köra bil så det är slöseri med bilar"


Jag tror nog att du missuppfattat att det var med ironi i det jag skrev, alternativt att jag formulerade mig mindre bra. Givetvis anser jag att vem som helst får köpa vilken gitarr som helst oavsett hens kunskaper i gitarrspel.

Vad jag ville få sagt var det att jag tycker det är tragiskt när fina instrument hamnar hos nördiga samlare i stället för i händerna på aktiva musiker.
Det är ju trotts allt så att dom är byggda för att spelas på av aktiva musiker (oavsett nivån på sitt gitarrspel)!

_________________
pudas


13 Feb 2017, 15:04
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: Gammal Goldtop
pudas wrote:
rifle wrote:

Vad är miniminivån för att man kan spela gitarr enligt dig?
Så man vet om man får köpa sig nåt dyrt instrument.

Aldrig hört nån säga om nån som köpt sig en ny bil som kostar mer än en gammal gitarr att "det var synd att hen är så dålig på att köra bil så det är slöseri med bilar"


Jag tror nog att du missuppfattat att det var med ironi i det jag skrev, alternativt att jag formulerade mig mindre bra. Givetvis anser jag att vem som helst får köpa vilken gitarr som helst oavsett hens kunskaper i gitarrspel.

Vad jag ville få sagt var det att jag tycker det är tragiskt när fina instrument hamnar hos nördiga samlare i stället för i händerna på aktiva musiker.
Det är ju trotts allt så att dom är byggda för att spelas på av aktiva musiker (oavsett nivån på sitt gitarrspel)!

Fast rifles fråga kvarstår ju. Hur ser man skillnad på en nördig samlare och en aktiv musiker? Var drar man den gränsen? De flesta nördiga samlare kanske dessutom är aktiva musiker. Alla aktiva musiker är väl kanske inte nördiga samlare men hur skiljer man en nördig samlare som är en aktiv musiker från en nördig samlare som är, ja vadå? En passiv musiker? Omusikalisk? Icke-musiker?


13 Feb 2017, 15:35
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Gammal Goldtop
Äh, vi är väl överens om att det vore mycket skojigare om GTn hamnar i händerna på nån som använder den, jämfört med om någon köper den och låser in den i ett bankfack?
Eller har jag missat nåt totalt här?


13 Feb 2017, 16:17
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: Gammal Goldtop
holmis63 wrote:
Äh, vi är väl överens om att det vore mycket skojigare om GTn hamnar i händerna på nån som använder den, jämfört med om någon köper den och låser in den i ett bankfack?
Eller har jag missat nåt totalt här?


Jo, fast jag föreställer mig att detta är ganska ovanligt. Själv känner jag nu ingen som äger någon sådan, men jag har svårt att föreställa mig att man ens kommer på tanken att göra en så chansartad investering år 2017 enbart för att spekulera i en värdestegring. Om man har $ med 6 siffror som bränner i fickan, så finns det nog andra betydligt säkrare placeringar.

Jag tror att målgruppen är någon (med för mycket pengar) som gillar att spela gitarr. Om så bara i soffan. Att låsa in den i ett bankfack (finns det så stora bankfack?) verkar extremt puckat. Hänger man den på väggen kan man ju åtminstone titta på den.

Inte tror väl ens de mest optimistiska spekulanterna på ett nytt prisrace för 50-talspållar? Eller har JAG missat något?


13 Feb 2017, 17:04
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Gammal Goldtop
Mike Leaf wrote:
pudas wrote:
[Jag tycker snarare att det vore roligt att veta om den är såld till någon som överhuvudtaget kan spela gitarr!

Nej, det är dom där hemliga japanska bankdirektörerna som köpt den och låst in i sitt valv där alla andra dyra vintage-gitarrer hänger!
Dom spelar bara Shakuhashi!!!!


Det roliga är att de brukar faktiskt vara jäkligt duktiga på att spela.
Japaner tenderar att inte halvröva saker och ting som svenskar gör mest hela tiden.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


13 Feb 2017, 18:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Gammal Goldtop
Tror också att investeringarnas tid är förbi.
Det finns ett stort utbud av diverse 50-tals pållar om man jämför med gamla saker som verkligen blivit dyra.
Kollar vi gamla bilar som kostar ett par miljoner och uppåt så handlar det vanligen om ett fåtal överlevda exemplar av typ 10 tillverkade. Les Paul är massproducerad i ett större perspektiv.
Å andra sidan finns det många idioter....



lpstd wrote:
holmis63 wrote:
Äh, vi är väl överens om att det vore mycket skojigare om GTn hamnar i händerna på nån som använder den, jämfört med om någon köper den och låser in den i ett bankfack?
Eller har jag missat nåt totalt här?


Jo, fast jag föreställer mig att detta är ganska ovanligt. Själv känner jag nu ingen som äger någon sådan, men jag har svårt att föreställa mig att man ens kommer på tanken att göra en så chansartad investering år 2017 enbart för att spekulera i en värdestegring. Om man har $ med 6 siffror som bränner i fickan, så finns det nog andra betydligt säkrare placeringar.

Jag tror att målgruppen är någon (med för mycket pengar) som gillar att spela gitarr. Om så bara i soffan. Att låsa in den i ett bankfack (finns det så stora bankfack?) verkar extremt puckat. Hänger man den på väggen kan man ju åtminstone titta på den.

Inte tror väl ens de mest optimistiska spekulanterna på ett nytt prisrace för 50-talspållar? Eller har JAG missat något?

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


13 Feb 2017, 18:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: Gammal Goldtop
Polytone wrote:
Goran wrote:
Väldigt lik den Anders Andersson har.

Anders Anderssons verkar vara såld. Vet du hur mycket han begärde för den?

Jag såg den Anders hade på gitarrmässan för 1-2 år sedan. Lacken hade börjat ärja i en grönaktig ton som de kan göra, men var i annars i mycket bra skick. Begärt pris var 700K.

Själv tycker jag att det vore betydligt mer tragiskt om någon rockstjärna köpte ovanstående gitarr och sliter ner den än att någon samlare bevarar den. Det kan ju inte vara mer än 1% av alla vintage gitarrer som är i det skicket? troligen mindre. Lika bra att bevara dem och låta musiker spela på de övriga 99 procenten.


13 Feb 2017, 19:23
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1850
Post Re: Gammal Goldtop
Stratosphere, håller med till 100%. :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


13 Feb 2017, 19:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Gammal Goldtop
Håller också med, dessa 1% bör bevaras för framtiden, gärna hos en samlare eller på museum.
Finns tillräckligt med andra instrument från samma period som får speltid.

Vore väl kul om man om typ 50 år fortfarande kan se hur en orginalgitarr från elgitarrens första år såg ut i verkligheten.
Säger inte att det är FEL att använda den, men ser inget konstigt att samlare tar hand om dessa extra försiktigt

_________________



15 Feb 2017, 17:02
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Aug 2002, 10:06
Posts: 738
Location:
Post Re: Gammal Goldtop
Mike Leaf wrote:
Nice, dyker upp ibland....

Kommer nog hamna hos någon av de tunga samlarna Kanske Mike Slubowski....


Den gick till England. Kolla liknande tråd på LPF.


16 Feb 2017, 20:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: Gammal Goldtop
JJ Jones wrote:
Den gick till England. Kolla liknande tråd på LPF.

Enligt LPF-tråden tänker köparen inte gömma undan den utan han tänker spela på den, dock med "respekt". Jag tror nog att den kommer att hålla sig i hyggligt gott skick åtminstone de närmaste hundra åren. Man får väl hoppas att han inte ställer den på golvet lutad mot en stärkare och sen kommer någon och snubblar på kabeln...

De gamla vintagegitarrer som har moddats, slitits och härjats med riktigt mycket råkade förmodligen ut för detta mest under sin tidiga karriär. Innan de blev kända som dyra samlarobjekt. Eller finns det kända exempel från senare år när någon gammal dyrgrip råkat riktigt illa ut?


17 Feb 2017, 12:41
Profile
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 653
Post Re: Gammal Goldtop
Rolig story!! Har kollat på bilderna en stund. Känsla: Ingen som helst lust att skutta runt med en sån på magen och hojta i micken. Som att ha Mona-Lisa (tavlan alltså) hemma. Varför liksom???? Det är väl kanon att det finns samlare som förvaltar det här kulturarvet.


18 Feb 2017, 22:01
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7625
Location: Malmö
Post Re: Gammal Goldtop
Polytone wrote:
Goran wrote:
Väldigt lik den Anders Andersson har.

Anders Anderssons verkar vara såld. Vet du hur mycket han begärde för den?

Ca 1000 000:-, och den hade allt case candy, såg den på Tremolo i Malmö för några månader sedan, när han hade föredrag där.
Otroligt bra skick.
Han hade också en LP Special från 1960 i nästan nyskick, 90 000:- tror jag prislappen var på...


19 Feb 2017, 17:54
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3698
Location: Hising Island
Post Re: Gammal Goldtop
lpstd wrote:
Eller finns det kända exempel från senare år när någon gammal dyrgrip råkat riktigt illa ut?


Ja.

Image

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


20 Feb 2017, 13:59
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Gammal Goldtop
glassfinger wrote:
lpstd wrote:
Eller finns det kända exempel från senare år när någon gammal dyrgrip råkat riktigt illa ut?


Ja.



Som tur är den ju redan sabbad av tidigare ägare, hela halsen var spräckt på längden mm...
Metallicapojkarna har ju ett gäng såna här gitarrer men tror inte ens dom tar de fina ut påturne

_________________



20 Feb 2017, 14:09
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Gammal Goldtop
Bilden verkar ju vara från ett hotellrum iaf :roll:


20 Feb 2017, 14:17
Profile

Joined: 12 Aug 2002, 10:06
Posts: 738
Location:
Post Re: Gammal Goldtop
Bilden på Kirk kan vara från tillfället när han köpte den. Han har använt den live. På Whiskey in the Jar!


24 Feb 2017, 08:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Gammal Goldtop
Trout wrote:
Bilden verkar ju vara från ett hotellrum iaf :roll:


Ja men de FINA exemplaren han ocj James äger släpar dom väl inte runt på vägarna...

Bilden på 'Greenie' är som JJ säger från när han köpte gitarren via UK av Richard Henry.

Han hade den på turn'e i Europa

_________________



24 Feb 2017, 08:39
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3229
Location: växjö
Post Re: Gammal Goldtop
lpstd wrote:
JJ Jones wrote:
Den gick till England. Kolla liknande tråd på LPF.

Enligt LPF-tråden tänker köparen inte gömma undan den utan han tänker spela på den, dock med "respekt". Jag tror nog att den kommer att hålla sig i hyggligt gott skick åtminstone de närmaste hundra åren. Man får väl hoppas att han inte ställer den på golvet lutad mot en stärkare och sen kommer någon och snubblar på kabeln...

De gamla vintagegitarrer som har moddats, slitits och härjats med riktigt mycket råkade förmodligen ut för detta mest under sin tidiga karriär. Innan de blev kända som dyra samlarobjekt. Eller finns det kända exempel från senare år när någon gammal dyrgrip råkat riktigt illa ut?


Jag läste nånstans att Danny Kustows (Tom Robinson band) sunburst blev sönderslagen i ett bråk i en loge!

_________________
pudas


24 Feb 2017, 09:14
Profile

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: Gammal Goldtop
Mike Leaf wrote:
Som tur är den ju redan sabbad av tidigare ägare, hela halsen var spräckt på längden mm...
Metallicapojkarna har ju ett gäng såna här gitarrer men tror inte ens dom tar de fina ut påturne


Jag skulle inte vilja vara den som har ansvar för gitarrerna när de är på turne. Jag har hört att han som är det måste sova med gitarrerna under turnen för att känna sig helt säker på att de är i tryggt förvar.


25 Feb 2017, 23:19
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Gammal Goldtop
Stratosphere wrote:
Mike Leaf wrote:
Som tur är den ju redan sabbad av tidigare ägare, hela halsen var spräckt på längden mm...
Metallicapojkarna har ju ett gäng såna här gitarrer men tror inte ens dom tar de fina ut påturne


Jag skulle inte vilja vara den som har ansvar för gitarrerna när de är på turne. Jag har hört att han som är det måste sova med gitarrerna under turnen för att känna sig helt säker på att de är i tryggt förvar.


På natten ligger de nog packade i lastbilarna som all annan utrutsning, självklart har dom vakter om dom måste stanna, alla i cew sover inte samtidigt!

Störst risk att nåt ska hända är nog BACKSTAGE eller om nån medlem envisas att ta en gitarr själv till hotellet.

_________________



26 Feb 2017, 11:58
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.